[GTT]Lyts & ûndogens, back alive [09-05-2015]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hallo,

Hier ga ik de boel een beetje bijhouden van mijn vers aangeschafte GTT. Die op de bewuste koopdag een vastloper kreeg.
We gaan proberen te kijken of de motor te redden valt of het een ruil/ 2e hands motor wordt. In ieder geval wordt de auto door deze tegenvaller niet verkocht. De auto ziet er gewoon erg strak uit, en schijnt een demo-auto geweest te zijn van Fondmetal. Ik ben nog met de vorige eigenaar bezig om wat documentatie erover te vinden, de vorige eigenaar heeft de auto 12 jaar gehad, dus ik ben nog maar de 3e eigenaar :)

Mochten jullie tips hebben of argumenten/tips/kritiek, dan hoor ik dat graag van jullie.

Ook valt het heel gebeuren te volgen op mijn website. http://www.maxtune-d.com

[img]http://www.maxtune-d.com/gtt1.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtt2.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtt3.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtt4.jpg[/img]

Hier alvast een paar foto's, de onderste laat het blok op dit moment zien,het blok is goed ingeoliëd :wink:
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op za 9 mei 2015 18:01, 42 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb de auto dus vandaag opgehaald, en ben gaan rijden na ongeveer 30 a 40 KM is er een olie slang eraf geknapt of geschoten, waardoor de auto erg snel al zijn olie heeft verloren.

Auto op de vlucht strook gezet en proberen te starten, maar leek net of de motor was verzopen, dus kap omhoog en alles dus onder de olie, WW gebeld na 45 minuten in de ijskoude buitenlucht kwam de T4 van de WW, zaakje versleept naar P de koggen, en bekeken.
Volgens die gast had de motor nu zijn beste tijd gehad, waarschijnlijk een beste vastloper, weer proberen te starten en nu leek het net of de accu leeg was, dus erg moelijk ik de rondte draaien.

Auto even later op de trailer laten ophalen, en naar Avenhorn gesleept, basis van de Anwb, Leenauto meegekregen na afsluiten van het extra pakket van de WW.

Nu komt de GTT morgen weer thuis, en tja, wat dan?

Heb je een auto 1 uur in je bezit en nu al naar de kloten. schiet lekker op.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik ben nu van plan als de motor toch uit elkaar moet, een dikkere koppakking te gebruiken(2,1 of 2,4 mm) en de motor alvast wat voorbereiden op meer pk's en turbo druk.

Wie heeft nog tips wat ik allemaal moet en kan aanpassen.

Ook wil ik de bouten vervangen door betere bouten. Wie weet wie die bouten kan leveren, voorkeur voor 12.9 bouten.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

2,4mm koppakking, op wat voor compressie kom je dan uit?!? Dat zou ik maar eens uitrekenen, want ik denk dat dat zo laag is dat je dan echt een turbo van een vrachtwagen nodig gaat hebben...
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

bedoeling is om voor de 2,1 versie te gaan, dit schijnt afdoende te zijn bij een t25 hybride
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

