ABS probleem

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Jurien

Hoi mensen.
Ik rijd alweer een tijdje een clio 1.8 16v grand prix.
ik heb al ff de search gedaan maar kon niks vinden wat in de buurt kwam met mijn probleem :(

Sinds afgelopen vrijdag heb ik een storing in m'n abs systeem, het volgende is aan de hand:

Als ik mijn auto op contact zijn gaat het lampje van het abs eerst branden en daarna uit (zoals het hoort) zodra ik hem start blijft het lampje ook uit maar begin ik te rijden en dan met de snelheid van "stationair rijden" dan begint het lampje te branden.
Ik heb hem vandaag uit laten lezen bij de renault dealer en die zegt dat mijn rekeneenheid kapot is.

Is die rekeneenheid echt kapot of kan het ook ergens anders aan liggen?
want ik heb het gevoel dat er iets niet klopt met een snelheidsopnemer,

als die rekeneenheid echt kaopt is dan houd ik me aanbevolen voor diegene die van zijn rekeneenheid afwil :)

want de dealer rekent €2683,97 voor een reparatie en dat vind ik te gek voor woorden
Laatst gewijzigd door Jurien op di 24 apr 2007 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim
Car: E36 M3

Jurien schreef:Hoi mensen.
Ik rijd alweer een tijdje een clio 1.8 16v grand prix.
ik heb al ff de search gedaan maar kon niks vinden wat in de buurt kwam met mijn probleem :(

Sinds afgelopen vrijdag heb ik een storing in m'n abs systeem, het volgende is aan de hand:

Als ik mijn auto op contact zijn gaat het lampje van het abs eerst branden en daarna uit (zoals het hoort) zodra ik hem start blijft het lampje ook uit maar begin ik te rijden en dan met de snelheid van "stationair rijden" dan begint het lampje te branden.
Ik heb hem vandaag uit laten lezen bij de renault dealer en die zegt dat mijn rekeneenheid kapot is.

Is die rekeneenheid echt kapot of kan het ook ergens anders aan liggen?
want ik heb het gevoel dat er iets niet klopt met een snelheidsopnemer,

als die rekeneenheid echt kaopt is dan houd ik me aanbevolen voor diegene die van zijn rekeneenheid afwil :)

want de dealer rekent €2683,97 voor een reparatie en dat vind ik te gek voor woorden
Dat is inderdaad een beste rekening... Daar koop je een Clio 16V voor :~
Jurien

ja idd ik snap nou niet waarom zoiets zo duur moet zijn. het zal wel weer renault zijn :wink:
Petertje5

dat zou toch wel goedkoper moeten kunnen, miss een rekeneenheid van de sloop trekken en door iemand in laten bouwen met enigzins technische kennis?
Jurien

maar als ik opzoek ga naar een andere rekeneenheid moet ik er dan 1 hebben van een clio 1.8 16v/ r19 16v of is die rekeneenheid ook in andere renaults gebruikt?
-Ray-
Contacteer:

whehe Grand Prix kwaaltje? ik heb een soort van hetzelfde probleem:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 33#1911233

wat moest je betalen voor dat uitlezen?
Immer wieder die verdammte Holländer
Jurien

het uitlezen koste me niks >-) ben een goeie bekende bij renault, 2 vrienden van mij die werken er dus die hebben dat ff gefixed maar normaal gesproken zou ik iets van 24 euro moeten betalen.
Nielz

wat was de DF code die erin zat?
bij mijn Laguna heb ik namelijk gehad dat het lampje bleef branden alleen dat er geen DF code in zat..
dit bleek door een kabelbreuk tekomen van een van de pluskabeltjes van de RE
Jurien

De DF code weet ik niet maar wat bedoel je met RE, ik heb voor de zekerheid nu een andere Abs computer op de kop getikt en die wil ik erin gaan bouwen. werkt het niet dan moet ik idd verder zoeken. hoe ben jij erachter gekomen dat het een breuk in de kabel was??
MisterX
Car: R26R

RE=rekeneenheid (computer)
Jurien

ok weer wat geleerd :wink:
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Lijkt me overigens meer op een defecte wielsensor.

Dat Renault opgeeft dat het de rekeneenheid is kan ik begrijpen gezien dat de CLIP (de uitleescomputer van Renault) niets met die rekeneenheid kan en deze dus gewoon niet ziet.

Als je daar 2 vrienden hebt lopen, probeer dan eens of ze de Clio willen uitlezen met de XR25 (oude uitleescomputer van Renault) hiermee kan ik bij mijn R19 16V wel in de rekeneenheid komen en kan ook alle informatie opgevraagd worden zoals de gedetecteerde snelheid bij elke wielsensor.

