Tinten Mag

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Jacco Osté schreef: Tja... Zoiets had ie dus ooit meegemaakt, eentje zat met een pistool te zwaaien en dat zie je natuurlijk niet achter getinte ramen (S)
heb ik ook al es meegemaakt :X whhehe ;)
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Riël schreef:
Dennis_16v schreef:Maar dan even n stomme vraag, mag de achterruit dan wel, omdat je dan nl ook niet meer ziet of je aant bellen bent in de auto.

Daarbij ben ik nl van plan om dat te doen :p
Koop fijn een carkit?
Behalve dat je je dan aan de regels houd is het ook een stuk fijner (Y)
Bellen met een telefoon aan je hoofd is echt k*t. Je kan niet normaal schakelen, scherp sturen, naar vrouwtjes zwaaien en aan je zak krabben.

:wink:
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Druk aan het bellen, krijg jeuk aan me zak. zegt "wacht effe" krapt aan me zak, en zegt: "was ik weer"

wats the problem? :p
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Jacco Osté schreef:
-Ray- schreef:nog een ander bezwaar om het juist wel te doen:

als je alleen je achterste zijruiten doet en je achterraam lijkt het net een grijs kenteken auto
* Warmtewerend:D
* Geen glassplinters in je knijter bij een botzing :beer:
juist :D

al dat gelul helpt alleen maar me handel om zeep :(
Immer wieder die verdammte Holländer
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

dennisvr schreef:
Jacco Osté schreef: Tja... Zoiets had ie dus ooit meegemaakt, eentje zat met een pistool te zwaaien en dat zie je natuurlijk niet achter getinte ramen (S)
heb ik ook al es meegemaakt :X whhehe ;)
Tja... zal wel aan jou rijstijl gelegen hebben :lol: :wink:


-Ray- schreef:
Jacco Osté schreef: * Warmtewerend:D
* Geen glassplinters in je knijter bij een botzing :beer:
juist :D

al dat gelul helpt alleen maar me handel om zeep :(
Het heeft alleen maar voordelen :beer:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

gisteren nog eventjes een heuse Renault Master voorzien van een zwart laagje:

[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... o-0055.jpg[/img]

[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... o-0056.jpg[/img]
Immer wieder die verdammte Holländer
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Zit er mooi strak op Ray! :) (Y)
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

hehe telkens als ik dit topic zie, denk ik dat het een magazine over tinten is.. (0)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

uit een ander topic:
Mrtn schreef:Stukje komt van http://www.nu.nl

Politie controleert donkere autoruiten

Uitgegeven: 13 november 2006 17:07
Laatst gewijzigd: 13 november 2006 19:01

DORDRECHT - De politie controleert steeds vaker auto's met donkergetinte ruiten. Dat heeft een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) maandag gezegd. Volgens wettelijke bepalingen moeten autoruiten minstens 50 procent licht doorlaten. Is dat niet het geval, dan is de verkeersveiligheid in het geding.

Het KLPD had als eerste korps een apparaat dat controleert hoeveel licht door een autoruit komt. "We hebben een paar aanhoudingen per dag", zegt een woordvoerder. "Er zijn een aantal proefprocessen geweest om te zien wat de rechter van deze meetmethode vindt. Nu blijkt dat we de resultaten kunnen gebruiken, schaffen steeds meer korpsen zo'n meetapparaat aan."

Tintman

Het korps Zuid-Holland-Zuid liet maandag weten aan de slag te gaan met de zogeheten Tintman, een apparaat dat de doorlaatbaarheid van licht meet. Bestuurders van auto's met te donkere ramen krijgen een bekeuring van 75 euro en de politie neemt het kentekenbewijs in. De eigenaar van de auto heeft daarna twee weken de tijd om de ramen lichter te maken, liet een woordvoerdster van de politie maandag weten.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

hoeveel % laat je standaard ruit eigenlijk door ? want dan is het makkelijk uitrekenen welke tint er nog toegelaten is. (en kan de coupe eindelijk ook een licht tintje krijgen.)
there is no spoon.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

meeste is 85% doorlatend toch? Dus dan nog max 35% verduistering toevoegen? Zo komen ze naar mijn idee aan die 50%...
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

hm, waarschijnlijk moet je rekenen dat de 35 % dan van de overgebleven 85 % af gaat, dus dan mag je zelfs nog iets meer.

