4 speakers achterin

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Natas
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 15:48
Locatie: Mother Earth

Ik had eerst het voornemen om de basskist en versterker uit mijn andere wagen in mijn twingo te plaatsen.

laat die kist nu zo groot zijn dat ie der niet in kan :( , en af en toe wat bagageruimte ook handig is.

Nu heb ik nog 2 sets speakers liggen die ik rechtstreeks op de 4x30 watt kenwood aan wil sluiten.

hoe kan ik deze nu het beste aansluiten zonder de radio up in smoke te zien gaan ?

parallel > ++ , --

serie > +- , +-
Jes-Men
Berichten: 279
Lid geworden op: za 23 okt 2004 7:26
Locatie: Sint Pancras

:p das een goeie
plus op plus en min op min tog
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Eehh, je hebt gewoon 4 luidspreker aansluitingen, dus gewoon elke luidspreker apart aansluiten.

Nooit meer als 4 luidsprekers aansluiten, anders gaat je eindtrap eraan.
Zeker met een oude Kenwood als de jouwe zal het niet lang goed gaan denk ik. :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

tip:

Sluit ze beide niet aan
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Natas
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 15:48
Locatie: Mother Earth

robclio16V schreef:Eehh, je hebt gewoon 4 luidspreker aansluitingen, dus gewoon elke luidspreker apart aansluiten.

Nooit meer als 4 luidsprekers aansluiten, anders gaat je eindtrap eraan.
Zeker met een oude Kenwood als de jouwe zal het niet lang goed gaan denk ik. :lol:
Ik heb der voor de voorkant al een JBL compo setje aanhangen , dus blijven der nog maar 2 over.
Natas
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 15:48
Locatie: Mother Earth

Erik Olijnsma schreef:tip:

Sluit ze beide niet aan
Kijk dat zijn nog eens tips waar ik wat aan heb :gaap: :gaap: :gaap:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

serieus,

wat je nu doet is funest voor 2 dingen: de kwaliteit van jouw audio, maar ook voor je radio.

Als je ze paralel aansluit dan heb je een halvering van het aantal ohms, sluit je ze in serie aan, dan speel je op het dubbele aantal ohms, beide niet goed voor de eindtrap van je radio.

Een ander feit is dat je veel meer herrie krijgt, en er totaal geen balans is in jou audio, waardoor het niet mooi klinkt, en veel meer bas krijg je niet.

het beste is om een sub-tube te zoeken, deze zijn vaak versterkt en redelijk klein en makkelijk eruit te halen.

waardoor je wel je bagage ruimte blijft behouden.

enige nadeel is dat je in de buidel zal moeten tasten.

maar speakers achterin is zowieso voor een ICE liefhebber een no-go tenzij je dolby digital hebt
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Natas
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 15:48
Locatie: Mother Earth

Erik Olijnsma schreef:serieus,

wat je nu doet is funest voor 2 dingen: de kwaliteit van jouw audio, maar ook voor je radio.

Als je ze paralel aansluit dan heb je een halvering van het aantal ohms, sluit je ze in serie aan, dan speel je op het dubbele aantal ohms, beide niet goed voor de eindtrap van je radio.

Een ander feit is dat je veel meer herrie krijgt, en er totaal geen balans is in jou audio, waardoor het niet mooi klinkt, en veel meer bas krijg je niet.

het beste is om een sub-tube te zoeken, deze zijn vaak versterkt en redelijk klein en makkelijk eruit te halen.

waardoor je wel je bagage ruimte blijft behouden.

enige nadeel is dat je in de buidel zal moeten tasten.

maar speakers achterin is zowieso voor een ICE liefhebber een no-go tenzij je dolby digital hebt
Kijk en hier heb ik dus wel wat aan , bedankt Erik.

Mijn Ice is beperkt voor vrouw en kinderen (komt meestal K3 uit de speakers) , ikzelf rijd vrij weinig auto dus vindt ik het niet zo belangrijk.

Eerst maar eens gewoon normaal 2 speakers inbouwen (in een eigen gemaakte hoedeplank).
De sub is voor later dan .
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Zal wel stoer klinken K3 met een dikke woofer :lol: (~)
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

neem je in november even een cdtje uit je cdrek mee, gaan we dat uittesten :p
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:serieus,

wat je nu doet is funest voor 2 dingen: de kwaliteit van jouw audio, maar ook voor je radio.

Als je ze paralel aansluit dan heb je een halvering van het aantal ohms, sluit je ze in serie aan, dan speel je op het dubbele aantal ohms, beide niet goed voor de eindtrap van je radio.

Een ander feit is dat je veel meer herrie krijgt, en er totaal geen balans is in jou audio, waardoor het niet mooi klinkt, en veel meer bas krijg je niet.

het beste is om een sub-tube te zoeken, deze zijn vaak versterkt en redelijk klein en makkelijk eruit te halen.

waardoor je wel je bagage ruimte blijft behouden.

enige nadeel is dat je in de buidel zal moeten tasten.

maar speakers achterin is zowieso voor een ICE liefhebber een no-go tenzij je dolby digital hebt
Tsjongejonge... wat een hoop bull-shit in zo'n klein stukkie tekst.

Een eindtrap kan slecht tegen lage impendanties omdat dit dichter bij het fenomeen kortsluiting in de buurt komt. Waarom zou de eindtrap lijden onder een hogere impendantie?! De transistors hoeven minder hard te werken, worden minder warm, je dempingsfactor stijgt... heej klinkt bijna alsof de transitor precieser reageert met een hogere impendantie :smile:. Waarom komen al die fabrikanten dan met die rare beperkingen in hun specificaties?! Heel simpel... als je zelf iets nauwkeurig moet doen zal je nooit veel kracht kunnen gebruiken. Zo reageren die transistors ook. Het maximale vermogen neemt af naar mate de impendantie hoger wordt.

Ook hoeven achterluidspreker je balans helemaal niet te verstoren... !mits! de fases goed of redelijk in lijn liggen. Dat gezeur dat het allemaal niet klinkt... ligt aan jezelf of die andere die het voor je heeft ingebouwd en aangesloten! En nee, een fase is niet alleen het omdraaien van de +/- daar komt wel wat meer bij kijken. Polarisatie omdraaien is je fase 180 graden draaien en er zitten wel wat meer graden in een cirkel... toch? :lol:

Wil je een compact subwoofertje? Kun je zo'n tube nemen... maar dat zijn geen echte subwoofer. Meer van die 60Hz dreuners. Een goede subwoofer hoeft niet groot te zijn, zeker niet in een auto waar je toch bijna geen volume aan lucht hebt. De behuizing moet echter wel goed ontworpen zijn wat ook wel iets aan €€€ in beslag neemt.

Wil je toch die 4 luidsprekers aansluiten... sluit ze dan in serie aan maar of het positief bijdraagt aan je geluidsbeeld dat is wat anders. (Hier had je dus wel gelijk Erik ;))

no-hard feelings
Plaats reactie