moterblok1.4carb hezelfde als 1.4 gtt?
-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
ik heb een r5 1.4 carb is hier het onderblok met cilinderkop het zelfde als van een gt-turbo?
Nee. Nokkenas en zuigers zijn in ieder geval al anders.
-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
maar ik kan nou een turbo met spruitstuk en turbo slangen en interkoeler aankomen kan ik dit ook nie gewoon er op schroeven?Matijs schreef:Nee. Nokkenas en zuigers zijn in ieder geval al anders.
De cilinderkop is ook anders.
Er schijnen wel een aantal normale 5jes omgebouwd te zijn met het standaard onderblok en nokkenas met een cilinderkop, spruitstukken, carb, turbo, slangenzooi, dikke koppakking etc. van een GTT erop. Schijnt nog best aardig te vlammen
Er schijnen wel een aantal normale 5jes omgebouwd te zijn met het standaard onderblok en nokkenas met een cilinderkop, spruitstukken, carb, turbo, slangenzooi, dikke koppakking etc. van een GTT erop. Schijnt nog best aardig te vlammen

-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
maar door die andere zuigers is de compressie van een gtt lager. als je daar zomaar op dat 1.4 blokkie een turbo enz. van een gtt opzet dan zal de koppaking het niet lang volhouden. en dat is niet het enige wat je moet aanpassen aan dat gewoone 1.4 blok.
-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
maar kan ik dus niet op de orginele cilinderkop de turbo en spruitstuk en carb monteren?Steven schreef:De cilinderkop is ook anders.
Er schijnen wel een aantal normale 5jes omgebouwd te zijn met het standaard onderblok en nokkenas met een cilinderkop, spruitstukken, carb, turbo, slangenzooi, dikke koppakking etc. van een GTT erop. Schijnt nog best aardig te vlammen
Lage turbodruk met standaard compressie verhouding geeft erg leuke rij eigenschappen. Veel smeuïg koppel...
Mosselman turbo systems is er groot mee geworden...
Alleen jammer dat de T2 turbo niet echt geschikt is voor deze applicatie. Maar beter als niets. Enneh vergeet de carterpan met olieafvoer en anti slingerschot niet.
En de duurzaamheid van zuigers, zuigerpennen, lagers, cilinderbussen en koppakking is inderdaad een punt van discussie...
Mijn GTL staat ook al tijden op de planning...
Ik moet de carb van mijn gtt-efi toch ergens voor gebruiken... 
Mosselman turbo systems is er groot mee geworden...
Alleen jammer dat de T2 turbo niet echt geschikt is voor deze applicatie. Maar beter als niets. Enneh vergeet de carterpan met olieafvoer en anti slingerschot niet.
En de duurzaamheid van zuigers, zuigerpennen, lagers, cilinderbussen en koppakking is inderdaad een punt van discussie...

Mijn GTL staat ook al tijden op de planning...

-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
- Locatie: Heythuysen
Nog even een vraagje over die nokkenas. De as van een 1400 en van een 1400 turbo zijn dus anders.
Is het dan ook zo dat de nokkenas van een 1400 (of een 1100) "wilder" is dan die van een 1400 turbo? Ik weet nl. dat de nokkenas van een standaard 2 liter opel (sorry) wonderen doet in een GSI blok. Deze heeft namelijk "wildere" nokken
. Mocht Renault diezelfde filosofie volgen... dan zou dat perspectieven kunnen bieden. Misschien heeft iemand nog een paar klepdiagrammen liggen van dergelijke motoren om eens een kijk en vergelijk uit te voeren.
Nu wil ik ook weten waar het verschil in zit!
Is het dan ook zo dat de nokkenas van een 1400 (of een 1100) "wilder" is dan die van een 1400 turbo? Ik weet nl. dat de nokkenas van een standaard 2 liter opel (sorry) wonderen doet in een GSI blok. Deze heeft namelijk "wildere" nokken

Nu wil ik ook weten waar het verschil in zit!

Ja. En de C2J (ook 1400, zelfde onderblok) is nog wilder.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
- Locatie: Heythuysen
Biedt dat even perspectieven!
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het omzetten van een dergelijke nokkenas op deze turbomotoren? Mij lijkt het wel interressant om eens een experimentje uit te voeren zodra de motor er eens uit moet (koppelingsplaat zit eraan te komen
). En weet iemand of die van een 1100 hetzelfde is? Daarvan heb ik nog een nokkenas liggen. Dat zou weer een ritje sloper besparen.


nah, niet een al te goed plan, de turbo zou niet lekker meer opspinnen. Uitlaatklep sluit wat gauwer bij een 1400tje.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
- Locatie: Heythuysen
mmmmm... Als dat zo is dan heb ik er inderdaad weinig aan. Ik meende altijd dat een atmo motor de kleppen wat langer liet openstaan ivm lucht zelf aanzuigen en massatraaghied van het mengsel. Heb jij toevallig een kleppendiagrammetje liggen dan Riel? lijkt me interessant.
En hoe zit dat dan eigenlijk met kleplift, overlap en openingstijd bij een turbomotor? Weinig overlap want is niet nodig ivm drukvulling? en lange openingtijden? (even voor de vuist weg redeneren
)
En hoe zit dat dan eigenlijk met kleplift, overlap en openingstijd bij een turbomotor? Weinig overlap want is niet nodig ivm drukvulling? en lange openingtijden? (even voor de vuist weg redeneren

-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
- Locatie: Heythuysen
Trouwens kan er niet gesjoemelt worden met een verstelbaar nokkenastandwiel (zoeen die je bij K-tec veel te duur kunt krijgen) om zo de uitlaatkleppen later te laten sluiten? Of gaan de inlaatkleppen dan letterlijk tegenwerken?
Weinig klepoverlap inderdaad, dat heb je helemaal goed voor de vuist weg geredeneerdRichard Lemmen schreef:En hoe zit dat dan eigenlijk met kleplift, overlap en openingstijd bij een turbomotor? Weinig overlap want is niet nodig ivm drukvulling? en lange openingtijden? (even voor de vuist weg redeneren)
