sportkat op RS ??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
franx

Ik loop een beetje vooruit op wat gaat komen ; heb een RS besteld dus ga me binnenkort voorstellen :wink:

Is een sportkat zinvol bij een clio RS (2003) ? Dit gekombineerd met een luchtfilter en sport-einddemper. Beide (kat en demper) komen bij Renault sport vandaan. Ik lees aleen aardig wat over geringe winsten hiermee te behalen bij de RS dus twijfel of ik ze eronder zal zetten.

Krijg je dan bijv. misschien ook niet te maken met foutieve Lambda signalen ? (weet nog niet hoeveel/waar de Lambdas zitten..)

grtn Frank
Tom
Moderator
Car: MB

een katvervanger/sportkat en een andere demper zullen met name verschil in geluid veroorzaken en eventueel een kleine vermogens winst geven in bepaalde toeren. Denk echter niet dat je je Rs in een raket kunt veranderen met alleen een andere uitlaat. Een luchtfilter is al helemaal geen garantie voor betere prestaties. Een verkeerd geplaats open filter kost je zelfs vermogen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
franx

dan laat ik het waarschijnlijk voor wat het is... degeen die de auto verkoopt heeft er op dit moment een "open" filter op zitten maar dan met een carbon afscheiding eromheen (volgens mij "shimota"?)
Bij de koop zit dus ook die sportkat en demper, deze zitten er niet op gemonteerd.

Na wat speurwerk hier op de site valt me toch wel op dat de clio af-fabriek al aardig afgesteld is, geen/weinig vermogenswinst te halen met zo'n filter ; en motorschade door te arm mengsel (teveel lucht) zit ik al helemaal niet op te wachten. Het geluid boeit me niet bepaald. Hoop dat het originele filterhuis bewaard is....

beetje verbaasd ben ik wel. De eigenaar is een bekende in de nederlandse rally-scene en die zal toch wel weten wat hij doet m.b.t. motortechniek. Ik zal hem eens vragen wat zijn bevindingen zijn !

groet !
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Tom schreef:Een verkeerd geplaats open filter kost je zelfs vermogen
Die discussie is al te vaak gevoerd, dus gaan we hier ook niet opnieuw voeren als het aan mij ligt, maar die 1 of 2 pk'tjes merk je echt niet (S)
Als 't nou 20 pk minder was..... (0)
Bovendien schijn je er qua koppel weer licht op vooruit te gaan, is ook wat waard als het klopt.

[EDIT]Oeps, vermogensverlies bij verkeerd geplaatst klopt idd (S)
Maar over het algemeen is er niks mis met een open luchtfilter 8)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Tom
Moderator
Car: MB

slechter zal het er niet van worden als je zo'n luchtfiler GOED plaatst ook niet, maar dit levert je echt geen tig pk's op
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Menno

Keb een sportsysteem met metaalkat onder de RS liggen, en heb toch echt 't idee dat ie met name op toeren beter doornaait
rev it like a rental
canonballman

Menno schreef:Keb een sportsysteem met metaalkat onder de RS liggen, en heb toch echt 't idee dat ie met name op toeren beter doornaait
mooie uitdrukking, is er 1 voor in het boekje :)
Plaats reactie