mechanisme koplamp hoogteverstelling clio 16V '92

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
FunkyFresh
Contacteer:

Ik heb een vraag betreffende de koplamphoogte verstelling van een clio 16V uit '92.

In mijn interieur zit links onder het stuur een draaiknop met de cijfers 0 t/m4 deze knop is voor de hoogte verstelling van mijn koplampen. Als ik achterop de knop kijk zie ik er twee draden uitkomen, deze gaan door een rubberen doorvoer door het schutbord en komen, als je voor de auto staat, aan de rechterkant eruit. Daarna lopen langs de rechterzijkant naar voren toe naar de koplampen. Aan het einde van elke draad zit een zwart plastic 'buisje' met daaruit komende een wit staafje met een bolletje erop.
Dit 'buisje' met staafje moet waarschijnlijk in de koplamp geklikt worden zodat deze de hoogte kan verstellen. Voor de duidelijkheid dit zit er nu niet ingeklikt.

Alleen dan nu mijn vraag. Als ik nu aan de draaiknop draai blijft deze niet in een stand staan en schiet telkens terug naar 0. Ik zie ook het witte staafje met bolletje niet bewegen. Komt dit omdat dit een systeem is wat met een soort voorspanning werkt? Als ik aan het witte staafje met bolletje trek kost het redelijk wat kracht om hier beweging in te krijgen. Zou het zo kunnen zijn dat er eerst een trekkracht op het staafje moet staan, uitgeoefend door de koplamp, voordat ik met de draaiknop de positie van het staafje kan bepalen? of is er wat kapot?

Alvast bedankt!

Gr, Kevin
Laatst gewijzigd door FunkyFresh op do 6 aug 2009 5:50, 1 keer totaal gewijzigd.
FunkyFresh
Contacteer:

niemand?
FunkyFresh
Contacteer:

Never mind, ik ben er zelf al achter.
Wellicht handige info voor de volgende;
Het is een hydraulisch systeem, in mijn geval is het lek vandaar dat het palletje met het bolletje niet beweegt als ik aan de knop draai.
Mogelijke opllossing: of nieuw systeem erin of koplampen die handmatig te stellen zijn.
cinqidriver

er zijn hier al meerdere opmerkingen over geweest in diverse topics.

het komt er eigenlijk op neen dan bij (bijna) geen enkele clio het meer werkt.

tip voor dit jaar voor je a.p.k. haal je bediening eruit anders is het ineens afkeur.
Plaats reactie