Clio 16V blijft tegenwoordig lekker door tikken :|

Post hier al je vragen over de Clio
mikko
Contacteer:

Mn clio tikte zoals bijna elke clio iets tijdens een koude start, dit hield na een tijdje op.

Ongeveer een week geleden bleef het tikken aanhouden, als ik een beetje forser ging rijden of hoger in toeren bleef dan hoorde ik het niet.

Sta ik stil bij een stoplicht dan hoor ik het tikken, geef ik iets gas bij dan tikt hij iets sneller, en ga ik boven de 4000 toeren mn gas erop houden dan houd het tikken op.

Als ik een stuk vlot heb gereden en even stil sta, dan hoor ik ook geen getik stationair..maar het komt dan na verloop van tijd weer terug.

Ik denk zelf dat het mn klepstoters zijn (na het zoeken op het forum), is dit zo of kan het ook iets anders zijn?

Ik ga deze week eventjes mn olie, filter en koelvloeistof vernieuwen.
Kan ik nog iets anders doen?

Mocht het probleem dan niet verholpen zijn, kan dan bijvoorbeeld Veban in Rijswijk de stoters vervangen en zoja hoeveel gaat dat mij ongeveer kosten?(kan ze natuurlijk opbellen, maar iemand een indicatie :@ )

Groeten mikko :)
Son Boelie

olie en luchtfilter om mee te beginnen, als dat niet helpt is het waarschijnlijk minder leuk... vooral qua prijs....
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
mikko
Contacteer:

Luchtfilter ook of bedoel je oliefilter,
pierre

er is weinig van te zeggen, geen geld uitgeven alvorens je zeker weet waar het aan ligt.
kan ook een miniscuul lekje in de uitlaatspruitstukpakking zijn en als je dat zelf kan doen is het goedkoop.
MarcoG
Contacteer:

Setje stoters heb ik al ergens gezien voor 209 euro, 16 stuks. (of was het nu 290,-)

Voordat je de olie verwisseld, half litertje olie aftappen, carter weer dichtschroeven en er een half litertje ATF (automatic transmission fluid) doorheen sauzen. Rustig warm rijden, en dan alle olie wisselen plus je filter. Dat zou al een hoop moeten schoonmaken binnen in je blok en kleptstoters. (Y)

Wat zou je luchtfilter met tikkende kleppen te maken hebben Son Boelie?
mikko
Contacteer:

Nou dan ga ik dat vandaag is even proberen (Y) , ik ga eerst even langs de Renault garage om te checken of het wel degelijk klepstoter-getik is.

En daarna maar eens een bezoekje aan de Brezan brengen voor olie, filtertje en atf :evil:,
PtrGte
Contacteer:

zet een schroevendraaier tegen je oor en houdt die op allerlei plekken tegen je blok (als ie loopt :wink: ) dan kun je vrij nauwkeurig een schatting van de herkomst van het geluid maken...

en die ATF...da werkt prima! (Y)
mikko
Contacteer:

PtrGte schreef:zet een schroevendraaier tegen je oor en houdt die op allerlei plekken tegen je blok (als ie loopt :wink: ) dan kun je vrij nauwkeurig een schatting van de herkomst van het geluid maken...

en die ATF...da werkt prima! (Y)
Ik heb het geprobeerd en hoorde ongeveer waar het vandaan kwam :D, meneer Renault heeft een stukje gereden en vertelde mij hetzelfde als wat jullie geplaatst hebben.

Heb Castrol GTC Magnatec olie 10W/40 aangeschaft, oliefiltertje en "Wynn's Hydraulic Valve Ligter Concentrate".

Dit goedje is 325ml en kon ik volgens de verkoper en de beschrijving gewoon mengen met mijn nieuwe olie en erin laten zitten?
ATF heb ik niet kunnen vinden, iedereen in Deventer stelde mij dat spul van Wynn's voor.

[img]http://www.wynns.be/Media/Products/Prof ... ckpoil.JPG[/img]

Iemand ervaringen met het erin laten zitten van dat spul?

:D Bij voorbaat dank :D
MarcoG
Contacteer:

Iedereen stelt je dat voor, omdat het hun meer euroŽs oplevert hehe!
ATF kost gene drol maar is mij ook door anderen in de autohandel geadviseerd. (Y)
Ik hoop dat het werkt en het getik weg is. Mijn blokje loopt vandaag eens fluweelzacht voor de afwisseling, heeft waarschijnlijk goeie zin. :)
mikko
Contacteer:

Aah ok, ik heb er 6.50 voor betaald.
Laat het wel zitten en hopelijk is het vanavond weer wat rustiger (S)
Nice dat het bij jou geholpen heeft, ook last gehad van tikkende kleppen?
frank_williams

M'n willy tikte ook flink. Een scheut atf er bij gedaan en ca. 800km mee gereden. Olie, filter en plug vervangen en weg was het getik. (Y)
mikko
Contacteer:

Hmz allemaal hoopvolle berichten, maar ATF was onvindbaar in Deventer :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

is onmogelijk :S, dat is standaard zo'n beetje in elke autoshop

moet je volgende x vragen om automatenbak olie
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
mikko
Contacteer:

Hmz bij de Brezan keken ze me een beetje vreemd aan, en bij een andere zaak kenden ze het wel maar hadden ze alleen bovengenoemd spul, :)
pierre

als ze geen atf verkopen in deventer wat verkopen ze er dan eigenlijk wel ?

deventer koeken misschien ?
mikko
Contacteer:

Heb de olie vervangen en de toevoeging erin gegooid, en na een seconde of 40 houd het tikken op :D

Maar hoe kom ik in godsnaam bij het oliefilter :(

Bedankt voor de hulp, ben er weer erg blij mee :worship:
frank_williams

mikko schreef:Heb de olie vervangen en de toevoeging erin gegooid, en na een seconde of 40 houd het tikken op :D

Maar hoe kom ik in godsnaam bij het oliefilter :(
heb je kleine handen? :D
het is mij van bovenaf gelukt langs de dynamo met een hand.
Jeroen-16v

Ik had mijn radiateur eruit gehaald, en dan kun je er heel goed bij.

Tis een werkje, maar werkt perfect!
Kun je gelijk je koelvloeistof vernieuwen :) :p
Son Boelie

MarcoG schreef: Wat zou je luchtfilter met tikkende kleppen te maken hebben Son Boelie?
oeps ja bedoel oliefilter uiteraard, maar je kan ook meteen luchtfilter doen, heeft ie meteen weer een goede beurt gehad.
paulusdecliokabouter

is het normaal bij een clio 1.8 16v als je de kleppen echt goed op en neer hoort gaan? (klinkt opzich wel blits). dus het snelle tikketikketikketikke? (bij koude en bij warme motor)
zo niet.. oeps?
mikko
Contacteer:

Oeps :D
Wel blits?
Zat vreselijk geirriteerd in mn Cliotje de laatste week,

En nee ik kwam er met geen mogelijkheid bij, kon het filter wel vast houden maar geen kracht zetten,
De volgende keer maar eens proberen, als de koelvloeistof ook aan vervanging toe is.
Laatst gewijzigd door mikko op ma 13 jun 2005 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

Als je geen grip op dat filter hebt: ros er een schroevendraaier in, dan heb je grip.
Son Boelie

Menno schreef:Als je geen grip op dat filter hebt: ros er een schroevendraaier in, dan heb je grip.
Tja, zo kan het ook :lol: :lol:

Ik gebruik altijd mijn walvissen harpoen, kan niet missen! :D
frank_williams

bij mij deed een sorbo rubberen gele huishoudhandschoen wonderen :)
Frits Clio 16v

mikko schreef:Maar hoe kom ik in godsnaam bij het oliefilter :(
Van onderaf kom je er het beste bij, dan hoef je verder niks te demonteren.
paulusdecliokabouter schreef:is het normaal bij een clio 1.8 16v als je de kleppen echt goed op en neer hoort gaan? (klinkt opzich wel blits). dus het snelle tikketikketikketikke? (bij koude en bij warme motor)
zo niet.. oeps?
Zijn het niet toevallig de injectoren die je hoort?
Zijn het zachte snelle tikjes?

Gr, Frits.
paulusdecliokabouter

zijn iig wel snelle tikken, weet zo niet of het de injectoren zijn, als ik in de auto zit hoor ik ze niet, alleen als je wat dichter bij de het blok luistert. Klinkt iig niet super hard.
Frits Clio 16v

Denk dat het de injectoren zijn dan, in dat geval: geen probleem.
Je hoort het altijd?

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

In een automaterialen zaak kun je zo'n fietsenketting aan een stokje kopen, werkt tip top. En inderdaad, zonder ook maar iets te demonteren.
Je friemelt dat ding om je filter heen, terwijl je onder de auto ligt, en met wat kleine slagjes (met je vingertoppen) draai je hem zo los. (Y)
paulusdecliokabouter

Clio Baccara 16v schreef:Denk dat het de injectoren zijn dan, in dat geval: geen probleem.
Je hoort het altijd?

Gr, Frits.
Jup, ook als ie goed op temperatuur is. (lees: olie +- 110 graden)
Bram

Dan issie zeker goed op temperatuur! Dit is de olietemperatuur op de snelweg mag ik hopen?
Lemon8

zo raar is 110 niet hoor :) vooral in warm weer!! maar een snelweg temp is meer in de richting van 110 a 120 en in de stad 100 jah :)

maar ik hoor ook tikken, en dat is een klep die niet helemaal lekker zit ofzo, want ik hoor het duidelijk bij de 2de cillinder..
MarcoG
Contacteer:

Lemon8 schreef: maar ik hoor ook tikken, en dat is een klep die niet helemaal lekker zit ofzo, want ik hoor het duidelijk bij de 2de cillinder..
Bij mij zit er ook 1 klepstotertje hardnekkig te tikken. Maar hopelijk houdt ie op zodra die weer verse olie krijgt.

Hoelang heb je jou olie al erin zitten?
mikko
Contacteer:

Mijn olietemp ligt ook rond de 110/120 op de snelweg en 100 in de stad.
De olie is nu al een tijd ververst samen met het klepstoter-cleaner spul en hoor nu zelfs bij een koude start geen getik meer :worship:
paulusdecliokabouter

die 110 graden is op de snelweg iig :). Over olien en ander vloeistoffen gesproken. ik ben sinds kort overgaan van euro 95 naar euro 98 (woon in grensstreek, duitse 98 is 10cent goedkoper dan nederlands 95). Maar merk wel tegelijk verschil, ik kan verder rijden met een volle tank, en de motor loopt gemakkelijker :) ik stap niet meer terug iig. Moet nog wel keer kleine beurt laten doen, maar ff geen $$.
MarcoG
Contacteer:

mikko schreef:Mijn olietemp ligt ook rond de 110/120 op de snelweg en 100 in de stad.
De olie is nu al een tijd ververst samen met het klepstoter-cleaner spul en hoor nu zelfs bij een koude start geen getik meer :worship:
Hey Mikko, wat voor cleanerspul heb je gebruikt? Misschien moet ik ook maar wat daarvan erin gooien. Die ATF wat ik heb gebruikt heeft een hoop goed gedaan, blok draait nu met de verse olie stiller. Alleen die 2 stoters willen niet meedoen.

Viel me meteen weer op, wat verse olie voor een impact heeft op je oliedruk. Dat ding staat direct weer daar waar die hoort. 95 graden motor, 160 kmh en 4 bar. Toen de olie dunner/warmer werd, ging ie wel omlaag tot 3.
Plaats reactie