dynamo probleem?
ik heb een schade rechts voor gehad en nu ik dat helemaal heb verholpen klopt er iets niet meer met mijn dynamo. deze is er uit geweest en nu ik hem weer terug geplaatst heb lees ik op mijn voltmeter allemaal vreemde maar logiche waardes. als de motor stationair draait is er niks aan de hang maar hoe meer toeren hoemeer volts. tot 19 volt bij 5000 toeren (meer heb ik niet durfen te kijken), wie kan mij vertellen wat er stuk is?
Om wat voor auto gaat het? Ik denk dat het je spanningsregelaar is die kaduuk is. Dat is dat kleine kastje die op je dynamo geschroeft zit. Er zitten 2 draadjes aan vast. Volgens mij een gele en een paarse. 

5 GT Turbo '88 GT5
Ik had laatst met niet lopende motor 17,7V op de accu
en dan ligt het niet aan de spanningsregelaar. Iemand ook ervaringen mee gehad?
Ik denk dat ik condendators ga plaatsen tussen de pluskabels, om piekspanningen te voorkomen

Ik denk dat ik condendators ga plaatsen tussen de pluskabels, om piekspanningen te voorkomen
Mrtn = Maarten
die 17,7 V moet toch ergens vandaan komen, en dr is maar 1 bron.........de dynamo dus. Volgens mij moet je het dus toch in je regelaar zoeken.Mrtn schreef:Ik had laatst met niet lopende motor 17,7V op de accuen dan ligt het niet aan de spanningsregelaar. Iemand ook ervaringen mee gehad?
-
- Contacteer:
Hij zegt dat het met niet lopende motor was !Bart V schreef:die 17,7 V moet toch ergens vandaan komen, en dr is maar 1 bron.........de dynamo dus. Volgens mij moet je het dus toch in je regelaar zoeken.Mrtn schreef:Ik had laatst met niet lopende motor 17,7V op de accuen dan ligt het niet aan de spanningsregelaar. Iemand ook ervaringen mee gehad?
Dan kan het alleen maar je accu zijn, lijkt mij.
Had laatst op m`n werk ook een apart iets, een cel van de accu was overgelopen door ouderdom dus inbraakcentrale gaf aan "accufout" zet m`n voltmeter op de accu, 14,5 Volt, vreemd
Klopt niet erg, ik zet er een nieuwe accu hele zaakje werkt weer.
Dus ik denk dat je ff met een andere accu moet testen.
Ja dat heb ik ook gelezen, maar zn motor heeft toch wel ooit gelopen?? die accu heeft ie niet nieuw gekocht, dus ding is bijgeladen door de dynamo......
Dus dat je het meet met stilstaande motor zegt niet zoveel. Wat meet je dan alsie loopt??
en idd testen met een andere accu kan ook, als spanningsregelaar verrot is zou je 17,7 moeten meten..
Dus dat je het meet met stilstaande motor zegt niet zoveel. Wat meet je dan alsie loopt??
en idd testen met een andere accu kan ook, als spanningsregelaar verrot is zou je 17,7 moeten meten..
-
- Contacteer:
Zou een accu zoveel over z`n maximum spanning bijladen.
Weet het niet zeker hoor, maar is wel heel vreemd.
En aan de andere kant, het blijft renault.
Weet het niet zeker hoor, maar is wel heel vreemd.
En aan de andere kant, het blijft renault.
wel heel raar
Meter niet kaduuk?

metertje en alles is goed, de accu had ik opgeladen met een druppellader nadat deze leeg was na 1.5week stilstaan. Dit was nadat ik pech had gehad.
Maar de spanning liep langzaam aan op, eerst 12.1V, toen 13V blabla met als hoogtepunt 17.7V, hierna daalde de spanning wel weer, maar nog altijd zo'n beetje 13V.
Kzal vanmiddag weer even meten wat ie nu aangeeft. De motor kan ik nog niet laten lopen ivm met een lekke luchtslang welke ook vandaag of morgen gerepareerd zal worden.
Maar de spanning liep langzaam aan op, eerst 12.1V, toen 13V blabla met als hoogtepunt 17.7V, hierna daalde de spanning wel weer, maar nog altijd zo'n beetje 13V.
Kzal vanmiddag weer even meten wat ie nu aangeeft. De motor kan ik nog niet laten lopen ivm met een lekke luchtslang welke ook vandaag of morgen gerepareerd zal worden.
Mrtn = Maarten
Ik zit ook met een raar iets.
Mijn accu is leeg als de auto langer dan een dag staat. Andere accu geprobeerd. Zelfde verhaal.
Ik heb een amperemeter tussen de accu en de + gezet bij contact af: er liep geen stroom.
Ik heb de spanning gemeten van de draaiende dynamo. 14.4 volt.
Ik heb de accuspanning gemeten van de accu bij contact af: 12 volt.
Waarom loopt mijn accu leeg? Als ik even heb gereden is 't goed. Maar ik heb toch het vermoeden dat de dynamo niet goed bijlaadt. Wel 14.4v maar nix erachter
iemand een idee?
Mijn accu is leeg als de auto langer dan een dag staat. Andere accu geprobeerd. Zelfde verhaal.
Ik heb een amperemeter tussen de accu en de + gezet bij contact af: er liep geen stroom.
Waarom loopt mijn accu leeg? Als ik even heb gereden is 't goed. Maar ik heb toch het vermoeden dat de dynamo niet goed bijlaadt. Wel 14.4v maar nix erachter

heb je dan geen sluiting ergens of een stroom lek? als ik dat zo lees lijkt me dat het meest waarschijnlijk...Riël schreef:Ik zit ook met een raar iets.
Waarom loopt mijn accu leeg? Als ik even heb gereden is 't goed. Maar ik heb toch het vermoeden dat de dynamo niet goed bijlaadt. Wel 14.4v maar nix erachteriemand een idee?
succes met zoeken, Arnoud
Dat zou ik gemeten moeten hebben dan als lekstroom vanaf de accu.
-
Lekstroom gaat toch geleidelijk, dus bij een moment opname lijkt er nix aan het handje.
Massa aansluiting wellicht niet optimaal?
Massa aansluiting wellicht niet optimaal?
Kweet niet. Kan dat een lekstroom geven? Waar moet ik die lekstroom zoeken dan?