lekkage via bougie gaten.

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Lemon8

hallo beste mensen

ik heb een groot probleem volgens mij :) mijn clio lekt olie via de bougie gaten.. en best flink.. hoe komt dit en is dat makkelijk te verhelpen??

ik ben bang van niet maar ik vraag het maar ff..
le mouton noir (sandy)
Contacteer:

ff die rubbers om de plastic schachten vervangen
en kijken of het dan minder geworden is?
le mouton noir (sandy)
Contacteer:

le mouton noir (sandy) schreef:ff die rubbers om de plastic schachten vervangen
en kijken of het dan minder geworden is?
nog ff diep zitten spitten
'k heb ook ooit zoiets gehad, misschien heb je der wat aan?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=
(Y) suc6
Lemon8

welke rubbers bedoelen jullie precies? wan ik ben nog niet zo heel erg bekend met de clio.. en hoe kom je in die schachten? omdat ze nogal diep zijn en ontoegankelijk....
Calle

De olie die hierin ligt komt er naar alle waarschijnlijkheid door een lekke kleppendeksel pakking, daar hebben veel F7P/R motoren last van. Gewoon nieuwe pakking tussen steken en het zou verholpen moetn zijn.

Die ringen zijn de rubber ringen die om de stekkers van de bougiekabels horen, deze sluiten het bougiegat af van de buiten wereld. De enige manier om hierlangs olie in de schachten te krijgen is fors knoeien met vullen.

Probeer met doeken etc de schachten zo schoon mogelijk te maken en niet de bougieg eruit draaien waardoor al die zooi in je verbrandingsruimte komt, dat wil je niet hebben.

Mocht je hem nog niet hebben kan ik je sterk aanraden om de Haynes manual te kopen.
Frits Clio 16v

Haal het kapje met F16 eraf, dan bougiekabels loshalen en de platic kap eraf halen. Hier zitten plastic buizen aan met rode rubbertjes.
Maar dat is als je water in je schachten hebt, en jij hebt olie erin :wink: .

Ik geloof dat als je teveel olie bijvult het ook daar kan lekken, dat toevallig gedaan?
Of je pakking is niet helemaal goed meer?

Gr, Frits.
Frits Clio 16v

Tegelijk... :)
Lemon8

oe hee bedankt, dit is al wat duidelijker! ik heb al een haynes dus zal die ff doorlezen..

en hoeveel kost zo'n geintje? als in mijn kleppendeksel pakking te laten vervangen?
antoine
Car: Renault Clio III RS

20,03 euro ex btw en montage.
Bestelnr: 7700850292 (was iig voor mijn clio zo)
shift00

Is denk ik 30 min werk.

En als er inderdaad olie in je bougieschachten terecht komt (olie valt niet omhoog maar omlaag) dan zal het bijna wel je kleppendekselpakking moeten zijn toch!?
Calle

shift00 schreef:Is denk ik 30 min werk.

En als er inderdaad olie in je bougieschachten terecht komt (olie valt niet omhoog maar omlaag) dan zal het bijna wel je kleppendekselpakking moeten zijn toch!?
Yep, dat is de enige pakking die bij de schachten zit en zodoende de enige waarlangs het kan lekken. :D Het kleppendeksel zit vast met een stuk of 16 torx boutjes vast, als je hem eraf hebt kun je mooi de nokkenassen eens bestuderen. :)
Lemon8

hee bedankt voor de info :) ik ga ook gelijk even die rode rubbertjes vervangen, en ook die pakking.. dan weet ik iig dat dat goed is!.. (even haynes raadplegen hoe en wat).
Bart V

Het kunnen 2 dingen zijn, kleppendekselpakking, of de afdichting van de nokkenaslagerkappen. Eerst de kleppendekselpakking vervangen, en als het dan niet opgelost is, moeten je nokkenaslagerkappen eraf, en opnieuw afgedicht worden met vloeibare pakking. Tis een bekend probleem bij de F7P/R. Die rode rubbers vervangen zal je iig niet helpen.

Succes
shift00

Moet je wel een knap torx setje shoppen meteen...

Anders kom je zondag voor niets hierheen... ;)
Lemon8

anders fixen we toch ff die van je broertje? :)

en bedankt bart, is het moeilijk om die nokassen afdichting te maken? (zelf)
shift00

Of iets moeilijk is hangt af van je ervaring en referentiekader jeroentje! ;)

"Niets is moeilijk! Jij vindt misschien sommige dingen moeilijk"

In de haynes staat precies hoe het moet. Net een kindersurprise.... opzich geen hoge moeilijkheidsgraad denk ik? (staat ook in de haynes als het goed is... Hoe moeilijker hoe meer sterren het onderwerp krijgt...) :P
Calle

shift00 schreef: (staat ook in de haynes als het goed is... Hoe moeilijker hoe meer sterren het onderwerp krijgt...) :P
Sleuteltjes tegenwoordig hè! :D
Lemon8

ahh bedankt teake voor de info... die sleuteltjes wist ik nog niet (ahum)

als het goed weer is ga ik iig die kleppendeksel pakking vervagen.
shift00

en? is het gelukt? Meteen een beetje olie van de Lidl bijgevuld?
Calle

shift00 schreef:en? is het gelukt? Meteen een beetje olie van de Lidl bijgevuld?
Lidl?? zo'n lief autotje geef je toch alleen maar het beste, Castrol of nog liever Elf... Voor een "performance" motor is besparen op olie kwaliteit vragen om een hoop meer duurder onderhoud. Een beetje als op goedkope banden gaan rijden en dan voor de paar euro die je uitgespaard hebt ergens tegenaan glijden met alle rotzooi vandien...
Lemon8

ik gooi er gewoon castrol in, elf kan ik nergens vinden maar dat hoeft ook niet..

en die pakking heb ik nog niet gedaan want het weer was er niet voor.. dat doe ik volgend weekend! dus ik hou jullie op de hoogte..
shift00

Balen, moet je weer een week in je mini rijden. ;)

Ik geloof voor een moderne motor opzich wel in de kwaliteit van Lidl olie tot het tegendeel bewezen wordt. Voor een oudere opgefokte motor (mini) waarbij de olie ook de bak moet smeren is het toch een ander verhaal.

Maar anders "een" 10w 40 olie van castrol of elf? Of nog een bepaald type?
Calle

shift00 schreef:Balen, moet je weer een week in je mini rijden. ;)

Ik geloof voor een moderne motor opzich wel in de kwaliteit van Lidl olie tot het tegendeel bewezen wordt. Voor een oudere opgefokte motor (mini) waarbij de olie ook de bak moet smeren is het toch een ander verhaal.

Maar anders "een" 10w 40 olie van castrol of elf? Of nog een bepaald type?
Ik heb er zelf nu Castrol GTX inzitten, maar bij de volgende keer olie verversen ga ik even naar Geldrop om Elf Competition 10W40 te halen, dat zou de olie zijn die Mr. Reno ook aanraadt. Er zijn niet veel plekken waar je dat spul in Nederland kan halen.

Ik heb wel eens een jerrycan olie van Ad (de autotoko) in een blok (de al overlijdende Volvo B20 van mijn broer) gegoten, maar daar zaten mijn zins toch teveel "vervuilingen" in, een soort klontertjes leken het wel. Aangezien olie de slijtage sterk kan beinvloeden heb ik geen zin daar spul in te gooien dat ik niet 100% vertrouw.
shift00

Er is voor olie een bepaalde kwaliteitsnorm bedacht. Deze code is af te lezen op de jerrycan. De olie van de Lidl heeft: API SJ/CF-4/CF

De (glij)lagers hebben een oliefilm nodig om die speling op te vullen. Daarom heb je voor oudere motoren, die verder versleten zijn, over het algemeen dikkere olie nodig.

Ik heb een oude vraagbaak waarin staat dat deze motorolie wordt aangeraden: API code: SE.

S staat voor benzine motoren (Service)
Als de code begint met een C is hij voor diesel (commercial)

De letter erachter zegt iets over de prestaties. Hoe hoger de letter, hoe beter de olie. Op dit moment is SJ de beste die er te krijgen is.

Daarmee was ik overtuigd. Is dat terecht? De prijs is ook erg overtuigend...
Plaats reactie