Roald's 19 16v F7R Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

die bocht op de gasklep schuiven blijft een leuke he ;)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Nou, het viel me reuze mee eigenlijk Jo :) 80mm slang ging eigenlijk best prima. :)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik gebruik altijd 76 (3"), spant ie als een .... (ze willen er wel eens afkomen)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

We zullen zien wat ie doet. :) eerst alles nog even afbouwen, gisteren het steuntje van de MAP sensor terug geplaatst en de vacuumslangen wat netter aangesloten. Turboslangen kunnen nog wat beter en netter aangesloten worden, intercooler nog iets naar rechts verplaatsen zodat die slang wat meer ruimte krijgt (verder inkorten kan niet meer..) en definitieve steuntjes er aan maken enz enz.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Progressie wordt er gemaakt aan de 19 16v.
Vorig weekend samen met Ronald de verlaagde achteras er onder gezet (najah tegen de tijd dat ik aan kwam zat ie er al onder :p )
Eindelijk staat mijn 19 16v na bijna 4 jaar weer even hoog op alle vier de wielen. :worship:
Tevens ook 10mm spacers rondom gemonteerd, voor was dit nodig ivm de Brembo klauwen.
Ook de nieuwe remklauwen+remblokken achter zijn gemonteerd+nieuwe handremkabels.
Nieuwe 24mm HRC zit er inmiddels ook op.


Stuk beter gezicht zo :D

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... if1rem.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... bvz6i9.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 8jrm6g.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... qwdoxy.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 1aeeko.jpg[/img]

Vorige week bij Menno langs geweest om de Lambda regeling in de ECU aan te laten zetten dus die 'to do' is ook weer van de lijst.
ECU zit ondertussen ook weer op zijn plek.

Ook zijn er weer wat to do's bij gekomen helaas.

-Remleidingen achter opnieuw maken vanaf de remslangen (gesneuveld met omwisselen van de achterbrug zat iets wat vast na 22 jaar :p )
-Turbo was helaas slechter dan verwacht, er is besloten een gloednieuwe er op te zetten.
Nadeel is kost weer aardig wat, voordeel is dat de nieuwe een ball bearing turbo is ipv journal, dat zou weer sneller moeten op spoelen :)

Tevens ook eindelijk een garagebox op loopafstand van mijn woning gevonden, kan de 19 16v voortaan binnen slapen :)

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... x0il5r.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... ni3ghb.jpg[/img]

En nog interessant promotie materiaal gevonden in de garagebox :p

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... npbxbt.jpg[/img]

Shiiiiiit die stickert is ouder dan ik :lol:
Anything worth doing is worth doing right!.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Goed nieuws. Garage gevonden en auto bijna klaar.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ja eindelijk, aangezien mijn 19 16v qua carrosserie kei en kei hard is wil ik dat graag zo houden.
Als het nu mee zit is met een week of 3 klaar voor de apk (alles onder voorbehoud natuurlijk :p )

Afgelopen week laatste onderdelen besteld (nog wat silicone slangen, klemmen en goodridge staal omvlochten remleidingen,nieuw brandstof filter,koperen remleding etc)
Anything worth doing is worth doing right!.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Lekker bezig man! We zijn inmiddels weer een jaar verder denk? :p
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Tuur

Uuuh ja :p
Anything worth doing is worth doing right!.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Mooi dat het einde van het project in zicht is! Straks eindelijk weer rijden (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Inderdaad Willem-Jan, kan niet meer wachten :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De laatste puntjes worden nu aangepakt, Ronald heeft op prachtige wijze de intercooler steuntjes gemaakt en het sleepoog gemodificeerd.
Mooi staaltje custom engineering.

Ook is de gloednieuwe T28 ballbearing turbo gearriveerd en er op gezet.
Remsysteem is inmiddels ook af, de Goodridge staalomvlochten remslangen zitten er ook op.

Tevens is ook de olie retour vanaf de turbo in orde gemaakt zoals het hoort (zat niet echt fris)

Foto's:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... jwl3eu.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... wixpdk.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... bcg0ua.jpg[/img]

De nieuwe turbo:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 6odhdt.jpg[/img]

Inmiddels ook alle slangen aangesloten, vanaf de stappenmotor zat nog een noodslangetje, nu ook done.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... vdnk5v.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... xeucee.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... dm9noq.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... l8ew97.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... vxwklg.jpg[/img]

