Wat mag wel en niet m.b.t. een zwaardere motor inbouwen?

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
mrass
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 sep 2007 0:36

Het lijkt mij een leuk project om b.v. een clio rsi blok in een express te bouwen.
Het hele technische verhaal kom ik wel uit maar wat is nou wettelijk toegestaan wat betreft vermogens toename?
De rdw site is redelijk vaag wat dat betreft, wel is een indentificatie onderzoek mogelijk voor samengestelde voertuigen maar zou graag
willen weten wat voor kans ik op goedkeuring heb..
Wie heeft hier ervaring mee?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Was dat niet max. 30% vermogenstoename (indien meer, keuren) en het aantal cilinders moet gelijk blijven (anders altijd keuren)???????
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Max. 40% procent vermogenstoename. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Zijn er zelfs GTT's hier die je moet laten keuren volgens mij (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mrass
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 sep 2007 0:36

Ja, maar is dat dan met het zelfde motortype (chiptuning, turbo,etc)?
En hoe gaan ze bij een totallosse auto het vermogen achterhalen na een zwaar ongeval?
De verzekering geeft je nooit het voordeel van de twijfel.
En bij een ongeval met letsel praat je al gauw over tienduizenden euro's..
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

mrass schreef:Ja, maar is dat dan met het zelfde motortype (chiptuning, turbo,etc)?
En hoe gaan ze bij een totallosse auto het vermogen achterhalen na een zwaar ongeval?
De verzekering geeft je nooit het voordeel van de twijfel.
En bij een ongeval met letsel praat je al gauw over tienduizenden euro's..
ALs een auto technisch total loss is moet ie worden gesloopt.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
mrass
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 sep 2007 0:36

Ja ok, maar wat zegt mijn verzekering als er aan de motor van die auto geknutseld is of er zelfs een kompleet andere motor in zit?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Er blijft natuurlijk een ietwat grijs gebied over. Zo denk ik erover:


Bij een ongeval met zware motor schade:

- standaard motor > Niets aan het handje
- standaard motor met meer dan 40% toename > Waarschijnlijk niet meer te controleren dus heb je geluk
- andere motor die af-fabriek meer dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken > Problemen
- andere motor die af-fabriek minder dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken > Geen probleem
- andere motor die af-fabriek minder dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken maar door tuning de 40% overstijgt > Waarschijnlijk niet meer te controleren dus heb je geluk
- andere motor met een ander cilinder aantal > Problemen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Het is niet in de WAM uitgesloten dus moeten ze uitkeren.

Afhankelijk van je verzekeraar en voorwaarden kan het wel zijn uitgesloten, in geval van een ongeval kan je verzekeraar de schade op jouw verhalen

ALs er niets in de voorwaarden staat, moeten ze gewoon afhandelen zonder er bij jou moeilijk over te doen.

Overigens zou je verzekeraar zich wel kunnen beroepen op verzwijging. (artikele 6:928 / 929 / 930). Ik zal morgen eens kijken of er jurisprudentie is hierover.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Je hoort toch wel eens mensen die het gewoon bij de verzekeraar melden en dan ist vaak goed toch?

Wel boeiend om te weten dit :)
mrass
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 sep 2007 0:36

Ik denk dat Tom wel aardig goed zit, maar kan niks over die 40% regel vinden.
Zou wel betekenen dat als ik een express met een 1.4e motor met 80pk zou beginnen ik naar maximaal (80+40%) 112pk mag..
Dus een rsi blok zou op het randje zijn.
Maar toch ben ik benieuwd wat de rdw er van zou vinden en natuurlijk mijn verzekering, en welke invloed het op mijn premie heeft.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dan bel/mail je die partijen even.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Er zijn een aantal rechtelijke uitspraken al geweest hierover.

Je bent het verplicht om te vermelden bij je verzekeraar iig.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wanneer? Volgens sommigen levert een open luchtfilter al minstens 10pk op (S) , dus moet je dat dan ook melden? Snap je, weer zo'n lekker vaag gebied.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mijn Williams heeft standaard al teveel :D
Edit: ohnee, hij heeft al meer dan 160k gelopen, dus heb nog maar de helft :(

Maargoed het zal wel zijn bij meer dan iets van 10% en zeker bij een andere motor denk?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

word in dit geval gekeken naar pk's? is natuurlijk ook de vraag.
zo is het ook mogelijk om meer koppel uit een blokje te peuzelen en op een lager toerental te blijven, op deze manier zal je minder snel bij de grens in de buurt komen :D
grtz
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Het staat bij mij in mijn taxatie rapport , dat er een andere motor in ligt. En de verzekering heeft hem gewoon geaccepteerd.

