[ClioII] Stuurnaaf verlengen/demontage airbagstuur monteurs?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
TheFinz

Doordat mijn postuur afwijkt van de gemiddelde fransman of vrouw (of zouden ze daar een gemiddelde europeaan voor genomen hebben? :wink: ) korte benen lang torso en korte armen, kom ik met de instellingen van de rijpositie niet lekker uit.

Mijn leuning staat op de rechtste stand en mijn stuur op de laagste positie, en als ik dan de stoel op de juiste beenafstand schuif kom ik eigenlijk net een stukje arm tekort. Voor het stuur (volgens mij is polsen op de bovenkant de juiste instelling) kom ik dus net een stukje arm tekort en voor het schakelen moet ik voor zijn 3 en 5 uitkijken dat ik hem niet net te weinig vooruitduw zodat ik net te vroeg ontkoppel en ....je kent het geluid ongetijfeld (N) .

Nu wil ik dat schakelen voor lief nemen want dit is een kwestie van wennen (dit is geen probleem). Maar dat ik eigenlijk niet lekker mijn stuur kan vasthouden en ontspannen kan zitten vind ik vervelender. Het is of mijn stuur net niet goed vasthouden waardoor bochten draaien naadje gaat, of net iets naar voren zitten hetgeen mijn rug mij niet in dank afneemt en behoorlijk begint te irriteren.

Dus ik dacht de oplossing gevonden te hebben in een dikkere naaf of verloop tussen het stuur en de stuurstang zodat het stuur net iets dichter bij komt.

Maar gezien het een stuur is met airbag
[img]http://www.autoweek.nl/images/480/1347.jpg[/img]
kan ik deze volgens mij niet zomaar demonteren (voor zover dit uberhaubt zelf te doen is) en weet ik ook niet of er een "spacer"achtige oplossing is om het stuur dichterbij te krijgen.

Iemand suggesties? (ik en mijn rug zijn u zeer dankbaar!)
Laatst gewijzigd door TheFinz op di 18 mei 2004 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
speedline

Hier moet wel een naaf voor te maken zijn. Maar alles is afhankelijk van de lengte van de airbag bedrading.

Ook moet je ff opletten met demonteren. Maar moet te doen zijn. En enkele centimeters kunnen al voldoende zijn denk ik zo!?
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Of het airbag stuur vervangen door een sportstuur.
Er zijn dan voldoende naafverlengers te krijgen.
Cleaned Style
Projecttopic
TheFinz

het gaat inderdaad maar om een paar centimeter en een sportstuur monteren is geen optie. Maak teveel kilometers per jaar (voor zover dit uitmaakt) om afbreuk te doen aan de veiligheid.

Maar is er iemand die al eens een airbag stuur gedemonteerd heeft? en zo ja wat voor aansluting zit er aan de naaf?
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Er zijn ook mooie sportsturen met airbag :p
Cleaned Style
Projecttopic
TheFinz

vertel!!! :smoke: maar wel pricy waarschijnlijk..
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Zijn inderdaad pricy. Maar dan heb je wel wat.

Deze sturen zijn van meerdere fabrikanten leverbaar, en moeten speciaal per auto besteld worden ivm de stekkers.

Dit is een dure, maar zeker een reëele optie.

je geeft zelf al aan dat je veel kilometers maakt, en zo kun je die behoorlijk stuk plezieriger maken.

Als je geïnteresseerd bent, moet je een pm sturen of E-mail. Ik heb meerdere fabrikanten in mijn assortiment zitten.

Greetz Erik
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Ik dacht dat dit zo ongeveer qua kosten rond de 1000,- euro lag.
Maar je kunt dan wel een naafverlenger toepassen.
Cleaned Style
Projecttopic
Matijs
Contacteer:

Ik zou gewoon eerst eens even bij de dealer vragen wat de mogelijkheden zijn. Zij kunnen je allicht vertellen of het mogelijk is je standaard stuur van een naafverlenger te voorzien.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Matijs schreef:Ik zou gewoon eerst eens even bij de dealer vragen wat de mogelijkheden zijn. Zij kunnen je allicht vertellen of het mogelijk is je standaard stuur van een naafverlenger te voorzien.
Nee, heb ik ook al eens naar gevraagd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
TheFinz

1000 euri, damn das een boel geld! en dan kan je hem nog niet eens meenemen naar je nieuwe auto.

Vind dit toch een beetje teveel van het goede, heb ook al zitten kijken naar een op maat gemaakte stoel van ASS of Scheel, die hebben wellicht ook betere instelmogelijk heden zodat het verlengen misschien niet nodig is.....

Maar ook dat kost niet weinig maar daar kan je wel een deel van vergoed krijgen en belastingtechnisch nog iets interessanter te maken.

thanx 4 the advice gasten maar ik denk dat "als wat olijnsma zegt waar is" dat de reanault er ook geen oplossing voor heeft dan ga ik denk ik eerder voor de stoel die ook nog goedkoper uitvalt (met de hoop dat dit ook het probleem oplost)

Iemand toevallig ervaring met stoelen van ASS of Scheel of zijn er nog andere merken die de moeite waard zijn om te overwegen?
Ollie

Denk dat je voor zo'n Scheel stoel tussen de 700 en de 1000 euro neer moet leggen, maar dan heb je ook wat :D (Y)
Richard Lemmen

Het is misschien appels met peren vergelijken, maar ik heb een Scheel in een Mercedes (:X ,sorry :wink: ) gezet en een ass in een renault 5. Hoewel de auto's niet hetzelfde zijn bevalt de Scheel veel beter qua verstelmogelijkheden en zitpositie. De Scheel voelt ook steviger en degelijker aan. Bij de ass heb ik het idee dat ik toch wat ver van het stuur zit, maar dat kan ook aan mijn geringe lengte liggen. Helaas kan ik je niet vertellen wat ze nou nieuw kosten want ze waren beide 2e hands. :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

TheFinz schreef:1000 euri, damn das een boel geld! en dan kan je hem nog niet eens meenemen naar je nieuwe auto.

Vind dit toch een beetje teveel van het goede, heb ook al zitten kijken naar een op maat gemaakte stoel van ASS of Scheel, die hebben wellicht ook betere instelmogelijk heden zodat het verlengen misschien niet nodig is.....

Maar ook dat kost niet weinig maar daar kan je wel een deel van vergoed krijgen en belastingtechnisch nog iets interessanter te maken.

thanx 4 the advice gasten maar ik denk dat "als wat olijnsma zegt waar is" dat de reanault er ook geen oplossing voor heeft dan ga ik denk ik eerder voor de stoel die ook nog goedkoper uitvalt (met de hoop dat dit ook het probleem oplost)

Iemand toevallig ervaring met stoelen van ASS of Scheel of zijn er nog andere merken die de moeite waard zijn om te overwegen?
Ik heb zelf in mijn GTT een elektronsiche recaro en een 'standaard' Scheel stoel, De recaro is iets sportiever, lees hogere wangen, en de Scheel toch iets comfortabeler.

Mijn voorkeur zou zelf gaan naar een recaro, die van mij heft een verlengbare zitting en daardoor kan ik mijn benen laten rusten.

Alleen ben ik van mening dat dit niet de oplossing is voor jouw probleem.

het is namelijk een inmiddels een bekend feit dat in de Clio 2 het stuur te vlak staat.
Het stuur is jouw probleem, ikzelf heb er namelijk ook last van, komt ook wat omdat ik wat naar achter leun :p

Maar het airbag stuur mag dan wel de prijzigste oplossing zijn. In jouw geval betaalt zich dat absoluut terug. Plus je behoudt ook de sidebags.
Mrtn
Car: R5GTT

Recaro vind ik nog beter zitten :p

zijn er genoeg van op marktplaats welke nog zeer mooi en goed zijn :)

Kheb nu een Recarostoel van mn pa in de witte zitten, deze is elektrisch in hoogte verstelbaar, ruggedeeltes onafhankelijk én wederom elektrisch verstelbaar met armsteun met 8 standen, zit grandioos (Y)
Mrtn = Maarten
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Idd, je verlegd het probleem van de stuur airbag naar de side airbags.

Het nadeel van het standaard stuur "verlengen" lijkt mij dat straks de stuurhuis kappen niet meer netjes aansluiten op het stuur.
Cleaned Style
Projecttopic
TheFinz

Maar het airbag stuur mag dan wel de prijzigste oplossing zijn. In jouw geval betaalt zich dat absoluut terug. Plus je behoudt ook de sidebags.
Vind het toch een hele investering (N) , ga eerst eens kijken of ik toch de naaf kan verlengen..... maar daarvoor moet ik eerst mijn stuur demonteren....

Ik heb geen sidebags dus daar hoef ik niet naar te kijken. :s

Ik kan bij een machinebouwer (of frezerij/draaierij) wel een naafverlenger laten maken maar ik zal hier zelf de tekening voor moeten maken. Dus zal ik eerst het stuur moeten demonteren....