Succes
Jurien

dat is ook gebeurd, ze hebben de rekeneenheid ook uitgelezen. daar konden ze eerst niet in komen omdat hij op slot zat maar naar een tijdje proberen kwamen ze er uiteindelijk in. en toen gaf hij aan dat er een storing in de rekeneenheid zat, dus reden voor renault om te zeggen dat ie dood is.
Jordi - Clio 16V

Hebben ze wel een handje van bij Renault, t is altijd makkelijk om zo storingen op te lossen dan daad werkelijk te zoeken wat het is.
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Nielz

ik werk bij Renault
en hoe ik het opgelost heb?
Documentatie lezen
zat gewoon een duidelijk zoekschema bij met als eerste die + aansluitingen te controleren
Laatst gewijzigd door Nielz op zo 6 mei 2007 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Jordi - Clio 16V schreef:Hebben ze wel een handje van bij Renault, t is altijd makkelijk om zo storingen op te lossen dan daad werkelijk te zoeken wat het is.
Met dat hoge uurtarief mag die diagnose ook niet te lang duren.. maar om binnen een paar minuten een rekeneenheid dood te verklaren vind ik ook weer zowat..
Jordi - Clio 16V

Nielz schreef:ik werk bij Renault
en hoe ik het opgelost heb?
Documentatie lezen
zat gewoon een duidelijk zoekschema bij met als eerste die + aansluitingen te controleren
ze bestaan nog; de echte monteurs (Y) :D
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Jurien

de plus aansluiting ben ik zelf ook maar gaan controleren maar die was gewoon goed, verder heb ik er ook niet veel verstand van dus ik zou niet weten wat ik verder nog moet meten.
maar monteurs die verder kijken dan alleen naar de diagnose computer... :worship: :worship: :worship:
Nielz

PM of email me je chassis nr dan zal ik morgen eens in de documentatie snuffelen op het werk misschien dat we dan een stap in de goede richting kunnen vinden
Nelis_1987
Contacteer:

Eventueel ABS ringen gekeken :)??

En wrom chasis numemr als die niet geimporteerd is kan je op kenteken ook gewoon kijken op Renault net :)!
-Ray-
Contacteer:

Grand Prix's zijn allemaal geimporteerd ;)

dat de mijne uitgelezen werd gaf ie eerst 5 onbekende fouten aan en 1 magneetklep defect, foutgeheugen gewist, contact uit en aan, weer uitlezen en tot 2 keer toe schakelapparaat defect.

wij konden ook de snelheid per wiel zien, abs ringen nagekeken.

mag dus wel conculderen dan de unit kapot is
Niels-16v
Contacteer:

Ik heb om me clio 16v ook een tijdje gehad dat tijdens het rijden mijn abs lampje ineens begon te branden en abs maar half werkte.
Dit duurde bij mij een paar dagen en toen was het weg...

Renault en electronica gaan niet echt goed samen heb ik altijd het idee :p
-Ray-
Contacteer:

bij mij lijkt het een temperatuurskwestie, bij koude motor brandt ie nooit
Jurien

bij mij maakt het niks uit, zodra ik 5 meter heb gereden dan gaat het lampje al weer branden, als het mee zit dan heb ik morgen een nieuwe unit in huis :)
-Ray-
Contacteer:

hopen dat dat het is dan
Nielz

als ik in het boek kijk dan zie ik dat het toch ook kabelbundel/contact problemen kunnen zijn dus ik weet niet of het met een nieuwe unit opgelost is.. dit is namelijk de laatste stap
-Ray-
Contacteer:

en hoe ga je dat onderzoeken?
Jurien

ik weet niet wat voor spanningen erdoor lopen maar als het gewoon laag spanning is dan is dat ook onwijs moelijk om te meten,
dus hoe kom je erachter??
Nielz

12v meestal
maar je moet zoiezo meten met een multimeter want als ik zag wat ze schreven zijn het vooral de massa verbindingen of de verbindingen tussen het lampje en RE die deze klacht veroorzaken
heb alleen niet kunnen kijken welke pinnen/stekkers precies en waaar
Jurien

Ok dus als ik die multi stekker loshaal en ik check elke pin op 12v dan moet het goed zijn. dat is wat ik nog wel kan gaan proberen.
Nielz

Jurien schreef:Ok dus als ik die multi stekker loshaal en ik check elke pin op 12v dan moet het goed zijn. dat is wat ik nog wel kan gaan proberen.
nee niet op elke pin
er zitten een paar (3 meen ik) massa's tussen en signaal draden van je wielsensoren, maar heb nog niet de tijd gehad het schema goed te bekijken dus dat hou je tegoed van me
het is allemaal beetje moeilijk uitleggen vind ik zelf
maar het zit zo:
volgens het boek zijn er verschillende oorzaken
het eerste moet er gecheckt worden of alles ok is in de Rekeneenheid met de XR25
deze moet 2 vakjes laten oplichten
Wanneer dit niet het geval is moet er eerst worden nagegaan waarom deze niet oplichten.

zijn deze ok is de volgende stap om de kabels naar het lampje te controleren
na deze zijn de massa kabels van de RE en het lampje aan de beurt
alleen ik weet zo niet meer welke pinnen dat waren en waar deze precies zitten

Maar ik dacht dat je vandaag een unit zou krijgen? kun je beter die even testen
Laatst gewijzigd door Nielz op ma 7 mei 2007 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurien

oh ok,
ik had ook wel verwacht dat de pakket dienst hem vandaag zou brengen maar heb nog niks gehad dus ik gok op morgen
Jurien

Nou mijn nieuwe abs unit is binnen :)
nu komt mijn vraag: Is die unit makkelijk zelf in te bouwen?

want ik neem aan zolang de unit er niet inzit kan ik ook niet testen of die werkt, toch?
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
-Ray-
Contacteer:

mocht je iemand hebben die het een eitje vind, kom ik me auto er ook naast zetten ;)
Jurien

is goed, zodra ik iemand heb gevonden dan hoor je dat van mij
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Plaats reactie