Ontluchtings Nippel koelvloeistof

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
KooSIE Laguna

HELLUP,

ik wilde mijn kachelradiateur ontluchten,. dus ik aan dat nippel draaien net voor het schutbord, breekt ie af. :( Kan dat nog vervangen worden ,of moet ik nou een nieuwe slang kopen .
Haas
Car: Megane RS

denk dat je bedoeld dat er nog een stukje van de nippel in de slang zit? Vaak kun je die er met wat friemelen wel uithalen. Nieuwe nippel halen bij ome renault, die erin (NIET TE STRAK!!) en klaar :)
Bart V

M6 boutje met een carrosserie ring en wat vloeibare pakking werkt erg goed (als noodoplossing)
mtbiker

en van die nippels afblijven in het vervolg, die staan daar enkel voor fantasie. Bij de renault verdeler hebben ze zo een handig ding, je tapt eerst het water af, dan zet je iets op de dop van het expansievat, dat machien zuigt het systeem vacuum en vult het daarna met koelvloeistof. in 99,9% van de gevallen zit er niets lucht meer in het systeem.
hakar

mtbiker schreef:en van die nippels afblijven in het vervolg, die staan daar enkel voor fantasie. Bij de renault verdeler hebben ze zo een handig ding, je tapt eerst het water af, dan zet je iets op de dop van het expansievat, dat machien zuigt het systeem vacuum en vult het daarna met koelvloeistof. in 99,9% van de gevallen zit er niets lucht meer in het systeem.
daarvoor heb ik inmiddels een andere methode ontwikkeld, en gebruik de 14 jaar oude nippel wel.

laatst hele koelsysteem gespoeld, en thermostaat vervangen.
zie topic radiateurdop alweer lek.

Om het systeem weer volledig te vullen en geen geouwehoer te hebben met lucht in de kachelslangen heb ik een oude radiateurdop gesloopt, en daarna zonder overdrukventiel weer in elkaar gezet. de rand afgekit, een gat van 15 mm bovenin geboord, daarin een cv buisje geduwd en afgekit.

Buisje is dermate lang dat het boven alle leidingen van het systeem uitkomt.
Trechter er op, rustig aan schenken, ontluchtingsnippels opendraaien en na verloop van tijd komt de koelvloeistof er wel uit stromen.
Trechter even vullen en dan nipels dichtdraaien en klaar is kees.

Oh ja, bij mijn Nevada zit er dan te veel in het expansievat, maar dat is dan weer weg te zuigen met een slangetje of rubber balg.
KooSIE Laguna

Heb inmiddels een zaagsnede kunnen maken en het oude stuk eruit gedraaid.
Nieuwe nippel koste slechts 3,89 ex. dus das geen extreem bedrag.
Heb de koelvloeistof weer bijgevuld en voila.. Kachel word ook weer warm.

vraag me alleen af waarom (als de motor op bedrijfs temp. is ) de meter nu ver onder het middem staat, ZO goed heb ik het toch niet gedaan ?
hakar

KooSIE Laguna schreef: vraag me alleen af waarom (als de motor op bedrijfs temp. is ) de meter nu ver onder het middem staat, ZO goed heb ik het toch niet gedaan ?
Ben je niet de enige die zich dat afvraagt, zie mijn topic Radiateurdop al weer lek.
Ook bij mij blijft de temp op de meter nu vrijwel constant lager dan voorheen.
Plaats reactie