2 lagen 50% = 25 % bijvoorbeeld, niet 0%

ok, maar 85 % zou inhouden dat die folie die ray op de clio had mag in de praktijk dus ... die was ook gewoon mooi.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tijn schreef: 2 lagen 50% = 25 % bijvoorbeeld, niet 0%
owja... :bonk:

denk dat je in totaliteit uit moet gaan van totaal heldere ramen en niet 50% bovenop de std bijv 15% zeg maar.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

ja, psies, dus in totaal mag er 50% gefilterd worden, dus als je standaard ramen 85% zijn mag je daar 60% lichtdoorlatende folie op plakken


bereken percentage van totaal wat nog gefilterd mag worden als percentage van het overgebleven licht:
35/85=41.1 -> dus theoretisch mah je maximaal 58.9% folie plakken op 85% ramen....
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

je was me net voor...zat ook al te kalken op me kladpapiertje hiervoor ;)

Maar klopt wel dnek ik ja... (Y)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Tijn schreef:hm, waarschijnlijk moet je rekenen dat de 35 % dan van de overgebleven 85 % af gaat, dus dan mag je zelfs nog iets meer.

2 lagen 50% = 25 % bijvoorbeeld, niet 0%

ok, maar 85 % zou inhouden dat die folie die ray op de clio had mag in de praktijk dus ... die was ook gewoon mooi.
ik had 35% op de clio :)

en nooit problemen gehad, zelfs niet met algemene controles etc (gewoon snel je raam open doen ;) )
Immer wieder die verdammte Holländer
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

35% = 35 % verduisterend of 35 % licht doorlatend ...

dat eerste toch ? dus 65% licht over ?
there is no spoon.
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

idd :smoke:
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

correct

geheugensteuntje: 5% limoblack, wat zou dat betekenen? ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

ehm, dat is dan andersom toch ? dat er nog maar 5% doorheen komt ?

terwijl jouw 35% betekent dat er 35% gefiltert word..... en 65% doorheen komt ...
there is no spoon.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

5% limoblack = 5% lichtdoorlatend, 95% verduistering
15% = 15% lichtdoorlatend, 85% verduistering
35% = 35% lichtdoorlatend, 65% verduistering

Toch? :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

da's dan wat anders als ik zei dus, en dat betekent dat wat ray op de rode clio had dus niet door de huidige lichtmeting heen zou komen.

en volgens mij beweerde hij eerder wat anders, en ik neem aan dat dat klopt. zag er ook niet heel donker uit toen, was een beschaafd tintje.
there is no spoon.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Het bovenstaande lijstje lijkt mij het meest logische, juist omdat de 5% limoblack heet, en ook het donkerste is :)
Geen enkele van die waarden komt dan dus door de lichtmeting :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kut...heb die rol in de auto liggen en geen zin om naar buiten te gaan in de regen. Morgen ff kijken wat daar op staat...
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Tijn schreef:da's dan wat anders als ik zei dus, en dat betekent dat wat ray op de rode clio had dus niet door de huidige lichtmeting heen zou komen.
correct
en volgens mij beweerde hij eerder wat anders, en ik neem aan dat dat klopt. zag er ook niet heel donker uit toen, was een beschaafd tintje.
ik zat er idd naast, de genoemde percentages zijn de percentages van de lichtdoorlating.
en het zag er idd niet zo heel donker uit, ook omdat de ramen van een 1.4RN standaard niet getint zijn. heb je al wat "smoke" in je glas toont het al heel anders.
Immer wieder die verdammte Holländer
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

yeps, mijn eSsie had standaard getint glas. Die heb ik getint met 35% verduisterend en dat was toch echt wel donker. rond de klok van 17u in de herfst kon je van buitenaf amper naar binnen kijken...

