Clio RS 2003, wil stuurbekrachtiging vervangen door manueel

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

Heb hierover e.e.a. gehoord/gelezen ;

Ik zou het bekrachtigde stuurhuis van mijn RS kunnen vervangen met een stuurhuis van volgens mij een Clio dci uit 2004. Dan zou het aantal slagen links + rechts hetzelfde blijven , echter wat zwaarder :wink:
Het gevoel van een onbekrachtigd stuur vind ik altijd nog het beste ! goede feedback door de wielen..

Navraag heeft mij laten weten dat dit er 1 is met een electronische servo-hulp. Zou ik hier dan dat motortje eraf moeten halen of gewoon niet aansluiten?
Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen ; kan iemand dit toelichten ??
Dat van de Dci is vrijwel zeker overigens.

search levert weinig op; deze functie is trouwens echt (N)

Dank , Frank
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De Clio die jij noemt heeft ook stuurbekrachtiging. Vroege basismodellen deden het zonder, dat stuurhuis zou je over kunnen zetten. Maar ik vraag me af wat je ermee wil bereiken? Directer is de overbrenging zeker niet. Je voelt misschien nog duidelijker wat de wielen doen, maar is dat bij een RS niet goed genoeg?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

Bij m'n RS heb ik eigenlijk helemaal niks te klagen hoor maar het zou weer wat kilos uit het vooronder halen (in verhouding STUK zwaarder als m'n achterkant) , geen gedonder met kapotte/lekkende toestand van stuurbekrachtiging met leeftijd/slijtage en het gevoel van de weg is gewoon niet te verslaan met manueel. Volgens mij wordt het zeker wel directer. Er zit ook tenslotte geen pomp/riem etc. tussen die moeten meedraaien bij een snelle reactie, zonder deze meedraaiende delen is het toch sneller?
Het enige wat zou tegenstaan is wanneer er veel gedraaid, inparkeren etrc wordt gedaan, bij langzame gang wordt het wat zwaar
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ik kan mij voorstellen dat een onbekrachtigde installatie indirecter is: aanwezig op de basismodellen (=niet sportief) en een indirectere overbrenging stuurt lichter. Ben het wel met je eens dat het gevoel met de wielen beter is/kan zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Het zal inderdaad wel een paar kilo schelen.

Vooral op kortere circuits verwacht ik wel dat je ronde-tijden omhoog gaan. Zeker met slicks heb je dan gewoon te weinig kracht om extreem snel te sturen. Stuurbekrachtiging is dan gewoon sneller. Daarom rijden rally-auto's ook bijna altijd met bekrachtiging. Als sturen lomp zwaar gaat, voel je ook vrijwel niks meer. Zelf vind ik het stuurgevoel in een bekrachtigde clio wel erg goed.
rev it like a rental
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Daarom rijden rally-auto's ook bijna altijd met bekrachtiging.
Icm een quick-rack stuurhuis is het zeker niet slecht sturen. :)
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

ben inmiddels iets wijzer geworden ; degene die het al gedaan hebben vertellen dat 1 ; het stuur erg snel weer teruspringt naar neutraal/rechtuit. En 2 ; dat je echt direct het moment voelt , wanneer je "op het randje" rijdt , wanneer je grip verliest . Kortom een stuk meer wiel/band-gevoel via je stuur.
Eigenlijk wat hierboven al staat vermeld in reacties..

Ook erachter gekomen welke het precies moet zijn. Voor 150 euro heb ik zo'n stuurkolom bij Holtrop vandaan. Van een Clio DCI , de servomotor wordt dan niet aangesloten.

Tja toch is het sturen in de RS zoals hij nu is echt al perfect, zeker in de lichtere versie die ik heb. Morgen gaat de auto naar Veban voor een grote beurt (+ nog veel meer) en dan zal ik Henk eens vragen wat hij van het idee vindt..
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dat onbekrachtigd meer feedback geeft klopt als een bus, en dat je wat makkelijker op de grens kan zitten ook. Ik vraag me alleen af of het nou wel zo zinvol is om dat op je straat auto te willen, ten kostte van de stuurbekrachtiging?
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

^^ ik zit het me ook hard af te vragen..

Het is niet m'n dagelijkse auto, wordt een beetje projectje waar ik af en toe flink mee wil gummen. Weekendje ring etc.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Voor de Ring is het eigenlijk niet interessant: het zijn toeristenritten, geen races. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

:lol:
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

maar ja , het zal echt NIET nodig zijn deze mod. Maar je weet hoe het gaat ; je hoort/leest er wat over en in mijn geval was ik meteen geinteresseerd want ik vond de autos uit mijn tijd zonder stuurbekrachtiging gewoon erg goed rijden, dan hebben we het over het "op het randje" rijden en eroverheen .

de auto gaat erdoor echter wel weer een stukje op (verkoop)waarde achteruit, ik rij weinig/ geen circuit dus eigenlijk onzin voor op straat..

Maar het is echt een hardcore monstertje zonder enig comfort, licht en echt snel. Waarom dan de luxe van stuurbekrachtinging erin laten zitten haha :smoke: ? ook weer een onderdeel, die stuurbekrachtiging, wat onderhoud en geld gaat kosten terwijl dat manuele rek en stukkie goedkoper zal zijn. De gewicht (manueel weegt 1 derde van het bekrachtigde) wat eruit gaat aan de voorkant vind ik ook erg interessant. Het was me ECHT opgevallen hoe de auto met elke kilo eruit weer een stuk meer skelter wordt. Een plezier om mee te gooien en smijten

tja een man en z'n hobby's :~
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

update.. ( :p like anyone cares!?)

Vandaag heb ik de Veban Clio diesel (dat opvallend gele autootje) meegekregen toen ik mijn auto achterliet voor wat nieuwe mods.
Deze stuurt ook onbekrachtigd dus heb ik nu ervaren hoe het is; zwaar !Aangezien mijn Clio een nog wat zwaardere motor voorin heeft liggen (?)
zie ik af van deze mod. Misschien in toekomst wanneer er wat kapotgaat aan mijn stuurbekrachtiging dat ik het dan wel doe...

Er komen Colombo&Bariani nokkenassen in, bewerkte inlaatspruitstukken, een 182 uitlaatspruitstuk , koppeling vernieuwd en tot slot zal Henk Dijkstra (Fastchip) de boel mappen. :D

ik had een paar maanden geleden de auto op de rollenbank van Moritz tuning, ik zal na de klus weer op deze bank gaan om te kijken of er wat gewonnen is. Het schijnt dat het erg tegen kan vallen, de RS is moeilijk te tunen mits je voor Throttlebodies gaat of bijv de MB turbo.

Verkeerde thread voor het wegligging topic maar zal een nieuwe maken als de auto klaar is
Plaats reactie