Aandrijfassen / bak opfrissen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Van mijn 19 16V heb ik nu beide aandrijfassen verwijderd. De linker as komt natuurlijk rechtstreeks uit de bak en is behoorlijk grijs door de olie. Die olie is volgens mij in 20 jaar niet ververst. Hoe kan ik deze as, maar ook de kineten, het best opfrissen en weer goed bruikbaar maken? Alle hoezen worden natuurlijk vervangen.

Is er overigens ook een manier om de bak zelf te "spoelen"? Ik heb nog met deze bak gereden en hij werkt zonder haken of stoten. Vervangen lijkt me dan ook niet nodig.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

2X verversen als je wilt spoelen? 1X goedkoopste rommel olie en de 2e keer de juiste ofzo? tja lekt je schakel keer ring niet? zo nee, wees er verdacht op met spoelen dat op eens een keer ring kan gaan lekken. Dus het al oude "if it aint broken, don't fix it" aanhouden met oud spul ;-)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goed punt Abel, ik denk dat je idd een GL4 of hooguit een GL4/5 moet aanhouden als bakolie, met een GL5 heb je grote kans dat de lekkage ellende begint. (Al zo vaak gehad :p )

Voor het spoelen kun je ook gewoon even een halfsyntheet 10W40 (Action olie) erin doen, de straat even op- en neer door alle versnellingen (zeg max 10km rustig rijden) en dan de juiste olie erin.
Gewoon om kosten te besparen ipv te spoelen met dure bakolie, ter info: Honda versnellingsbakken lopen standaard op 10W40.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden.

En de as zelf? Gewoon met remmenreiniger schoonmaken en dan met olie invetten en terugstoppen? (de linker?)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De linker as heeft ook een kogellager met keering erin zitten. Meestal lekt die daar. Voor 30 euro koop je een hoes met lager, maar voor ca 60 euro heb je een complete aandrijfas van Mister-auto en dan is alles weer nieuw. Koop je er 2 (L+R) dan is de verzending gratis en heb je ook meteen 2 nieuwwe centrale moeren.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Hmm, dat is het overwegen wel waard.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Toch niet dat Bölk spul?
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik zag dat de ervaringen met mr Auto niet zo best zijn. Ik heb per kant 2 aandrijfassen liggen dus ik fris de oude liever op.

kan dat op de manier dat ik beschreef? Remmenreiniger, olie en klaar?

En de homokineten met remmenreiniger en vet, klaar?

ik hoor graag.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ervaring met mister auto: De eerste as (Links) is nooit aangekomen. Klacht ingedient en 4 weken later kwam de as. Was van het merk Bolk, maar zag er verder prima uit. De as zit er inmiddels ca 10 000 km onder. De lengte is 641mm, prijs ongeveer 60 euro. Ik vul het meestal aant tot 100 euro dan is versturen gratis. In het slechtste geval koop ik oliefilters of olie erbij.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Helder.

Maar de reinigingsmethode die ik aangaf? is dat juist?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Echt niet zo spannend hoor dat die aandrijfas wat vies is. Gewoon schoonspuiten met remreiniger en afnemen met een oude doek. Wel weer in de olie zetten alvorens terug te platen :D
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Dankjewel. All I needed to know:-)
Plaats reactie