edit:
die zwarte dus :)
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... rbo15B.jpg[/img]
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

komt er ook nog ergens een mogelijkheid om te testen of je ruiten daadwerkelijk aan de eisen voldoen zonder direct een bekeuring te krijgen als dit niet zo is??

en met welk spectrum meten ze dit? meeste folies houden heel veel UV tegen, als ze dat ook in het spectrum meenemen dan ben je al gauw de l*l.

ik heb er zelf ook 35 % op zitten, op ongetinte ruiten, maar goed, je kunt niet zo best van buiten naar binnen kijken, maar van binnen naar buiten gaat heel goed, ook in het donker is het zicht nog byzonder goed vind ik eigenlijk.

...ja ik moet hem nog wassen, sorry.

[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... CI3087.jpg[/img]


[img]http://137.224.224.161/clio/ford2.jpg[/img]

[img]http://137.224.224.161/clio/ford3.jpg[/img]
wil strax op de 19 ook wel een licht tintje hebben hoor, hou niet zo van zo'n aquarium..
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Afbeelding
Een close-up van de TintMan. Dit apparaat meet met een sensor buiten en een lichtgevoelig element aan de binnenkant van een ruit, hoeveel licht er doorgelaten wordt. Dit apparaat komt uit
Engeland en is inmiddels toegelaten als wettig bewijs. De Politie
heeft dit door een proefproces "geregeld". Er waren heel wat auto's
waarmee al wat mis was, waarvan de voorste zijruiten waren beplakt.
Allerlei min of meer officieele papieren van ruitbeplakbedrijven ten spijt, ter plaatse moest geheel of in ieder geval ten dele de folie worden verwijderd. Het enig geldige excuus is dat de ruit af fabriek zo getint is. Je moet echt niet slim zijn om nu nog met beplakte zijruiten te rijden, tenzij je zit te wachten om "lid gemaakt te worden van de club".
gelezen op: flitsservice
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Iedereen maar over die percentages.

Feitelijk mag je er nog niet eens heldere folie opplakken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

linkje naar de datasheet van de tintman.

is wel een eerlijk apparaat je denk ik

UV en IR worden niet mee gerekend, alleen voor het oog zichtbaar licht.

zal mij benieuwen wat de resultaten zijn..

linkje
CLIO 16V --> 19 16V
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Riël schreef:Iedereen maar over die percentages.

Feitelijk mag je er nog niet eens heldere folie opplakken.
ik vind het soms ook een beetje te gortig,

maar ik vind ook dat het moet kunnen zolang het zicht niet erstig belemmerd wordt, ik heb nog nooit iets gemist met de folie op mijn ramen, ook geen fietsers zonder licht.
CLIO 16V --> 19 16V
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik kan mensen niet achter het stuur zien zitten. Dat vind ik hoogst irritant. Even aankijken van 'heeft ie me gezien' is wel zo bevorderend voor de veiligheid (Y).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

maar wettelijk gezien slaat dat dan ook nergens op want " effe kijken of ie me gezien hebt" zie je in de nacht ook niet.. ?
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

bovendien, en zo belanden we weer in de eeuwenoude discussie over getinte ramen, moet je het oogcontact met een aankomende bestuurder al vinden door de voorruit, moet het nog via de zij ruit dan ben je wat mij betreft al rijkelijk laat..

maar goed, dat is mijn mening.
daar komt bij, dat als het om de zichtbaarheid van de bestuurder zou gaan, dan moeten ze ook geen typegoedkeuring afgeven voor nieuwe auto's met "privacy glass".
volgens mij gaat het er gewoon om, dat de ruiten voldoende licht moeten doorlaten zodat de bestuurder, genoeg zicht heeft in het verkeer en daardoor geen dingen over het hoofd ziet.
CLIO 16V --> 19 16V
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Erik (Schepjes) schreef:maar wettelijk gezien slaat dat dan ook nergens op want " effe kijken of ie me gezien hebt" zie je in de nacht ook niet.. ?
Dan let je niet goed op snachts :D En ik doelde ook niet op wettelijk. Maar het moge duidelijk zijn, ik vind t 3x niks :) :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie