Opgepast! Remmenreiniger en lassen niet samen!!
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Een topic uit ons lasforum, ik zet deze op elk auto forum omdat bijna iedereen daar wel remmen reiniger heeft en dit een erg belangrijke waarschuwing is!
Kortom, reinig/ontvet je metaal voor het lassen niet met remmen reiniger!
Dit resulteert i.c.m. lassen in een zeer schadelijk fosgeengas (klik) welke ruikt naar vers hooi en snel door het lichaam wordt opgenomen.
In lage concentraties wordt het vaak slechts opgemerkt als verkoudheid.
Echter worden de symptomen steeds erger, kun je flauwvallen, bloed ophoesten, longoedeem krijgen en er uiteindelijk aan dood gaan!!!!!
Verder is alle rook m.b.t. lassen ZEER schadelijk, ook in kleine hoeveelheden en dient altijd afgezogen te worden.
Wil je je werkstuk ontvetten, gebruik dan ook nooit oplosmiddelen.
Door het UV-licht wat ontstaat bij het lassen kan er een chemische reactie ontstaan tussen de gassen van oplosmiddelen en het UV-licht, waardoor een mosterdgas kan ontstaan!
Reinig je werkstuk met mechanisch gereedschap of een staalborstel, en als je echt wil ontvetten, water en zeep voldoet prima.
Er zijn natuurlijk ontvetters als aceton maar voor hobby gebruik is dit niet nodig en je loopt onnodig risico.
Kortom, reinig/ontvet je metaal voor het lassen niet met remmen reiniger!
Dit resulteert i.c.m. lassen in een zeer schadelijk fosgeengas (klik) welke ruikt naar vers hooi en snel door het lichaam wordt opgenomen.
In lage concentraties wordt het vaak slechts opgemerkt als verkoudheid.
Echter worden de symptomen steeds erger, kun je flauwvallen, bloed ophoesten, longoedeem krijgen en er uiteindelijk aan dood gaan!!!!!
Verder is alle rook m.b.t. lassen ZEER schadelijk, ook in kleine hoeveelheden en dient altijd afgezogen te worden.
Wil je je werkstuk ontvetten, gebruik dan ook nooit oplosmiddelen.
Door het UV-licht wat ontstaat bij het lassen kan er een chemische reactie ontstaan tussen de gassen van oplosmiddelen en het UV-licht, waardoor een mosterdgas kan ontstaan!
Reinig je werkstuk met mechanisch gereedschap of een staalborstel, en als je echt wil ontvetten, water en zeep voldoet prima.
Er zijn natuurlijk ontvetters als aceton maar voor hobby gebruik is dit niet nodig en je loopt onnodig risico.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Goede input
Mag je bijvoorbeeld wel de ontvetter wat door spuiters gebruikt word nemen? Dus de silliconen verwijderaar?
Mag je bijvoorbeeld wel de ontvetter wat door spuiters gebruikt word nemen? Dus de silliconen verwijderaar?
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Daar heb ik geen ervaring mee, maar alles wat ontvet lijkt me niet goed als dit oplost in de lucht
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Even heel dom, maar waarom zou je je staal willen ontvetten voor het lassen?
Zodat de las beter hecht ?
Op het moment dat je het schoon schuurt is het toch al goed ?
Zodat de las beter hecht ?
Op het moment dat je het schoon schuurt is het toch al goed ?
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ontvetten komt uit de professionele tak van lassen.
vooral bij de verwerking van Rvs en aluminium en dan vooral op keurwerk.
Hier wordt vaak Aceton gebruikt.
Dit is in de tijd overgenomen door de hobbyist, waarschijnlijk als een lopend vuurtje via forums e.d.
Aangezien remmenreiniger bijna in elke garage staat is men dit gaan gebruiken voor het ontvetten.
Maar voor de hobbyist is het inderdaad totaal onnodig, en zeker niet als je staal plaatwerk last!
vooral bij de verwerking van Rvs en aluminium en dan vooral op keurwerk.
Hier wordt vaak Aceton gebruikt.
Dit is in de tijd overgenomen door de hobbyist, waarschijnlijk als een lopend vuurtje via forums e.d.
Aangezien remmenreiniger bijna in elke garage staat is men dit gaan gebruiken voor het ontvetten.
Maar voor de hobbyist is het inderdaad totaal onnodig, en zeker niet als je staal plaatwerk last!
Laatst gewijzigd door Lasklus Nederland op do 6 jan 2011 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
misschien niet logische vergelijking maar:
Roest haal je ook niet weg met schuren, maar met stralen. Dat geld voor vettigheid ook lijkt me.
