Fase 1 5Gt Turbo en 5GTE voorwielophanging kan gemakkelijk aangepast worden naar fase 2.
de besturing is dan beter.
er moeten dan 3 dingen aangepast worden.
1. veer voor fase 2 nr. 6001009052
2. veerschotel rechts 6001009739, links 6001009733
3. schokdempers fase 2
voorwielophanging fase1 naar fase 2
Altijd goed, praktische tips!pierre schreef:Fase 1 5Gt Turbo en 5GTE voorwielophanging kan gemakkelijk aangepast worden naar fase 2.
de besturing is dan beter.
er moeten dan 3 dingen aangepast worden.
1. veer voor fase 2 nr. 6001009052
2. veerschotel rechts 6001009739, links 6001009733
3. schokdempers fase 2
Waarom wordt de besturing eigenlijk beter dan? iets met schuurstraal ofzo?
En waarom eigenlijk veren vervangen?
rev it like a rental
Hij wordt er steviger/stugger/strakker van ofzo. Heb het laatst ergens onaandachtig gelezen.Menno schreef:Altijd goed, praktische tips!pierre schreef:Fase 1 5Gt Turbo en 5GTE voorwielophanging kan gemakkelijk aangepast worden naar fase 2.
de besturing is dan beter.
er moeten dan 3 dingen aangepast worden.
1. veer voor fase 2 nr. 6001009052
2. veerschotel rechts 6001009739, links 6001009733
3. schokdempers fase 2
Waarom wordt de besturing eigenlijk beter dan? iets met schuurstraal ofzo?
En waarom eigenlijk veren vervangen?
het antwoord:Matthijs schreef:Hij wordt er steviger/stugger/strakker van ofzo. Heb het laatst ergens onaandachtig gelezen.Menno schreef:Altijd goed, praktische tips!pierre schreef:Fase 1 5Gt Turbo en 5GTE voorwielophanging kan gemakkelijk aangepast worden naar fase 2.
de besturing is dan beter.
er moeten dan 3 dingen aangepast worden.
1. veer voor fase 2 nr. 6001009052
2. veerschotel rechts 6001009739, links 6001009733
3. schokdempers fase 2
Waarom wordt de besturing eigenlijk beter dan? iets met schuurstraal ofzo?
En waarom eigenlijk veren vervangen?
veren fase 2 zijn korter en stugger.
wagen gaat 5 mm omlaag.
Naspoor neemt toe met 0,5 graden omdat de centrering van de totale veerpoot anders ligt.
Hierdoor neemt het stuurgemak in de bocht aanmerkeljk toe.
ik heb het ook doorgevoerd en wil nooit meer de oude configuratie.
originele renault schokdempers zijn trouwens nog vrij zacht, ik ben overgestapt op monroe sensatrac voor fase 2.
Neem DeCarbon eenspierre schreef: originele renault schokdempers zijn trouwens nog vrij zacht, ik ben overgestapt op monroe sensatrac voor fase 2.

naspoor... is dat uitlijnen voor gevorderden ?
waarschijnlijkt helpt het zeker met strakker sturen.... je vervangt je uit 1985 stammende schokdempers anno 2004 eindelijk eens voor een setje frisse fase 2 dempers en kijk aan... dat stuurt fijn ...
waarschijnlijkt helpt het zeker met strakker sturen.... je vervangt je uit 1985 stammende schokdempers anno 2004 eindelijk eens voor een setje frisse fase 2 dempers en kijk aan... dat stuurt fijn ...
there is no spoon.
Volgens mij klets jeTijn schreef:je vervangt je uit 1985 stammende schokdempers anno 2004 eindelijk eens voor een setje frisse fase 2 dempers en kijk aan... dat stuurt fijn ...

tequilla-orange.
ook een beetje ?
ook een beetje ?

there is no spoon.
naspoor is caster, de stand van de veerpoot naar voren gericht.Tijn schreef:naspoor... is dat uitlijnen voor gevorderden ?
waarschijnlijkt helpt het zeker met strakker sturen.... je vervangt je uit 1985 stammende schokdempers anno 2004 eindelijk eens voor een setje frisse fase 2 dempers en kijk aan... dat stuurt fijn ...
mijn schokdempers zijn al 4 maal vervangen, veel onderwerpen worden een chatonderwerp binnen enkele minuten, lijkt me onzin.

