liegende temperatuursensor of meter??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Jongens,

Vandaag na eindeloos in de file te hebben gestaan ben ik weer echt op een ouderwetse Renault kwaaltje gestuit :(

Als de fan aanslaat geeft het metertje ongeveer 95graden aan, rond de 84graden(?) gaat de fan weer uit, dit zie ik doordat er een lampje gaat branden op het instr.paneel. Binnen 2 min. is dit taferaal gebeurd, dus wat dat betreft is de koeling goed!

Maar de 2e x dat de fan aangaat (lampje) geeft het metertje 100graden aan en gaat uit op ongeveer iets boven de 90graden, de 3e x als de fan aangaat geeft het metertje 110graden aan en gaat bij 100graden uit, 115 bij 105 blablabla

Ik kreeg het dus warmer dan de motor zelf op een gegeven moment en heb dus maar even de noodknop ingedrukt waardoor de fan bleef draaien en de motor 70/75gr bleef, weliswaar te koel, maar ach...

Thuis heb ik een thermometer in het potje gestopt en ben gaan meten, maar de fan werkt prima, slaat in- en uit op de juiste waardes (94 en 84), elke x!!

Wordt ik nu voorgelogen door de sensor of de meter???

Xtra info: meter van Equus, tempsensor van Volvo bij thermostaat, stuurt ook metertje aan op instr.paneel. 2 metertjes door 1 sensor aangestuurd dus, goed ontlucht systeem

Oja.... toen de motor er net inzat en alleen de tempmeter op het instr.paneel aanstuurde stond de meter VERTICAAL bij bedr.temp, deze sensor geeft dus andere waardes aan dan de Renault sensors! Na aanluiten van de Equus erbij nam het metertje op het instr.paneel normale stand aan zoals origineel (3e streepje fan aan, iets eronder bedr.temp) en de Equus gaf ook de juiste waardes.


Wie heeft dit ooit meegemaakt en/of zinnige opmerkingen :D

thank u :)
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

^^
Mrtn = Maarten
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Ik heb ook zoiets met mijn olietemp.
De meter gecontroleerd met kokend water => was perfect, en toch is mijn olie temp ruim 120 graden....
Cleaned Style
Projecttopic
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Ik heb ook zoiets met mijn olietemp.
De meter gecontroleerd met kokend water => was perfect, en toch is mijn olie temp ruim 120 graden....
Misschien domme vraag, maar kan dat niet effectief zo zijn dat je olie zo warm wordt ?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

olie kan wel 120gr. zijn :)
Mrtn = Maarten
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

mijn ervaring en mijn tip:

weggooien die EQUUS meter :evil:

en een VDO halen... :wink:

no problem...
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

H8bal schreef:
RenaultclioII16v (Peter) schreef:Ik heb ook zoiets met mijn olietemp.
De meter gecontroleerd met kokend water => was perfect, en toch is mijn olie temp ruim 120 graden....
Misschien domme vraag, maar kan dat niet effectief zo zijn dat je olie zo warm wordt ?
Vind het wel erg hoog.
Meestal is 100 - 110 graden toch al erg warm?
Cleaned Style
Projecttopic
Plaats reactie