Jip ,werk zelf bij de renault dealer,En ik raadt je aan om hem bij je plaatselijke dealer ,het airbag systeem te laten blokkeren,zodat je hem kan demonteren,en zodra je klaar bent .Weer bij de dealer te laten activeren
Owkey, goed idee.... zal eens even kijken of ze daarvoor te porren zijn. (geloof namelijk niet dat ze staan te springen om doe het zelvers te helpen, hetgeen niet helemaal raar is natuurlijk)
Accu polen los en dan nog minstens een kwartier wachten voordat je überhaubt iets gaat sleutelen aan de airbag.
De gaspatronen blijven namelijk nog een poosje onder spanning staan.
oke, ook een mogelijkheid neem gewoon wel een half uur 2 B sure...
Geen magnetische velden, geen spanningsbronnen, etc. opwekken of bij de ontsteker in de buurt brengen. Herinner jezelf ten allen tijde dat je met explosieven werkt. Geen gereedschap of lichaamsdelen tussen airbag en je eigen lichaam houden.
Check!
Er zitten een aantal maren aan het aanbrengen van een stuurnaafverlenger bij een airbag stuurwiel. Bij ontploffing van de airbags (mogelijk klein of groot volume alnaar gelang de hardheid van de aanrijding) komt er een enorme kracht op het stuurwiel te staan. Van de ontsteking van de airbag en de vrijkomende krachten vervormt het stuurwiel intern en verhitten c.q. smelten er onderdelen!
oke, had ik al een beetje verwacht maar dat het zo heftig zou zijn.....
Dus loop je met ideeën rond van dat fix ik wel ff voor weinig. Prima maar als je onverhoopt met een ongeval te maken zou krijgen heb je een vergrote kans op overlijden.
ik wilde inderdaad niet gaan voor standaard aluminium, maar dacht eigenlijk gewoon aan staal (geen pisbakken, maar volgens mij zou dit ook al sterk genoeg zijn...) maar naar die legering zal ik zeker informeren.... het hoeft niet ff voor weinig maar moet toch mogelijkzijn om qua kosten een beetje voordeliger uit te komen als 1000 euri....
Nog een tip van de sluier. Je moet de bout die het stuurwiel op de stuurkolom vasthoud elke x vervangen bij loshalen en hem aantrekken met 44Nm!!! Daar komt dus nogal wat kracht op te staan.
is dat nog een speciale moer? en hoe ga ik tewerk bij het demonteren? moet het stuur zelf uit elkaar en kan ik dan de airbag unit losmaken om zo bij de moer te kuinnen?
Misschien had je weinig keus, maar merk je dit niet bij aankoop? Een andere wagen is misschien niet gek , aangezien je aangeef je er nog heeel lang in moet rijden.
heb hier eigenlijk pas last van sinds een paar maanden en "kan"gekomen zijn door de auto...je gaat op zoek naar een oorzaak, slechte houding op werk/verkeerd matras/verkeerd zitpositie in de auto...en de laatste verdenk ik als oorzaak. omdat ik als ik goed zit qua benen enzo ik niet mijn polsen op het stuurwiel kom. maar een andere auto is op dit moment geen optie. financieel en renault technisch gezien...maar ik baal er ook van maar goed niets aan te doen moet er gewoon wat op verzinnen.
thanks voor alle relpy's en ik ga verder kijken.
Heeft iemand nog een soort stappenplan? welke kappen eerst weg en welke schroeven/moeren dan los etc? dan heb ik een leidraad en ben ook benieuwd watvoor moer erop zit (dan kan ik die alvast in huis halen)
Thanx alot gasten!!!