koppakking twingo C3G + vraagjes (ontluchten?)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
TheoV
Contacteer:

hallo

morgen ga ik beginnen met de koppakking van m'n twingo te vervangen. al het materiaal komt morgen binnen, en dan begint voor mij een heel nieuw spannend avontuur.

heeft er iemand tips en raadgevingen en dingen waar ik op moet letten?

als ik het er een beetje aan het propermaken ben, welk materiaal/producten kan ik er het best voor gebruiken? of moet dat niet?

t gaat om een twingo 1.2 8v c3g uit '95 met 250k km

als iemand toevallig een handige handleiding heeft met afbeeldingen ofzo, zouden scans ofzo HEEEEL sterk op prijs gesteld worden ;) :D :D

Dank u
Laatst gewijzigd door TheoV op vr 3 nov 2006 10:03, 3 keer totaal gewijzigd.
-PAZ-
Über-Spammer

echt moeilijk is het niet, als je niet helemaal zeker bent maak dan paar foto's voor je begint. die kan je dan later gebruiken als geheugen steun mocht het tegen zitten.
R5GTT. Drive it like you stole it
TheoV
Contacteer:

paz-maniac schreef:echt moeilijk is het niet, als je niet helemaal zeker bent maak dan paar foto's voor je begint. die kan je dan later gebruiken als geheugen steun mocht het tegen zitten.
hehe, klinkt logisch, maar k had er nog niet aan gedacht :P
mtbiker

nog eens iemand van hier uit de buurt op dit forum. De cilinderkoppen zijn idd niet zo moeilijk, maar het is natuurlijk een kwestie van onthouden, waar zat wat
TheoV
Contacteer:

mtbiker schreef:nog eens iemand van hier uit de buurt op dit forum. De cilinderkoppen zijn idd niet zo moeilijk, maar het is natuurlijk een kwestie van onthouden, waar zat wat
mag ik vragen van waar gij precies bent? kwestie da'k ergens terecht kan als m'n spannende project ni wil vlotten :P
mtbiker

herselt.

als je iets wil vragen: boutsen_f1@hotmail.com

Als je geduld hebt kan ik binnen 2 weken op het werk een handleiding zoeken, maar nu is het jaarlijks verlof.

Als je kop gebarsten moest zijn, bij laeremans (autokerkhof aan de karting) ligt nog zo een blok heb ik daarstraks gezien toen ik mijne clio ben gaan verkopen
-jacco-
Über-Spammer

Ik heb een vraagbaak waar het hele verhaal in staat :)

Maar voordat ik dat overgetiept en gescanned heb :p

Zoek ff zo'n ding op marktplaats ofzo, is altijd makkelijk :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
mtbiker

idd die dingen zijn gemakkelijk, maar ook niet compleet, alles staat er in grote lijnen in, maar geen details. De handleidingen op dialogys zijn soms iets completer. Maar niet iedereen heeft natuurlijk het gemak om zich onder de middagpauze daar ff achter te zetten.
TheoV
Contacteer:

mtbiker schreef:herselt.

als je iets wil vragen: boutsen_f1@hotmail.com

Als je geduld hebt kan ik binnen 2 weken op het werk een handleiding zoeken, maar nu is het jaarlijks verlof.

Als je kop gebarsten moest zijn, bij laeremans (autokerkhof aan de karting) ligt nog zo een blok heb ik daarstraks gezien toen ik mijne clio ben gaan verkopen
zo, da's inderdaad wel redelijk in de buurt :)

k heb via dialogys ook een handleiding gevonden.. de auto zou trouwens weer draaiend moeten zijn bij voorkeur voor maandag :P

k ben nu begonnen, maar k heb nog een klein beetje een vraagje... een klein beetje een dom vraagje:

om de olie af te laten, moet je onderaan zo'n dingetje losdraaien met een vierkanten sleutel-ding he? (toch?)
waar kan ik zo'n ding vinden en wat is er de naam voor?

dank
mtbiker

een oliestopsleutel.

In unikamp hadden ze die vroeger, en bij coremans (autoshop tussen de 2 bareels, mijn neef werkt daar trouwens) zal je dat ook wel kunnen vinden.

