R19 Start probleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
delyver

Ik heb een renault 19 1.4 europa uit 1995.

Gister reed ik weg bij een vriend van mij, na 5 meter valt de motor uit en wil ie niet meer aan..

Ik heb ongeveer alles gecontroleerd, maar ik kom er niet uit.
Ik ben niet op de hoogte van alle namen enzo dus ik probeer het gewoon te beschrijven zoals ik het zie :)

Het probleem is dat er geen bezine ingespoten wordt, de klep gaat niet open zodat de bezine in de motor gaat.
Als ik stroom op dat aansluitpunt zet, dan lukt het wel om te starten (maar omdat ik het niet zo goed kan regelen als de computer dat kan, gaat ie na een paar sec weer uit)
Dat sluit iig uit dat de benzine pomp stuk is oid (die hoor ik trouwens ook pompen)

Ik kan op internet weinig informatie vinden over het werken van zon injectiesysteem. Als ik de stroomdraadjes een beetje volg dan is het zo dat die klep wordt aangestuurd door 2 draadjes, 1 massa en 1 5 volt. die 5 volt staat er constant op. De massa gaat volgens mij naar de computer.
Is het daarom zo dat die klep wordt direct wordt aangestuurd door de computer? de computer regelt de massa?

Komt iemand dit probleem bekend voor?
Alvast bedankt voor het nadenken, en als je nog meer informatie nodig hebt, please ask :)
Renault 19
Riël
Über-Spammer

Er wordt daar geen klep aangestuurd.

Ik denk dat je eerder ergens valse lucht hebt?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
delyver

met klep bedoel ik de opening naar de motor voor de benzine en lucht..
ik weet niet precies hoe zoiets heet..

Wat is valse lucht?
Renault 19
Riël
Über-Spammer

de gasklep wordt bediend door de gaskabel. De stekkers regelen de werking van de injector, die erboven hangt.

Valse lucht is als de motor via een lek ergens anders lucht kan aanzuigen dan door je luchtfilter. Dan klopt het mengsel niet meer en zal ie vaak afslaan. Er kunnnen overigens diverse oorzaken zijn.

Blijft de benzinepomp wel lopen, het relais kan stuk zijn waardor dee pomp vanzelf weer uitgaat m.a.w. het systeem in het relais dat er voor zorgt dat de pomp niet uit slaat als de motor loopt. Als dat stuk is, dan valt de pomp dus gewoon uit alsof je hem gewoon op 'contact' zet en hop, motor valt ook uit.

Dus luister eens, of de pomp eerder uit slaat dan de motor?
delyver

Wat doet de injector dan? doet ie alleen maar benzine en lucht verzamelen? waarom heeft de injector stroom nodig?
Of regelt de injector het mengsel van lucht en benzine?

Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, heb er niet zo veel verstand van..
maar hoe kan ik luisteren of de benzine pomp eerder uit slaat dan de motor, de motor werkt immers niet..

ik denk niet dat er valse lucht is omdat ik um wel ff kan laten draaien, en mocht dat wel zo zijn dan zou ik de motor ook kunnen starten, en dat kan ik nu niet..

Ik heb getest of de pomp blijft lopen, ik kan dat niet echt goed testen denk ik, maar er loopt benzine uit de slang als ik contact maak en ook als ik probeer te starten. Ik kan ook voelen aan de slang dat ie pompt..
Renault 19
Riël
Über-Spammer

De werking van de motor komt altijd hier op neer.

De gasklep regelt hoeveel lucht de motor pakt. Verschillende sensoren meten hoeveel lucht de motor aanzuigt. De ecu weet dan hoeveel benzine erbij moet en stuurt de injector aan. Deze spuit een afgemeten hoeveelheid benzine in. De injector zit helemaal bovenaan en spuit een 'kegeltje' benzine op je gasklep. In je spruitstuk wordt de lucht en benzine gemengd en via je inlaatkleppen komt 't in je cilinder waar 't verbrand wordt.

Als nu ergens meer lucht wordt aangezogen wat de ecu niet kan detecteren (valse lucht!) klopt het mengsel niet meer. De ecu wil de motor stationair laten draaien en gaat zijn programma vervolgen maar raakt van slag. Dat is een mogelijkheid.

Een lege tank is een tweede mogelijkheid :)

Verstopte retourleiding is mogelijk (benzineretour) waardoor er veel te veel benzine wordt ingespoten.

Of een benzinepomp die weer afslaat.

Je kan m even laten lopen dus de motor. Dan draait de benzinepomp ook achteraan onder de auto. Dan moet je proberen te luisteren of eerst de pomp uitlsaat en dan de motor. Want als de motor uitslaat blijft de pomp normaal nog 1 á 2 seconden lopen.
delyver

zo, ik heb dat ff geprobeerd en de pomp blijft inderdaad nog even lopen..
ongeveer 1 tel iets langer denk ik..

ik ga de auto vanavond even naar iemand brengen die um voor mij kan nakijken.. zelf heb ik daar te weinig kennis voor..

Ik weet nu in welke richting we moeten zoeken! super bedankt voor je hulp, als ie weer klaar is dan zal ik even de oplossing posten!
Renault 19
Plaats reactie