Clio 16V en LPG?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Hey freaks :P

Na wat denkwerk en rekenen, is het mij opgevallen dat ik gemiddeld per maand een 260 euro aan benzine verstook. En dat bijna alleen al aan reizen naar en voor mijn werk. Gekkenwerk dus.

Dus wilde ik een Gas instalatie in de subaru laten leggen, maar hier zie ik vanaf. Ik wil de suub puur en alleen als plezier auto houden.
Dus ben ik aan het kijken om een klein sportief autootje erbij te pakken om daar lpg in te gooien. Na een stevig scheurpartijtje in onze clio wil ik wel graag een clio erbij hebben.

Maar de vraag is, kan die zonder problemen overweg met de LPG instalatie? Of moet de kop dan worden aangepast?

En het is de bedoeling om het zelf in te bouwen. Zijn hier nog obstakels te verwachten?

Alles tips enzo zijn welkom. Ook over de te gebruiken gas instalatie. G3 zal niet gaan lijkt mij. Maar is dit omdat de motor de emmissie eissen niet haalt, en is het dus wel in te bouwen, of zal het niet eens werken?

Dus gaat uw gang met uw input... FEED ME :P
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Remco_Rs
Contacteer:

Als je een gas instalatie inbouwd moet hij ook afgemeld .want er zijn wel wat regeltjes waar je opmoet letten/ook je kenteken aanpassen..en anders eff de RDW bellen.
speedline

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0VQAJA0sb ... e-back.bmp[/img]

Been there. Done that... :wink:

Voor de klepzittingen zijn er toevoegingen die apart ingespoten worden maar of dat in het geval van deze motor nodig is? In de racerij in ieder geval niet... :D
antoine
Car: Renault Clio III RS

speedline schreef:[img]http://groups.msn.com/_Secure/0VQAJA0sb ... e-back.bmp[/img]

Been there. Done that... :wink:

Voor de klepzittingen zijn er toevoegingen die apart ingespoten worden maar of dat in het geval van deze motor nodig is? In de racerij in ieder geval niet... :D
Ik krijg altijd pijn in mijn buik als ik deze wagen zie.Acht keer (dacht ik) over de kop op circuit assen met Phil Bastiaans.
Riël
Über-Spammer

Michel, ik ben op antwoord aan het wachten over een Checklist voor G3. Zover ik weet kun je het zelf doen en dan wordt het systeem uitvoerig getest door de RDW. Laat je het door een erkend bedrijf inbouwen, dan hoeft dit niet. Als ik reactie heb laat ik het wel weten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

De kleppen van een 16V kunnen er prima tegen.

G3 gaat je niet lukken, de auto zelf is daar gewoon te oud en dus te vuil voor.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

mmm da's wel jammer. Er is dus niets af te stellen, zeer arm ofzo als ie bij de rdw is?
Arjen

Riël schreef:mmm da's wel jammer. Er is dus niets af te stellen, zeer arm ofzo als ie bij de rdw is?
Ik kon hem altijd met de laptop zeer arm afstellen zodat hij zo, zonder, kat, door de APK liep. Wel was het zo dat hij, na het uitschakelen van de motor, weer terugviel op zijn oude waardes. Oftewel: ff een constante plus op de gasschakelaar zetten :)
Riël
Über-Spammer

Daar, dat komt in de richting :) Ik wacht eens af wat de exacte G3 eisen zijn, maar ik heb van alle kanten gehoord dat het niet te realiseren is. Ik eigenwijze. Maar verder, michel, bij de 5 heb ik al voordeel bij 6500km per jaar!! Aangezien de clio of de 5 toch niets kost bij de belasting (ik betaal nu 40 euro per maand, 1x tanken in de maand en ik heb het eruit :))
Michel S.
Contacteer:

Dat het gekeurd moet worden, dat was al duidelijk.

Dat G3 niet gaat lukken, is ook bekend. Maar de instalatie van G3 zal denk ik wel een stukje beter zijn. Dat was de vraag of die instalatie niet gebruikt kan worden en dat de instalatie word gekeurd met de gewone gas normen. Dus niet G3 emmisie eissen.Want de prijzen tussen G2 en G3 instalaties is niet zo heel erg groot.

Ben geen expert op gas gebied, dus vergeef me als ik minder snuggere dingen voorstel.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Abel
Über-Spammer

tja je gaat dus voor LPI

multipoint LPG injectie :wink:
Michel S.
Contacteer:

Abel schreef:tja je gaat dus voor LPI

multipoint LPG injectie :wink:
Dat moet nog worden bekeken. ER komt zowiezo een LPG autootje. Maar wil graag dan een clio ervoor gaan gebruiken.
Vraag is alleen of je dan ook op de nurburgring, assen, zolder enz op mag met je LPG bak. Want wil wel met het ding op het circuit kunnen. Maar als dat niet kan, dan wil ik toch graag een gas clio.

Maar moeten eens kijken wat het beste systeem voor de clio is. Zal waarschijnlijk ook afgesteld moeten worden. Neem aan dat de oudere systemen niet gebruik maken van de orginele ECU.

Dus eerst even een research periode. In die tijd is onze witte clio verkocht, en dan op zoek naar een goede clio voor dit werkje.
Abel
Über-Spammer

tja.. ik zou er niet zelf een aanpassen voor gas.. ik zou een leuke snelle auto op gas kopen ;)
Foeke

Rene die met die express met 16V blok rijd ook op gas.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Michel S.
Contacteer:

Abel schreef:tja.. ik zou er niet zelf een aanpassen voor gas.. ik zou een leuke snelle auto op gas kopen ;)
2 redenen waarom ik net andersom denk.

1. Zo leer je nog eens wat. En het is zowiezo leuk. Geeft je net wat meer insight op bepaalde dingen.

2. Heb je clio gereden?
Had nog nooit clio gereden en na maandag ben ik erachter gekomen dat het een hele fijne bochten auto is, met zeer goede remmen. En een hele mooie balans.

Zoek maar eens een andere auto wat de rijeigenschappen van een clio heeft, en waar zoveel spullen (aanpassingen) voor te krijgen zijn.

En wij zijn ons nu een beetje meer aan het intreseren in de clio en de techniek erachter. Willen niet alleen reparaties uitvoeren aan clio's, maar ook met deze auto dingen testen, en proberen. Zeker mbt injectie.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Jah, het kan wel. Ik heb voor mezelf een excell sheet gemaakt met berekeningen wanneer lpg "winstgevend" is. Als je die ook wilt moet je maar ff pm-en.

Waarom zouden lpg-auto's niet op de ring mogen? Het is al eens in het gtt op lpg topic verteld, een lpg installatie is veiliger (strengere eisen) dan een benzinetank, dus ik zie geen problemen!
Riël
Über-Spammer

Denk dat michel voor zijn blokje vreest. Al geloof ik er niet meer zo in dat gas je blokje sloopt. Het wordt wat warmer, maar goed afgesteld lijdt hij echt niet meer. De oude klepjes etc kunnen er niet goed meer tegen, maar je olie etc blijft veel beter, minder vervuiling bij koude start, gas verbrand veel regelmatiger dan benzine en is minder pingelgevoelig. Mijn 5je heeft al 300.000 km op gas erop. Compressie is nog super :) alleen de klepjes zijn nu toch aan het tikken. Ding rijdt 1 op 13.5 op gas, en hij rijdt op gas een stuk lekkerder.

Ik was me trouwens aan het afvragen, als je een gtt puur bouwt op gas, dus je laat die smalle carb met zijn venturi fijn achterwege, en dan zo'n mooie gasverdeler boven op je spruitstuk, dat zou toch zeker een winst zijn t.o.v. je normale configuratie?

ook http://www.autogas.nl
Michel S.
Contacteer:

Ik hoef geen sheet om erachter te komen of ik met gas goedkoper uitben.
Want het is niet meer de keuze of ik agas pak. Maar hoe. Wilde het eerst in de subaru leggen. maar de afschrijving gaat dan heel erg hard.
En aangezien hier alleen een nieuwe instalatie in zou komen, had ik al een 2000 euro apart gehouden. Dat is een mooi begin voor een clio.

En ik kan me wel iets voorstellen dat op een circuit geen LPG zou mogen. Alhoewel inderdaad de eissen strenger zijn.
Rick

En hoe zit dat dan met de klepzittingen? Want op het moment dat die "indalen" en niet verder kunnen oid, dan gaan de kleppen toch verbranden?
Michel S.
Contacteer:

Rick schreef:En hoe zit dat dan met de klepzittingen? Want op het moment dat die "indalen" en niet verder kunnen oid, dan gaan de kleppen toch verbranden?
Dan moet je inderdaad reviseren. Niet dat me dat wat boeit.
Maar is wel een goed puntje. Bij een GTT of een 21T moet je je kleppen stellen. Dan zie je zelf of het hard achteruit gaat. Met hydrolische stoters niet.

Maar zou het zo zijn dat het kapot loopt, heb ik meteen een reden om het om te bouwen tot een 2.0 16V.
Riël
Über-Spammer

Rick schreef:En hoe zit dat dan met de klepzittingen? Want op het moment dat die "indalen" en niet verder kunnen oid, dan gaan de kleppen toch verbranden?
Het slijt wel wat harder idd. Maar een koprevisie is de moeite ook niet. En dit hoeft niet elke 100.000. Kleppen stellen doe je wat vaker idd.
Michel S.
Contacteer:

Maar niemand die mij kan vertellen of ik een G3 instalatie erin kan leggen en dan toch gewoon als normaal LPG kan laten keuren. Dus dat ze niet gaat kijken of het ding ook aan de G3 emmisies voldoet. Maar dat ik gewoon alleen de instalatie van G3 heb. Kan er 1 uithalen voor weinig, vandaar.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Als je een G3 installatie er in wil bouwen, en hem laat keuren als gewoon LPG, heb je het G3 voordeel niet. En daarnaast moest de auto ook geschikt zijn voor G3, heeft te maken europese richtlijnen ofzo, en die zijn pas op auto's vanaf 1998 dacht ik.

Misschien moet je maar even navragen bij de dealer of het kan.
Riël
Über-Spammer

Als je auto op gas loopt en voldoet aan de normale eisen die bij de auto horen, en de gasinstallatie is door de rdw goedgekeurd wbt veiligheid enzo, zie ik geen enkel probleem.
Ollie

Ga je naar de verzekering....meneer, ik heb een Klasse III alarm, maaruh, kunt u het gewoon aangeven als een Klasse I?! Is toch raar, denk ook niet dat ze zoiets vaak tegenkomen...
Michel S.
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Als je een G3 installatie er in wil bouwen, en hem laat keuren als gewoon LPG, heb je het G3 voordeel niet. En daarnaast moest de auto ook geschikt zijn voor G3, heeft te maken europese richtlijnen ofzo, en die zijn pas op auto's vanaf 1998 dacht ik.

Misschien moet je maar even navragen bij de dealer of het kan.
Sorry, maaruh stront in je knikker :D

Nogmaals. Ik wil G3 erin leggen omdat het een nieuwer systeem is en ik er 1 heel goedkoop kan krijgen.. Niet omdat ik G3 voordeel wil halen. Dat is gewoonweg gekkenwerk om dat met de clio te halen.

Ik ga niet voor G3 voordeel, ik ga voor LPG met het liefst een vrij nieuw en goed systeem.

Ik ga geen (sportieve) auto kopen met Gas erin, moet persee een clio 16V zijn.

Maar ja, moet eens kijken. Liefst een kapotte clio op te kop tikken. Motor uit elkaar. 2.0 ervan maken en gas erin leggen.
en dan gas geven met die kist.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Goed, dat moet jij weten. Of het toegestaan is moet je navragen, want dat zou ik niet weten. Ik dacht dat bij een G3 install ook enkel een G3 keuring nodig was.

En als je toch G3 hebt zou ik eigenlijk het G3 voordeel ook niet laten schieten. Scheelt zo'n 300 euro per jaar ofzo. Maargoed 't is jou auto, jou keuze, go ahead.
Michel S.
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Goed, dat moet jij weten. Of het toegestaan is moet je navragen, want dat zou ik niet weten. Ik dacht dat bij een G3 install ook enkel een G3 keuring nodig was.

En als je toch G3 hebt zou ik eigenlijk het G3 voordeel ook niet laten schieten. Scheelt zo'n 300 euro per jaar ofzo. Maargoed 't is jou auto, jou keuze, go ahead.
Dat bovenste was een grapje he....

Tuurlijk zou G3 volwaardig fijn zijn. Maar gezien de kostenpost aan benzine nu, kan ik een Clio op gas rijden voor minder.

Wegenbelasting van clio op LPG is 171 euro per kwartaal. Dus zeg een 58 euro per maand. Van G3 zou die 91 per 3 maanden zijn. Dus dat maakt het een 33 euro per maand. Het scheelt wel, maar als mensen hoor zeggen(o.a. Menno) dat het zo goed als niet te doen is, ga ik niet eens eraan beginnen. Zeker gezien de plannen met het bakje zal de emmissie alleen maar erger worden dan beter.

Dus voor die 25 euro per maand, zou ik halsbrekende dingen moeten doen om het te halen. Liever niet.

Snap zeker waar je op doelt. 25 euro is toch weer een 70 liter LPG. Kom je een heel eind mee.

Maar verzekering zal een 50 euro per maand zijn. daarbij de 58 euro per maand aan belasting. Dan zit ik op een 110 euro. Heb ik ten op zichte van nu nog minimaal 130 euro aan pieken over voor LPG te kopen(onderhoud tel ik niet, want zit ook niet in de 240 euro aan benzine geld wat ik nu dok).

Dus hoe ik het ook wend of keer. Het is gewoon altijd goedkoper voor mij. En ik heb al gas gereden. En zodra het rijden goedkoper wordt, ben ik ook vaker op stap(lees circuit enzo), maar ja, die hyundai is geen auto voor op het circuit. Clio wel weer :D

Als het een kwestie van een paar dingen meer doen, zou ik zeker G3 pakken met alle normen, waarden en eissen. Maar dat lijkt me niet het geval.
Riël
Über-Spammer

mailtje van autogas.nl schreef:Geachte heer Notermans,

Naar aanleiding van uw mailtje moet ik u helaas teleurstellen. G3-installaties kunnen alleen ingebouwd worden in auto's jonger dan bouwjaar 1997 (en in sommige gevallen in auto's van de bouwjaren 1994-1996), omdat er alleen voor deze auto's een gecertificeerde G3-installatie ontwikkeld is.

Met vriendelijke groet,
Da's dan duidelijk.
Ollie

Neen, niet echt conclusive hoor. Ze zeggen dat vanaf 1997 gecertificeerde G3 installaties gemaakt zijn, maar de vraag is nog steeds of een G3 erin gelegd kan worden die door moet gaan als een G2...
Riël
Über-Spammer

Ja ok. Maar dit was als antwoord op een eerdere vraag ik weet dat het hier niet daarom gaat. Even zomaar.

Trouwens, ik was aan het denken de gasinstallatie van de 1.4injectie van mij om te leggen in de gtx 1.7injectie. Gaat dit werken? De gascomputer vertaald namelijk de signalen van de echte boordcomputer en zet ze om voor de gasinspuit. In hoeverre komen deze 2 (monopoint!) blokjes overeen?
Michel S.
Contacteer:

Heb helaas nog niet meer info ter beschikking. Erg druk bezig geweest met de Clio van ons.

Maar kreeg net van iemand te horen dat het volgens hem zo was dat je alleen een instalatie erin kon/mocht leggen wat minder dan een jaar oud is.
Terwijl ik me iets kan herinneren dat er een E4 keurmerk op moet zitten.

Maar volgens mij is het zeker weten mogelijk om een G3 erin te leggen, en hem als gewone LPG te laten keuren. Dus afzien van je premie.

Maar nog steeds geen keiharde bevestiging.
Plaats reactie