ACT: Laguna

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Gerald schreef: Afgelopen zondag getanked, nu nog half vol?. niet compleet leeg gereden, en vol gegooid bij het tankstation waar ik normaal ook tank.

leiding los gooien kan dat nog bij een commenrial diesel?
Maarten-Jan schreef:Benzine op :lol: :smile:
Benzine zit er geen druppel meer in, diesel moet genoeg zijn. :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gerald schreef:Vorig jaar heb ik laguna gekocht,op de terugweg op 2ton gezet, op diesel 120 Pk en tot op heden (47K km verder) nog steeds geen gekke dingen gehad met de auto.
Sorry, moest gewoon ff ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Steven schreef:
Gerald schreef:Vorig jaar heb ik laguna gekocht,op de terugweg op 2ton gezet, op diesel 120 Pk en tot op heden (47K km verder) nog steeds geen gekke dingen gehad met de auto.
Sorry, moest gewoon ff ;)
Gerald schreef:Oké ik heb te veel lopen opscheppen over onze laguna. Ze wil nu van het ene op het andere moment niet meer starten.
Was je al voor steven. :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ah kak, daar heb ik dan weer overheen gelezen.
Tja had ik kunnen weten, jij bent ook te nuchter voor grote oogkleppen ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Steven schreef:Ah kak, daar heb ik dan weer overheen gelezen.
Tja had ik kunnen weten, jij bent ook te nuchter voor grote oogkleppen ;)
Zo nuchter ben ik ook niet altijd steven... letterlijk en figuurlijk. :wink: maar ik beschouw het iig al een compliment. Ik dank u. :worship:
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Gerald schreef:
Gerald schreef: Afgelopen zondag getanked, nu nog half vol?. niet compleet leeg gereden, en vol gegooid bij het tankstation waar ik normaal ook tank.

leiding los gooien kan dat nog bij een commenrial diesel?
Maarten-Jan schreef:Benzine op :lol: :smile:
Benzine zit er geen druppel meer in, diesel moet genoeg zijn. :wink:
De brandstof van de duivel, daar heb je het al :p
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Na vorige week de auto met een verse accu terug te hebben gekregen, had ik vandaag het zelfde probleem opnieuw. Hele weekend ca. 600 km gereden geen problemen gehad.

Auto staat nu weer in doesburg, ben benieuwd wat ze morgen te melden hebben.

wordt dit een vervolg op "the never ending story"?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Wederom accu leeg? Dan heb je ergens een verbruiker zou je zeggen. Knipperlichtbediening, achterruit verwarming en koelvin relais willen nog wel eens problemen geven op dat gebied. Die laatste heb je wel door ( :smile: ) dus die zal het niet zijn.

Als je de kaart in de lezer stopt gaat die wel van stuurslot, ring rond start/stop knop licht wel op?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

We zijn er voor 99% uit!.

Het was dit keer niet de accu, (maar die gaf vorige keer wel de bijkomstige storingsmelding), het bleek de brandstofdruksensor te wezen. BDP is gecontroleerd (lees verwisseld, en vanwege de aanhoudende storing terug gewisseld.) en goed bevonden. Daarna verder gaan zoeken kwamen ze bij de brandstofdruksensor uit. Auto staat nog bij de dealer voor een andere kleine reparatie en extra controle, als het goed is komt ze morgen weer thuis. :wink:


Overigens zouden beide storingen (bdp en brandstofdruksensor) niet in het diagnose systeem staan volgens de dealer, dus geen wonder dat ze niet uit te lezen waren. :wink:

Iedereen bedankt voor het mee denken.

gr.Gerald
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Beter dat het eindelijk opgelost is (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Jongens even een doemscenario, ik hoop dat jullie even mee willen denken.

Gistermorgen moest ik voor het werk nog even snel een boodschap doen. auto weer voor de deur gezet en 2 tellen terug naar binnen de boodschap weg leggen, ik kom terug en er hangt een vieze grijze stinkende wolk onder de motorkap. snel gekeken en het leek van de aircopomp te komen. de multiriem draaide goed maar de vonken sprongen van de airco af. Auto uit gezet, voorzichtig gevoeld aan de multiriem en zo had ik een los eind in de handen. Mijn conclusie pomp vast geslagen, en daarme zo heet geworden dat de riem gesmolten is. Auto afgesloten en de rest van de dag andere dingen gedaan. o.a. pomp en riem besteld.

vanmiddag wou ik de pomp demonteren maar kreeg de auto niet van zijn CV af. Uiteindelijk met de sleutel los gemaakt kap open pomp gedemonteerd klaar. Aangezien de CV niet werkte net als al het andere electrisch, mijn gedachten accu leeg gelopen. Accu net aan de lader willen leggen, maar voor dat ik dat deed nog even gekeken wat de accuspanning was. Schrik, 2.6 volt.

Nu mijn vraag, heb ik nu gister naast mijn aircopomp en multiriem ook de accu om zeep geholpen?

Of heeft iemand andere ideën, ik hoor het graag.

gr. Gerald

p.s. gaat om een laguna 2, fase 1 1.9 dci. bouwjaar 2003
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zeekr weten dat de poelie van de airco stilstond? Is het niet de poelie van de dynamo die vastgeslagen is (vrijloop)?

Dynamo kapot > accu kapot, klinkt aannemelijker namelijk.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

ide riem draaide nog mee voordat ik de motor stil zette (gewoon netjes met de startstopknop). stilgezet is de riem gaan smelten op het warmste plekje, en die zat met 1 kant nog vast gesmolten aan de poelie van de airco. Daarbij heb ik de vonken uit de airco zien komen de 1e keer toen de motor nog draaide.

ik ben het met je eens dat het dynamo accu verhaal logischer klinkt, maar dan zou de riem niet op de huidige plek gesmolten mogen wezen.

Edit: Net nog even wezen kijken en voelen, de overige poelie's kan ik gewoon met de hand draaien. spanrollen zijn afgelopen december vervangen (45K geleden). Aircopomp kan ik zowel met de hand als met de ratel met geen mogelijkheid rond verder rond draaien als een 1/4 to 1/2 slag.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Niet gewoon je lichten vergeten uit te zetten?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Niet gewoon je lichten vergeten uit te zetten?
:nee: Nope. :nee:
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Vreemd verhaal. Mischien dat de magneet koppeling van de airco op de 1 of andere manier de accu leeggetrokken heeft?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Vreemd verhaal. Mischien dat de magneet koppeling van de airco op de 1 of andere manier de accu leeggetrokken heeft?
Kortsluiting in de magneetkoppeling, tenminste dat is wat ik op dit moment vermoed.

Maar dan nog, dan hoort een accu toch niet minder als 12 volt aan te gaan geven als ik hem door meet?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

2 volt is in elk geval wel heel erg weinig, maar bij lege accu's zie je wel regelmatig een spanning van b.v. 8 volt. Opladen en weer klaar meestal.

Hoe was het ook alweer, U = I · R volgens mij. Bij een lege accu neemt I natuurlijk af, en U dus ook.

Maar met 2 volt is de kans dat die stuk is wel aardig groot, dan mis je zeer waarschijnlijk een aantal cellen.
WDV46
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 9:30
Locatie: Minnertsga

Beste mensen,

ik heb al bijna 5 jaar een Laguna dCi uit 2000, het eerste model dus. Gekocht met 116K op de teller, na een week laten chiptunen en nu (bijna) probleemloos 250K op de teller gereden. Alleen de koppeling heeft het wel eens een beetje zwaar haha! Heb trouwens ook de EGR klep gelijk afgesloten en de stekker uitgeplugd, het eerste type doet daar niet zo moeilijk over. Ik rijd veel lange stukken en na lang warmrijden, gebruik ik de extra pk`s ook zeker! De auto rookt voor een gechipte diesel niet overmatig veel en gebruikt geen olie of water..

Nu heb ik het laatste jaar wel eens last van licht inhouden/bokken, vaak als de motor nog niet op temperatuur is... Dit komt steeds vaker voor en de motor houdt nu soms ook langer in.
Vanmiddag met warme motor was het bijna niet meer mogelijk om de 80 te halen, volgens mij omdat er 0 turbodruk was... De motor reageerde wel op het gaspedaal, maar voelt heel lui aan en het op toeren komen in de lage versnellingen duurt heel lang.. Verder geen lampjes of waarschuwingen, ook geen extra rook... de verbruiks meter ging maximaal naar 8,0l/100km, terwijl dit normaal bij volgas plusminus 25l/100km is.. Na 5 minuten was de storing weer zo plots verdwenen als ie gekomen was en trok de motor weer uitstekend....

Wie weet wat dit kan zijn? luchtmassameter? Iets van de turbodrukregeling? Een garage begint gelijk over de chiptuning, maar hij heeft meer dan 100.000 probleemloos er mee gereden..

grtz. WdV
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Hola,

Ik zit met een uitdaging, met mijn laguna diesel
Het rare geluid kwam van de koppeling.
na het vervangen geen last meer :-)

Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Okkie op do 11 dec 2014 8:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Dan zou je toch aan andrijfassen of homokineet denken?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Die pk6 bakken staan bekend om ellende. Lijkt mij een lager die er geen zin meer in heeft. Pm Reinier (Cannonballman) maar eens ;-)
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Thanks
Laatst gewijzigd door Okkie op do 11 dec 2014 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Gevonden en berichtje gestuurd
Laatst gewijzigd door Okkie op do 11 dec 2014 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Staat in je inbox...

Difflager als ik 'm zo moet gokken
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Thanks!
sandor1987
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 30 nov 2014 9:54
Car: laguna 2

foutje!!
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik krijg de ruitenwisser voor niet meer uit van mijn Laguna II met regensensor. Soms lukt het nog om de ruitenwisser naar de snelste stand te zetten en dan weer uit, maar nu dus helemaal niet meer. Zelfs met de motor uit, de kaart eruit blijven de wissers gaan. Dit ontstaat meestal vanuit de interval/automatische stand.
Ik heb nu de zekering eruit getrokken, maar een oplossing is het niet.

Het liefst heb ik overigens gewoon een ruitenwisser met interval, zonder regensensor. Kan ik dat ombouwen? En wat is anders de oorzaak van dit probleem?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Volgens mij kan je deze zelfs uit programmeren met een clip.

Heb op mijn initiale dci ook wel gezeik gehad met die regensenspr, 1 druppel op de ruit en het ding begon gelijk als een gek te wissen :lol:
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Ik lees iets via de verkeerde plek haha.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Is dat dan een kwestie van uitprogrammeren met de clip en een hendel monteren van een Laguna met interval?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Oei, dat durf ik zo niet te zeggen. Op mijn Clio zat gewoon de zelfde hendel als op één met handmatige ruitenwissers.

Alhoewel het redelijkerwijs toch zou moeten kunnen, kan me niet voorstellen dat er significant wat anders is....
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Gewoon uit programmeren, dan kun je de interval verstellen met de hendel i.p.v. de gevoeligheid.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Laguna 2006 :

Schakelaar van het raam naar beneden drukken, raam gaat naar beneden... Zo hoort het (Y)

Maar dan omhoog: Raam gaat 3 cm omhoog, stopt en zakt 4 centimeter naar beneden, uiteindelijk staat het raam helemaal beneden dus... Niet handig... :(

Iemand bekend met dit fenomeen? Vermoed zelf de schakelaar, gelukkig heb ik ergens een nieuwe liggen... Maar met de hoeveelheid onderdelen die ik heb, is "ergens" niet zomaar gevonden :@
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

zal eerder een raam mechaniek zijn waarvan de kabels niet meer ok zijn vrees ik...
Plaats reactie