Alles wat je niet tussen je werk hoeft te hebben is beter, of is dat verwaarloosbaar?
Roest haal je ook niet weg met schuren, maar met stralen. Dat geld voor vettigheid ook lijkt me.
Alles wat je niet tussen je werk hoeft te hebben is beter, of is dat verwaarloosbaar?
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Het is uiteraard beter om te ontvetten, maar zelfs ik doe het niet!
Mijn werk (voor particulier) hoeft niet gekeurd te worden op insluitsels e.d. en het verschil met ontvet of niet ontvet metaal dat gelast is merk je bijna niet, zeker niet als hobbyist.
Mijn werk (voor particulier) hoeft niet gekeurd te worden op insluitsels e.d. en het verschil met ontvet of niet ontvet metaal dat gelast is merk je bijna niet, zeker niet als hobbyist.
-
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
- Locatie: Bergen op Zoom
nu ontvet ik ook nooit mn laswerk
maar vind het wel een goede tip
schaam me er niet voor om te zeggen dat ik dit niet wist..
maar vind het wel een goede tip
schaam me er niet voor om te zeggen dat ik dit niet wist..
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Dan had je dus eerst bijvoorbeeld je wielbouten proberen gangbaar te maken met remmen reiniger waarna je vrolijk je binnen scherm gaat lassen naast je ondergespoten trommelrem of remschijf
Zo makkelijk is het, een ongeluk zit in een klein hoekje...
Zo makkelijk is het, een ongeluk zit in een klein hoekje...
Wielbouten gangbaar maken zou ik niet met remmenreiniger doen
De remmenreinigers van tegenwoordig worden meestal samengesteld uit diverse oplosmiddelen zoals o.a. kookpuntbenzine (aromaat vrij) ethanol, isopropylalkohol, pentaan e.d. Dit zijn chloorvrije oplosmiddelen
In mosterdgas en fosgeen zit chloor, dat kan dus nooit een reactie product zijn van de eerder genoemde oplosmiddelen.
"Vroeger" werden wel gechloreerde oplosmiddelen (zoals methyleenchloride of "Tri (Trichloormethaan)) in remmenreinigers gebruikt, maar dat gebruikt men vanwege gezondheidsrisico's (en de veel hogere prijs van deze oplosmiddelen) niet (nauwelijks) meer. Groot voordeel was wel dat ze niet brandbaar waren.
Dus tenzij je nog een zeer oude partij chloorhoudende remmenreiniger hebt staan, is het niet waarschijnlijk dat je blootgesteld wordt aan fosgeen en mosterdgas ten gevolge van de gebruikte remmenreiniger.
Het wordt natuurlijk anders als je the te lassen deel niet goed schoon gemaakt hebt van de chloorhoudende (PVC) underbodycoating dan kunnen er wel ongezonde chloorhoudende gasvormige verbindingen ontstaan, maar dat komt dus niet door de remmenreiniger
Dus....
In mosterdgas en fosgeen zit chloor, dat kan dus nooit een reactie product zijn van de eerder genoemde oplosmiddelen.
"Vroeger" werden wel gechloreerde oplosmiddelen (zoals methyleenchloride of "Tri (Trichloormethaan)) in remmenreinigers gebruikt, maar dat gebruikt men vanwege gezondheidsrisico's (en de veel hogere prijs van deze oplosmiddelen) niet (nauwelijks) meer. Groot voordeel was wel dat ze niet brandbaar waren.
Dus tenzij je nog een zeer oude partij chloorhoudende remmenreiniger hebt staan, is het niet waarschijnlijk dat je blootgesteld wordt aan fosgeen en mosterdgas ten gevolge van de gebruikte remmenreiniger.
Het wordt natuurlijk anders als je the te lassen deel niet goed schoon gemaakt hebt van de chloorhoudende (PVC) underbodycoating dan kunnen er wel ongezonde chloorhoudende gasvormige verbindingen ontstaan, maar dat komt dus niet door de remmenreiniger
Dus....
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ik wist dat die ging komen!
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Dat komt van het Porsche forum, de enige post met een dermate inhoud van misschien wel 30 forums waar ik dit op heb gepost.Florus schreef:De remmenreinigers van tegenwoordig worden meestal samengesteld uit diverse oplosmiddelen zoals o.a. kookpuntbenzine (aromaat vrij) ethanol, isopropylalkohol, pentaan e.d. Dit zijn chloorvrije oplosmiddelen
In mosterdgas en fosgeen zit chloor, dat kan dus nooit een reactie product zijn van de eerder genoemde oplosmiddelen.
"Vroeger" werden wel gechloreerde oplosmiddelen (zoals methyleenchloride of "Tri (Trichloormethaan)) in remmenreinigers gebruikt, maar dat gebruikt men vanwege gezondheidsrisico's (en de veel hogere prijs van deze oplosmiddelen) niet (nauwelijks) meer. Groot voordeel was wel dat ze niet brandbaar waren.
Dus tenzij je nog een zeer oude partij chloorhoudende remmenreiniger hebt staan, is het niet waarschijnlijk dat je blootgesteld wordt aan fosgeen en mosterdgas ten gevolge van de gebruikte remmenreiniger.
Het wordt natuurlijk anders als je the te lassen deel niet goed schoon gemaakt hebt van de chloorhoudende (PVC) underbodycoating dan kunnen er wel ongezonde chloorhoudende gasvormige verbindingen ontstaan, maar dat komt dus niet door de remmenreiniger
Dus....
Helaas kan ik het niet toetsen op inhoud, zover rijkt mijn kennis niet.
Toch loop ik liever geen enkel risico, als je met "dus" bedoeld dat je dat wel wilt doen, mij prima, maar ik geef liever het advies uit te kijken als het advies niet uit te kijken, zeker als ik het niet 100% weet
Simpelweg ff google'n op fosgeen en remmenreiniger....
Maar vind 't zeker wel interresante stof,aangezien ik toch wel wekelijks met een lasapparaat in m'n handen sta
Met schone lei beginnen is zoiezo 't halve werk, de boel goed schoontollen en kit en rommel goed weg schrappen, verder hoef 'k eigenlijk nooit wat te ontvetten
En vooral geen gegalvaniseerd plaatwerk gebruiken....das echt bagger
Maar vind 't zeker wel interresante stof,aangezien ik toch wel wekelijks met een lasapparaat in m'n handen sta
Met schone lei beginnen is zoiezo 't halve werk, de boel goed schoontollen en kit en rommel goed weg schrappen, verder hoef 'k eigenlijk nooit wat te ontvetten
En vooral geen gegalvaniseerd plaatwerk gebruiken....das echt bagger
-
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
- Locatie: Bergen op Zoom
tja als je het niet zeker weet..
mijn advies is nu ook niet te lassen in de buurt van de moerdijk
ikke erg blij dat die frisse rookpuim de andere kant opging
mijn advies is nu ook niet te lassen in de buurt van de moerdijk
ikke erg blij dat die frisse rookpuim de andere kant opging
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
zijn er hier eigenlijk ook hobby-isten die de apparatuur in huis hebben voor hardsolderen, koper-silicium? op mn werk gebruiken we dat veel en heeft toch ook zo zn voordelen, volgens mij?
(of gaan we nu teveel off-topic?)
(of gaan we nu teveel off-topic?)
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
maar voor plaatwerk gebruiken jullie het niet Florus?
Bij mijn gtt het onderste hoekje achter de deur hard gesoldeerd. Een stuk makkelijker dan prakken met een lasapparaat!
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
toch heb je met hardsolderen minder warmte-inbreng (dus minder kans op vervorming), geen/minder aantasting van de zinklaag enz toch?
hoe t op dat oude plaatwerk gaat weet ik zelf niet, mijn ervaring is alleen met moderne auto's, en vind prettig werken zelf.
hoe t op dat oude plaatwerk gaat weet ik zelf niet, mijn ervaring is alleen met moderne auto's, en vind prettig werken zelf.
Hoezo prakken? je kunt 't of niet natuurlijk....zo kun je 't ook zientutuur schreef:Bij mijn gtt het onderste hoekje achter de deur hard gesoldeerd. Een stuk makkelijker dan prakken met een lasapparaat!
Ga maar eens een achterasophanging o.i.d. opknappen met je hardsoldeer set, denk dat 't met mig allemaal net ff iets makkelijker en sneller gaat maargoed das mijn visie uiteraard
Benieuwd wat Patrick(lasklus) z'n visie hierop is?
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
als ik t goed onthouden heb mogen dragende delen niet met hardsolderen gedaan worden. ik doelde meer op stukjes achterscherm enzo
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Dat geeft wel witte rook, nieuwe pausFlorus schreef:Simpelweg ff google'n op fosgeen en remmenreiniger....
Maar vind 't zeker wel interresante stof,aangezien ik toch wel wekelijks met een lasapparaat in m'n handen sta
Met schone lei beginnen is zoiezo 't halve werk, de boel goed schoontollen en kit en rommel goed weg schrappen, verder hoef 'k eigenlijk nooit wat te ontvetten
En vooral geen gegalvaniseerd plaatwerk gebruiken....das echt bagger
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Zo'n kleoin rond hoekje kant je nooit netjes lassen.
Achterasophanging heb ik ook moeten doen en dat is gewoon met mig gedaan.
( okey, een maat van me dan )
Achterasophanging heb ik ook moeten doen en dat is gewoon met mig gedaan.
( okey, een maat van me dan )
Alles is netjes te lassen,als je er maar moeite voor doet...tutuur schreef:Zo'n kleoin rond hoekje kant je nooit netjes lassen.
Maar jij weet wel beter natuurlijk!
wit/groen/geel.....Luco/Alpine-racer schreef: Dat geeft wel witte rook, nieuwe paus
Je hebt 't toen zelf gezien bij de GTE
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ik houd eigenlijk niet van lassen met de vlam op een auto, het brandgevaar is al groot genoegFlorus schreef:Hoezo prakken? je kunt 't of niet natuurlijk....zo kun je 't ook zientutuur schreef:Bij mijn gtt het onderste hoekje achter de deur hard gesoldeerd. Een stuk makkelijker dan prakken met een lasapparaat!
Ga maar eens een achterasophanging o.i.d. opknappen met je hardsoldeer set, denk dat 't met mig allemaal net ff iets makkelijker en sneller gaat maargoed das mijn visie uiteraard
Benieuwd wat Patrick(lasklus) z'n visie hierop is?
Maar heb wel ervaring met Cusi lassen met MIG! Bekend bij iemand?
Dat werkt behoorlijk goed voor plaatwerk,zeker i.c.m. de geringe wamrte inbreng.
Maar doe mij toch maar MAG lassen, resultaat is m.i. veel beter...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ja dat gaf wat troep jaFlorus schreef:Alles is netjes te lassen,als je er maar moeite voor doet...tutuur schreef:Zo'n kleoin rond hoekje kant je nooit netjes lassen.
Maar jij weet wel beter natuurlijk!
wit/groen/geel.....Luco/Alpine-racer schreef: Dat geeft wel witte rook, nieuwe paus
Je hebt 't toen zelf gezien bij de GTE
Maar je hebt het gezien, ziet er nu nog prima uit
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Je mag het me best laten zien hoor florus.
Je kan nooit zo'n vloeiend kommetje krijgen zonder het na te bewerken.
Kan jij dat wel dan kunnen we meneer lasklus wel schrappen...
Je kan nooit zo'n vloeiend kommetje krijgen zonder het na te bewerken.
Kan jij dat wel dan kunnen we meneer lasklus wel schrappen...
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
ik doelde ook op CuSi MIG hardsolderen. Hier op mijn werk (autoschade) gebruiken we het heel veel, al mag het lang niet bij alle fabrikanten (meer)Lasklus Nederland schreef:Ik houd eigenlijk niet van lassen met de vlam op een auto, het brandgevaar is al groot genoegFlorus schreef:Hoezo prakken? je kunt 't of niet natuurlijk....zo kun je 't ook zientutuur schreef:Bij mijn gtt het onderste hoekje achter de deur hard gesoldeerd. Een stuk makkelijker dan prakken met een lasapparaat!
Ga maar eens een achterasophanging o.i.d. opknappen met je hardsoldeer set, denk dat 't met mig allemaal net ff iets makkelijker en sneller gaat maargoed das mijn visie uiteraard
Benieuwd wat Patrick(lasklus) z'n visie hierop is?
Maar heb wel ervaring met Cusi lassen met MIG! Bekend bij iemand?
Dat werkt behoorlijk goed voor plaatwerk,zeker i.c.m. de geringe wamrte inbreng.
Maar doe mij toch maar MAG lassen, resultaat is m.i. veel beter...
Heb van degene die mijn auto heeft gespoten ook gehoord dat een auto tegenwoordig wel uit 3 of meer legeringen kan bestaan waar je allemaal verschillend moet(mag) lassen. Maakt het ook niet echt makkelijker!
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
kwestie van fabrieksvoorschriften volgen hè
wat bedoel je met verschillende legeringen?
wat bedoel je met verschillende legeringen?
Dus jij kunt 't solderen zonder 't te hoeven nabewerken, dus solderen en gelijk spuiten?tutuur schreef:Je mag het me best laten zien hoor florus.
Je kan nooit zo'n vloeiend kommetje krijgen zonder het na te bewerken.
Kan jij dat wel dan kunnen we meneer lasklus wel schrappen...
Jij hebt een hoop klanten zeker?
Dat heb je mij nooit horen zeggen. Wel dat het met hard solderen al een stuk netter is dan gewoon lassen...
Klanten? Nee hoor, als je goed had gelezen zie je dat ik het niet eens zelf heb gedaan
Klanten? Nee hoor, als je goed had gelezen zie je dat ik het niet eens zelf heb gedaan