Mijn Clio staat iets verder naar rechts dan naar links..
Mijn Clio'tje staat iets verder naar rechts dan naar links, volgens mij zijn de veren nog in goede staat..
Mijn voorbanden zijn niet lekker meer, die zijn aan de binnenzijde bijna kaal namelijk.
Waar kan dit aan liggen, iemand een idee?
[img]http://www.gladiool.demon.nl/clio2.JPG[/img]
Hier kun je het wellicht zien,
Mijn voorbanden zijn niet lekker meer, die zijn aan de binnenzijde bijna kaal namelijk.
Waar kan dit aan liggen, iemand een idee?
[img]http://www.gladiool.demon.nl/clio2.JPG[/img]
Hier kun je het wellicht zien,
Laatst gewijzigd door mikko op wo 29 jun 2005 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
een auto staat nooit helemaal precies recht, de mijne ook niet.
Over je voorbanden, laat m GOED uitlijnen bij je nieuwe banden. Dus niet eerst lijnen en dan andere banden, dat schiet niet op. Eerst nieuwe banden en meteen daarna lijnen
Over je voorbanden, laat m GOED uitlijnen bij je nieuwe banden. Dus niet eerst lijnen en dan andere banden, dat schiet niet op. Eerst nieuwe banden en meteen daarna lijnen

Ja ik was van plan om de auto uit te laten lijnen en te balanceren, maar toen vertelden ze me dat de fusee kogels speling hadden, mn remleiding links gaar was, en de onderste stabilisatorstang aan de linker kant los zat.
Ook zaten er geen centreerringen in de velgen..
Dit is nu allemaal weer gefixed, dus ik ben op zoek naar nieuwe voor bandjes,
Kan het kwaad om 195.55.15 er op te leggen, en achter 185.55.15 te houden tot die op zijn?
Dan zal het wat betreft het "hangen" van de auto wel goed zitten.
Ook zaten er geen centreerringen in de velgen..

Dit is nu allemaal weer gefixed, dus ik ben op zoek naar nieuwe voor bandjes,
Kan het kwaad om 195.55.15 er op te leggen, en achter 185.55.15 te houden tot die op zijn?
Dan zal het wat betreft het "hangen" van de auto wel goed zitten.
Ik zou ik zou geen 55 maar 50 nemen. Die band is veel goedkoper, en omdat ie lager is doorgaans ook wat stijver, stuurt derhalve directer.
En dan welke banden....das altijd een lastige keuze. Ben zelf op t moment erg te spreken over Yokohama A539.
En dan welke banden....das altijd een lastige keuze. Ben zelf op t moment erg te spreken over Yokohama A539.
Dan moet ik dus alle 4 de banden tegelijk vervangen neem ik aan, 

Staat hij dan niet helemaal verjokert op de weg, of ben ik zo achterlijk 

het is natuurlijk beter als je alle vier doet, maar goed, prijskaartje kanook een rol spelen...
Ben bij de lokale bandenboer geweest en ga waarschijnlijk voor de Bridgestones.
195/50/15, 75 euro p/s inc. ventiel, monteren en balanceren. (redelijke prijs?)
Hopelijk gaan ze me bevallen
Misschien staat mn auto wel een beetje schreef omdat de banden vreselijk raar zijn afgesleten

Misschien staat mn auto wel een beetje schreef omdat de banden vreselijk raar zijn afgesleten

ik zeg http://www.autobandenmarkt.nlmikko schreef:Ben bij de lokale bandenboer geweest en ga waarschijnlijk voor de Bridgestones.

gewoon Toyo Praxis erop voor 5 tientjes, gewoon goed spul...

Dan gaat de garage uurloon rekenen, en geven ze aan dat bij de autobandenmarkt geen ventielen zitten 
Dan kom ik op een hoger bedrag uit, ik ga eventjes kijken naar die Toyo's

Dan kom ik op een hoger bedrag uit, ik ga eventjes kijken naar die Toyo's

als ze meer dan 25 euro PER BAND rekenen voor het opdraaien balanceren en een paar kilo lucht plus ventiel dan zijn ze goed bezig... 

Ik ga het toch nog eventjes nakijken 

Past 205/50/15 onder een Clio en ziet het er nog een beetje leuk uit?
Of toch gewoon voor 195/50/15 gaan, twijfel twijfel
Of toch gewoon voor 195/50/15 gaan, twijfel twijfel

misschien heeft dat vreselijk raar afslijten wel een oorzaak? misschien wel omdat je auto zo scheef staat? is ie nu recht na die torsistang? heb je je subframe gecheckt?mikko schreef:Ben bij de lokale bandenboer geweest en ga waarschijnlijk voor de Bridgestones.
Dat zal idd best een kunnen, echt super schreef staat hij nou ook niet.
Hopelijk ligt het aan de banden, die zijn namelijk erg raar afgesleten.
Hoe kan ik het subframe checken?
Hopelijk ligt het aan de banden, die zijn namelijk erg raar afgesleten.
Hoe kan ik het subframe checken?
Of je laat de banden afleveren bij een aangesloten garage:PtrGte schreef:als ze meer dan 25 euro PER BAND rekenen voor het opdraaien balanceren en een paar kilo lucht plus ventiel dan zijn ze goed bezig...
Prijs voor bandenmontage, incl. demontage oude band, nieuw ventiel plaatsen, uitbalanceren en monteren per band slechts EUR vanaf 9.00
Bij de bandenhandel zijn er 3 bandjes over gebleven, de prijs is ongeveer gelijk.
Bridgestone Potenza 720 (langere levensduur dan de Toyo's? maar minder grip in de regen?)
Toyo Proxes T1R (langere levensduur dan de S maar minder grip volgens de zaak)
Toyo Proxes T1S (kortere levensduur maar meer grip)
Ik ben al niet echt een regen liefhebber, met mn Micra in de regen omgekieperd dus neig ik meer naar de Toyo's.
Heb tot volgende week donderdag de tijd om een keus te maken, pfff
Bridgestone Potenza 720 (langere levensduur dan de Toyo's? maar minder grip in de regen?)
Toyo Proxes T1R (langere levensduur dan de S maar minder grip volgens de zaak)
Toyo Proxes T1S (kortere levensduur maar meer grip)
Ik ben al niet echt een regen liefhebber, met mn Micra in de regen omgekieperd dus neig ik meer naar de Toyo's.

Heb tot volgende week donderdag de tijd om een keus te maken, pfff

toyo's staan nou niet echt bekend om hun grip in de regen..

Laat ik maar gewoon stoppen met twijfelen en voor de Bridgestone banden gaan.
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
Ik had Toyo Roadpro erop zitten (niks speciaals) en met 195/50/15 was dat echt niet prettig in de regen......!!
Met huidige 175/65/14" Michelin Energy durf ik wel te rijden in de regen, en ook nog es iemand in te halen als het echt niet anders kan. Ook geprobeerd met Toyo maar snel mee opgehouden, iets verkeerd ingeschat.
Met huidige 175/65/14" Michelin Energy durf ik wel te rijden in de regen, en ook nog es iemand in te halen als het echt niet anders kan. Ook geprobeerd met Toyo maar snel mee opgehouden, iets verkeerd ingeschat.

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
In 195/50/15 zijn erg veel banden verkrijgbaar, dus daar moet wel wat tussen zitten voor je.
Vraag ook eens naar de Uniroyal Rainsport, die had ik op mn vorige auto en vond ik erg goed (ook in de regen) en is ook niet zo duur.
Gr, Frits.
Vraag ook eens naar de Uniroyal Rainsport, die had ik op mn vorige auto en vond ik erg goed (ook in de regen) en is ook niet zo duur.
Gr, Frits.
Heb de banden laten vervangen, nu viel alleen de monteur op dat mijn "wielvlucht" erg negatief is.
Dit kon volgens hem komen doordat ik de verkeerde fuseekogels heb laten monteren, zijn deze verschillend per type Clio (de monteur dacht zelf dat er een RT of RN kogels geplaatst waren),
Het kwam volgens hem vaak voor bij race wedstrijden, het verbeterde de grip maar je banden slijten minder nauwkeurig. (iets wat ik natuurlijk wel wil)
Moet ik mij hier zorgen om gaan maken, zijn er voor elk type Clio andere fuseekogels
Verder rijd de auto weer perfect, blij dat ik nieuw rubber heb. (Bridgestone Potenza 720)
Dit kon volgens hem komen doordat ik de verkeerde fuseekogels heb laten monteren, zijn deze verschillend per type Clio (de monteur dacht zelf dat er een RT of RN kogels geplaatst waren),
Het kwam volgens hem vaak voor bij race wedstrijden, het verbeterde de grip maar je banden slijten minder nauwkeurig. (iets wat ik natuurlijk wel wil)
Moet ik mij hier zorgen om gaan maken, zijn er voor elk type Clio andere fuseekogels
Verder rijd de auto weer perfect, blij dat ik nieuw rubber heb. (Bridgestone Potenza 720)
kennelijk heb je de wagen laten uitlijnen en daardoor heeft de monteur geconstateerd dat de wielvlucht of camber een afwijking had.
een normale wielvluchtwaarde is -1 graden.
als deze waarde toeneemt zal je band sterk afslijten en wel aan de binnenkant, dit is dus de oorzaak van jouw probleem.
fuseekogels ieder geval zo spoedig mogelijk vervangen door de juiste, anders kun je zo weer naar de bandenboer.
een normale wielvluchtwaarde is -1 graden.
als deze waarde toeneemt zal je band sterk afslijten en wel aan de binnenkant, dit is dus de oorzaak van jouw probleem.
fuseekogels ieder geval zo spoedig mogelijk vervangen door de juiste, anders kun je zo weer naar de bandenboer.
Ja mijn wielvlucht waarde is nu -2, maar fuseekogels kunnen dus verschillen? 

als de binnenzijde vd band afslijt kan dit ook liggen aan teveel uitspoor, is de sporing ook opnieuw afgesteld ?
-2 graden camber is niet zo extreem dat je banden meteen verkeerd afslijten, het is geen fabriekswaarde, echter de sporing is belangrijker, deze moet juist afgesteld worden.
controleer dit alvorens weer onderdelen te kopen.
-2 graden camber is niet zo extreem dat je banden meteen verkeerd afslijten, het is geen fabriekswaarde, echter de sporing is belangrijker, deze moet juist afgesteld worden.
controleer dit alvorens weer onderdelen te kopen.
Dat hebben ze dacht ik allemaal gedaan, hier onder het gehele rapport wat ik mee heb gekregen.
Wellicht kunnen jullie hier meer mee dan dat ik kan,
[img]http://www.gladiool.demon.nl/rapport1.jpg[/img]
Wellicht kunnen jullie hier meer mee dan dat ik kan,

[img]http://www.gladiool.demon.nl/rapport1.jpg[/img]
ja hier kan ik wel wat mee.
je had uitspoor - 0,5 mm ( veel te veel ) en dit is veranderd in toespoor + 0,15.
hiermee zal de bandenslijtage aan de binnenkant wellicht opgelost zijn.
voor de rest ziet het er vreemd uit, vraag aan je renault dealer de uitlijnspecificaties voor jouw auto ( gratis ) en vergelijk deze met deze uitprint.
askanteling en camber zijn volgens specificatie +1 graden maar bij jouw nogal afwijkend, dit kan inderdaad duiden op een onjuiste fuseekogel.
....of zie hieronder onjuist ingevoerd autotype in de computer van de bandenboer
je had uitspoor - 0,5 mm ( veel te veel ) en dit is veranderd in toespoor + 0,15.
hiermee zal de bandenslijtage aan de binnenkant wellicht opgelost zijn.
voor de rest ziet het er vreemd uit, vraag aan je renault dealer de uitlijnspecificaties voor jouw auto ( gratis ) en vergelijk deze met deze uitprint.
askanteling en camber zijn volgens specificatie +1 graden maar bij jouw nogal afwijkend, dit kan inderdaad duiden op een onjuiste fuseekogel.
....of zie hieronder onjuist ingevoerd autotype in de computer van de bandenboer
Laatst gewijzigd door pierre op wo 29 jun 2005 23:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Hmz het kan dus zijn dat er een verkeerde fuseekogel op zit of een versleten kogel?
Die kogels zijn net 2 weken oud, maar misschien zijn toch de verkeerde besteld..
Kan ik dit nakijken/nameten op een of andere manier?
Anders blijf ik er gewoon mee doorrijden als het geen problemen kan opleveren, wordt gek van die ophanging.
Die kogels zijn net 2 weken oud, maar misschien zijn toch de verkeerde besteld..
Kan ik dit nakijken/nameten op een of andere manier?
Anders blijf ik er gewoon mee doorrijden als het geen problemen kan opleveren, wordt gek van die ophanging.