[ Laguna 1 ] Rare automaat

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Ik heb afgelopen zaterdag 'n Laguna 3.0 V6 automaat uit '95 gekocht. Hele fijne wagen! Zoeft vrijwel geruisloos over de weg; ik ben er erg blij mee! En bijna alles werkt ook zoals 't hoort (tamelijk apart voor 'n auto uit '95 :) )!

Maar er is iets dat ik niet helemaal snap: de automaat blijft héél lang hangen in z'n versnellingen, vooral bij stevig optrekken of kickdown. Als ik bijvoorbeeld bij 100 km/u in z'n 4 vol gas geef, dan gaat 'ie naar z'n 3, maar als ik dan bij, zeg, 130 't gas weer helemaal los laat, dan duurt 't nog minstens 'n seconde of twee voordat die bak eindelijk 'ns denkt van: nou, laat ik maar weer 'ns naar 4 gaan" :s

Is dat normaal? Of is die bak nou alweer stuk? Want de bak is bij een kilometerstand van 90.000 vervangen, terwijl de teller nu op 105.000 staat.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Volgens mij is dit wel normaal, want als je meteen daarna weer wil doortrekken blijf je schakelen.
Als je dat doet met 3kwart gas dan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

lijkt me niet meer dan normaal... als dat ding per direct moet gaan schakelen issie meer aan t schakelen dan aan t aandrijven...
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Nou, ik heb wel in méér automaten gereden (Jaguar XJ40, Volvo 760 / 960 / S90, Alfa 164 V6, etc.) en deze schakelden altijd binnen 'n halve seconde op na gas los laten!? Toch écht heel anders dan deze!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

laat m uitlezen zou ik zeggen, of laat er iemand in rijden die die dingenv aker heeft :) Dealer ofzo?
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Tja, ik dacht: misschien zijn er mensen hier die zo'n zelfde automaat hebben (gehad), en die er iets over kunnen melden?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

das een goeie gedachte!!! :)

hoop voor je dat er iemand komt, maar er rijden weinig automaten rond heb ik t gevoel.... :) Maar wie weet (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

http://www.lagunaclub.nl/

da's te proberen :) Forum is ook vrij aktief.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Ah, thnx! Dat forum had ik nog niet gevonden! Ff kijken daar 8)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

klinkt als een te laag oliepeil
bakken zijn stront!
heb er hier eentje staan met handbak voor je
als die niet snel als hele auto verkocht wordt gaat die in onderdelen
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Ja, ik had al gelezen dat die automaten "niet zo goed" zijn inderdaad... (N)

Maar ik vind 'n automaat nou eenmaal relaxed rijden, zéker in combinatie met die V6 (waar ik óók maar niet vanaf lijk te komen; ik heb al ettelijke malen zo'n PRV-motor in 'n Volvo 760 gehad (én versleten...).

Ik zie alleen geen peilstok??? Hoe peil ik dat ding???
Remon
Berichten: 1840
Lid geworden op: wo 8 dec 2004 18:57
Locatie: Soest

Mijn ouders rijden een Scenic 1.6 automaat en die heeft dat ook. Dat het zolang duurt voordat hij verder schakelt na diep intrappen van het gas. Hoort volgens mij gewoon bij Renault ;)
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

OK, dat zou fijn zijn (en 'n opluchting)! :)
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Riël Notermans schreef:Volgens mij is dit wel normaal, want als je meteen daarna weer wil doortrekken blijf je schakelen.
Als je dat doet met 3kwart gas dan?
Dat ga ik óók nog 'ns proberen! Ik ben normaal wel 'n redelijk rustige rijder (past wel bij die Laguna ook), maar áls ik 't gas intrap (pas met goed warme motor natuurlijk) wil ik ook wat merken ook :D

Dus driekwart gas heb ik eigenlijk nog niet gedaan; ik zal 't morgenochtend richting m'n werk 'ns uitproberen!
Laatst gewijzigd door Tijsbeer op di 3 jul 2007 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

De peilstok zit achter de linker aandrijfas?
Normaal zou ik zeggen olie verversen maar hij heeft nog niet zoveel gelopen, dus misschien inderdaad oliepeil.
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Heino schreef:De peilstok zit achter de linker aandrijfas?
Normaal zou ik zeggen olie verversen maar hij heeft nog niet zoveel gelopen, dus misschien inderdaad oliepeil.
Net nog ff gekeken, maar ik zie écht nix zitten! Of ik moet met m'n neus kijken natuurlijk |:

En inderdaad, ik dacht eerst óók aan olie verversen, maar je zou toch niet verwachten dat dat na 15.000 km al nodig is?

De bak is ook helemaal droog (motor ook overigens 8) ), dus ik verwachtte eigenlijk niet dat 't 'n te laag peil zou kunnen zijn. Maar ik kan dat dus niet checken? :H:
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Als het een PK1 bak is zit ie achter de linker andrijfas,(volgens dialogys)
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

Tijsbeer schreef:Ja, ik had al gelezen dat die automaten "niet zo goed" zijn inderdaad... (N)

Maar ik vind 'n automaat nou eenmaal relaxed rijden, zéker in combinatie met die V6 (waar ik óók maar niet vanaf lijk te komen; ik heb al ettelijke malen zo'n PRV-motor in 'n Volvo 760 gehad (én versleten...).

Ik zie alleen geen peilstok??? Hoe peil ik dat ding???
Wat wil je peilen? Je bak of je motor?

Motoroliepeilstok zou wel eens aan de dop van de vulopening kunnen zitten.
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee dropke, het gaat hier toch om een automaatbak (S)
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

Tijsbeer schreef:ik heb al ettelijke malen zo'n PRV-motor in 'n Volvo 760 gehad (én versleten...).

Ik zie alleen geen peilstok??? Hoe peil ik dat ding???
Had toch gekund? :wink:
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee, want Sfen heeft het over het oliepeil van de bak in de reactie erboven :~

Maargoed ik ben anti-automaat, dus ik weet het iig niet :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Steven schreef:Maargoed ik ben anti-automaat, dus ik weet het iig niet :p
:lol: :klop:
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Haas schreef:
Steven schreef:Maargoed ik ben anti-automaat, dus ik weet het iig niet :p
:lol: :klop:
Hehehehhhh, lacheh met jullie :wink: :D
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Maar ik heb ff driekwart gas bij 100 km/u geprobeerd vanmorgen, en dan schakelt 'ie niet terug naar 3! Daarvoor moet ik tóch de kickdown gebruiken...

En 'n peilstok zie ik écht niet??? Héb ik wel zo'n PK1-bak? Hoe kan ik dat eigenlijk checken? Of heeft iemand misschien 'n plaatje van waar die peilstok zou moeten zitten?

Thnx alvast!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik zou er iig even nieuwe olie in gooien en een nieuw filter. Kan nooit kwaad en gaan automaten vaak wel beter van schakelen. Weet alleen niet of je bij reno de gehele inhoud kan verversen (zonder spoelen) of dat de koppelomvormer vol blijft staan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Ja, dat ga ik zéker doen; ik denk dat 'ie dat wel fijn vindt :)

Ik heb op CarSurvey.org nog dit stuk tekst gevonden, van 'n Nederlandse Laguna V6 eigenaar:
Gearbox:

Renault automatics have a bad reputation, but it's not justified.

When used gentle and, very important, with good maintenance they can last very long.

When mileage gets higher, good gearbox maintenance is often overlooked.

And there's another problem.

Renault states a change interval of 60000 kilometres which is really the maximum for ordinary ATF.

When changing ATF, a lot of ATF stays behind in the torque convertor. You sometimes only get half of it out!

In such cases 60000 kilometers is way too much if you change only once each time.

I changed the ATF once. After the refill the ATF was still black (definitely not burned, just old)!

I changed it again several times until it was red again.

The auto-box has shifted very consistent since then.

Tip 1: my gearbox doesn't have a dipstick. There's a special procedure. The oil must be heated up until 60 degrees Celsius and then a special plug is opened for 20 seconds. If less than 0.1 litre comes out you have to put in 1 litre (yes 1 whole litre) and try again. This procedure is hard, if not impossible, to do at home.

If you know it is roughly at the right level, go for a drive and pay attention to the gearbox.

Does it go out of gear (revs go up) when doing a tight corner? Fill it with another 0.2 litre. Repeat until solved.

Does it bang into second gear? Take some oil out. There's too much in it.

Tip 2: it's unofficial advice from Renault to let the car idle for at least a minute when it's colder than 10 degrees Celsius outside. This is necessary for the gearbox to build up pressure.

I experienced it also helps to put the lever in D and wait for at least ten seconds before releasing the brakes.

The gearbox will shift more smoothly.
Blijkt dat de koppelomvormer inderdaad wel vol blijft staan... Naja, dan maar drie à vier keer verversen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tijsbeer schreef:Maar ik heb ff driekwart gas bij 100 km/u geprobeerd vanmorgen, en dan schakelt 'ie niet terug naar 3! Daarvoor moet ik tóch de kickdown gebruiken...

En 'n peilstok zie ik écht niet??? Héb ik wel zo'n PK1-bak? Hoe kan ik dat eigenlijk checken? Of heeft iemand misschien 'n plaatje van waar die peilstok zou moeten zitten?

Thnx alvast!
Nee, ik bedoel dat je met 3 kwart gas eerder ópschakelt.

Dat was je probleem toch, dus dan gaat ie eerder naar de 4.

Jouw auto bleef toch in de 3 hangen tot hoog in de toeren, ipv op te schakelen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Nou, nee, ja, kijk, zo bedoel ik 't nou óók weer niet!;)

Ik heb moeite met 't feit dat bij veel gas geven, en daarna gas ineens helemaal los laten, de bak daarna nog minstens twee à drie seconden nodig heeft om te bedenken dat 'ie wel 'ns op zou kunnen gaan schakelen.
Als ik minder gas geef (en gewoon steeds blijf geven) schakelt 'ie inderaad bij minder toeren op dan bij veel gas, dat klopt, en da's ook hetzelfde als bij andere automaten die ik ken. Ik snap alleen niet zo goed waarom 'ie zó veel tijd voor opschakelen nodig heeft bij gas los laten...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ws doordat door te lage olie druk door een te kort aan olie de doorschakeling niet soepel verloopt
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

Ga ik zaterdag proberen te checken! Enig idee waar die "special plug" waar in die Engelse tekst van gerept wordt te vinden is? En is dat tevens de vulopening?
Renier
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 22:09
Locatie: Groningen

Remon-CL10 schreef:Mijn ouders rijden een Scenic 1.6 automaat en die heeft dat ook. Dat het zolang duurt voordat hij verder schakelt na diep intrappen van het gas. Hoort volgens mij gewoon bij Renault ;)
Mijn Megane II 2.0 automaat heeft ook een vertraging met opschakelen.
Tijsbeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 3 jul 2007 14:07
Locatie: Nieuwegein

OK dan; wellicht valt 't allemaal vooralsnog nog mee! Thnx voor je reactie in ieder geval!

En ik blijk trouwens géén PK1-bak te hebben, want als dat wél 't geval was geweest dan miste ik 'n koppelingspedaal en 'n vijfde versnelling :wink:
JW 21T
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 22 sep 2003 11:45

Zijn versnellingsbakken van het (goede) merk VW.
Zijn zeer zwakke bakken,dus rustig hier mee omgaan is de beste remedie.
Voor meer info de automatenspecialist bij uitstek BW Risseeuw in Arnhem.
Heeft de bak van m'n pa z'n auto gemaakt en die schakelt nu zonder het te voelen,je ziet alleen de toerenteller zakken!!(is een safrane baccara)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

heb nog steeds een schakel auto voor weinig te koop
heerlijk een beetje schakelen in zo een v6
Plaats reactie