[R5GTT] Roken oorzaak nieuwe turbo?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
tyberium
Contacteer:

Ik heb nu een paar weken een nieuwe turbo en heb deze met het vervangen van de koppakking er op laten zetten. De koppakking is in het verleden ook al eens vervangen en is nu dus 2x gevlakt (2x 1/4mm). Na die laatste vervanging van de koppakking en het installeren van de nieuwe (geen revisie) turbo, rookt m'n 5je ineens harder dan Theo van Gogh! Het blok komt uit 2002 en heeft voorheen nooit zo gerookt dat ik het kon zien en al helemaal niet van die blauwe olierook die ik nu krijg. Het gebeurd altijd bij het optrekken en bij terug/doorschakelen-gasgeven combi. De turbo die er op zit is een originele T2 van Garrett via Turbo's Hoet. Lijkt me sterk dat daar die kering nu al uit ligt. Iemand dit eens meegemaakt met nieuwe turbo? Klepgeleiders lijkt me ook niet, omdat het blok vrij nieuw is en nu dus ineens gaat roken. Er werd gezegt dat de cilinderbussen (als je t sterk uitvergroot) licht ovaal zouden zijn door het vervangen van de koppakking (waardoor er olie langs kan) en deze eerst moesten zetten. Roken zou dan vanzelf over moeten gaan. Waaom zag ik dat dan niet bij de vorige keer koppakking vervangen? Ik ben nu dus dikke 600km verder en rookt nog steeds flink. Iemand ideetjes?
Laatst gewijzigd door tyberium op wo 17 mar 2004 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Lubking
Contacteer:

Je hebt een paar mogelijkheden,

-onderblok krom getrokken bij laastste keer
koppakking lek.
-Scheurtje in de kop door extreme hitte als gevolg
van lekke koppakking
-Zuiger veer of veren vast in zuiger door extreme
hitte met lekke koppakking

Zo kan ik nog wel een paar dingen verzinnen als gevolg van een lekke koppakking.
Dit zijn allemaal problemen die ik al eens ben tegen gekomen na koppakking schade.(zuig het niet uit men duim)
Als ik het goed begrepen heb heeft er hydrolock plaats gevonden en heeft het onderblok gedeeltelijk of volledig zonder koelwater gestaan.
Grote kans dat er meer motorschade is dan alleen de koppakking.Bij hydrolock kunnen ook de zuiger veren breken door de extreme druk.

Doe eens een CILINDERLEKTEST en compressiemeting,

Kan je iig al een beetje sommige dingen uitsluiten.

Succes iig,

mvg jeroen Lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
tyberium
Contacteer:

..k thanx, ik zal in ieder geval even een compressie testje doen, kijken of ik dan meer te weten kan komen. Hydrolock was gelukkig niet bij volle belasting. Ik was zo snugger om me te laten slepen, toen er witte rook achter m'n auto verscheen en moeilijk ging lopen. Pas bij starten bij garage ging ie gelijk in de lock, na een uur rondgesleept te zijn (slepen met 50km/h gaat écht langzaam). Startmotor was nog niet eens op gang. Meer zoiets als 'kgtt-plop-' en toen gelijk maar niets meer gedaan. Was al duidelijk genoeg. 1e cilinder stond vol water, rest weinig. Dus ik neem (voorzichtig) aan dat blok schade nog wel mee valt. klepjes hebben vacuumtest gehad, en weken ook niets af. Zuigerslag is nagemeten en mankeerde ook niets. Ik zal compressietest doen en dan even verder kijken.
PtrGte
Contacteer:

heb je met de vorige keer koppakking vervangen toevallig geen dikke strepen in de bussen zien staan of iets dergelijks???

dat ligt naar mijn mening wel voor de hand, dat door een vreter (door lekke koppakking teveel warmte in de motor) de olie naar boven komt, maar ja zoals ik al zeg, dan had je dat toch wel gezien neem ik aan toen de kop eraf was...

succes in ieder geval... (Y)

oh ja de zuigerslag verandert niet als de drijfstang krom zou zijn door vloeistofslag...
tyberium
Contacteer:

Ok, bedankt voor de info. Bussen/zuigers en kop hadden geen zichtbare schade verder. Weet iemand ook de gezonde compressiewaarden voor R5gtt uit 86 die ik zou willen zien met de meting?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Moest er gewoon niet al te veel verschil in zitten?? dus allemaal rond dezelfde waarde?

En ik heb hier en daar iets gelezen van 7,5?? maar ik weet niet of dat klopt.

Ga anders ff searchen op compressietest, de waarden die het moeten zijn staan ergens in een topic.

GR.Frits
Riël
Über-Spammer

Allemaal rond de 9 á 10 is goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tyberium
Contacteer:

Ik dank u...speling onderling van max.1 is dus acceptabel?
-Ray-
Contacteer:

mijn nieuwe T25 van Garrett rookte ook als de ziekte in het begin, later is dat weggetrokken.
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer

tyberium schreef:Ik dank u...speling onderling van max.1 is dus acceptabel?
Onderling MAX 10% verschil is acceptabel. Mijn gtt had 8 7 6 8 dus dat was zwaar ruk :) Liep verder als 'n gek daar niet van...
tyberium
Contacteer:

En hoeveel later (km) was dat Ray..
Onderling zoveel verschil is meestal versleten zuigerveren o.i.d Riël?
Riël
Über-Spammer

ja, of slecht sluitende kleppen of iets anders waar lucht langs lekt.
Steven
Car: M536

tyberium schreef:En hoeveel later (km) was dat Ray..
Onderling zoveel verschil is meestal versleten zuigerveren o.i.d Riël?
Mijn Hybride T2 deed hetzelfde, die heeft toch wel een km-tje of 200 gerookt met gas los.

Daarna ist verdwenen en ist olieverbruik naar 0 gegaan :)
speedline

compressietest is niet zaligmakend...
Riël
Über-Spammer

Nee, maar een indicatie heb je altijd. Vooral als er 1 cilinder uitspringt.
Plaats reactie