16Vke schreef:
Jo, zijn de pm's al verstuurd? Heb er namelijk geen gehad
-jo- schreef:Na overleg met Henk zullen de dagen doorgaan in oktober. We hebben nog niet alle mails kunnen beantwoorden, het gaat immers ook over veel vragen van mensen die niet in de lijst staan.
16Vke schreef:een fastchip die er nu in zit kan dan wel terug beschreven worden? Of zie ik dat fout?
-jo- schreef: Ook krijgen we de vraag om een reeds gechipte ecu aan te passen.
Voor alle duidelijkheid, een chip in de volksmond, eprom in vakjargon kan NIET overgeschreven worden.
tutuur schreef:
Nog een kleine aanvulling:
Wanneer je dus een custom wilt en momenteel nog niks veranderd hebt moet je dus wel zorgen dat je een Ecu met eprom drager hebt.
Deze zijn bij de lokale electro hobbyist/zaak gewoon te koop en kunnen ze ook wel voor je solderen.
Koen, de ecu is vroeger al eens aangepast door Henk. 't is de ecu van Kris geweest. Ik heb die samen met de motor van hem overgenomen. Er zit dus een voetje in.
De uitleg was dus niet voor iedereen duidelijk. Een chip kan niet herschreven worden, bij gelijk welke aanpassing moet er een andere in. Het is een berg data dat gebrand wordt en kan niet overschreven worden. Het oude programma van Kris zal mssn nog in de data staan van Henk, op de laptop, maar kan dit niet met zekerheid zeggen. Er gebeuren zoveel mappings dat je niet alles kan bijhouden.
@Koen, we krijgen zoveel mails met daarbij de nodige returns dat het op sommige ogenblikken een full time job wordt mails te beantwoorden. Voor Henk is dit onmogelijk vandaar ik bijspring om zoveel mogelijk te beantwoorden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jo, da's niet het probleem. Zie copy/paste van ander forum:
da's allemaal het probleem niet, de ecu met bijhorende eprom was bij de motor bij en hij loopt er op, maar we zijn niet zeker of de wel-cat-clio en de niet-cat-clio (of hij er nu bij Kris onder zat of niet doet niks terzake, 't is de lambasonde die telt en die heb ik niet) dezelfde sturing hebben ivm ontsteking/inspuiting en koudstart. ontsteking en inspuiting zal wel in fastchip eprom zitten, maar zoals het nu is krijg ik hem nooit aan de praat als het kouder gaat worden. Kris' Clio heeft een 5de sproeier in het inlaatspruitstuk, en ik heb die niet. Het is ook niet voorzien in mijn kabelboom. Dat zijn net iets te veel verschillen om gerust rond te rijden met deze eprom
ontsteking/inspuiting en koudstart zijn aparte velden. Koudstart werkt enkel als het héél koud is. Lambda kan op zich ook geen kwaad, kan je gewoon loos laten hangen.
Als ik het een beetje begrijp heb je een ph2 ecu op een ph1 kabelboom ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ik wil me graag opgeven, maar ik heb een paar vraagjes. Loont het om een standaard 16V te chippen? Graag wil ik wat meer koppel in het middengebied.
kan iemand me een kostenindicatie geven?
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n sessie?
Gerrit79 schreef:heeft iemand ervaring met 19 16v 1800 chippen
heeft het nut gaat die dan ook zuiniger rijden of heeft het weinig zin ??
of kan ik beter een 2L er in zetten chippen is wel minder werk!
ik wil namelijk meer koppel omdat ik toch niet vaak hoog toeren rij
Gerrit als je echt meer koppel onderin wil dan is een 2.0 16v veruit de beste optie.
Als je de F7P 1.8 16v laat chippen gaat hij wel agressiever op het gas reageren en de toeren begrenzer zou iets hoger gezet kunnen worden.
Verwacht geen giga grote verschillen.
het gietijzeren spruitstuk beperkt de hoge toeren enorm zodat het koppel lijkt toe te nemen. Beter zoek je een leuk spagetti spruitstukje, die zijn niet zo moeilijk te vinden.
chris-mc schreef:4-2-1 is dan voor koppel toch? en 4-1 voor vermogen?
wat ik eens gehoort heb is 4-2-1 voor koppel onderin
4-1 is voor vermogen bovenin KLOPT
mijn spruitstuk is aan vervanging toe,dus ben rustig aan het rondkijken
wat er is,maar veel kan ik niet vinden.
