1.2 of 1.4?

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Peter @ Malta
Contacteer:

Na dik 11 jaar begint mijn Scénic 1.4 uit 2001 echt wel versleten te raken. Weliswaar heeft het ding minder dan 70.000 km gelopen (dat krijg je als je op een eiland woont), maar veel optrekken en afremmen, filerijden, vaak slechte wegen, en niet te vergeten de nogal matige kwaliteit materialen die Renault in die tijd gebruikte.

Aan benzine ben ik in de week ongeveer €25 tot €30 kwijt: het kost momenteel €1,50 de liter en de afstanden zijn kort.

Nou zit ik te denken aan een Mégane, een hatch (praktisch maar niet echt spannend) of een coupé. Mijn vraag spitst zich toe op de motor.

Zoals ik al zei, woon ik op een eiland, Malta om precies te zijn. De maximumsnelheid is 80 km/u en helaas zie je steeds meer snelheidscamera's. Ik schat dat ik tussen de 6000 en 10.000 km per jaar zal rijden, aangezien mijn werk nu wat verder weg is. Wel zijn het meer wegen waar je een beetje door kunt rijden.

Een diesel zie ik eigenlijk niet zitten, omdat ik zo weinig rijd, hogere aanschafprijs e.d. En een benzinemotor is spannender. :) Dus ik twijfel tussen een 1.2 turbo en 1.4 turbo. Koppel is hetzelfde; de 1.4 is duurder en verbruikt vooral meer benzine. Aangezien ik het ding waarschijnlijk een jaar of 10 zal rijden en benzine waarschijnlijk veel duurder gaat worden over die periode, is dat een overweging.

Wat is jullie ervaring in deze? Loont het zich om een 1.4 te nemen? Valt het verschil in verbruik wel mee?

Alvast bedankt!

- Peter
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Op een eiland als Malta, zou ik voor dagelijks geen moment nadenken over de 1.2 of de 1.4. Natuurlijk moet je effe gaan proefrijden, maar ik denk dat de 1.2 meer dan voldoende is. Zeker gezien de snelheden die de gemiddelde Maltees aanhoudt, incl. rechts plakken. ;) Ik zou dus gewoon effe een goede proefrit maken en zelf je conclusies trekken. Ik denk dat je verbaasd zult zijn van de trekkracht en soepelheid van de 1.2.

Overigens is 170 met een Espace uit 99 wel te doen, bergje af. Maar dan moet je de flitspalen weten te staan en zorgen dat je remmen op orde zijn. :lol:
Steven
Car: M536

Toch kan een 1.4 even zuinig zijn omdat deze misschien net ff wat meer koppel onderin bied waardoor je niet telkens volgas door de toeren heenmoet.

Bijv, mijn pa rijd zuiniger met z'n Laguna 1.8 dan de voorgaande 1.6, puur omdat ie deze meer op koppel kan rijden en niet volgas tot aan de begrenzer moet duwen.

Motorinhoud doet uiteraard wat met 't verbruik, maar je rechtervoet doet het meeste. En uiteindelijk gaat het ook maar om een paar euro's in de maand, Nederlanders laten zich nogal snel beinvloeden door verbruikscijfers, terwijl als je de totale kosten per kilometer meerekend inclusief onderhoud en afschrijving is het allemaal maar zo marginaal... Dan moet je gewoon doen wat het lekkerste rijd en niet wat misschien 5-10 euro in de maand scheelt op bedragen van 200-300 in de maand als je het totaalplaatje bekijkt.
Peter @ Malta
Contacteer:

Kijk, daar kan ik wat mee. Dank jullie wel!

Wat ik nog vergeten was te melden is dat ik vrijwel het hele jaar door de airco nodig heb. Zojuist zijn we thuisgekomen van een beetje de toerist uithangen in Valletta en ik had de airco nodig omdat de auto een paar uur in de zon heeft gestaan. Twee dagen voor Kerstmis...

Met mijn 1.4 Scénic (160 km/u gehaald op een vals plat, enigszins bergaf, toe er nog geen flitspaal stond), in de zomer, met mijn vrouw en kind en dan een steile heuvel op... dat trekt hij niet of nauwelijks.

- Peter
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zou het hele gezin eens optrommelen en een goede testrit gaan maken! :)

Wat Steven zegt is natuurlijk wel waar. Brandstofverbruik is maar een deel van je totale prijs per kilometer.
Plaats reactie