moterblok1.4carb hezelfde als 1.4 gtt?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Danny van Duren
Car: GTT

ik heb een r5 1.4 carb is hier het onderblok met cilinderkop het zelfde als van een gt-turbo?
Matijs
Contacteer:

Nee. Nokkenas en zuigers zijn in ieder geval al anders.
Danny van Duren

Matijs schreef:Nee. Nokkenas en zuigers zijn in ieder geval al anders.
maar ik kan nou een turbo met spruitstuk en turbo slangen en interkoeler aankomen kan ik dit ook nie gewoon er op schroeven?
Steven
Car: M536

De cilinderkop is ook anders.

Er schijnen wel een aantal normale 5jes omgebouwd te zijn met het standaard onderblok en nokkenas met een cilinderkop, spruitstukken, carb, turbo, slangenzooi, dikke koppakking etc. van een GTT erop. Schijnt nog best aardig te vlammen :)
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

maar door die andere zuigers is de compressie van een gtt lager. als je daar zomaar op dat 1.4 blokkie een turbo enz. van een gtt opzet dan zal de koppaking het niet lang volhouden. en dat is niet het enige wat je moet aanpassen aan dat gewoone 1.4 blok.
Danny van Duren

Steven schreef:De cilinderkop is ook anders.

Er schijnen wel een aantal normale 5jes omgebouwd te zijn met het standaard onderblok en nokkenas met een cilinderkop, spruitstukken, carb, turbo, slangenzooi, dikke koppakking etc. van een GTT erop. Schijnt nog best aardig te vlammen :)
maar kan ik dus niet op de orginele cilinderkop de turbo en spruitstuk en carb monteren?
speedline

Lage turbodruk met standaard compressie verhouding geeft erg leuke rij eigenschappen. Veel smeuïg koppel...

Mosselman turbo systems is er groot mee geworden...

Alleen jammer dat de T2 turbo niet echt geschikt is voor deze applicatie. Maar beter als niets. Enneh vergeet de carterpan met olieafvoer en anti slingerschot niet.

En de duurzaamheid van zuigers, zuigerpennen, lagers, cilinderbussen en koppakking is inderdaad een punt van discussie... :D

Mijn GTL staat ook al tijden op de planning... >-) Ik moet de carb van mijn gtt-efi toch ergens voor gebruiken... :wink:
Richard Lemmen

Nog even een vraagje over die nokkenas. De as van een 1400 en van een 1400 turbo zijn dus anders.
Is het dan ook zo dat de nokkenas van een 1400 (of een 1100) "wilder" is dan die van een 1400 turbo? Ik weet nl. dat de nokkenas van een standaard 2 liter opel (sorry) wonderen doet in een GSI blok. Deze heeft namelijk "wildere" nokken :) . Mocht Renault diezelfde filosofie volgen... dan zou dat perspectieven kunnen bieden. Misschien heeft iemand nog een paar klepdiagrammen liggen van dergelijke motoren om eens een kijk en vergelijk uit te voeren.
Nu wil ik ook weten waar het verschil in zit! :D
Matijs
Contacteer:

Ja. En de C2J (ook 1400, zelfde onderblok) is nog wilder.
Richard Lemmen

Biedt dat even perspectieven! :D Heeft iemand eigenlijk ervaring met het omzetten van een dergelijke nokkenas op deze turbomotoren? Mij lijkt het wel interressant om eens een experimentje uit te voeren zodra de motor er eens uit moet (koppelingsplaat zit eraan te komen :( ). En weet iemand of die van een 1100 hetzelfde is? Daarvan heb ik nog een nokkenas liggen. Dat zou weer een ritje sloper besparen.
Riël
Über-Spammer

nah, niet een al te goed plan, de turbo zou niet lekker meer opspinnen. Uitlaatklep sluit wat gauwer bij een 1400tje.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Richard Lemmen

mmmmm... Als dat zo is dan heb ik er inderdaad weinig aan. Ik meende altijd dat een atmo motor de kleppen wat langer liet openstaan ivm lucht zelf aanzuigen en massatraaghied van het mengsel. Heb jij toevallig een kleppendiagrammetje liggen dan Riel? lijkt me interessant.
En hoe zit dat dan eigenlijk met kleplift, overlap en openingstijd bij een turbomotor? Weinig overlap want is niet nodig ivm drukvulling? en lange openingtijden? (even voor de vuist weg redeneren :beer: )
Richard Lemmen

Trouwens kan er niet gesjoemelt worden met een verstelbaar nokkenastandwiel (zoeen die je bij K-tec veel te duur kunt krijgen) om zo de uitlaatkleppen later te laten sluiten? Of gaan de inlaatkleppen dan letterlijk tegenwerken?
Matijs
Contacteer:

Richard Lemmen schreef:En hoe zit dat dan eigenlijk met kleplift, overlap en openingstijd bij een turbomotor? Weinig overlap want is niet nodig ivm drukvulling? en lange openingtijden? (even voor de vuist weg redeneren :beer: )
Weinig klepoverlap inderdaad, dat heb je helemaal goed voor de vuist weg geredeneerd :) De kleplift is bij een GTT volgens mij niet minder dan bij een gewone 1400
Plaats reactie