ik begin serieus met fase1 naar fase2 ,zitten we nu over tequila te lullen.
Wel gelijk en zo dat Phase 2 beter stuurt... (Meer negatief camber met insturen dus meer grip, betere respons, meer stuurgevoel, minder onderstuur...)
Maar nu niet iedereen upgraden naar Phase 2. Met wat werk aan de veerschotels voor een gewijzigde caster instelling, pu bussen voor de draagarmen en meteen de draagarmen maximaal naar voren verzetten kun je nog veel leukere resultaten behalen... Dan wordt je vanzelf een fijnproever qua chassisafstelling voor auto's...
Phase 2 is een makkelijke upgrade maar mijns inziens het geld niet waard. En waarom zou je upgraden naar originele Renault meuk qua dempers terwijl je ook voor bijvoorbeeld Koni dempers kunt gaan?
Maar nu niet iedereen upgraden naar Phase 2. Met wat werk aan de veerschotels voor een gewijzigde caster instelling, pu bussen voor de draagarmen en meteen de draagarmen maximaal naar voren verzetten kun je nog veel leukere resultaten behalen... Dan wordt je vanzelf een fijnproever qua chassisafstelling voor auto's...
Phase 2 is een makkelijke upgrade maar mijns inziens het geld niet waard. En waarom zou je upgraden naar originele Renault meuk qua dempers terwijl je ook voor bijvoorbeeld Koni dempers kunt gaan?
"upgrade" naar fase 2 is m.i. gewoon gelul in de marge, niet rot bedoeld, maar als je toch bezig bent, doe het dan gewoon goed in plaats van goed geld uitgeven voor een minimale upgrade.pierre schreef:naspoor is caster, de stand van de veerpoot naar voren gericht.Tijn schreef:naspoor... is dat uitlijnen voor gevorderden ?
waarschijnlijkt helpt het zeker met strakker sturen.... je vervangt je uit 1985 stammende schokdempers anno 2004 eindelijk eens voor een setje frisse fase 2 dempers en kijk aan... dat stuurt fijn ...
mijn schokdempers zijn al 4 maal vervangen, veel onderwerpen worden een chatonderwerp binnen enkele minuten, lijkt me onzin.
ik begin serieus met fase1 naar fase2 ,zitten we nu over tequila te lullen.
koni's, camberbouten, beetje frezen en slijpen... daar worden we wijzer van. Wide-track-conversies, nog fijner.
fase 1 --> fase 2 als je toch al goeie dempers had ... pointless.
there is no spoon.
kan je hier gelijk in geven, de afstelling zoals door renault doorgevoerd is eigenlijk nooit echt optimaal te noemen, maar ik denk en merk ook dat niet iedereen een onderstelspecialist is.speedline schreef:Wel gelijk en zo dat Phase 2 beter stuurt... (Meer negatief camber met insturen dus meer grip, betere respons, meer stuurgevoel, minder onderstuur...)
Maar nu niet iedereen upgraden naar Phase 2. Met wat werk aan de veerschotels voor een gewijzigde caster instelling, pu bussen voor de draagarmen en meteen de draagarmen maximaal naar voren verzetten kun je nog veel leukere resultaten behalen... Dan wordt je vanzelf een fijnproever qua chassisafstelling voor auto's...
Phase 2 is een makkelijke upgrade maar mijns inziens het geld niet waard. En waarom zou je upgraden naar originele Renault meuk qua dempers terwijl je ook voor bijvoorbeeld Koni dempers kunt gaan?
dan moet je het resultaat uitgebreid gaan testen.
camber is trouwens voor fase 1 en 2 gelijk -1 graden.
Amen...Tijn schreef: "upgrade" naar fase 2 is m.i. gewoon gelul in de marge, niet rot bedoeld, maar als je toch bezig bent, doe het dan gewoon goed in plaats van goed geld uitgeven voor een minimale upgrade.
koni's, camberbouten, beetje frezen en slijpen... daar worden we wijzer van. Wide-track-conversies, nog fijner.
fase 1 --> fase 2 als je toch al goeie dempers had ... pointless.
En "wide-track" (grotere spoorbreedte) rulez...
(En iedereen zich maar afvragen waarom Menno van die aansprekende resultaten haalt bij de BW...

pierre schreef:kan je hier gelijk in geven
Koni = altijd een goede keus voor op de openbare weg en als je niet thuis bent in afstemming van dempers en veren op coil overs.
Binnen grenzen doen die mannen zeer goed werk. De gtt met origineel onderstel met die onderstel componenten is qua afstemming voor die tijd echt niet verkeerd!pierre schreef:de afstelling zoals door renault doorgevoerd is eigenlijk nooit echt optimaal te noemen
Met specialisten is uitgebreid testwerk niet echt nodig...pierre schreef:maar ik denk en merk ook dat niet iedereen een onderstelspecialist is. dan moet je het resultaat uitgebreid gaan testen.

