[gtt] Benzinemotor, relais, ontsteking -> probleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Zo ik heb weer eens een probleem hoor :)

Simpel gezegd, hij weigert te starten.

Ik heb wat dingen gemeten, en vroeg me af waar het aan kan liggen nu.

Uit het topic http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=9869 :
Stappenplan:

1. Check met een voltmeter of er spanning op de pomp staat.
Ja? Pomp kapot
Nee? :
-Zekeringen checken
-Relais checken
2. draadbreuk, komt niet vaak voor.

Het benzine pomp relais bevind zich onder het dashboard NAAST of ACHTER de zekeringkast.
Het is een zwartlangwerpig relais met 5 aansluitingen en een rechthoekige stekker.
Als je de dikke rode en witte draad met elkaar doorverbind moet je pomp gaan draaien.

Er zitten 5 draden op aangesloten,waar van er 2 zichtbaar dikker zijn als de rest.

Dit is rood en wit of bruin. Haal de kap onder je dashboard kastje er maar helemaal vanaf dan heb je wat meer zicht.

Het relais zit apart van de de zekeringskast en alle andere relais. Er gaat een los draadboompje naar toe van 5 draden. Hij zit vaak rechts naast de zekeringkast of er rechts achter,kan niet missen.
De benzinepomp is goed. Ik sloot de witte en rode draad aan elkaar, en de pomp ging pompen.

Ik heb daarnaast ook nog de overige relais aansluitingen gemeten. Deze zijn als ik op het contact zet, allemaal +12 V. Dan ga ik met toch afvragen hoe de benzinepomp geactiveerd wordt: als ze al 12V zijn hoort een relais aan te gaan en de pomp te gaan werken. Betekent dit dus een kapot relais?

Daarnaast heb ik ook geprobeerd te starten met de witte en zwarte draad doorverbonden (dus pomp werkend). Toch ging de motor niet aan. Ligt dit aan de ontsteking, dat die niet werkt? Hoe controleer ik of ik een vonk heb? Ow, en als ik dat controleer door de bougie er uit te halen, met welke tool haal ik die er uit?

Hopelijk is het allemaal een beetje duidelijk.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je pakt gewoon een oude bougie....trekt 1 willekeurige kabel los, zet daar die bougie op, en tegen massa aanhouden. Als je dan start zou je vonk moeten zien als het werkt. (assistent benodigd) Wel ff met je handen uit de buurt van de bougie blijven, anders krijg je een schokje :p

Als je geen vonk hebt ditzelfde herhalen, maar dan rechtstreeks op de bobine kabel. Dan nog geen vonk kan je even de voeding nameten op de renix module, en eventueel even de bdp sensor nalopen.

Dat zou ik dus eerst ff tjekken. Relais kan je gewoon testen door de spoelpolen te voorzien van + en - Als het ding dat niet schakelt kan je ervanuit gaan dat hij kaduuk is.

Succes
Plaats reactie