
Katvervanger
Je hebt dan een verwijding, stuk rechtdoor, en weer een versmalling. Dit kan zorgen voor rare drukgolven in je uitlaat, die hoogstwaarschijnlijk de doorstroming niet bevorderen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
En als je dan een recht stuk pijp erin last?Riël schreef:Je hebt dan een verwijding, stuk rechtdoor, en weer een versmalling. Dit kan zorgen voor rare drukgolven in je uitlaat, die hoogstwaarschijnlijk de doorstroming niet bevorderen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
De kat moet er ook weer onder voor de apk, dacht ik.
Gr, Frits.
Gr, Frits.
Jup, die moet er elk jaar weer even terug onder voor de keuring.Clio Baccara 16v schreef:De kat moet er ook weer onder voor de apk, dacht ik.
Gr, Frits.
-
- Berichten: 997
- Lid geworden op: za 13 apr 2002 0:00
- Locatie: nijverdal
- Contacteer:
heb er nog wel 1 te koop voor een zacht prijsje 

Even ter duidelijkheid:
De kat hoeft er NIET terug onder voor de keuring
Dit geldt voor alle auto's van voor eind 1992.
U9 betekent CO percentage max. 0,5%
K6 betekent CO percentage max. 1,5%
Natuurlijk moet je deze waardes wel goed hebben voor de apk, maar dat lukt over het algemeen nog wel zonder kat.
Dus, eronderuit dat ding
En een rechte pijp is natuurlijk prima.
De kat hoeft er NIET terug onder voor de keuring
Dit geldt voor alle auto's van voor eind 1992.
U9 betekent CO percentage max. 0,5%
K6 betekent CO percentage max. 1,5%
Natuurlijk moet je deze waardes wel goed hebben voor de apk, maar dat lukt over het algemeen nog wel zonder kat.
Dus, eronderuit dat ding

