Aangezien mijn auto nu bijna 70000 km heeft gereden leek het mij een mooi moment om eens een afspraak te gaan maken voor een grote beurt
Nu heb ik al een tijdje last van een piepend geluidje als ik een koude start doe, als de motor warm is verdwijnt deze. Als ik de kap open doe en luister lijkt mij deze van de multiriem af te komen, heb hem eens geprobeerd in te spuiten en dan verdwijnt het geluid een tijdje maar een paar dagen later is hij er weer.
Vraag is dus: om de hoeveel tijd/km moet een multiriem vervangen worden? de distributieriem las ik bij 120000 km , is het aan te raden om de multiriem te laten vervangen of is het onzin om deze nu al te laten vervangen?
denkt dat voor een multi riem het zelfde gegeven staat als voor een distributie riem. Een multi riem is als het goed is ook gedeeltelijk je distributieriem
Distributie hoor je eigenlijk maximaal elke 60 a 70 dkm te vervangen of na 4 jaar, wat het eerste komt. Een multiriem zal een vergelijkbaar leven hebben. controleer hoe hij eruit ziet, zie je een glanzend 9loop)oppervlak, evt wat oppervlakkige scheurtjes of randen die er niet zo fris uitzien, dan zou ik deze vervangen. Het zal niet direct zoveel schade opleveren als deze ermee ophoudt, maar je accu laadt dan niet meer op en afhankelijk van je motor houden je waterpomp en stuurbekrachting er ook mee op.
Maar waarom staat er in het boekje dan 120.000, als jullie al aanraden om het bij 60.000 te doen, is 120 natuurlijk wel heeeeel erg veel toch? maar het beste kan ik dus ook nog de multiriem en distributie erbij doen om het helemaal perfect te hebben?
Ben benieuwd wat zo'n beurtje dan gaat kosten bij de garage
Ferry schreef:Maar waarom staat er in het boekje dan 120.000, als jullie al aanraden om het bij 60.000 te doen, is 120 natuurlijk wel heeeeel erg veel toch? maar het beste kan ik dus ook nog de multiriem en distributie erbij doen om het helemaal perfect te hebben?
Ben benieuwd wat zo'n beurtje dan gaat kosten bij de garage
Volgens mij best prijzig, maar jah doe je het niet en gaat je distributieriem naar de knoppe, dan ben je verder van huis Heb het bij mijn broer gezien, ff uitgesteld tot een maandje later en laat ie net in die maand knappen.
Misschien is het bij 60 dkm al gedaan? Dan zou het weer bij 120 dkm moeten. Het piepen van je multiriem kan ook komen door te weinig spanning (doorslippen en dus ook hard slijten) of doordat een lager niet helemaal fris meer is, al lijkt me dat erg sterk bij een auto met 60 dkm op de teller.
Spanning kun je grofweg controleren door hem op een recht stuk proberen te twisten, zou geen 90 graden moeten kunnen halen, anders staat hij te slap.
60.000 is wel heel triest hoor Calle, hangt sterk per merk af maar het is vanaf 80.000 tot 120.000 ongeveer.
Verder kost een multiriempje 10-20 euro en kost wel 5 minuten om erop te zetten. Dus das het probleem niet lijkt mij.
Verder kunnen gierende riemen die blijven gieren (ookal zijn ze nieuw) bewerkt worden met kaarsvet, klinkt stom maar het werkt serieus goed
Steven schreef:60.000 is wel heel triest hoor Calle, hangt sterk per merk af maar het is vanaf 80.000 tot 120.000 ongeveer.
Verder kost een multiriempje 10-20 euro en kost wel 5 minuten om erop te zetten. Dus das het probleem niet lijkt mij.
Verder kunnen gierende riemen die blijven gieren (ookal zijn ze nieuw) bewerkt worden met kaarsvet, klinkt stom maar het werkt serieus goed
Het is inderdaad een clio 2 phase 2 1.6 16v ... kan me toch echt niet voorstellen dat die distri al bij 60.000 vervangen moet worden, de multiriem is dus nog eens een keer te doen om die te vervangen, als de distributie pas bij 120 duizend vervangen hoeft te worden doe ik het niet want tegen die tijd heb ik deze auto toch verkocht waarschijnlijk...
Iemand enig idee wat de grote beurt kost bij oom renault? geloof dat ze vaste prijzen hadden zodat je niet voor "verassingen" kwam te staan geloof niet dat dat van toepassing is bij mij, behalve dat mijn sleutel afbrak gister
Ik zal vanmiddag eens gaan kijken hoeveel ik er heb, ik meende 2 maar kan het ook verkeerd hebben.... hoe heb jij het gedaan dan met die riemen? of heb je ze niet vervangen? is op zich wel belangrijk om te weten voordat ik een afspraak ga maken bij de garage voor een beurt...
Ferry schreef:Ik zal vanmiddag eens gaan kijken hoeveel ik er heb, ik meende 2 maar kan het ook verkeerd hebben.... hoe heb jij het gedaan dan met die riemen? of heb je ze niet vervangen? is op zich wel belangrijk om te weten voordat ik een afspraak ga maken bij de garage voor een beurt...
Ik heb de auto ingeruild, want km stand stond op 102.000 en bij de aanschaf van de Mégane in de verkoopprijs besproken dat ik alle riemen vernieuwd wou hebben
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
staat van je multie riem kan je zelf redelijk goed beoordelen, als er aan de kant waar de opstaande randen zitten veel haarscheurtjes zitten is het tijd op hem te vervangen, hier en daar een scheurtje kan geen kwaad maar als het er veel zijn is het wel aan te raden om hem te vervangen.
laat gewoon even beoordelen door je monteur in de garage die zal zo zien of de riemen nog even mee kunnen of dat het tijd is voor een nieuwe