Interne motorschoonmaak? schade?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Haas
Car: Megane RS

Een clio I Ph II 1.4 van een vriendin van me zou nogal wat herrie maken in de klepjes. Ze was zaterdag dus bij mij, kon ik de kleppen stellen. Dat gedaan, maar twijfelde van tevoren al of t dat zou zijn. Na kleppen stellen was het tikken wel grotendeels weg, maar nog niet helemaal. Bij cilinder 2 bleek een ratelend tikkie zitten...
Kop was echt super zwart en goor van binnen, net dikke teer wat er overal opzat. Oliepeil was nog wel in orde en verbruikt ook niet overdreven veel. Auto word en werd vooral gebruikt voor korte afstanden, maar echt sludgevorming is het niet.

Vraag 1: is het de moeite de motor van binnen de reinigen aangezien alleen olie verversen naar mijn idee geen complete oplossing is? Zo ja..hoe doe ik dat zonder het hele blok uit elkaar te schroeven?

Vraag 2: Als de kruk- en drijfstangen en lagers nog goed zijn, is die tik dan een zuiger door wat vreters in het blok zelf of? Het lijkt wat betreft t geluid wat op de tik in mijn gtt blok, maar veel minder luid. Misschien beginnende lagerschade? Dit zou je ook moeten merken in het olieverbruik lijkt me...

Kortom, advies? :)
Bart V

Al gecheckt of de bougies goed vastziten?

Motor reinigen wordt moeilijk zonder de motor de demonteren/uitelkaar te halen. Als ik de firma forté mag geloven hebben zij wel reinigingsaddetieven voor de olie die lakafzetting, en sludge verwijderen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als de bougies vastzitten, en de kleppen niet te ruim staan is het goed mogelijk dat er een drijfstanglager niet lekker meer is. Je merkt het overigens niet aan het olieverbruik hoor, enkel aan je oliedruk (als je een goede meter zou hebben)

Als je op safe wilt spelen, zit er niets anders op dan even het carter te demonteren. Als blijkt dat de lagers verrot zijn, heb ik nog wel voor weinig een goede 1.4e motor staan hier.
Haas

bougies heb ik eigenlijk niet naar gekeken, omdat hij verder netjes liep.
Schoonmaken zal een lastig klusje zijn, maar als die dikke ranzige troep in de kop zit, zit het overal.

carter erafhalen was ik al van plan om een keer te doen. Kan dat met de motor in de auto en met subframe onder de auto? Kortom zonder veel overig demonteerwerk?

probleem zal een btje in de kosten zitten..autootje heeft niet veel gekost, dus een fortuin zal er ook niet in die bromtol gestoken worden.

Heb je enig idee hoe die toevoegingen heten om motoren mee te reinigen? Heb tot nu toe weinig positiefs gehoord... :(
Bart V

Voor je begint met schoonmaken zou ik eerst die lagers even checken. Carter kan er af zonder de motor te demonteren, en kan je vrij goed bij. Een brug is hier wel erg handig overigens.

Geen idee hoe die reinigingszooi heet, ik heb het nog nooit gebruikt. Ikzelf heb er ook weinig vertrouwen in, maar als het niets mag kosten is het beter dan niets.
Steven
Car: M536

Die dikke sludge aan de binnenkant is lastig te verwijderen, ik heb eens een oliereiniger erdoorheen gekeild omdat mijn GT het ook had. Werkte een beetje maar het meeste verdwijnt gewoon door veel olie verversen en goed warmstoken die zooi :D
Kep toen ook de kop es laten reinigen, toen er een nieuwe koppakking inging. Meeste sludge zit ook vaak op de kop.

Je moet wel opassen dat als die drap heel dik is en het loskomt dat het dan juist ook weer verstoppingen kan veroorzaken, maar denk dat dat wel meevalt.

Keil er es wat doorheen, ververs en ververs niet al te lang daarna nog een x. Er blijft vaak nog van die reinigingsshit hangen das ooknie jofel.
CChris

ik heb wel eens gehoord van het middeltje forté oid.........schijnen ze bij volvo garages veel te gebruiken? ik weet niet of dat wat is......
R 5 Convertible Rulezz
Riël
Über-Spammer

Forte heb ik wel ervaring mee, en is ook erg goed spul, speciaal voor dit soort verontreinigingen.