Jij hebt het over statisch camber. Das helemaal niet zo belangrijk. Heb je wel eens gekeken naar de dynamische verandering in wielstand als je aan je stuurwiel draait en er tegelijkertijd ook nog een veerbeweging aan wordt toegevoegd?pierre schreef:camber is trouwens voor fase 1 en 2 gelijk -1 graden
En bij een gtt hebben we dan ook nog een motor die de auto voorttrekt aan de vooras. Dus tractie heeft ook een prioriteit. Het is echt zeer gecompliceerd en je moet echt afstemmen op het gebruik en inzet. Een perfect compromis is er niet.
Ik denk dat maar weinig mensen hier een idee hebben van de complexiteit van chassisafstemming en uberhaupt alleen al de basisinvloeden en basisbewegingen van de ophanging en de invloed daarvan op het gedrag van auto, zwaartepunt, tractie en grip. Maakt ook niet uit ieder zijn vak.
Maar dat betekent dat iedereen hier goed moet bedenken dat hier alleen meningen worden gespuid. Geen feiten.
En om de discussie maar aan te zwengelen. Gooi die meer als 35mm verlagingsveren accuut onder je auto vandaan. Of pas je stuurhuishoogte aan. Dan weet je pas wat je gemist hebt in stuurgevoel, feedback en rijplezier.
En als mensen mij wensen te kapittelen op dit vlak. Praat maar eens met mensen die auto's inzetten in competitieverband. Die weten (meestal) ook hoe het zit...
van fase 1 naar 2 is dan ook niet bedoelt voor het circuit klaarmaken van de wagen.speedline schreef:pierre schreef:kan je hier gelijk in geven
Koni = altijd een goede keus voor op de openbare weg en als je niet thuis bent in afstemming van dempers en veren op coil overs.
Binnen grenzen doen die mannen zeer goed werk. De gtt met origineel onderstel met die onderstel componenten is qua afstemming voor die tijd echt niet verkeerd!pierre schreef:de afstelling zoals door renault doorgevoerd is eigenlijk nooit echt optimaal te noemen
Met specialisten is uitgebreid testwerk niet echt nodig...pierre schreef:maar ik denk en merk ook dat niet iedereen een onderstelspecialist is. dan moet je het resultaat uitgebreid gaan testen.![]()
Jij hebt het over statisch camber. Das helemaal niet zo belangrijk. Heb je wel eens gekeken naar de dynamische verandering in wielstand als je aan je stuurwiel draait en er tegelijkertijd ook nog een veerbeweging aan wordt toegevoegd?pierre schreef:camber is trouwens voor fase 1 en 2 gelijk -1 graden
(pierre)- ja, ik ben toen met zon 160 km per uur uit het raam gaan hangen, om te kijken wat er met het camber gebeurde, en ja, het was duidelijk te zien.
En bij een gtt hebben we dan ook nog een motor die de auto voorttrekt aan de vooras. Dus tractie heeft ook een prioriteit. Het is echt zeer gecompliceerd en je moet echt afstemmen op het gebruik en inzet. Een perfect compromis is er niet.
Ik denk dat maar weinig mensen hier een idee hebben van de complexiteit van chassisafstemming en uberhaupt alleen al de basisinvloeden en basisbewegingen van de ophanging en de invloed daarvan op het gedrag van auto, zwaartepunt, tractie en grip. Maakt ook niet uit ieder zijn vak.
Maar dat betekent dat iedereen hier goed moet bedenken dat hier alleen meningen worden gespuid. Geen feiten.
(pierre)- feiten zijn altijd leerzaam.
En om de discussie maar aan te zwengelen. Gooi die meer als 35mm verlagingsveren accuut onder je auto vandaan. Of pas je stuurhuishoogte aan. Dan weet je pas wat je gemist hebt in stuurgevoel, feedback en rijplezier.
(pierre)- mee eens, een verlaagde auto is vreselijk oncomfortabel en de versnellingen vliegen eruit bij elk gat in de weg en natuurlijk die beruchte drempels he, ben je langzamer als een 5 campus.
En als mensen mij wensen te kapittelen op dit vlak. Praat maar eens met mensen die auto's inzetten in competitieverband. Die weten (meestal) ook hoe het zit...
Met 160km/h stuur je niet de hoeveelheid in die ik bedoel. Als je je wiel van de schijfrem afhaalt kun je je hopelijk wel inbeelden dat het aanlegoppervlak van de schijf de middellijn van het wiel voorsteld. Als je nu aan het stuurwiel draait en kijkt wat er met die wiel stand gebeurt en tegelijkertijd met een krik de wielophanging laat "inveren" begrijp je (hopelijk) wat ik bedoel.pierre schreef: (pierre)- ja, ik ben toen met zon 160 km per uur uit het raam gaan hangen, om te kijken wat er met het camber gebeurde, en ja, het was duidelijk te zien.
Kom op, niet cynisch gaan lopen doen. Ik geef mijn mening kom jij maar eens met een echte reden waarom jij denkt dat Phase 2 zoveel beter is als Phase 1.pierre schreef:(pierre)- mee eens, een verlaagde auto is vreselijk oncomfortabel en de versnellingen vliegen eruit bij elk gat in de weg en natuurlijk die beruchte drempels he, ben je langzamer als een 5 campus.
Circuit afstellingen zijn iets heel anders als goede afstellingen voor de openbare weg.pierre schreef:van fase 1 naar 2 is dan ook niet bedoelt voor het circuit klaarmaken van de wagen.
Bovendien is 35 mm verlaging nog heel goed te doen, bij -6 is het wel irritant, maar met een dorpelhoogte van +/- 13 cm (das met -35 veren geloof ik) issie nog prima over drempels te rijden zonder iets te slopen.
En geloof mij, kep al heel wat verlagingen gehad en ook de nodige bumperschade (fase2).
Bij -6 met apex dempers begint het een beetje oncomfortabel te worden (is ook TE ver verlaagd waardoor de draagarmen omhoog gaan staan), maja dan nog moet je wel een miezerige radio hebben dattie constant overslaat en uitspringende versnellingen heb ik nog nooit meegemaakt.
Of je moet echt een drempeljumper zijn, maar dan kun je beter een hummer kopen
Ik heb iets van +/-4 (dorpelhoogte 12 cm ofzo) met koni geel, 15" met een 45 band. Das nog steeds prima te doen qua comfort, mijn moeder rijd nog steeds wel es mee en die kan behoorlijk zeuren
En geloof mij, kep al heel wat verlagingen gehad en ook de nodige bumperschade (fase2).
Bij -6 met apex dempers begint het een beetje oncomfortabel te worden (is ook TE ver verlaagd waardoor de draagarmen omhoog gaan staan), maja dan nog moet je wel een miezerige radio hebben dattie constant overslaat en uitspringende versnellingen heb ik nog nooit meegemaakt.
Of je moet echt een drempeljumper zijn, maar dan kun je beter een hummer kopen

