Uitlaat geluid

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Xabre schreef:ik heb compleet Devil van voor tot achter (spaghetti, decat, middenpijp en einddemper) moet zeggen valt best mee dat geluid, zal wel geen group huppeldepup ofzo zijn maar ben eens gemeten omdat bromsnor 't lawaaierig vond en dat zat op een druppel na net onder de maximale grens :p
Ik wou zeggen, hoorde jou helemaal niet aankomen in Nijkerkerveen laatst dus dat viel wel mee :p
ElFanfarron
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 9 mei 2014 14:26
Car: Reanault 5 GT Turbo

Hallo, als levenslange RENAULT rijder, ben sinds mijn pensioen, nu 3 jaar een mooi-weer-rijder! (een 5 turbo fase 1 juni 1987!)
Het navolgende overkwam mij twee weken geleden in de Midden-Beemster omstreeks 13.00 uur:
Door een motoragent van de weg gehaalt, op een Rijkswaterstaat terrein, pal naast de afslag afgeleverd…. "TOTALE CONTROLE"(*1)
Vriendelijk agent stelt zich voor en vraagt de papieren en rijbewijs, begint controle onder veel bekijks van een man of 10 er omheen! De wegenbelasting man komt ook nog even langs, u betaald gewoon tarief van ….€ ? Ik zou niet weten meneer, want tot voor 1 jan betaalde ik niets, en nu ligt er een rekening te betalen vanwege de overgangsregeling klassieker…. Ja gezien zij een Grijs-kenteken heeft, maar ik heb al nagegetrokken, 't is goed!
Agent komt praten:
1) Klein stadlicht doet het niet, z.s.m. even herstellen a.u.b. dan kunt u weer bermparkeren buiten de bebouwde kom indien nodig!
2) Claxon even laten horen! Sorry doet het niet! Ontdekte ik twee weken geleden, vorige APK nieuwe schakelaar opgekomen, nooit eerder ontdekt want ik gebruik mijn claxon bijna nooit!
3) Even rondje maken en graag daarheen voor geluidskontrole….. AAIIIII?????

Na 33 minuten kreeg ik een meetstrook en de mededeling: heeft 13 decibel teveel, mag maar 90 hebben!
Vriendelijk agent begint te schrijven op zo'n groen velletje, claxon krijg ik drie weken de tijd voor om te laten afschouwen, bij een politiebureau naar keuze. de komende APK over 5 mnd vond hij te ver weg. Fideel nietwaar?
TWEEDE GROENE VEL: U krijgt van de officier van Justitie een schikkingsvoorstel voor 13 decibel teveel, boetes beginnen bij 3 decibel teveel in een staffel, hoogte ook afhankelijk van eerdere overtreding op dit punt! Vriendelijke agent heeft geen idee hoe hoog! :~

VRAAG: Hoe op te lossen, er zit een 3inch pijp onder, geen idee wat is de orginele uitlaat! Kan ik er een demper in monteren waardoor hij +/- 13 decibel zachter wordt? let wel: volgens uitleg door meet techneut: gemeten is bij 3500 toeren/min, belachelijke regel m.i. Dat draait zij als ik 130 km rij… Als ik thuis weg rij zal dat onder de 1500 toeren zijn, misschien een 70-80 decibel schat ik in, dus mijn buren klagen nooit, sterker nog, "Man wat heb jij toch een mooi geluid onder je auto vandaan!" Heeft verbalisant natuurlijk geen enkele boodschap aan!
Ce sa ce la vie

NB *1: Het betrof een praktijksessie voor agenten in opleiding, plus de 5 motoragenten, die zich tegen het eind van mijn keuring verzamelden, ik was een van hun laatste slachtoffers. In totaal meer dan 35 agenten en andere functionarissen aanwezig x dagloon 305x 35= 10.675 ex materiaalkosten, ex BTW en ex toeslag omdat zij daar het werelderfgoed "De Beemster" voor gebruikten! Geschat totaal 15.000€: gun: mag wat kosten nietwaar!
NB 2: Ik ben geen racer, het is leuk autootje voor rond mijn woning als ik eens thuis ben, ik reis als pensionado 10 van de 12 maanden met Landrover-Discovery 1, wat feitenlijk mijn camper is, compleet met kookblokje. Toch wil ik mijn KAMELEON nog graag lang gebruiken!
NB 3: Er is met geen woord over haar nieuwe kleur "gifkikkerlichtgroen" gesproken, originele kleur staat nog op kenteken….RA-RA?

El Fanfarron
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Er is genoeg op internet te vinden over geluidsmetingen met daarbij te veel decibel. Er zijn voorwaarden waaraan zo'n geluidsmeting moet voldoen en één daarvan is dat er in een bepaalde straal geen andere voertuigen/gebouwen etc mogen staan. Ik heb zo'n idee dat dit bij deze meting niet het geval was.

Waarschijnlijk is zo'n incident wel ergens op flitsservice.nl besproken, is zeker het zoeken waard. Kun je in elk geval bezwaar maken.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie