ACT: Remsysteem

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Tom schreef:Dat dacht ik dus ook :~
En zo hebben we het ook gedaan. Eerst ontlucht bij de HRC door de nippels een voor een te doen (maar daar leek niet veel lucht in te zitten). En dan RA, LA, RV, LV. Nu zat ik net echter in de Haynes van de clio te lezen en daar staat voor NON ABS voertuigen RA, LV, LA, RV.

Ik denk dat ik morgen nog maar eens een poging ga doen. Dit remt wel, maar is echt niet fijn.
Het is mij altijd geleerd om te beginnen bij de rem het verste van de hoofdremcilinder af, dus dan kom je inderdaad op RA,LA,RV,LV tenzij 't een rechtsgestuurde auto is met HRC rechts natuurlijk :)

Mooi dat ie in ieder geval remt.. wel zo prettig :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik was ook verbaast toen ik net anders las (zo doe ik het ook nooit). Het remt idd en ook gewoon tot blokkeren aan toe maar je moet er echt veel te diep voor trappen. Echt niet fijn. Hier moet toch wat aan veranderen. Zijn er bekende plekjes waar wel eens een lekkere luchtbel blijft hangen? :~
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Dacht ook een keer dat hij perfect ontlucht was, kwam alleen maar olie. Bleek RA nog een sloot lucht in de leiding vast te hangen.

al ss ff met een sleutel tegen de leidingen getikt?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik kan het niet uitstaan als het niet werkt zoals ik wil (0) , dus net maar weer effe twee uurtjes in de werkplaats gezeten. Moraal van het verhaal, hij remt nu als een tiet! Knalhard en een directe kortere slag. Je voelt het verschil toch wel tussen een laguna en clio HRC.

Waarom nu wel gelukt? Ik heb als eerste alle leidingen en koppelingen nogmaals nagetrokken en op lekkage gecontroleerd. Dit bleek allen goed. Daarna heb ik voor de remmen los gehaald en de klauwen los gehangen aangezien ik vermoede dat het probleem voor zat. Om het gemis aan remschijf op te vullen effe een dop uit de kar ertussen gezet. Toen ben ik gaan ontluchten (en toch maar eens kruislings geprobeerd) en terwijl ik ontlucht heb ik voor de klauw flink gedraaid en op en neer bewogen om eventuele luchtbellen te laten ontsnappen. En zowaar kwamen er links en rechts flinke stukken lucht naarbuiten! rondom twee keer goed lang ontlucht (achter bleek alles al goed) en toen was het dus prima. Op de een of andere manier blijft er dus toch flink lucht hangen in de voorklauw in gemonteerde toestand.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

wat is een clio HRC?? :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

HRC= hoofdremcilinder :wink:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

HoofdRemCilinder 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

:beer:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tom schreef:Ik kan het niet uitstaan als het niet werkt zoals ik wil (0) , dus net maar weer effe twee uurtjes in de werkplaats gezeten. Moraal van het verhaal, hij remt nu als een tiet! Knalhard en een directe kortere slag. Je voelt het verschil toch wel tussen een laguna en clio HRC.

Waarom nu wel gelukt? Ik heb als eerste alle leidingen en koppelingen nogmaals nagetrokken en op lekkage gecontroleerd. Dit bleek allen goed. Daarna heb ik voor de remmen los gehaald en de klauwen los gehangen aangezien ik vermoede dat het probleem voor zat. Om het gemis aan remschijf op te vullen effe een dop uit de kar ertussen gezet. Toen ben ik gaan ontluchten (en toch maar eens kruislings geprobeerd) en terwijl ik ontlucht heb ik voor de klauw flink gedraaid en op en neer bewogen om eventuele luchtbellen te laten ontsnappen. En zowaar kwamen er links en rechts flinke stukken lucht naarbuiten! rondom twee keer goed lang ontlucht (achter bleek alles al goed) en toen was het dus prima. Op de een of andere manier blijft er dus toch flink lucht hangen in de voorklauw in gemonteerde toestand.
hmz... lees het nu pas. Had ik je ook al kunnen vertellen, dat was bij de nieuwe voorklauwen van mijn 19 ook precies zo!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wanker, vertel dat dan de volgende keer wat eerder :lol: :beer:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

(B)
Zal wat meer gaan lezen, ok ? :P
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

:lol: Ben al lang blij dat het weer normaal remt. Zo'n laag pedaal durf je echt niet mee te bumperkleven :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

That's the spirit :D
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Misschien moet ik de remmen van de 5 dan ook nog eens doen... Of hebben die daar geen last van?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

heb jij ook last van sponzig/diep pedaal dan?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Jep... Hij remt wel heel goed verder, maar het gevoel is een beetje wazig. Ik heb 'm wel 5 keer ontlucht, maar het is niet beter geworden. Misschien binnenkort effe komen voelen hoe jouw pedaal voelt.

Heb jij wel een originele 20,9mm HRC?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die had ik, ik ben nu overgestapt op laguna (23,8 meen ik). De mijne remde ook voldoende (ben er notabene mee op de testbank geweest) maar de loze slag was veel te groot en bleef veel te groot ondanks ook minimaal 5 keer ontluchten. Echt gruwelijk irritant. Het is het proberen waard om de voorklauwen effe los te hangen met ontluchten. Kleine moeite en bij mij maakte het echt het verschil.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

en bij merijn zullen ze nog niet vastgerot zitten? ;) :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

haha... Nee, niet echt. Die heb ik zo los. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bij mij zat ook niets vast gerot :p . Dat had er nog bij moeten komen :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
zorro
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 20 jan 2010 11:35
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Hallo ff een vraagje over de achterremmen van een clio 3 phase 1rs.
Als ik mijn clio op de handrem zet, dan staat hij de andere ochtend muurvast. De auto wordt warm de garage in gereden en daar is het zo'n 17 graden.
Dus aan de kou kan het niet liggen.
Nu heb ik hem s'nachts niet meer op de handrem staan, maar dan nog kleeft hij smorgens een klein beetje.

Nu ben ik vanmmidag ff langs de garage gereden en daar zeiden ze dat ze er niets aan kunnen doen omdat er metaaldeeltjes in de blokken (voeringen) zitten en dat hij daarom een beetje vastroest.

Maar als dat zo is dan zou in princiepe elke clio daar last van moeten hebben toch?

Wat denken jullie van het antwoord van de garage?
Klop dit of is dit bullshit? :H:
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat ze vastzitten kan kloppen. Hebben meer auto's last van. Je remblokken worden eigenlijk altijd al een beetje aandrukt op je remschijven.
Door warmteontwikkeling zetten je remschijven en remblokken iets uit waardoor deze elkaar echt raken bij stilstand. Ze "smelten" dan iets samen. Als je na een aantal uur stilstand wegrijdt, moeten deze delen van elkaar los komen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
zorro
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 20 jan 2010 11:35
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Aha, weer wat geleerd.
Thanks. (Y)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Nah, ze mogen echt niet blijven kleven dat ze echt los moeten komen. waarschijnlijk moeten je achterremmen even uit elkaar om schoongemaakt te worden, de blokken kleven een beetje in de houders.

Eventjes schoon laten maken dus.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Is een remdrukbegrenzer van een clio 16v hetzelfde als van een 5 GTT? Dat ding lekt nu een beetje, dus moet een nieuwe. Gelijk maar een nieuwe hoofdremcilinder als ik dan toch bezig ben. Heeft het nog nut om een grotere HRC te monteren, op een gtt met std remmen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Volgens APO.nl zijn ze wel verschillend, ik zou toch zeggen dat ze wel uitwisselbaar zijn?

Voor HRC, voor de GT's had je 19 en 20.6mm versies. Uiteraard even de 20.6 versie nemen. Groter heeft geen zin, de korter de slag de harder je moet trappen.

Je neemt alleen een grotere HRC als je klauwen ook grotere remzuigers hebben :)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ok 20.6, ik zal eens gaan informeren bij de brezan.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Waarom vervangen? als die HRC nog goed is zou ik hem lekker laten zitten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zou 'm ook lekker laten zitten... En anders heb ik nog wel een goeie standaard HRC voor je. Zelf heb ik er een 20,6 opzitten, omdat ik dacht dat de mijne defect was. Bleek achteraf niet zo te zijn...

Je merkt er overigens zo goed als niks van!
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Omdat ik denk dat er wat remdruk weglekt als ik het pedaal ingedrukt houd. Pedaal kan ik heel langzaam verder naar beneden drukken. Is alleen als ie goed warm is. Het remvloeistof niveau zakt niet dramatisch snel naar beneden. Ik vervang eerst de remdrukbegrenzer, die is zoiezo kapot. Ff nieuwe remvloeistof erop en dan kijken we verder. Maar ik denk dat die HRC na 20 jaar dienst ook wel met pension mag.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

en als dat nou weg lekt bij een klauw?
was je wielen goed en ga en ga een paar dagen rijden, controleer dan alle 4 de wielen... als er 1 heel smerig is vergeleken met de rest weet je dat daar de klauw zweet/lekt....
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Dat zien we dan wel weer. Ik zie niets van een lekkage aan de binnenkant van de velgen. 5je staat mooi binnen de komende week en ga er niet mee rijden. Eerst maar eens remdrukbegrenzer vervangen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tutuur schreef:en als dat nou weg lekt bij een klauw?
was je wielen goed en ga en ga een paar dagen rijden, controleer dan alle 4 de wielen... als er 1 heel smerig is vergeleken met de rest weet je dat daar de klauw zweet/lekt....
Lijkt me niet echt nodig. Johan zegt toch waar hij lekt..........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

sorry, alleen laatste post gelezen :~
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Johan schreef:Dat zien we dan wel weer. Ik zie niets van een lekkage aan de binnenkant van de velgen. 5je staat mooi binnen de komende week en ga er niet mee rijden. Eerst maar eens remdrukbegrenzer vervangen.
Zo, eindelijk de remdrukbegrenzer binnen en gemonteerd. De oude lekte nogal na nog eens goed gegeken te hebben. Alleen hoe stel je dat ding af, gewoon ervoor zorgen dat aan de voorwielen net eerder blokkeren dan de achterwielen?
Plaats reactie