Ik heb iets van +/-4 (dorpelhoogte 12 cm ofzo) met koni geel, 15" met een 45 band. Das nog steeds prima te doen qua comfort, mijn moeder rijd nog steeds wel es mee en die kan behoorlijk zeuren

mijn moeder is overleden vorig jaar, 80 geworden.Steven schreef:Bovendien is 35 mm verlaging nog heel goed te doen, bij -6 is het wel irritant, maar met een dorpelhoogte van +/- 13 cm (das met -35 veren geloof ik) issie nog prima over drempels te rijden zonder iets te slopen.
En geloof mij, kep al heel wat verlagingen gehad en ook de nodige bumperschade (fase2).
Bij -6 met apex dempers begint het een beetje oncomfortabel te worden (is ook TE ver verlaagd waardoor de draagarmen omhoog gaan staan), maja dan nog moet je wel een miezerige radio hebben dattie constant overslaat en uitspringende versnellingen heb ik nog nooit meegemaakt.
Of je moet echt een drempeljumper zijn, maar dan kun je beter een hummer kopen
Ik heb iets van +/-4 (dorpelhoogte 12 cm ofzo) met koni geel, 15" met een 45 band. Das nog steeds prima te doen qua comfort, mijn moeder rijd nog steeds wel es mee en die kan behoorlijk zeuren
mijn auto is niet verlaagd, een keer per ongeluk door een onjuiste veer, toen kon ik de garage niet meer in zonder schade.
heb wel oudere mensen boven de 70 vervoerd maar dat doe ik niet meer omdat
1. de zijsteunen kapot gaan.
2. ze er niet meer uit kunnen
3. en drie inderdaad hierdoor de greep rechtboven eruit scheurde.
Ik heb met mijn ph.2 GTT met standaard ophanging in goede staat zelfs al eens de grond gekust met de onderlip van de voorbumper, dat gaat erg (/te) makkelijk.Steven schreef:En geloof mij, kep al heel wat verlagingen gehad en ook de nodige bumperschade (fase2).
Als je drempels wil negeren kun je het beste een citroen BX halen, daar kun je ideaal 30 km/u drempels (die vervelende korte) mee doen op 50 km/u, je zwweeft er over heen, zelfs met een volgeladen breakSteven schreef:Of je moet echt een drempeljumper zijn, maar dan kun je beter een hummer kopen



Idd , dat is hier met de Xantia ook altijd een genotCalle schreef:
Als je drempels wil negeren kun je het beste een citroen BX halen, daar kun je ideaal 30 km/u drempels (die vervelende korte) mee doen op 50 km/u, je zwweeft er over heen, zelfs met een volgeladen breakDe golf die achter mij zat te duwen wist dat duidelijk niet
![]()
