Distributieriem problemen? Clio 1.6 16v phII 2003

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Remco

Hallo allemaal,

Ongever 4 weken geleden heb ik mijn clio 1.8 16v GP (#225) ingeruild voor een clio II phII uit 2003. Bij aflevering heb ik er een nieuwe distributieriem omheen gekregen, aangezien de km-stand 124.000 was en niet duidelijk was of deze al vervangen was of niet.

Gisteren trok ik op nadat het stoplicht op groen ging, en na het schakelen naar de drie had hij geen aandrijving meer. Hoorde was rare geluiden en dacht eerst dat ik een rare schakelactie had uitgevoerd, dus opnieuw ontkoppelen en schakelen, maar geen aandrijvining meer...

Dus de auto uit laten rollen naar een parkeervak langs de weg en me naar huis laten slepen. Daar contact gezocht met de garage, waar ik hem heb gekocht, aangezien ik 3 maanden garantie heb op de motor en de versnellingsbak.

Omdat ik en de beste man van het autobedrijf denken dat het aan de distributieriem ligt heb ik mijn zorg over de mogelijke schade uitgesproken (kleppendeksel en cilinders). Hij had het er over dat de riem wellicht een tandje was verschoten en dat mijn type clio geen last kan hebben van de schade die het knappen of verschieten van een distributieriem kan veroorzaken???

Nu heb ik niet veel verstand van autotechniek, maar dit lijkt mij persoonlijk een vreemd verhaal? Hopelijk kunnen jullie mij hier meer over vertellen en waar ik eventueel rekening mee moet houden als ze de boel gaan repareren. En dan doel ik niet zozeer op de kosten, maar meer op WAT en HOE ze het moeten repareren. Ik hoorde weer van iemand dat ze dan mogelijk gaan reviseren en dat dit eigenlijk een tijdelijke oplossing is?

Een heel verhaal...hopelijk kunnen jullie mij wat kennis bijbrengen :)

Alvast bedankt! :)
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Is de riem daadwerkelijk geknapt, dan had je ook wat bijgeluiden onder de motorkap moeten horen.

Is het echt zo dat de riem is geknapt, dan is er voor bijna 100% zekerheid dat de kleppen de zuigers hebben geraakt en er daardoor cilinderkopschade is ontstaan. Wellicht ook dat de klepgeleiders zijn beschadigd. Maar dat kan een motorrevisiebedrijf controleren.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Remco

Ik weet niet of het wat toevoegd, maar op het display gingen ook gelijk het stop en serv lampje branden...

Zo'n revisie, is dat een goede oplossing of een tijdelijke wat ik van iemand heb gehoord?
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Revisie (dus cilinderkop demonteren, kleppen vervangen of wellicht cilinderkop zelf ook als de klepgeleiders krom zijn) is een goede reparatie. Geen tijdelijke.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Als de motor nog gewoon loopt ligt de distributieriem er nog gewoon om hoor.. loopt ie niet meer ? of is de aandrijving weg ?
Remco

Het ging allemaal vrij snel en was vooral bezig om zo goed mogelijk aan de kant te komen zonder een gevaar te worden voor achterop komend verkeer :)

De motor liep nog wel (denk ik, niet 100% zeker dus). En als ik gas gaf voelde ik het licht brommen maar geen aandrijving. Nadat ik hem aan de kant had gezet heb ik het contact er af gehaald en 1x opnieuw geprobeerd te starten, maar hij sloeg niet aan (startmotor hoorde ik wel draaien).[/u]
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Als ik het zo lees, gok ik niet op de riem. Als die knapt hoor je inderdaad een flinke bak herrie uit het vooronder komen.

Een tandje verschuiven heeft wel gevolgen voor het lopen van de motor.
De timing klopt dan van geen kant meer. Bij 1 tandje verschuiven raken de kleppen de cilinders niet, dus dat kan wel goed gaan.

Laat ze het maar netjes oplossen.
Laat ze ook goed kijken naar de multi-riem. Als deze verkeerd erop gelegd wordt, gaat deze rafelen en kan deze tussen de distri.riem komen.

Dit wordt vooral veroorzaakt als de garage de extra groef op een poulie (ik meen de dynamo) niet aan de binnenzijde, maar buitenzijde open laat.

Succes, en hou ons op de hoogte hè ;)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Tom
Moderator
Car: MB

"extra groef"? |:

En probeer te achterhalen idd waarom. Spanning riem te laag? iets ertussen? En garages zijn meestal niet zo scheutig (althans een hoop) met garantiegevallen maar ik zou ze toch vragen (evt met betaling van deze onderdelen) om ook direct de loop en spanrollen mee te pakken alsmede de waterpomp. En van de multirriem ook even goede de kwaliteit controleren van de loop en spanrollen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Remco

Ok dank voor de tips en informatie...ik zal vanmiddag contact met ze opnemen over hoe we het gaan oplossen. Eerste issue is vervoer, want de garage zit nogal op een afstandje :)

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte :)
Riël
Über-Spammer

En achterhalen of de de krukasbout VERNIEUWD hebben. Dit is verplicht.

Het zou zomaar kunnen (aan je verhala te lezen) dat je krukaspouli verdraaid is. Natuurlijk met bijbehorende schade. Het zal niet de eerste garage zijn die het overkomt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
alexs
Contacteer:

*trapje*

Weet je al meer? Ben benieuwd wat het nou was.....

btw, ik heb een riemklapper meegemaakt in me RSi, ik reed gewoon normaal en had ook niet gevlamt die dag. Gewoon op een rustig stuk viel de motor uit, alle lampjes gingen branden, het leek gewoon dat hij afgeslagen was. Geen gekke geluiden niks.
Toen heb ik me me domme kop hem proberen te starten. Gek genoeg klonk dit niet veel anders dan normaal.. Ik dacht zelf aan een dode ontsteking of iets in die richting.

Daarna heb ik hem helemaal vermoord door hem proberen aan te slepen, en dat klonkt niet echt gezond.. Nouja, dat klonk héél slecht....
Plaats reactie