Startproblemen en uitvallen motor RSi

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Ricola
Contacteer:

Ik had de hele dag al in de auto gereden, geen enkel probleem.
Ik ga even snel de supermarkt binnen, wil de auto weer starten, en hij maakt een geluid alsof er iets aanloopt (weet niet hoe ik het moet omschrijven), en hij wil niet starten.
Iemand heeft me een paar meter geduwd en hij springt gelijk in leven.
Snel naar huis gereden, en eenmaal thuis de auto uitgezet en nogmaals geprobeert te starten, maar dit was tevergeefs.

Gisteravond nog een keer geprobeerd te starten, het duurde wel 5/6 seconden voor hij aangaat, maar hij doet het tenminste. Normaal slaat hij gelijk aan. En hij begint stationair heel onregelmatig te lopen, tot aan bijna uitvallen toe.
Na 30 seconden loopt hij weer normaal. Gelijk even een stukje gereden.
Vooral bij redelijk optrekken begint hij af en toe behoorlijk in te houden.
Ik remde af voor een kruispunt, koppeling ingetrapt en terug in z'n 2 en hij houdt weer in, dit keer gaat het acculampje en olielampje branden, en bij het laten opkomen van de koppeling valt hij uit (ik stond midden in de bocht stil, met auto's achter mij.. over gevaarlijke situaties gesproken).
Gelijk weer starten en hij doet het weer normaal, en als een gek terug naar huis.

Ik hoop dat ik het wat duidelijk neer heb gezet.
Iemand een idee wat er (allemaal) mis kan zijn?
Ik dacht in de eerste instantie de startmotor, maar ik ben niet zo'n techneut. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het gaat trouwens om een Clio RSi uit '94.
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik zou zeggen dat het de stappenmotor is die vies/kapot is, deze regelt eventuele extra lucht.

Of misschien een slecht massacontact?
Ricola
Contacteer:

Ik moest even weg met de auto, op goed geluk.
Het geluk was op, want hij viel weer uit voor een kruispunt, en na een tankstop weer hetzelfde probleem, hij start niet.
Hij maakt een tikkend geluid als ik hem probeer te starten.
Wederom een duwtje deed wonderen.
En om het af te maken stuitte ik zojuist op een lek benzineslangetje.
Ik ga gelijk even naar de stappenmotor kijken of die het begeven heeft.
Weet je zo ook waar die bij mijn auto zit? Ik heb er nog nooit onder gelegen, en het zit ook redelijk dichtgebouwd allemaal.
Ad van Haperen
Contacteer:

bij je lucht toevoer, volgens mij is het een zilver met kopig kleurige koker met stekker bovenop en 1 slang erin en 1 eruit en die zit dan op je spruitstuk (tenmsite denk dat dat bij een Rsi ook is)
Ricola
Contacteer:

Bedankt voor de reacties. Ik ben nog niet aan de stappenmotor toe gekomen.
In het benzine slangetje zaten tig haarscheurtjes, de benzine spoot eruit.
Eenmaal bezig heb ik allerlei slangen vervangen, en in de reis ook een slangetje die naar het koelvloeistof reservoir gaat, ik zag bij de aansluiting richting het blok dat het er nogal vochtig was.
En ik zag dat er een slangetje van het luchtfilter ernaast lag.
Weer een proefstukje gereden, en hij valt niet meer uit en houdt ook niet meer in bij flink gassen.
Nu rest mij alleen nog naar de stappenmotor te kijken.. Morgen weer een dag! :D
Plaats reactie