Ik gebruik hiervoor een dikke bout die winkelhaak geplooid is en dan zo een vierkant aangeslepen is.
TheoV
Contacteer:

mtbiker schreef:een oliestopsleutel.

In unikamp hadden ze die vroeger, en bij coremans (autoshop tussen de 2 bareels, mijn neef werkt daar trouwens) zal je dat ook wel kunnen vinden.

Ik gebruik hiervoor een dikke bout die winkelhaak geplooid is en dan zo een vierkant aangeslepen is.
k heb er juist bij coremans ene gaan halen. 16 euro... maar dat haal k er nog wel is terug uit ...

volgende probleem: waterpomp en multiriem eraf halen. k heb een klein radje gevonden dat denk ik dient om de riem op te kunnen spannen. maar k krijg het onderste moertje ni los....straks na de regen nog is voort naar kijken..
mtbiker

en is het gelukt? Zo van buiten kan ik het niet zeggen, want die twingo's komen niet vaak binnen.
TheoV
Contacteer:

mtbiker schreef:en is het gelukt? Zo van buiten kan ik het niet zeggen, want die twingo's komen niet vaak binnen.
jep. k heb daarnet een dopje gekocht voor op m'n rakjak.. dat kopje en een hamer en wat kracht hebben ervoor gezordt dat het los is gekomen :D

nu het volgende probleem: dat ding vlak onder de luchtfilter normaal gezien bij een twingo weg krijgen (kwestie dat de kop eruit kan zonder dat ik me per se een breuk moet heffen). er staat ergens weber op gedrukt in t ijzer...

iemand enig idee hoe ik dat los krijg??
Abel
Über-Spammer

Uitlaat losdraaien en spruitstukken gewoon laten zitten en compleet optillen. Is met monteren ook wel weer makkelijk genoeg. Als je Spierballen niet grootgenoeg zijn ff je vriendind er bij roepen. Die kan het dan wel voor je doen :lol: :lol:

Nee serieus. alleen benziene en lucht leidingen los gooien en compleet er utihalen in een stuk simpeler (F)
mtbiker

jups, als je de inlaat bedoeld kan je die beter laten zitten, weegt 3 keer niets, en is makkelijker te demonteren met de kop eraf.

't is dat ik hier thuis een pak werk te doen heb, en voorlopig alles met de fiets moet doen, anders kon ik eens ff komen zien (maar als het echt niet moest lukken kan ik zondag tijd maken)
TheoV
Contacteer:

seffens eens zien om de uitlaat los te krijgen, en als het echt niet lukt kan ik u zondag komen oppikken... k heb nog wel auto's staan :)
TheoV
Contacteer:

die uitlaat loskrijgen, is dat via die moertjes met die vering of zoiets in die aard?
Abel
Über-Spammer

ja
TheoV
Contacteer:

Abel schreef:ja
dank je. nu effe zien hoe ik aan moertje 2 raak... stom gebrek aan bewegingsruimte...
Abel
Über-Spammer

extra lange dopsleutel met dop 13 uit mijn hoofd misschien met een knietje er tussen
mtbiker

ik ken die twingo's nu niet zo goed, maar kan je de collector niet gewoon losschroeven aan het motorblok en dan achteruit trekken, dat bespaart je gepruts met die veren. Normaal moet dat te doen zijn om je uitlaat naar achter te krijgen, is bij een MAN vrachtwagen me ook al gelukt. Maar laat maar iets weten als je hulp nodig hebt.
TheoV
Contacteer:

Abel schreef:extra lange dopsleutel met dop 13 uit mijn hoofd misschien met een knietje er tussen
k heb enkel een gewone 13 sleutel.. morgen eens een dop zien te scoren...

om de collector los te schroeven zit er denk ik net iets te veel zooi in de weg...

die hulp ga ik waarschijnlijk pas zondag inroepen ;)
mtbiker

k heb normaal wel tijd, laat maar een adres weten ofzo
mtbiker

ff een update van de situatie:

We hebben de kop eraf gekregen, maar de koppakking zag er eigenlijk nog heel gezond uit. Te gezond om lek te zijn eigenlijk, of het moest een heel kleine lek zijn.

Maar aan de motor te zien was het geen kleine lek, er stond vrij veel water in de 3de cilinder, in de oliekanalen zat veel te veel water, en zijn afgetapte olie zag er ook niet gezond uit.

Heb hem dus aangeraden om eerst en vooral de kop te laten testen voordat de nieuwe pakking er tussenkomt.
Florus

Heb je ook ff gekeken of er geen gescheurde cilinderbus inzit??
-PAZ-
Über-Spammer

bij het loshalen van de kop loopt er ook altijd wel wat water in de oliekanalen en in de cilinders, dus verkijk je daar niet op. beter idd kop laten afpersen op lekkage en de cilinderbussen goed controleren op scheuren
R5GTT. Drive it like you stole it
TheoV
Contacteer:

ik hoop alleszins dat er morgen een winkel open is om die kop binnen te doen......

trouwens, als iemand toch nog weet hoe k die inlaat eraf kan krijgen, dat zou handig zijn om dat uitlaat-ding van de kop los te krijgen...
mtbiker

komt hij er niet gewoon af met de bouten waarmee hij aan de kop vaststaat? of bedoel je de mono-point inspuiting? Moet je ff een passende torx gaan zoeken.
TheoV
Contacteer:

mtbiker schreef:komt hij er niet gewoon af met de bouten waarmee hij aan de kop vaststaat? of bedoel je de mono-point inspuiting? Moet je ff een passende torx gaan zoeken.
die inspuiting ja... gelijk het nu staat raak ik ni aan de laatste 2 bouten van dat uitlaat ding
mtbiker

mja dan moet je ff een torx gaan halen voor die 2 bouten los te krijgen (en oppassing voor de pakkingen). Want de collectors moeten er wel af voordat je hem binnen kan doen.

Laten persen is ergens in Geel dacht ik, maar zou niet weten waar het juist is, maar als je toch achter een torx moet kan je het eens vragen of ze dat daar niet weten.

@paz-maniac, het was een beetje teveel water om van het losmaken alleen te zijn, en op 1 zuiger was er beetje oxidatie te zien (of hoe dat ook mag heten op aluminium.)
Zat trouwens een beetje teveel water bij de olie en ze had geen gezonde kleur meer. Iets wat ik ook raar vond is dat hij zei dat zijn motorruimte vol koelvloeistof hing, maar er was op het eerste zicht aan de pakking nix te zien, maar dat zou natuurlijk ook van de drukstop op het expansievat kunnen komen.
mtbiker

weet je nu al iets? Moest je het nog niet gevonden hebben, ben ik in ieder geval te weten gekomen dat je de kop kan laten persen bij oke auto in geel.
TheoV
Contacteer:

mtbiker schreef:weet je nu al iets? Moest je het nog niet gevonden hebben, ben ik in ieder geval te weten gekomen dat je de kop kan laten persen bij oke auto in geel.
k heb vandaag eindelijk de inspuiting eraf gekregen (zat vaster dan em zelf leuk vond) en k heb ne namiddag ne kop van een torx af liggen vijlen.........

k heb bij de lokale autodelenboer smet informatie gevraagd over persen en vlakken, en die stuurde me naar leuven, maar geel gaat even goed voor mij :)
ze hadden wel de coremans afgeraden om te laten vlakken...

morgen eens naar geel rijden ..

heeft iemand nog een torx bout voor een injectie vast te maken op overschot?
mtbiker

zal eens kijken, kan wel zijn dat ik die torx dubbel of driedubbel heb (oftwel is het die ene die ik net mis), anders een gaan kopen, heb daarstraks een 3€ betaald bij coremans voor een dop voor de bougie's van een clio 16V dus dat kost het grote geld niet, en je hebt het dan meteen ook.

Naar waar je in Leuven kan gaan weet ik niet, ken enkel Geel, maar dat zal wel allebij evengoed zijn zeker, en dan kan je hem meteen daar laten vlakken. Mja wat coremans betreft, de cilinderkoppen van de VW-MAN zijn daar toch gevlakt, en dat vrachtwagentje rijd nog altijd perfect, mijne neef zit er met momenten als hij niet geladen is gewoon auto's mee voorbij te steken, dus geen enkel probleem ermee.
Riël
Über-Spammer

Hij moet de bout hebben, niet t dopje ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie