[Merijn's GTT] Een APK'tje verder...

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zo, sinds de openingsmeeting was ie niet meer uit de garage geweest, maar daar moest maar weer eens verandering in komen. Een (ex-)RTC'ers kwam op bezoek vanuit Malta en vond het hoogtijd dat dat ding weer eens frisse lucht kreeg, dus zijn we maar een stukkie gaan toeren. :)

Ik was alweer bijna vergeten hoe lekker zo'n ding ook alweer rijdt! :-D De glimlach is dan snel weer op mijn gezicht te vinden. :)

Maar nog steeds was ik niet helemaal tevreden over het stuurgedrag. En tijdens het rijden en voelen wat de auto nou precies deed (of niet deed) tijdens bochtenwerk, bracht me op het idee om de schokdempers aan de achterkant eens anders af te stellen. Die had ik, na montage, nooit meer aangepast. Ze bleken op z'n aller zachtst te staan en na ze op hun hardst te hebben afgesteld, was het ineens een compleet andere auto. Directer, scherper, LEUKER! :) Maar op minder goede wegen echt een drama... Veel te hard. Ik zal er dus een middenweg in moeten vinden.

Maar nu heb ik advies van jullie nodig... Hoe doe je zoiets? Je zit natuurlijk met hardheid voor en achter. Wat zouden jullie me aanraden om de perfecte setup te vinden? En kan iemand me uitleggen wat de consequenties zijn van het 'verharden' van de voorkant, bijvoorbeeld?

Ik zal het nog wel in de praktijk gaan proberen, maar heb er de komende week geen tijd voor, dus dan maar theoretisch. Ook nooit verkeerd om te weten, voordat je aan de praktijk begint. ;)
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Hee Merijn, nu wordt het echt interessant man!
Om te beginnen zou je eerst het volgende artikel moeten lezen om te begrijpen waar je mee bezig gaat :


http://www.sportauto.de/tuner/news/fahr ... 24330.html


Verder kan ik je zeggen dat ik ooit in een kortstondige Peugeotperiode
twee 205 GTI's heb gehad. De eerste in '84 kwam kort na de introductie en had een hardheidsverhouding voor-achter van 60/90 om je een idee te geven. Daar hebben we rallysprints mee gereden zonder er ook maar iets aan te veranderen. Helemaal super onder bijna alle omstandigheden. Onder druk van de pers (watjes die journalisten) werd de tweede serie achter zachter gemaakt. Weg was de fantastische wegligging.......
Verder is natuurlijk de kwaliteit van je dempers een belangrijke factor. Zijn het olie of olie /gasdempers?
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

GAZ Gold

http://www.gazshocks.com/products/gaz-g ... lover-kits
4. All the Gold range are fitted with a gas cell in the outer reservoir and filled with a high viscosity index multi grade oil to prevent cavitation and rede fade in motor racing conditions.
Gas/olie, dus. :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Enneh, kun je effe vertalen? Mijn duits is dramatisch! :lol:
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Merijn schreef:GAZ Gold

http://www.gazshocks.com/products/gaz-g ... lover-kits
4. All the Gold range are fitted with a gas cell in the outer reservoir and filled with a high viscosity index multi grade oil to prevent cavitation and rede fade in motor racing conditions.
Gas/olie, dus. :)
Gas/olie, in de praktijk worden ze alleen als gasdrukdempers aangeduid, is een voordeel Merijn. Alleen met dat merk hebben geen ervaring. Jammer.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Merijn schreef:Enneh, kun je effe vertalen? Mijn duits is dramatisch! :lol:
Enneh, nee :lol:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Overigens, kom je zaterdag nog naar de feestdag op Circuit Park Berghem? 8)
Kunnen we er nog verder over OH'n :lol:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nee, helaas niet... Er is kermis bij me voor de deur dit weekend en ik denk dat ik dit jaar eens een kijkje ga nemen. :) Op en neer naar Oss kost me toch weer minimaal anderhalf uur. :(
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

De bots auto's in zeker Merijntje ?
FF lekker beuken..... :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Je weet toch dat ik altijd bij de boksbal te vinden ben, Jochem... ;)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ik maak uhm kapot !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Merijn schreef:Zo, sinds de openingsmeeting was ie niet meer uit de garage geweest, maar daar moest maar weer eens verandering in komen. Een (ex-)RTC'ers kwam op bezoek vanuit Malta en vond het hoogtijd dat dat ding weer eens frisse lucht kreeg, dus zijn we maar een stukkie gaan toeren. :)

Ik was alweer bijna vergeten hoe lekker zo'n ding ook alweer rijdt! :-D De glimlach is dan snel weer op mijn gezicht te vinden. :)

Maar nog steeds was ik niet helemaal tevreden over het stuurgedrag. En tijdens het rijden en voelen wat de auto nou precies deed (of niet deed) tijdens bochtenwerk, bracht me op het idee om de schokdempers aan de achterkant eens anders af te stellen. Die had ik, na montage, nooit meer aangepast. Ze bleken op z'n aller zachtst te staan en na ze op hun hardst te hebben afgesteld, was het ineens een compleet andere auto. Directer, scherper, LEUKER! :) Maar op minder goede wegen echt een drama... Veel te hard. Ik zal er dus een middenweg in moeten vinden.

Maar nu heb ik advies van jullie nodig... Hoe doe je zoiets? Je zit natuurlijk met hardheid voor en achter. Wat zouden jullie me aanraden om de perfecte setup te vinden? En kan iemand me uitleggen wat de consequenties zijn van het 'verharden' van de voorkant, bijvoorbeeld?

Ik zal het nog wel in de praktijk gaan proberen, maar heb er de komende week geen tijd voor, dus dan maar theoretisch. Ook nooit verkeerd om te weten, voordat je aan de praktijk begint. ;)
Ergens in het midden beginnen en dan steeds hetzelfde rondje rijden en elke keer een tandje harder of zachter totdat die voor jouw gevoel fijn rijdt.

Maar wat je zegt is ook logisch, des te harder des te scherper, maar ook des te trickyer als de weg geen biljartlaken is, dat kan je bij hele moderne dempers weer oplossen door de rebound en dergelijke weer aan te passen.

Verder is het ook heel persoonlijk, de ene houdt van een zachte auto en de andere van een harde.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Luco, en zo is het (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, dat is zo... Het is zeker persoonlijk. Maar misschien dat er een magische tip is, die altijd werkt. :)

Weet iemand misschien hoe je de 'bump' en 'rebound' met 1 stelknop kunt aanpassen?
www.gazshocks.com schreef:1. Front and rear units adjust bump and rebound from a single control knob on the side of the unit.
Ik niet snap. :)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Merijn schreef:Ja, dat is zo... Het is zeker persoonlijk. Maar misschien dat er een magische tip is, die altijd werkt. :)

Weet iemand misschien hoe je de 'bump' en 'rebound' met 1 stelknop kunt aanpassen?
www.gazshocks.com schreef:1. Front and rear units adjust bump and rebound from a single control knob on the side of the unit.
Ik niet snap. :)
2 functies onder 1 knop. kan je ze uittrekken ofzo?

Deze handleiding heb ik ooit eens gebruikt bij mijn schokbrekers, misschien heb je er wat aan

http://www.belgiumact.com/nlafstellingen.html
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

'Verstel in- en uitgaande slag met de enige verstelknop aan de zijkant van de veerpoot'. Moet dus een makkie zijn. (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Leesvoer! :)

Bedankt. (Y)

Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen hoe het precies zit met die GAZ set die ik heb. Voor zover ik heb kunnen ontdekken kan ik alleen draaien aan de knop. Ik ga even op zoek. :)
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

http://www.tuning-gids.nl/set-up-auto-deel-1.htm

Ook wel goed om te weten.....

En tot slot natuurlijk uitlijnen en uitwegen bij ons :bang:


8)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Lekker om de hoek ook... ;) Ik zal het in gedachten houden.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Berghem niet om de hoek, deventer niet om de hoek! Watje, dit is het piepkleine Nederland...... :lol:
Trouwens je wilt toch rijden met dat ding en in onze galerij staan! 8)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Maak jij maar een mooi prijsje, dan kom ik wel die kant op getoerd. :P
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Merijn schreef:Maak jij maar een mooi prijsje, dan kom ik wel die kant op getoerd. :P
Als ik het niet dacht! Komt goed. :lol:
Trouwens wat dacht je van 28 september? Gratis jongen! Gekkehuis...
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is dat al definitief?? :) Dan zou ik maar eens een groot aankondigingstopic maken. (Y)

Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. :D
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Merijn schreef:Is dat al definitief?? :) Dan zou ik maar eens een groot aankondigingstopic maken. (Y)

Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. :D
Yep, da's waar.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Merijn schreef:Leesvoer! :)

Bedankt. (Y)

Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen hoe het precies zit met die GAZ set die ik heb. Voor zover ik heb kunnen ontdekken kan ik alleen draaien aan de knop. Ik ga even op zoek. :)
Zit er in het midden van de knop geen imbus of stelboutje?
Anders op de demper zelf?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De veerpoten aan de voorzijde zien er zo uit:

[img]http://img819.imageshack.us/img819/4188 ... medium.jpg[/img]

Achter:
[img]http://img848.imageshack.us/img848/4564 ... medium.jpg[/img]

Aan de knop te zien, kan ik alleen naar links of rechts draaien om de hardheid in te stellen. Aangezien ze in de omschrijving zeggen dat je de bump en rebound kunt instellen met 1 knop, ga ik er vanuit dat dat met die ene grote blauwe knop zou moeten kunnen. :) Maar hoe? Geen idee...

Hardheid instellen kan zeker met de draaiknop op de achterdempers. Daar ben ik wel achter. :P
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Dat denk ik dus niet Merijn. Ze bedoelen waarschijnlijk dat in- en uitgaande slag tegelijk in een vooraf bepaalde verhouding ingesteld kunnen worden. Niks mis mee want je moet wel heel goed weten wat je doet om ze zelf afzonderlijk in te stellen.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, precies... Ik had al het vermoeden dat je die niet afzonderlijk van elkaar kon afstellen. :) Google heeft me nog effe niet verder geholpen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

soms zit er aan de onderkant van de voordempers nog een knopje.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Duidelijk, JP!

1 knop, vastgestelde waardes. Dus je draait en zowel bump als rebound worden allebei aangepast.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Merijn schreef:Duidelijk, JP!

1 knop, vastgestelde waardes. Dus je draait en zowel bump als rebound worden allebei aangepast.
:)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

http://www.fastfordmag.co.uk/files/2009/09/susp.pdf

volgens mij staat het op pagina 154 in deze pdf beschreven ... ???
Was een leuk stukje sturen ;) ... thx! Vaker doen ;)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nog meer leesvoer! :)

Was zeker de moeite waard... (Y) In augustus nog eens doen. :)
Plaats reactie