Voor een Megane 2.0 16V is er alleen een cup spruitstuk (Of een copie daarvan), maar het Clio 1 spul past ook en dan wordt de wereld ineens een stuk groter. Uiteraard zul je de aansluitflens naar de katalysator moeten aanpassen.
kan iemand me een kostenindicatie geven?
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n sessie?
???
Ik kreeg net een hele onsympatieke mail van je over de dynodagen. Lees eerst eens dit hele topic over de dynodagen. Leest ook eens iets over Henk Dijkstra op bijvoorbeeld Fastchip.nl. Henk is degene, die het rollen en mappen doet. Ook staan er genoeg filmpjes over de dynodagen en nee er worden geen motoren opgeblazen.
Fastchip wrote:
Voor de mensen die nieuw zijn op 1 van deze rollenbank dagen te Goes, hierbij wat aanvullende informatie.
Het is de bedoeling dat de auto met meer vermogen weer van de rollenbank gaat. (voor diegenen die voor een custom afstelling gekozen hebben)
Hiervoor is het noodzakelijk dat de auto in 100% technische staat verkeerd, zodat diegene die de auto afstelt zijn werk kan doen in plaats van eerst de noodzakelijke reparaties te moeten uitvoeren.
Hoewel er uitgebreide technische kennis en ervaring aanwezig is in de vorm van Jo-Ruud-Henk en anderen is het de bedoeling de auto een nieuwe afstelling mee te geven en niet eerst van nieuwe onderdelen te moeten voorzien.
Voor de hand liggende zaken zijn;
Gasklep die niet volledig opent
Te lage brandstof kwaliteit
'routing' slangen, niet op hete motoronderdelen !
Te zachte of te harde banden
Foutieve wielsporing
Vuil luchtfilter, warme lucht aanzuiging vanuit motorruimte
Slechte massa's, loszittende accupolen
Kapotte lambda sensor(s) bij auto's ouder dan 4 jaar
enz, enz
Heb je de nodige modificaties uitgevoerd aan je auto geef dit dan vantevoren door aan Jo. Aan de hand daarvan kan ik een voor afstelling maken zodat er meer tijd beschikbaar is voor de rollenbank afstelling.
Tot slot (spijtig genoeg komt dit voor):
Mensen die denken even een afstelling op te halen voor een bevriende tuner zijn uiteraard NIET welkom. Als ik voorgelogen wil worden luister ik wel naar het NOS journaal.
Kun je jezelf eerst eens voorstellen bij wie is wie. Lieftst met foto's van je auto.
Dat soort mails krijg ik constant ivm de dynodagen. Henk verblijft/woont niet meer in NL waardoor er momenteel nog geen datum geprikt is. Van zodra dit wel het geval is zal er terug gang in het topic komen. Tot die tijd moet men maar geduld oefenen, kan dat niet...spijtig dan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Nog druk met beantwoorden van de PB's? Ik wacht ook nog op een reply. Wellicht toch verstandig om de auto nog een keer te dynoen, want na de remap heb ik een sportcat gemonteerd, en nu komt ie niet meer door de APK, loopt een beetje te rijk.
want na de remap heb ik een sportcat gemonteerd, en nu komt ie niet meer door de APK, loopt een beetje te rijk.
Op benzine: Voorste lambda sensor vernieuwen.
Op LPG: LPG ECU opnieuw inregelen en /of voorste lambda sensor vernieuwen.
Dank. Zit net te kijken naar de waarden, volgens mij loopt ie te arm, en niet te rijk.
Bij de eerste meting was het CO 0,6 % en de lamda waarde 1.080 op 3000 t/pm. Dus CO afkeur en lamda goed. Daarna katalysator goed heet gereden. Daarna opnieuw gemeten: CO 0,2 %, maar lamda 0,880. Dus nu lamda waarde afkeur.