Nou we dachten er te zijn, done klaar finished, APK en proefvliegen maar... toen besloot de motor ineens maar op 3 cilinders te gaan lopen...
Bleek cilinder 4 geen druk meer op bouwen... paniek moment tot de max...
In eerste instantie leek er een inlaat klep verbrand te zijn of iig niet goed (vreemd meestal gebeurd dat met uitlaat kleppen), via het bougie gat was er iig geen ravage te zien, dat was iig een goed teken.
Je bent meteen bang dat er een stukje klep de motor is uitgevlogen via de nieuwe turbo etc etc met alle schade van dien :( :(

Gisteren heeft Ronald de kop er af gehaald en tot mijn grote opluchting blijkt 1 inlaat klep niet helemaal lekker meer te sluiten, verder niks afgebroken of wat dan ook.
in cilinder 4 komen iig 2 nieuwe inlaat kleppen en de rest slijpt Ronald voor de zekerheid opnieuw in.
Voor alle zekerheid laten we ook de injectoren even testen, gezien we al zoveel tegenslagen gehad hebben met dit project nemen we geen enkel risico meer.

Foto's van de cilinders, wel wat vegen maar gelukkig niks schokkends :)

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... chmhhg.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... nw75gc.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... qrjsjy.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... jbkab8.jpg[/img]

Dus als alles nou eens een keer doet wat het moet doen kan de 19 16v volgende week of die week er op eindelijk voor de APK! :worship:
Anything worth doing is worth doing right!.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou onderhand is ook wel alles nieuw aan dat ding denk? Tijd dat je ermee gaat rijden, straks ist weer winter :p

Gaat Ronald straks dan eindelijk weer iets aan z'n 19 doen.... ;)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Mooi werk (Y) :worship:
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@ steven
Uuuh ja zo onderhand is bijna wel alles nieuw aan die auto :p
De bedoeling is nog een klein stukje seizoen mee te kunnen pakken voor ie met winterslaap gaat.

@Joost

Thx :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Steven schreef:Nou onderhand is ook wel alles nieuw aan dat ding denk? Tijd dat je ermee gaat rijden, straks ist weer winter :p

Gaat Ronald straks dan eindelijk weer iets aan z'n 19 doen.... ;)
Als deze ooit afkomt wel ja :p

Kop heb ik inmiddels weer klaar, scheurtje in een klep. Nieuwe er in en allemaal ff ingeslepen. Dicht weer mooi af nu, morgen even een koppakkingsetje scoren en weer in elkaar rossen en kijken of het dan beter gaat. :p
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

wel ff dat fontbalkje nog afwerken he Ronald ;) voor alles onder de roest zit :p'
ziet er netjes uit verder! vlammen met dat ding!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het zit niet echt mee lijkt wel, maar toch gaat het goed komen zo te zien!
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Niet veel heeft mee gezeten inderdaad, nu maar hopen dat de meneer Murphy stopt met stalken bij dit project.
Vandaag komt de nieuwe koppakking set binnen en kunnen we vanaf nu gewoon eens wat plezier gaan hebben van deze setup. :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

We zijn eindelijk wat op het spoor, na ook de benzinepomp te hebben vervangen was het probleem nog steeds niet weg (wel dat irritantie gejank vanuit de tank :smile: :smile: )
Nog steeds viel de zooi uit onder belasting en ging ie raar stationair lopen na een tijdje.
Tot Ronald het benzinepomp relais handmatig doorverbond.
Nu loopt ie als een speer, pakt en spoelt razendsnel op en loopt super soepel.
Nu we het probleem in ieder geval redelijk kunnen isoleren kunnen we verder werken naar een oplossing.
De vraag is nu heb ik twee gare ECU's of gaat er iets mis in de software aansturing ?
We hebben een vermoeden van het laastste, BDP signaal valt niet weg en de ECU ook niet.
En Als de motor koud is wordt het benzinepomp relais wel correct aangestuurd.

Leuke is wel dat nu de XRD display van Jacques nog aangesloten zit op de auto we via de log functie hebben kunnen zien dat de maximale turbo druk 0,75 Bar is bij 6700 RPM :smile:

Hier nog even een filmpje van de eerste succesvolle test run op 0,75 Bar Boost:

Anything worth doing is worth doing right!.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Hehe eindelijk!!! :worship: :worship:
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Goed om weer wat updates te zien! je blijft iig lekker bezig zo en pakt het goed aan!

Snap nogsteeds de issues niet mbt het raar lopen, bij mij functioneerde alles prima :(

Je hebt de actuator dus wel al op het hoge druk standje staan :D

Ben benieuwd hoe het ding gaat lopen na een final mapping, liep nu nog wel erg rijk bovenin, waarscheinlijk ook door het feit dat het een diesel krukas bleek te zijn(???) dus dat de timing bij mij verkeerd stond.

Ik denk dat ook met deze compressie verhouding je toch zeker wel een aardig vermogen er uit moet kunnen halen, zou er iig even een mbc bij kopen mocht Menno vinden dat iets meer druk wel mogelijk is 8)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Idd het is bijna eindelijk bijna zo ver Lars :)

@tuur:

Actuator staat op zijn hoogste stand nu, dat raar lopen begrijpen we nu in iedergeval zo ver dat de ECU hwt brandstof relais uit zet.
Misschien zat die bij jouw 9 doorverbonden ?
Het gebeurd wanneer de motor op bedrijfstempratuur is dan schakelt ie het relais uit en beginnen de problemen.
OF het is software of ik heb twee rotte ecu's met hetzelfde euvel, lijkt me sterk maar sluit het niet uit.
Voor nu kunnen we iig behelpen door het relais door te verbinden, moet nog wel netjes worden opgelost uiteraard.
Anything worth doing is worth doing right!.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat is wel heel vreemd ja, enige wat ik gehad heb is dat de laatste chip die er bij mij in zat niet goed genoeg klem zat, maar toen viel gewoon alles uit en niet alleen het brandstof relais :p

Misschien eens een nieuw relais proberen of de bedrading van de stuurdraad controleren? Draadboom is ook niet nieuw natuurlijk....

Maar heeft dat ding nou al APK (heb ik er overheen gelezen?) want it is natuurlijk niet echt een testrit 8)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Motor kabelboom heeft Ronald nieuw gemaakt en de zooi ook al meerdere malen door gemeten.
Ook de stekkers in de relais kast zijn vervangen.
Ander Relais is ook al geprobeerd, 3 stuks maar liefst.
We weten nu iig waar het ongeveer vandaan komt, je wil niet weten wat we allemaal al gedaan hebben om dit probleem op te lossen.
Jacques zijn XRD bracht iig meer uitkomst, daar konden we zien dat alle sensoren de goede waardes lieten zien en keurig hun werk doen.
APK zit er (nog) niet op, daarom ook alleen dit filmpje en geen echte test rit, dat komt nog :smile:
Planning is volgende week of die week er na APK er op te doen, kan ik nog een paar weken blazen voor ie weer naar binnen mag voor de winter stalling :( :nopom:
Anything worth doing is worth doing right!.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nog wat meer beeld materiaal :)

Gript aardig lekker, ondanks dat het beste er af is van de vredestein sportrac 3 banden



Starten doet hij nu ook aardig soepel na afstellen TPS



AFR zonder lambda aan. (foutje YT titel gemaakt, haast hé :p )



Met Lambda aan en XRD aangesloten.

Anything worth doing is worth doing right!.
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Heel gaaf dat het nu eindelijk goed gaat. Succes met de laatste details
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Heel gaaf dit ! :worship:

Succes met de verdere afwerking
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Kleine update dit keer, vrijdag afspraak voor de APK staan, duimen dat ie er doorheen komt!
Ben best behoorlijk zenuwachtig :lol:

Inmiddels alle problemen opgelost, ook de veel te strakke gele veer in de blow off valve vervangen voor de groene (had daardoor wat surge op turbo)

De fimpjes zoals hij nu klinkt met de groene veer in de blow off valve (gele was te strak en gaf surge op turbo)

Blow off valve sound external



Blow off valve sound internal



En nog even een plaatje, twee oldskoolers bij elkaar 8-)

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... mzkcyf.jpg[/img]
Anything worth doing is worth doing right!.
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Mooi project dit, succes met de APK. (Y)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Supergaaf Roald (Y) Nu nog even duimen voor de APK.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Thx mannen! (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Yeah, bijna klaar.. kan ik eindelijk weer eens met m'n eigen zooi verder. :D :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zenuwachtig voor een APK? Tha fuck, we hebben het simpelste keuringssysteem van de wereld...
Of ben je bang dat je 'm in een schrotpakketje van ene halve kubieke meter terugkrijgt? :p

@Ronald jaja, voor je het weet staat er weer iets anders bij ;)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Steven,

Enige puntje van zorg die we hebben is de co waarde, we weten simpelweg niet wat die is nu, wel zit er keurig een katalysator onder en een gloednieuwe lambda sensor.
Op de XRD en AFR meter konden we zien dat dat die wel mee deed (AFR loopt dan tussen 14,5 en 15,7 stationair)
Voor de rest zie ik geen problemen.
Anything worth doing is worth doing right!.
Plaats reactie