Wat de politie doet bij aanhouding is maar de vraag....aangezien ie niet meer voldoet aan de orginele type goedkeuring ...........
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Staat er dan ook bij jou aangeven hoeveel vermogen je nieuwe blok geeft??
R5GTT. Drive it like you stole it
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Nee dat dan weer niet maar ja een 1.8 met turbo .....
lijkt me logisch dat dat meer vermogen geeft dan een 1.4 ( jajaja daar kan net zoveel aldan niet meer vermogen uit komen :p )
Karp
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 17:28
Locatie: Gouda

Maar heb je dat dan ook op kenteken. (1.8 turbo)

1.7 turbo heeft ook evenveel pk`s als 1.4 turbo, dus dat maakt niet altijd wat uit. Als het op kenteken is aangepast is er niets aan de hand lijkt me.
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

Tom schreef:Er blijft natuurlijk een ietwat grijs gebied over. Zo denk ik erover:


Bij een ongeval met zware motor schade:

- standaard motor > Niets aan het handje
- standaard motor met meer dan 40% toename > Waarschijnlijk niet meer te controleren dus heb je geluk
- andere motor die af-fabriek meer dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken > Problemen
- andere motor die af-fabriek minder dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken > Geen probleem
- andere motor die af-fabriek minder dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken maar door tuning de 40% overstijgt > Waarschijnlijk niet meer te controleren dus heb je geluk
- andere motor met een ander cilinder aantal > Problemen

dat dikgedrukte mag je op je buik schrijven. op dit onderwerp heb ik me aardig verdiept gezien m'n ombouw van gt T blok in m'n volvo 340.

een motor die NIET standaard in jouw type auto geleverd is MOET omgekeurd worden. afhankelijk van het feit of je de 40% vermogenswinst t.o.v. origineel voor jouw auto overschreid bepaald de hoeveelheid tests die de rdw uitvoerd.

in mijn geval gooi ik dus een c1j in een 340, welke met b14 is geleverd. dat de cyl inhoud, aantal kleppen e.d. hetzelfde zijn als origineel boeit helemaal niets, ik moet naar de rdw.

het vermogen van de c1j is 80% winst t.o.v. wat ik standaard in een 340 heb, dus ik zit aan het maximale aantal tests (kost me rond de 1000 euro):

- std papierwerk
- weging
- controle correcte inbouw
- geluidstest
- rijgedragtest

overschreid je de 40% vermogenwinst NIET met een blok wat NIET in jouw auto standaard geleverd is dan vervalt de rijgedrag en geluidstest, scheelt weer een hoop geld (blijft qua kosten rond de 400 euro over).

het is wel listig, want het vermogen nameten kan het rdw NIET! je kan het in principe wel bijv zo aanpakken (kw's zijn als voorbeeld):

een 340 heeft std 50kw, een 5gtt heeft standaard 100kw, je fokt dit op naar 300kw en je zorgt dat je daar een officieel bewijs van hebt (uitdraai vermogenstestbank door gecertificeerd bedrijf) dit overleg je bij de rdw herkeuring en als de auto de tests doorstaat komt er keurig netjes 300kw op je kentekenbewijs te staan!

het is in principe al zo, dat als je jouw motor opblaast, en vervangt door een identiek exemplaar, waarbij je dus een ander motoridentificatienummer hebt (ander typeplaatje) je dit al bij de rdw moet laten wijzigen, in dat geval zal even langskomen bij het rdw keurstation genoeg zijn.

heb je schijt aan deze regelgeving dan volgt directe inbeslagname als de politie bij controle ter plaatse aan kan tonen dat het blok niet in jouw auto hoort, de auto wordt dan alsnog afgeleverd bij het rdw om de gegevens na te gaan.

ben je betrokken bij een zwaar ongeval waar de technische recherge voor op onderzoek moet en er ligt een ongeconformeerde motor in je auto, dan ben je waarschijnlijk NIET verzekerd!! elke motorombouw is er dan ook eentje om behoorlijk bij na te denken, zeker over deze zaken

bij een ombouw geld, eerst de rdw en dan de verzekering.

is de verzekeraar het niet met je ombouw eens, zelfs niet na de keuring van het rdw, dan wordt het tijd voor een andere verzekeringsmaatschappij. de verzekeraar mag niet bepalen wat voor auto je rijd, of hoe je die (legaal) vertroeteld.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

