Hallo,
Ik heb een Renault Clio 1900 diesel, bouwjaar 1999.
Dit weekend heeft hij 2 dagen stilgestaan, met de handrem op.
Vanmorgen start ik de auto en hij schudt verschrikkelijk, hij had het koud denk ik (staat nooit in garage).
Ik zet hem in achteruit, rij een meter ofzo achteruit en opeens is het alsof ik over iets gereden ben. Er is een luide "krak" en de auto wil niet meer achteruit, precies alsof de handrem op staat. Ik probeer even vooruit en dat gaat ook niet meer. Als ik nog eens probeer achteruit gaat het achterste van de auto helemaal omhoog. Het is vooral de rechterkant van de auto die "tegentrekt".
Ik ben dan maar vertrokken naar mijn werk en ga nu vanavond verder kijken (= laten kijken) wat er aan de hand is. Enige tips of ideeen hier?
Bedankt alvast!
Groetjes,
Kathleen
Handrem vervroren of geroest?
-
Nou, het is wel zeker dat het bij het rechterwiel fout zit, als ie daar het meest omhoog komt.
Echter, om te kijken wat het is moet de remtrommel eraf, en dat gaat je (of iemand anders
) ECHT NIET lukken als het wiel vast staat.
Oftewel: om het los te krijgen zal er toch echt iets geforceerd moeten worden vrees ik (zodat de rem loskomt), en de makkelijkste manier is toch door middel van (hard) weg te rijden.
Echter, om te kijken wat het is moet de remtrommel eraf, en dat gaat je (of iemand anders
Oftewel: om het los te krijgen zal er toch echt iets geforceerd moeten worden vrees ik (zodat de rem loskomt), en de makkelijkste manier is toch door middel van (hard) weg te rijden.
Ik heb wel vaker gezien dat de remvoering los laat bij die clio's , die ligt een beetje in de weg te blokkeren, je trommel wil dan wél nog los als t meezit.
vd week met mijn vijfje hetzelfde probleem gehad. Wiel wilde niet meer voor of achteruit 
geluk wil dat t pas helemaal vastsloeg toen ik bijna bij me werk was. Wiel eraf en met een slagtrekker die trommel eraf gehaald. Kostte wat moeite, maar ging op zich goed. Nieuwe schoentjes erop en gaan..
succes!

geluk wil dat t pas helemaal vastsloeg toen ik bijna bij me werk was. Wiel eraf en met een slagtrekker die trommel eraf gehaald. Kostte wat moeite, maar ging op zich goed. Nieuwe schoentjes erop en gaan..

succes!
Goeiemorgen,
Gisteren heeft mijn vriend dus het rechter achterwiel er af gedaan en wat geklopt op de remschijf met een houten hamer. We probeerden ook de schijf wat te bewegen maar dat ging niet. Voor de rest niets vreemd opgemerkt. Als er aan de handrem werd getrokken, bewoog de handremkabel een beetje (maar handrem kan niet meer volledig aangetrokken worden).
Wiel er terug opgezet en nog eens geprobeerd te rijden. Ging al iets meer dan gisterenochtend maar toch niet optimaal, rechterachterwiel sleept gewoon over de grond mee, zonder te draaien.
Ik laat mijn Clio nog wat staan en probeer vanavond nog eens met de haardroger. Als het zo uit zichzelf niet ontdooit, zal ik een wegenwachter bellen eind deze week... Hopelijk schijnt de zon vandaag in Gent!
Groetjes,
Kathleen
Gisteren heeft mijn vriend dus het rechter achterwiel er af gedaan en wat geklopt op de remschijf met een houten hamer. We probeerden ook de schijf wat te bewegen maar dat ging niet. Voor de rest niets vreemd opgemerkt. Als er aan de handrem werd getrokken, bewoog de handremkabel een beetje (maar handrem kan niet meer volledig aangetrokken worden).
Wiel er terug opgezet en nog eens geprobeerd te rijden. Ging al iets meer dan gisterenochtend maar toch niet optimaal, rechterachterwiel sleept gewoon over de grond mee, zonder te draaien.
Ik laat mijn Clio nog wat staan en probeer vanavond nog eens met de haardroger. Als het zo uit zichzelf niet ontdooit, zal ik een wegenwachter bellen eind deze week... Hopelijk schijnt de zon vandaag in Gent!

