[ Laguna 1 ] Rare automaat
Ik heb afgelopen zaterdag 'n Laguna 3.0 V6 automaat uit '95 gekocht. Hele fijne wagen! Zoeft vrijwel geruisloos over de weg; ik ben er erg blij mee! En bijna alles werkt ook zoals 't hoort (tamelijk apart voor 'n auto uit '95 )!
Maar er is iets dat ik niet helemaal snap: de automaat blijft héél lang hangen in z'n versnellingen, vooral bij stevig optrekken of kickdown. Als ik bijvoorbeeld bij 100 km/u in z'n 4 vol gas geef, dan gaat 'ie naar z'n 3, maar als ik dan bij, zeg, 130 't gas weer helemaal los laat, dan duurt 't nog minstens 'n seconde of twee voordat die bak eindelijk 'ns denkt van: nou, laat ik maar weer 'ns naar 4 gaan"
Is dat normaal? Of is die bak nou alweer stuk? Want de bak is bij een kilometerstand van 90.000 vervangen, terwijl de teller nu op 105.000 staat.
Maar er is iets dat ik niet helemaal snap: de automaat blijft héél lang hangen in z'n versnellingen, vooral bij stevig optrekken of kickdown. Als ik bijvoorbeeld bij 100 km/u in z'n 4 vol gas geef, dan gaat 'ie naar z'n 3, maar als ik dan bij, zeg, 130 't gas weer helemaal los laat, dan duurt 't nog minstens 'n seconde of twee voordat die bak eindelijk 'ns denkt van: nou, laat ik maar weer 'ns naar 4 gaan"
Is dat normaal? Of is die bak nou alweer stuk? Want de bak is bij een kilometerstand van 90.000 vervangen, terwijl de teller nu op 105.000 staat.
Volgens mij is dit wel normaal, want als je meteen daarna weer wil doortrekken blijf je schakelen.
Als je dat doet met 3kwart gas dan?
Als je dat doet met 3kwart gas dan?
lijkt me niet meer dan normaal... als dat ding per direct moet gaan schakelen issie meer aan t schakelen dan aan t aandrijven...
laat m uitlezen zou ik zeggen, of laat er iemand in rijden die die dingenv aker heeft Dealer ofzo?
das een goeie gedachte!!!
hoop voor je dat er iemand komt, maar er rijden weinig automaten rond heb ik t gevoel.... Maar wie weet
hoop voor je dat er iemand komt, maar er rijden weinig automaten rond heb ik t gevoel.... Maar wie weet
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
klinkt als een te laag oliepeil
bakken zijn stront!
heb er hier eentje staan met handbak voor je
als die niet snel als hele auto verkocht wordt gaat die in onderdelen
bakken zijn stront!
heb er hier eentje staan met handbak voor je
als die niet snel als hele auto verkocht wordt gaat die in onderdelen
Ja, ik had al gelezen dat die automaten "niet zo goed" zijn inderdaad...
Maar ik vind 'n automaat nou eenmaal relaxed rijden, zéker in combinatie met die V6 (waar ik óók maar niet vanaf lijk te komen; ik heb al ettelijke malen zo'n PRV-motor in 'n Volvo 760 gehad (én versleten...).
Ik zie alleen geen peilstok??? Hoe peil ik dat ding???
Maar ik vind 'n automaat nou eenmaal relaxed rijden, zéker in combinatie met die V6 (waar ik óók maar niet vanaf lijk te komen; ik heb al ettelijke malen zo'n PRV-motor in 'n Volvo 760 gehad (én versleten...).
Ik zie alleen geen peilstok??? Hoe peil ik dat ding???
Dat ga ik óók nog 'ns proberen! Ik ben normaal wel 'n redelijk rustige rijder (past wel bij die Laguna ook), maar áls ik 't gas intrap (pas met goed warme motor natuurlijk) wil ik ook wat merken ookRiël Notermans schreef:Volgens mij is dit wel normaal, want als je meteen daarna weer wil doortrekken blijf je schakelen.
Als je dat doet met 3kwart gas dan?
Dus driekwart gas heb ik eigenlijk nog niet gedaan; ik zal 't morgenochtend richting m'n werk 'ns uitproberen!