En wat als de motor wel standaard is geleverd in je auto? Mag het dan wel zonder keuren?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

volvodspec schreef:het is in principe al zo, dat als je jouw motor opblaast, en vervangt door een identiek exemplaar, waarbij je dus een ander motoridentificatienummer hebt (ander typeplaatje) je dit al bij de rdw moet laten wijzigen, in dat geval zal even langskomen bij het rdw keurstation genoeg zijn.
zoals reeds genoemd, verzekeringtechnisch is dat wel het slimste om te doen (kentekenbewijs wordt aangepast adhv de motortypenummers)
in dat geval is het enkel papierwerk en dat is bij elk rdw station te verwezenlijken.

het moet overigens ook zo zijn, dat de motor identiek moet zijn als wat de fabriek in dat model geleverd heeft.

als ik bijv naar de 340 kijk, was deze pas na 1986 te voorzien van een 1.4 of 1.7 motor. je mag dan ook niet verwachten dat als je dan in een 1983 340 een 1.7 motor legt (wat de fabriek dus ook nooit heeft gedaan!) je dit kan regelen met enkel wat papiertjes.. er zijn ongetwijfeld vergelijkbare voorbeelden zijn binnen de renaults maar die kan ik me zo niet voor de geest halen.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@volvodspec, Thx voor deze info erg handig gezien ik zelf aan een 2.0 ombouw of motorwissel (F7R ipv F7P) zit te denken.
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

Ik heb heel wat Opels gereden met andere motorblokken erin.
Dit heb ik nooit op kenteken laten zetten en nooit bij de verzekering gemeld.
De laatste was een Corsa B met 2300 16V ITB motor met 243pk.

Een Kadett Coupé met 2400 motor werd door toedoen van een ander totallos gereden en de verzekering heeft niets gezien, maar daar kan je flink de mist mee ingaan dus melden zou ik zeker doen. Alleen willen sommige maatschappijen dan niet meer verzekeren!

Het is altijd zo geweest dat een motorwijziging of kleurwijziging altijd via het RDW dient te worden aangepast en dat is nu ook nog zo.
Niemand doet dit en de gemiddelde agent weet niet hoe een standaard blok eruit ziet. Dus zorg dat je niet opvalt met zwarte ramen of herrie uitlaten.
Het verschil - sinds kort - is dat er geen geluidstest en weggedragstest meet hoeft te worden gedaan bij auto's van 1997 of ouder. Een simpele kentkenkeuring volstaat mits alles een beetje netjes is ingebouwd, de auto deugt en de remmen op het vermogen zijn aangepast.
Kosten bedragen rond de 75 Euro.

Is de auto van 1998 of jonger, dan moet er een uitgebreide test komen met weggedrag en geluidstest.
Totaalkosten rond de 675 Euro met het risico dat de auto niet door de keuring heen komt.

Dus alles netjes inbouwen, motor erin met gegevens donorauto bekend, dempertjes en kat laten zitten en er is niks aan de hand mits de auto ouder is dan 1998.
Dan ben je voor 75 Euro klaar en dan kan je de motor gaan aanpassen/tunen. Dan heb je de motor in ieder geval op het kenteken staan.
Laatst gewijzigd door cliogek op ma 28 feb 2011 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

1 opmerking: in dit geval heb je niks meer met 40% te maken (Y)
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

tutuur schreef:1 opmerking: in dit geval heb je niks meer met 40% te maken (Y)
Volgens mij maakt zelfs dat niks meer uit.
Naderhand tunen wordt inderdaad gedaan omdat zonder tuning het geluid minder is. Daarna gaat het originele filter eraf, originele uitlaat er onderuit enz.

Alleen krom waarom dit geldt voor auto's van 1997 en ouder.
Een moderne auto is over het algemeen veiliger en met minder kans op roest en rotte plekken.
Mijn Corsa 2300 was van 2000 dus dan zou ik een dure keuring moeten doen terwijl alles aan de auto nieuw was en versterkt/verbetert.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Heeft iets met europese wetgeving te maken...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Als 't een auto van voor '98 is dan gewoon lekker een ander blok er in lepelen. RDW bellen, 100 euro pinnen en naar de RDW rijden. ze kijken alleen of het er allemaal degelijk uit ziet en of je niet de kans hebt dat je 'm verliest. ze controleren zaken als wielbasis en gewicht. en hoppa, een 1.8 8V op kenteken van je Express. :)

Die regel is sinds kort namelijk gewijzigd, eerder zat je altijd aan die Lelystad regel dat je een weggedragtest e.d. moest doorstaan. Tegenwoordig hoeft dat niet meer voor een auto van voor '98. geen idee waarom, hier krijg je echt de gekste dingen van maar ik zou zeggen. lekker benutten die regel. :wink:

EDIT: zie al dat iemand me voor geweest is.. geen idee of het 75 of 100 euro is.. neem nou maar gewoon 100 euro mee, heb je in ieder geval genoeg bij je om nog te tanken onderweg ofzo. :p
Plaats reactie