Groetjes,
Kathleen
-
Heb je nou schijven of trommels achter? Lijkt me zeer sterk dat ze vastgevroren zijn..
'k Moet zeggen: ik ken er zelf niet zo veel van maar volgens de vriend zijn het schijven. Volgens wat ik gezien heb was dat een grote cirkel waar mijn wiel dan op zit. Die cirkel bestond uit 2 delen en de ene cirkel (of schijf dacht ik) zou dan over de andere moeten draaien.
Maar dat kan natuurlijk ook een trommel zijn waarschijnlijk.
Maar dat kan natuurlijk ook een trommel zijn waarschijnlijk.
-
Het zijn trommels
waarschijnlijk zoals eerder gezegd losgelaten remvoering, dat verklaart het niet goed aantrekken van de handrem en het blokkeren. Vrij simpel verholpen gelukkig
succes!

succes!
-
Weet ook bijna zeker dat een clio 1.9 diesel uit 1999 achter trommels heeft.
En vastgevroren, met dit weer? 2 dagen lang? nee, daar geloof ik niks van.
Ennuh, Kathleen, Gent, Belgie......... K3 ?
En vastgevroren, met dit weer? 2 dagen lang? nee, daar geloof ik niks van.
Ennuh, Kathleen, Gent, Belgie......... K3 ?

-
volgens de cardatabase zijn die enkel met trommels uitgevoerd, dus moet haast wel.
K3 --> grrrr
K3 --> grrrr

Wie heb ik aan de lijn, hallo, hallo?
Waar ben je dan, waarom verlang ik zo?
Om dicht bij jou te zijn, hallo, hallo?
Mijn Tele-romeo
Haha K3! Nee niet die Kathleen aan de lijn...
't Zijn dus inderdaad trommels. Bevestiging gekregen van de papa.
Volgens mijn garagist moet ik er vanavond nog eens op slaan, maar nu met mijn rechterband er nog op en met een ijzeren zware hammer. En ik mag hard slaan, er kan toch niets kapot. Volgens hem zou het dan moeten loskomen en dan kan ik er vrijdag mee naar de garage rijden. Das toch zo'n 60 km... dus ik hoop dat ik er veilig toekom!
Mijn Tele-romeo
Haha K3! Nee niet die Kathleen aan de lijn...

Volgens mijn garagist moet ik er vanavond nog eens op slaan, maar nu met mijn rechterband er nog op en met een ijzeren zware hammer. En ik mag hard slaan, er kan toch niets kapot. Volgens hem zou het dan moeten loskomen en dan kan ik er vrijdag mee naar de garage rijden. Das toch zo'n 60 km... dus ik hoop dat ik er veilig toekom!
met wat geluk krijg je die remvoering ook van je trommel af met een schroevendraaier (automatische verstelling terugzetten). En dan hard kloppen. En zeker niet vergeten dat die centrale moet hard aangedraaid moet worden in tegenstelling tot een toyotaKathleen schreef:Wie heb ik aan de lijn, hallo, hallo?
Mijn Tele-romeo
Haha K3! Nee niet die Kathleen aan de lijn...![]()
Ze krijgt de trommel er niet af 
Schroevedraaier ertussen, HANDREM ERAF
, hard meppen op de trommel met n hamer en wrikken maar.
Je kan zo niet rijden, en ook niet als je er hard op mept. Bevroren? Nah, ik neem niet aan dat je m in een diepvries parkeert?

Schroevedraaier ertussen, HANDREM ERAF

Je kan zo niet rijden, en ook niet als je er hard op mept. Bevroren? Nah, ik neem niet aan dat je m in een diepvries parkeert?

als er water tussenzit kan het wel vastvriezen. Valt op school regelmatig voor dat iemand zo slim is geweest om de handrem op te zetten ipv op versnelling, en dan vriest dat ding vast en krijg je hem niet voorruit geduwd. Maar dan komt hij wel los als je de auto start en er eens ff mee rijd.
Maar op 2 dagen zo vast zitten door de vriezen zou me verwonderen. Overlaatst een alfa romeo gehad die al zowat een half jaar stilstond met de handrem op, en die hebben we toch ook losgekregen door er mee te rijden.
Maar zoals gezegd er eens hard op meppen en dan komt 't wel los, maar mss best een fiberen hamer nemen, uit zo een trommel sla je nogal snel stukken uit.
Maar op 2 dagen zo vast zitten door de vriezen zou me verwonderen. Overlaatst een alfa romeo gehad die al zowat een half jaar stilstond met de handrem op, en die hebben we toch ook losgekregen door er mee te rijden.
Maar zoals gezegd er eens hard op meppen en dan komt 't wel los, maar mss best een fiberen hamer nemen, uit zo een trommel sla je nogal snel stukken uit.