Laatst gewijzigd door Tijsbeer op di 3 jul 2007 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Net nog ff gekeken, maar ik zie écht nix zitten! Of ik moet met m'n neus kijken natuurlijkHeino schreef:De peilstok zit achter de linker aandrijfas?
Normaal zou ik zeggen olie verversen maar hij heeft nog niet zoveel gelopen, dus misschien inderdaad oliepeil.
En inderdaad, ik dacht eerst óók aan olie verversen, maar je zou toch niet verwachten dat dat na 15.000 km al nodig is?
De bak is ook helemaal droog (motor ook overigens ), dus ik verwachtte eigenlijk niet dat 't 'n te laag peil zou kunnen zijn. Maar ik kan dat dus niet checken?
-
- Berichten: 4602
- Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
- Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
- Contacteer:
Wat wil je peilen? Je bak of je motor?Tijsbeer schreef:Ja, ik had al gelezen dat die automaten "niet zo goed" zijn inderdaad...
Maar ik vind 'n automaat nou eenmaal relaxed rijden, zéker in combinatie met die V6 (waar ik óók maar niet vanaf lijk te komen; ik heb al ettelijke malen zo'n PRV-motor in 'n Volvo 760 gehad (én versleten...).
Ik zie alleen geen peilstok??? Hoe peil ik dat ding???
Motoroliepeilstok zou wel eens aan de dop van de vulopening kunnen zitten.
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
-
- Berichten: 4602
- Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
- Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
- Contacteer:
Had toch gekund?Tijsbeer schreef:ik heb al ettelijke malen zo'n PRV-motor in 'n Volvo 760 gehad (én versleten...).
Ik zie alleen geen peilstok??? Hoe peil ik dat ding???
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Steven schreef:Maargoed ik ben anti-automaat, dus ik weet het iig niet
Maar ik heb ff driekwart gas bij 100 km/u geprobeerd vanmorgen, en dan schakelt 'ie niet terug naar 3! Daarvoor moet ik tóch de kickdown gebruiken...
En 'n peilstok zie ik écht niet??? Héb ik wel zo'n PK1-bak? Hoe kan ik dat eigenlijk checken? Of heeft iemand misschien 'n plaatje van waar die peilstok zou moeten zitten?
Thnx alvast!
En 'n peilstok zie ik écht niet??? Héb ik wel zo'n PK1-bak? Hoe kan ik dat eigenlijk checken? Of heeft iemand misschien 'n plaatje van waar die peilstok zou moeten zitten?
Thnx alvast!
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ik zou er iig even nieuwe olie in gooien en een nieuw filter. Kan nooit kwaad en gaan automaten vaak wel beter van schakelen. Weet alleen niet of je bij reno de gehele inhoud kan verversen (zonder spoelen) of dat de koppelomvormer vol blijft staan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ja, dat ga ik zéker doen; ik denk dat 'ie dat wel fijn vindt
Ik heb op CarSurvey.org nog dit stuk tekst gevonden, van 'n Nederlandse Laguna V6 eigenaar:
Ik heb op CarSurvey.org nog dit stuk tekst gevonden, van 'n Nederlandse Laguna V6 eigenaar:
Blijkt dat de koppelomvormer inderdaad wel vol blijft staan... Naja, dan maar drie à vier keer verversen.Gearbox:
Renault automatics have a bad reputation, but it's not justified.
When used gentle and, very important, with good maintenance they can last very long.
When mileage gets higher, good gearbox maintenance is often overlooked.
And there's another problem.
Renault states a change interval of 60000 kilometres which is really the maximum for ordinary ATF.
When changing ATF, a lot of ATF stays behind in the torque convertor. You sometimes only get half of it out!
In such cases 60000 kilometers is way too much if you change only once each time.
I changed the ATF once. After the refill the ATF was still black (definitely not burned, just old)!
I changed it again several times until it was red again.
The auto-box has shifted very consistent since then.
Tip 1: my gearbox doesn't have a dipstick. There's a special procedure. The oil must be heated up until 60 degrees Celsius and then a special plug is opened for 20 seconds. If less than 0.1 litre comes out you have to put in 1 litre (yes 1 whole litre) and try again. This procedure is hard, if not impossible, to do at home.
If you know it is roughly at the right level, go for a drive and pay attention to the gearbox.
Does it go out of gear (revs go up) when doing a tight corner? Fill it with another 0.2 litre. Repeat until solved.
Does it bang into second gear? Take some oil out. There's too much in it.
Tip 2: it's unofficial advice from Renault to let the car idle for at least a minute when it's colder than 10 degrees Celsius outside. This is necessary for the gearbox to build up pressure.
I experienced it also helps to put the lever in D and wait for at least ten seconds before releasing the brakes.
The gearbox will shift more smoothly.
Nee, ik bedoel dat je met 3 kwart gas eerder ópschakelt.Tijsbeer schreef:Maar ik heb ff driekwart gas bij 100 km/u geprobeerd vanmorgen, en dan schakelt 'ie niet terug naar 3! Daarvoor moet ik tóch de kickdown gebruiken...
En 'n peilstok zie ik écht niet??? Héb ik wel zo'n PK1-bak? Hoe kan ik dat eigenlijk checken? Of heeft iemand misschien 'n plaatje van waar die peilstok zou moeten zitten?
Thnx alvast!
Dat was je probleem toch, dus dan gaat ie eerder naar de 4.
Jouw auto bleef toch in de 3 hangen tot hoog in de toeren, ipv op te schakelen?
Nou, nee, ja, kijk, zo bedoel ik 't nou óók weer niet!;)
Ik heb moeite met 't feit dat bij veel gas geven, en daarna gas ineens helemaal los laten, de bak daarna nog minstens twee à drie seconden nodig heeft om te bedenken dat 'ie wel 'ns op zou kunnen gaan schakelen.
Als ik minder gas geef (en gewoon steeds blijf geven) schakelt 'ie inderaad bij minder toeren op dan bij veel gas, dat klopt, en da's ook hetzelfde als bij andere automaten die ik ken. Ik snap alleen niet zo goed waarom 'ie zó veel tijd voor opschakelen nodig heeft bij gas los laten...
Ik heb moeite met 't feit dat bij veel gas geven, en daarna gas ineens helemaal los laten, de bak daarna nog minstens twee à drie seconden nodig heeft om te bedenken dat 'ie wel 'ns op zou kunnen gaan schakelen.
Als ik minder gas geef (en gewoon steeds blijf geven) schakelt 'ie inderaad bij minder toeren op dan bij veel gas, dat klopt, en da's ook hetzelfde als bij andere automaten die ik ken. Ik snap alleen niet zo goed waarom 'ie zó veel tijd voor opschakelen nodig heeft bij gas los laten...
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ws doordat door te lage olie druk door een te kort aan olie de doorschakeling niet soepel verloopt
Mijn Megane II 2.0 automaat heeft ook een vertraging met opschakelen.Remon-CL10 schreef:Mijn ouders rijden een Scenic 1.6 automaat en die heeft dat ook. Dat het zolang duurt voordat hij verder schakelt na diep intrappen van het gas. Hoort volgens mij gewoon bij Renault
OK dan; wellicht valt 't allemaal vooralsnog nog mee! Thnx voor je reactie in ieder geval!
En ik blijk trouwens géén PK1-bak te hebben, want als dat wél 't geval was geweest dan miste ik 'n koppelingspedaal en 'n vijfde versnelling
En ik blijk trouwens géén PK1-bak te hebben, want als dat wél 't geval was geweest dan miste ik 'n koppelingspedaal en 'n vijfde versnelling
Zijn versnellingsbakken van het (goede) merk VW.
Zijn zeer zwakke bakken,dus rustig hier mee omgaan is de beste remedie.
Voor meer info de automatenspecialist bij uitstek BW Risseeuw in Arnhem.
Heeft de bak van m'n pa z'n auto gemaakt en die schakelt nu zonder het te voelen,je ziet alleen de toerenteller zakken!!(is een safrane baccara)
Zijn zeer zwakke bakken,dus rustig hier mee omgaan is de beste remedie.
Voor meer info de automatenspecialist bij uitstek BW Risseeuw in Arnhem.
Heeft de bak van m'n pa z'n auto gemaakt en die schakelt nu zonder het te voelen,je ziet alleen de toerenteller zakken!!(is een safrane baccara)
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
heb nog steeds een schakel auto voor weinig te koop
heerlijk een beetje schakelen in zo een v6
heerlijk een beetje schakelen in zo een v6