Bendix ABS systeem vraag

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
DennisT
Moderator

Voor een vriend van me:

Ik heb een bendix abs systeem in mij r19 16v ph 1 dat niet lekker werkt, de abs doet het namelijk niet maar hij remt wel gewoon.

De abs sensoren zijn nieuw en ook nog eens afgesteld. Ik heb alles geprobeerd ook met de elektra maar krijg hem niet aan de praat. Andere computer ook al geprobeerd. Abs lampje blijft ook branden tijdens het rijden.

Is dit mischien een kwestie van uitlezen of iets dergelijks?
Bart V

Begin eens met het schoonmaken van de sensoren/tandkranzen rondom. Tandkranzen even met een staalborstel doen, en de sensoren schoonmaken met remmenreiniger.

Stekkerverbindingen van de achter sensoren kan je ook nog even controleren. Als je mazzel hebt is de storing dan weg.
DennisT
Moderator

Bart V schreef:Begin eens met het schoonmaken van de sensoren/tandkranzen rondom. Tandkranzen even met een staalborstel doen, en de sensoren schoonmaken met remmenreiniger.

Stekkerverbindingen van de achter sensoren kan je ook nog even controleren. Als je mazzel hebt is de storing dan weg.
Allemaal al gedaan :)
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Bij de Renault-dealer is het Bendix ABS systeem wel uit te lezen met de oude uitleescomputer (XR-25) kost je een keer een euro of 35 maar dan weet je wel waar je moet zoeken :)

Ik heb het hele systeem er af gehaald, een brandend ABS lampje is daar aan toe maar als je remdruk af en toe wegvalt is het einde toch wel zoek :p

Is overigens vrij simpel om te bouwen naar een normaal remsysteem door gewoon een rembekrachtiger en hoofdremcilinder te plaatsen op de plaats van de ABS pomp.. de leidingen passen ook gewoon :)
DennisT
Moderator

Ja dat kan altijd nog, maar liever natuurlijk dat bendix behouden als het werkt :)
jacques

Voor ca 35 Euro heb je op de sloop al een rembekrachtiger en remcylinder.
Het mooiste is natuurlijk een rembekrachtiger uit een 16V (diameter 23.5 cm) maar ook een gewone Clio/R19 rembekrachtiger is goed te gebruiken (diameter 20 cm) Het makelijkste is een hoofdremcilinder met 20.6mm zuiger (staat op de zijkant van de remcilinder).
Het is niet verstandig om het nog even aan te kijken als het slecht werkt. Er zijn er al genoeg geweest waarbij er even niets gebeurde als ze remde. Als je het ombouwt zul je er geen spijt van hebben. Veel meer gevoel in je rempedaal. Kijk eens op renault1916v.nl daar is een heel topic aan dit drama gewijd inclusief een beschrijving hoe je het moet ombouwen en welke draden je nog nodig hebt voor je remvloeistofschakelaar. Het Bendix systeem is gewoon niet goed als het gaat slijten en de onderdelen zijn peperduur. Ook ik spreek uit ervaring. Ik heb ook het Bendix systeem gehad op mijn 19 16V cabrio en toen ik remde gebeurde er even niets. Een bijna dood ervaring.
DennisT
Moderator

Onderdelen zijn idd erg duur, 400-500 euro moet je wel op rekenen heb ik al uitgezocht.

Maar dus eerst maar eens uitlezen, en als dat niks oplevert de hele abs rommel eruit gooien?
Bart V

Print van de computer wil ook wel eens wat oxideren. Doorsolderen kan helpen, of gewoon een andere computer proberen. Ik denk dat die wel te vinden is voor weinig.
DennisT
Moderator

Bart V schreef:Print van de computer wil ook wel eens wat oxideren. Doorsolderen kan helpen, of gewoon een andere computer proberen. Ik denk dat die wel te vinden is voor weinig.
al gedaan
Bart V

Verrek ja, ik moet eens beter gaan lezen :)
DennisT
Moderator

Als het goed is gaan we morgen alle stekkers en sensoren nog een keer nalopen en nameten, als het dan nog niet over is, is de kans groot dat we op normaal systeem over gaan :)
Plaats reactie