En een rechte pijp is natuurlijk prima.
Laatst gewijzigd door Riël op ma 14 jun 2004 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor een grijs-kenteken geldt de verplichting pas vanaf bouwjaar 1998 als ik me niet vergis!!! Ik weet niet of er nog wat snels grijs rondrijdt?
van http://www.uitlaten.com:
Over de Katalysator
Er zijn erg veel verhalen, waarheden en onwaarheden over een katalysator. Eén ding is in elk geval zeker; als de kat wordt weggehaald en vervangen door een pijp zal dat voertuig niet alleen veel meer, maar vooral een veel scherper geluid produceren. Dit geluid komt dan meestal niet alleen achter uit de uitlaatpijp, maar ook tussen de voorstoelen van onder de auto naar boven.Dit is op te lossen door toepassing van een dempertje op de originele plaats van de kat.
KAT VERPLICHTINGEN
Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
RENDEMENT:
Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.
UITZONDERINGEN:
GEBLAZEN MOTOREN zoals bijvoorbeeld een G-60 zullen zonder een kat alleen meer rendement geven als ook het motormanagement wordt aangepast. Door minder weerstand in de uitlaat krijgt deze motor een veel betere spoeling en moet daardoor een andere brandstofdosering hebben.
TURBOMOTOREN zijn juist heel "dankbaar" voor een betere mogelijkheid tot meer ademhaling. Door een uitlaat met minder weerstand - dus zonder kat en / of door grotere pijpdiameters en dempers zonder tegendruk - zal deze motor véél beter presteren. Goed praktijkvoorbeeld is de Impreza die alleen al door het weghalen van de tweede kat nogal wat beter z'n "best doet". Insiders hebben ons in het oor gefluisterd dat deze wagen met alleen de allereerste kat zelfs al door de viergastest komt
KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:
De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt. De gewone atmosferische diesel zal zonder kat weinig beter lopen. Daarentegen levert de turbodiesel zonder de kat over het algemeen nogal wat MEER TREKKRACHT (koppel) en meer vermogen (pk's). Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt én meer lucht in de motor perst. Eigenlijk is bij de turbodiesel een goede uitlaat de ideale basis voor tuning. Immers met een betere turbodruk - en dus meer lucht - zal de motor ook weer meer brandstof aankunnen, dus een nog beter RENDEMENT opleveren.
KAT VERPLICHTINGEN GRIJS KENTEKEN:
Bij een auto met grijs kenteken met een een benzine- of lpgmotor met een maximum gewicht van 3500 kg is de kat verplicht vanaf begin 1998.
Voor dieselverplichtingen én rendement zie geel kenteken.
NOTE:
Dit artikel is geschreven naar ons allerbeste weten.Het valt niet mee om een ingewikkeld APK-boek - geschreven door ambtenaren - om te zetten in normaal leesbare taal.U kunt ons dan ook niet aansprakelijk stellen voor eventuele fouten of hier rechten aan ontlenen.
Over de Katalysator
Er zijn erg veel verhalen, waarheden en onwaarheden over een katalysator. Eén ding is in elk geval zeker; als de kat wordt weggehaald en vervangen door een pijp zal dat voertuig niet alleen veel meer, maar vooral een veel scherper geluid produceren. Dit geluid komt dan meestal niet alleen achter uit de uitlaatpijp, maar ook tussen de voorstoelen van onder de auto naar boven.Dit is op te lossen door toepassing van een dempertje op de originele plaats van de kat.
KAT VERPLICHTINGEN
Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
RENDEMENT:
Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.
UITZONDERINGEN:
GEBLAZEN MOTOREN zoals bijvoorbeeld een G-60 zullen zonder een kat alleen meer rendement geven als ook het motormanagement wordt aangepast. Door minder weerstand in de uitlaat krijgt deze motor een veel betere spoeling en moet daardoor een andere brandstofdosering hebben.
TURBOMOTOREN zijn juist heel "dankbaar" voor een betere mogelijkheid tot meer ademhaling. Door een uitlaat met minder weerstand - dus zonder kat en / of door grotere pijpdiameters en dempers zonder tegendruk - zal deze motor véél beter presteren. Goed praktijkvoorbeeld is de Impreza die alleen al door het weghalen van de tweede kat nogal wat beter z'n "best doet". Insiders hebben ons in het oor gefluisterd dat deze wagen met alleen de allereerste kat zelfs al door de viergastest komt
KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:
De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt. De gewone atmosferische diesel zal zonder kat weinig beter lopen. Daarentegen levert de turbodiesel zonder de kat over het algemeen nogal wat MEER TREKKRACHT (koppel) en meer vermogen (pk's). Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt én meer lucht in de motor perst. Eigenlijk is bij de turbodiesel een goede uitlaat de ideale basis voor tuning. Immers met een betere turbodruk - en dus meer lucht - zal de motor ook weer meer brandstof aankunnen, dus een nog beter RENDEMENT opleveren.
KAT VERPLICHTINGEN GRIJS KENTEKEN:
Bij een auto met grijs kenteken met een een benzine- of lpgmotor met een maximum gewicht van 3500 kg is de kat verplicht vanaf begin 1998.
Voor dieselverplichtingen én rendement zie geel kenteken.
NOTE:
Dit artikel is geschreven naar ons allerbeste weten.Het valt niet mee om een ingewikkeld APK-boek - geschreven door ambtenaren - om te zetten in normaal leesbare taal.U kunt ons dan ook niet aansprakelijk stellen voor eventuele fouten of hier rechten aan ontlenen.
Wat ik gedaan heb,
Kat op de sloop halen, leeg halen en een pijp erin laten lassen.
En de orginele kat kan er weer onder met apk
Bij "eventuele" aanhouding, zit er gewoon een kat onder, politie mag geen gas test onderweg doen, dusjha zij zien een kat.
( mochten ze gaan zeuren over geluid enzo
)
Kat op de sloop halen, leeg halen en een pijp erin laten lassen.
En de orginele kat kan er weer onder met apk

Bij "eventuele" aanhouding, zit er gewoon een kat onder, politie mag geen gas test onderweg doen, dusjha zij zien een kat.
( mochten ze gaan zeuren over geluid enzo

Jhaa, uhhhmmm
Ik hoorde vanmiddag dat je 96 Db mag hebbenTwister schreef:Wat ik gedaan heb,
Kat op de sloop halen, leeg halen en een pijp erin laten lassen.
En de orginele kat kan er weer onder met apk
Bij "eventuele" aanhouding, zit er gewoon een kat onder, politie mag geen gas test onderweg doen, dusjha zij zien een kat.
( mochten ze gaan zeuren over geluid enzo)

Ik moet zeggen dat dit wel errug veel is...zelfs op mijn werk halen we dat niet...
Alleen nog maar VW!
Politie zeurd altijdR(ay)Si schreef:Ik hoorde vanmiddag dat je 96 Db mag hebbenTwister schreef:Wat ik gedaan heb,
Kat op de sloop halen, leeg halen en een pijp erin laten lassen.
En de orginele kat kan er weer onder met apk
Bij "eventuele" aanhouding, zit er gewoon een kat onder, politie mag geen gas test onderweg doen, dusjha zij zien een kat.
( mochten ze gaan zeuren over geluid enzo)
Ik moet zeggen dat dit wel errug veel is...zelfs op mijn werk halen we dat niet...

Je weet maar nooit waarvoor ze je nu willen aanhouden als je geen kat zou hebben

Jhaa, uhhhmmm