Je krijgt het in 2 sterktes, een voor eenmalig gebruik om de zwarte troep echt weg te halen, en een voor regelmatige reiniging. Ik weet dat de VW dealers het bij vrijwel elke beurt door de TDi-tjes jagen :)

Forte is echter alleen verkrijgbaar bij de dealer en is in principe niet bij de normale autohandelzaak voor de particulier verkrijgbaar ivm goed gebruiken van het spul. Er mag namelijk zeker niet mee gereden worden.

Je kan de renaultdealer bellen en vragen of ze een flesje forte motorflush voor je hebben. Kost ongeveer 20 euro, maar reinigen doet het gegarandeerd. Wel meteen aflaten en olie verversen. Ik heb diverse auto's gedaan en er zaten er ook tussen waar de zwarte bud mee eruit kwam druppelen.

Een oliedrukprobleem van een Saab (die vaak met verstopte oliezeef zitten door sludgevorming) hebben we hier perfect mee opgelost ook namelijk.

Of het tikken minder wordt? Geen idee. Er zitten geen hydraulische stoters dus als de kleppen gesteld zijn ligt het daar vast niet aan. Wel kan de oliedruk door de hele motor goed verbeterd worden door Forte dus ik zou het gewoon proberen.

Gebruik wel forte, dat is de enige goede. De andere zoals Wynns behaal je lang het resultaat van forte niet mee.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven

Kenne we niet es een groupbuy forté opzetten? Ik zie het heel soms wel eens bij automat. zaken.

Ze hebben ook een gruwelijke koelsysteem reiniger, zo'n enorm aggressief zuur isda. En gezien menig renaultpotje zwaar bruin is van de roest... :p
Ik wil van beide wel een paar flessies hebben :)
Riël
Über-Spammer

Ik kan wel eens een mooie mail namens de club naar Forte sturen ;)
Bart V

Forté of niet, lagerschade verhelp je er niet mee hoor.....:) Als een lager eenmaal hoorbaar is, is het gewoon te laat, en is het alleen maar zonde om er dure middeltjes in te gooien.

Beter is het dus om eerst de oorzaak van de tik te achterhalen. Reinigen kan altijd nog.
Haas

dank u voor de info :worship:

@Riel, met niet rijden bedoel je de boel erin mikken en in laten trekken en eruit halen of mag de motor er wel mee lopen? Kortom, wel lopen, maar niet belasten?

20 eu mag t wel kosten, maar motor uit elkaar halen kost pakkingen, keerringen, tijd, enz, das t haar niet waard denk ik..

carterdruk viel me nog mee. Had t hoger verwacht, hij blies wel wat, maar geen windkracht 10 zeg maar. Blokje heeft toch al 170k gelopen, dus niet verwonderlijk als je t mij vraagt. Maw, ik gok dat de tik toch in de krukas/drijfstanglagers zit...
Riël
Über-Spammer

Ja motor moet wel ongeveer 20 minten stationair of iets verhoogd stationair draaien.
Haas

Bart V schreef:Beter is het dus om eerst de oorzaak van de tik te achterhalen. Reinigen kan altijd nog.
klopt, was ik ook van plan, alleen als ik toch bezig ben ;)
Steven

Een kantelend zuigertje zou ook nog kunnen. Maareh stel nu dat het een drijfstanglager is, ga je dan meteen die motor vervangen? Ik zou lekker zo'n schoonmakertje erdoorheen mikken en wat dikkere olie en dan rijden tot het echt niet meer gaat/stukloopt.

Tis maar een simpel motortje wat ws. ook heel vrouwelijk bereden wordt, die kunnen verschrikkelijk oud worden met tikjes.
Haas

motor vervangen gaat m zowiezo niet worden..

tis gewoon ff kijken wat er loos is. Setje nieuwe lagers kost de kop niet en kan misschien t probleem deels verhelpen. Hij wordt nogal vrouwelijk bereden idd...maar goed, vrouwelijk is ook niet altijd de beste. ;)
Riël
Über-Spammer

Stationair tikken drijfstanglagers niet, dat is mijn ervaring.
Plaats reactie