Zijn mensen hier (renault monteurs o.i.d) die me een duwtje in de goede richting kunnen geven? hoe ga ik tewerk zodat ik niet de airbag tot ontploffing breng |: ?
hoe scherp staat zo'n ding? kan ik hem uitschakelen zodat ik veilig kan demonteren?

mijn rug en ik zijn iedereen die kan helpen erg dankbaar :worship: (niet te vergeten mijn portomonee).

help me! en ik houdt jullie op de hoogte...
Remco_Rs
Contacteer:

Jip ,werk zelf bij de renault dealer,En ik raadt je aan om hem bij je plaatselijke dealer ,het airbag systeem te laten blokkeren,zodat je hem kan demonteren,en zodra je klaar bent .Weer bij de dealer te laten activeren

Succes
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Accu polen los en dan nog minstens een kwartier wachten voordat je überhaubt iets gaat sleutelen aan de airbag.
De gaspatronen blijven namelijk nog een poosje onder spanning staan.
Cleaned Style
Projecttopic
speedline

Remco X heeft een punt. Maar in principe kun je na een kwartier wachten en veilig werken zonder al te grote risico's aan het airbag systeem werken.

Geen magnetische velden, geen spanningsbronnen, etc. opwekken of bij de ontsteker in de buurt brengen. Herinner jezelf ten allen tijde dat je met explosieven werkt. Geen gereedschap of lichaamsdelen tussen airbag en je eigen lichaam houden.

Als je je aan deze regels houdt komt het wel goed.

Vandaag nog met een stuurwiel en het complete SRS systeem van een Clio II aan het worstelen geweest.
Valt goed mee te werken zonder de airbag controller te hoeven vergrendelen (softwarematig).

Er zitten een aantal maren aan het aanbrengen van een stuurnaafverlenger bij een airbag stuurwiel. Bij ontploffing van de airbags (mogelijk klein of groot volume alnaar gelang de hardheid van de aanrijding) komt er een enorme kracht op het stuurwiel te staan. Van de ontsteking van de airbag en de vrijkomende krachten vervormt het stuurwiel intern en verhitten c.q. smelten er onderdelen! :s

Als je nu een slecht ontworpen naafverlenger maakt van een of ander pikkepoelie materiaal kun je jezelf in een extreem geval extreem verwonden. Een stuk afgebroken metaal in je bovenlijf gedrukt lijkt mij niet zo'n goed idee.

Dus loop je met ideeën rond van dat fix ik wel ff voor weinig. Prima maar als je onverhoopt met een ongeval te maken zou krijgen heb je een vergrote kans op overlijden.

Dus liever niet doen of aan een expert overlaten.

Nog een tip van de sluier. Je moet de bout die het stuurwiel op de stuurkolom vasthoud elke x vervangen bij loshalen en hem aantrekken met 44Nm!!! Daar komt dus nogal wat kracht op te staan.

Dus een speciale aluminium legering is een vereiste. He30 lijkt mij een goede.
Riël
Über-Spammer

Misschien had je weinig keus, maar merk je dit niet bij aankoop? Een andere wagen is misschien niet gek , aangezien je aangeef je er nog heeel lang in moet rijden.

En richard of olijnsma, een recaro orthopadisch :p of een scheel stoel wordt op maat gemaakt als 't goed moet zitten, een 2e handsje is dus nooit optimaal.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:
En richard of olijnsma, een recaro orthopadisch :p of een scheel stoel wordt op maat gemaakt als 't goed moet zitten, een 2e handsje is dus nooit optimaal.
Je hebt ook 'standaard' stoelen
TheFinz

Jip ,werk zelf bij de renault dealer,En ik raadt je aan om hem bij je plaatselijke dealer ,het airbag systeem te laten blokkeren,zodat je hem kan demonteren,en zodra je klaar bent .Weer bij de dealer te laten activeren
Owkey, goed idee.... zal eens even kijken of ze daarvoor te porren zijn. (geloof namelijk niet dat ze staan te springen om doe het zelvers te helpen, hetgeen niet helemaal raar is natuurlijk)
Accu polen los en dan nog minstens een kwartier wachten voordat je überhaubt iets gaat sleutelen aan de airbag.
De gaspatronen blijven namelijk nog een poosje onder spanning staan.
oke, ook een mogelijkheid neem gewoon wel een half uur 2 B sure...
Geen magnetische velden, geen spanningsbronnen, etc. opwekken of bij de ontsteker in de buurt brengen. Herinner jezelf ten allen tijde dat je met explosieven werkt. Geen gereedschap of lichaamsdelen tussen airbag en je eigen lichaam houden.
Check!
Er zitten een aantal maren aan het aanbrengen van een stuurnaafverlenger bij een airbag stuurwiel. Bij ontploffing van de airbags (mogelijk klein of groot volume alnaar gelang de hardheid van de aanrijding) komt er een enorme kracht op het stuurwiel te staan. Van de ontsteking van de airbag en de vrijkomende krachten vervormt het stuurwiel intern en verhitten c.q. smelten er onderdelen!
oke, had ik al een beetje verwacht maar dat het zo heftig zou zijn.....
Dus loop je met ideeën rond van dat fix ik wel ff voor weinig. Prima maar als je onverhoopt met een ongeval te maken zou krijgen heb je een vergrote kans op overlijden.
ik wilde inderdaad niet gaan voor standaard aluminium, maar dacht eigenlijk gewoon aan staal (geen pisbakken, maar volgens mij zou dit ook al sterk genoeg zijn...) maar naar die legering zal ik zeker informeren.... het hoeft niet ff voor weinig maar moet toch mogelijkzijn om qua kosten een beetje voordeliger uit te komen als 1000 euri....

Nog een tip van de sluier. Je moet de bout die het stuurwiel op de stuurkolom vasthoud elke x vervangen bij loshalen en hem aantrekken met 44Nm!!! Daar komt dus nogal wat kracht op te staan.

is dat nog een speciale moer? en hoe ga ik tewerk bij het demonteren? moet het stuur zelf uit elkaar en kan ik dan de airbag unit losmaken om zo bij de moer te kuinnen?

Misschien had je weinig keus, maar merk je dit niet bij aankoop? Een andere wagen is misschien niet gek , aangezien je aangeef je er nog heeel lang in moet rijden.
heb hier eigenlijk pas last van sinds een paar maanden en "kan"gekomen zijn door de auto...je gaat op zoek naar een oorzaak, slechte houding op werk/verkeerd matras/verkeerd zitpositie in de auto...en de laatste verdenk ik als oorzaak. omdat ik als ik goed zit qua benen enzo ik niet mijn polsen op het stuurwiel kom. maar een andere auto is op dit moment geen optie. financieel en renault technisch gezien...maar ik baal er ook van maar goed niets aan te doen moet er gewoon wat op verzinnen.

thanks voor alle relpy's en ik ga verder kijken.

Heeft iemand nog een soort stappenplan? welke kappen eerst weg en welke schroeven/moeren dan los etc? dan heb ik een leidraad en ben ook benieuwd watvoor moer erop zit (dan kan ik die alvast in huis halen)

Thanx alot gasten!!!
speedline

Achter op het stuurwiel zitten 2 gaten. Daar kun je een inbussleuteltje insteken. (Kijk anders met een spiegeltje en een lampje.)

Zo kun je de airbag losmaken.

Maar ik herinner mij net dat je op de aibagconnector niet al te veel ruimte hebt. De naafverlenger mag niet langer zijn als 20-35mm. Waarschijnlijk wel lang genoeg.
Robert Clio S.

Één ding moet je niet vergeten. Vandaag moest ik een nieuwe rekeneenheid inlezen van de airbags en gordelspanners voor een Megane Grand Tour. Het hele zootje was geklapt met de schade. Ik naar Stam Soestdijk, vertelden ze me daar dat wanneer ik die rekeneenheid zou inlezen de garantie vervalt. Ik snapte dat niet, werk zelf ook bij Stam, alleen dan de schade. Weet hoe het werkt, want ik moet altijd de auto's met nieuwe rekeneenheden gaan inlezen. Uiteindelijk mocht ik het wel zelf doen, maar dat was eenmalig.

Let dus op dat je het goed doet, want blijkbaar vervalt je garantie. Logisch aan de ene kant, want het is gewoon gevaarlijk als je er absoluut geen verstand van hebt, en ik weet uit ervaring dat een plofzak hard knalt (leraar in de klas liet er eentje ploffen). Sowieso alles laten blokkeren voordat je er aan gaat werken, dat is zo gebeurd bij de dealer.

Succes ermee.
Clio 1.4 S strak in de lak!
ramon16V
Contacteer:

misschien een beetje laat maat waarom stuur verlengen als je misschien je stoel slede naar voor kan monteren of andere stoelslede wel zo netjes en geklooi met naven en andere fratsen

groeten ramon16V
Remco_Rs
Contacteer:

Om het allemaal makkelijker te maken zou ik gewoon eerst wat info gaan zoeken over het aanpassen van bepaalde onderdelen van de auto,bij jou in het geval het stuurgedeelte voor medische redenen.Ook om het feit dus dat anders je garantie zou kunnen vervallen om bepaalde redenen. en er kunnen genoeg mensen vertellen hoe je veilig zo,n ding kan demonteren/monteren.Uiteindelijk is het een kleine moeite om zoiets bij de dealer te laten doen ..
Ad van Haperen
Contacteer:

ramon16V schreef:misschien een beetje laat maat waarom stuur verlengen als je misschien je stoel slede naar voor kan monteren of andere stoelslede wel zo netjes en geklooi met naven en andere fratsen

groeten ramon16V
omdat zijn benen wel goed uitkomen
Plaats reactie