Erik Olijnsma schreef:serieus,
wat je nu doet is funest voor 2 dingen: de kwaliteit van jouw audio, maar ook voor je radio.
Als je ze paralel aansluit dan heb je een halvering van het aantal ohms, sluit je ze in serie aan, dan speel je op het dubbele aantal ohms, beide niet goed voor de eindtrap van je radio.
Een ander feit is dat je veel meer herrie krijgt, en er totaal geen balans is in jou audio, waardoor het niet mooi klinkt, en veel meer bas krijg je niet.
het beste is om een sub-tube te zoeken, deze zijn vaak versterkt en redelijk klein en makkelijk eruit te halen.
waardoor je wel je bagage ruimte blijft behouden.
enige nadeel is dat je in de buidel zal moeten tasten.
maar speakers achterin is zowieso voor een ICE liefhebber een no-go tenzij je dolby digital hebt
Tsjongejonge... wat een hoop bull-shit in zo'n klein stukkie tekst.
Een eindtrap kan slecht tegen
lage impendanties omdat dit dichter bij het fenomeen kortsluiting in de buurt komt. Waarom zou de eindtrap lijden onder een hogere impendantie?! De transistors hoeven minder hard te werken, worden minder warm, je dempingsfactor stijgt... heej klinkt bijna alsof de transitor precieser reageert met een hogere impendantie :smile:. Waarom komen al die fabrikanten dan met die rare beperkingen in hun specificaties?! Heel simpel... als je zelf iets nauwkeurig moet doen zal je nooit veel kracht kunnen gebruiken. Zo reageren die transistors ook. Het maximale vermogen neemt af naar mate de impendantie hoger wordt.
Ook hoeven achterluidspreker je balans helemaal niet te verstoren... !mits! de fases goed of redelijk in lijn liggen. Dat gezeur dat het allemaal niet klinkt... ligt aan jezelf of die andere die het voor je heeft ingebouwd en aangesloten! En nee, een fase is niet alleen het omdraaien van de +/- daar komt wel wat meer bij kijken. Polarisatie omdraaien is je fase 180 graden draaien en er zitten wel wat meer graden in een cirkel... toch? :lol:
Wil je een compact subwoofertje? Kun je zo'n tube nemen... maar dat zijn geen echte subwoofer. Meer van die 60Hz dreuners. Een goede subwoofer hoeft niet groot te zijn, zeker niet in een auto waar je toch bijna geen volume aan lucht hebt. De behuizing moet echter wel goed ontworpen zijn wat ook wel iets aan in beslag neemt.
Wil je toch die 4 luidsprekers aansluiten... sluit ze dan in serie aan maar of het positief bijdraagt aan je geluidsbeeld dat is wat anders. (Hier had je dus wel gelijk Erik ;))
no-hard feelings