is het mogelijk om een 16v kop op een turbo blok te krijgen
-
GTT heeft onderliggende nokkenas en 16v boven liggend
kan dus niet.......
of je moet HEEL VEEL aanpassen
kan dus niet.......
of je moet HEEL VEEL aanpassen
en op een 1.7 mpi blok? stomme vraag miss..
-
Moet je een paar dingen nakijken....
Boring van de cilinders, kijken of de koel en olie kanalen van onderblok en cilinderkop op dezelfde positie zitten, zelf een distributieriem erbij zoeken, etc. etc. etc.
Is dus makkelijker om er een compleet 1.8 16V blok in te lepelen....
Boring van de cilinders, kijken of de koel en olie kanalen van onderblok en cilinderkop op dezelfde positie zitten, zelf een distributieriem erbij zoeken, etc. etc. etc.
Is dus makkelijker om er een compleet 1.8 16V blok in te lepelen....
Het heeft weinig tot geen zin om een 16V turbo temaken tov een 8v. Dit om de simpele reden lucht word er in geperst, en een gewone motor die moet het er in zuigen.roello schreef:ik ben bezig om een renault 5 gtturbo blok te reviseren en nu vroeg ik mij af of het moglijk is om een 16 klepper kop op dit blok te plaatsen, zijn er mensen die dit hebben geprobeerd?
Dus het hoeft simpel weg niet
Nou nou, je krijgt het er wel makkelijker ingeperst. Daarbij kun je ook nog eens makkelijk hogere toerentallen halen.
Misschien dat je toch de stoterstangen kan gebruiken met een slimme constuctie?
Hoef je geen distributie te fixen.
Misschien dat je toch de stoterstangen kan gebruiken met een slimme constuctie?

Je hele motor karasteriek gaat anders worden. Doorgaans heeft een 16V niet echt bepaald een lekker koppel onderin en bovenin zit de POWUH. Dus je moet toeren gaan jagen. En dan moet je echt met bovenliggende nokkenas gaan werken wil je het heel houden. Kan ook met onderliggende, maar dan is je kleppenbediening echt een bottleneck.
Wil je onderin power, moet je je nokken-assen aanpassen om zo het koppel onderin te helpen. Maar bovenin wil je ook het vermogen, dus daar laat je je turbo het zaakje bol werken, echter boven de 6000 rpm ga je zoveel lucht vragen dat ik denk dat je T2 het niet krijgt getrokken(zonder je lucht gevaarlijk te verwarmen, en je turboleven behoorlijk in te korten) en kom je uit op een grotere turbo. Deze zal later inslaan, en daar gaat je koppel ook niet mee geholpen worden in de lagere toeren.
Al met al. Leuke gedachtegang, maar niet realistisch. Je winst wat je haalt is behoorlijk gelimiteerd. Plus je ontwerp wordt compleet nieuw en daar heb je niet de research van bevoorbeeld aan autofabrikant achter staan. En daarbij, je bottleneck blijft hetzelfde. Er zijn genoeg mogelijkheden wat betreft je auto te modden.
Zo zijn er 1.8 16V's in een 5 te vinden. En die mensen zijn heel erg tevreden over deze mod.
Wil je POWUH en turbo, denk dan eens aan injectie.
En zo kan er nog wel even door worden gegaan.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Denk dat een kop moeilijk te vinden is, je komt in de knoei met je inlaat en uitlaat(zitten bij een 16V zo goed als altijd tegenover elkaar). Je kop wordt hoger en kan eens problemen opleveren met plaatsen. Een 16V kop zo aanpassen dat die met een onderliggende nokkenas werkt lijkt mij not done. enz enz enz
Hopelijk heb je wat aan de post.
Wil je onderin power, moet je je nokken-assen aanpassen om zo het koppel onderin te helpen. Maar bovenin wil je ook het vermogen, dus daar laat je je turbo het zaakje bol werken, echter boven de 6000 rpm ga je zoveel lucht vragen dat ik denk dat je T2 het niet krijgt getrokken(zonder je lucht gevaarlijk te verwarmen, en je turboleven behoorlijk in te korten) en kom je uit op een grotere turbo. Deze zal later inslaan, en daar gaat je koppel ook niet mee geholpen worden in de lagere toeren.
Al met al. Leuke gedachtegang, maar niet realistisch. Je winst wat je haalt is behoorlijk gelimiteerd. Plus je ontwerp wordt compleet nieuw en daar heb je niet de research van bevoorbeeld aan autofabrikant achter staan. En daarbij, je bottleneck blijft hetzelfde. Er zijn genoeg mogelijkheden wat betreft je auto te modden.
Zo zijn er 1.8 16V's in een 5 te vinden. En die mensen zijn heel erg tevreden over deze mod.
Wil je POWUH en turbo, denk dan eens aan injectie.
En zo kan er nog wel even door worden gegaan.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Denk dat een kop moeilijk te vinden is, je komt in de knoei met je inlaat en uitlaat(zitten bij een 16V zo goed als altijd tegenover elkaar). Je kop wordt hoger en kan eens problemen opleveren met plaatsen. Een 16V kop zo aanpassen dat die met een onderliggende nokkenas werkt lijkt mij not done. enz enz enz
Hopelijk heb je wat aan de post.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538