1.9 is dan ook nog prima. Je levert rendement in, is alleen maar op te heffen door overdreven vuldruk. Je gaat toch niet over de 1 bar neem ik aan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Volgens mij hadden we net zo goed je oude topic kunnen verplaatsen naar nl.techniek.projecten.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik ga tot 1,2 bar druk maximaal. Dus dan zou een pakking van 1,9 ook nog voldoen?
Na dit voorval, wil ik alles zo'n beetje op zeker afstemmen. Dus niet gaan bezuinigen op de belangrijke punten. Dat wil ik nu zo goed mogelijk gaan behandelen als het blok er eenmaal uit is.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Er wordt vaak aangeraden om de CR te verlagen bij hoge boosts. Maar 1.2 overdruk moet eigenlijk makkelijk kunnen. Weet het wel zeker. Ik had zelfs een 1.6mm koppakking gemonteerd en reed met 1.0-1.1 overdruk. Ging perfect. Merk wat ik had was Spesso. Maar het mag natuurlijk wel duidelijk zijn dat de rest wel in goede conditie moet zijn wil je niet tegen de lamp aan lopen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De ontsteking is gewoon het belangrijkste voor het behoud van je koppakking. Als je vacuumvervroeger goed werkt kan je eigenlijk al weinig gebeuren. En inversteren in een pingelsensor is ook altijd een goed idee, als deze er nog niet op zit (ph.1). Ik zie op de foto dat die er bij jouw phase 2 gewoon op zit, dus dat is alvast geen probleem (Y) Wat je wel even moet doen is de ontstekingsmodule verhuizen naar de andere kant van het schutbord.
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Matijs schreef:En inversteren in een pingelsensor is ook altijd een goed idee
Net zoals in een nieuwe ontsteking. Kost ff wat maar kun je er jaren probleemloos tegenaan. Als je bezig bent doe het dan ook goed zou ik zeggen (Y)
There will be plenty of time to rest when your dead
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

dus zoals ik jullie hoor bij een druk van 1,2 bar hoeft zo'n dikke pakking absoluut niet? Ik neem wel aan dat die 1,6 een versterkte voering was. Ik heb op Reichhard gekeken, maar das toch ook goed spul? of vergis ik me?

Ik moet een beetje op jullie uitgaan, dus ik hoor graag alles.

En op de planning stond inderdaad al om de onstekingsmodule te verhuizen naar achter het scherm.

Ik wil de motor in zo'n goed mogelijke conditie trachten te brengen. Qua kosten maak ik me niet zozeer druk, alswel het uitvorende gedeelte, wil niet de motor helemaal hoeven te verbouwen zodat iets past
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hallo,

Het is lang stil geweest en ben nog niet eens weer bezig geweest met de GTT, :s ,
Binnenkort ga ik er weer serieus mee aan de slag, heb een erg drukke tijd, en dan schiet het er wel bij in. Heb nu in ieder geval het hok opgeruimd dus kan er rustig mee aan de gang, Martin RS heeft zijn medewerking al toegezegd (Y) , en ook mijn broertje gaat me hier mee helpen.
In die tijd dat ik er niet mee bezig ben geweest heb ik een aantal dingen kunnen overwegen en besluiten.

Zo hebben de binnen- en buitenkant qua tijd en financien nauwelijks prioriteit. Alleen de benodigde dingen worden eerst gedaan.
De technische kant krijgt voorlopig de hoogste prioriteit. Op de planning staat voor 2005-2006 Injectie, en als dat eenmaal rond is komt de gehele carrosserie aan zijn beurt.
Tot die tijd wil ik de nodige moeite en tijd steken in het gereedmaken van de motor op Injectie, dus zware sachs koppeling, goede turbo, vernieuwde pakkingen, ontstekeing laat ik voor wat het is, wordt toch vervangen door een ECU.


Dus planning is als volgt:
2004, de motor draaiend maken, turbo of reviseren of een net iets-beter-dan-standaard turbo monteren. Zwaardere koppeling en de gehele motor nakijken/reviseren, zodat in 2005 injectie zonder problemen kan worden toegevoegd.
2005 is het jaar voor injectie en alles wat erbij hoort. en ergens daarna begin ik met een body-off resto. Dan gaat het las-apperaat er grondig doorheen, want blijft een Renault, en door het nodige geld wat ik erin ga pompen heb ik liever dat ie het nog een aantal jaartjes uithoudt(lees erg veel jaren :wink: )

Dit is het tot nu toe, mocht er wat veranderen, dan horen jullie het wel.

Groeten Erik
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Kuch kuch kuch.

Ik ben er ook nog, nog een fries die wel wil helpen. :)

Hoe meer hulp hoe beter. :D
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

RobertR19 schreef:Kuch kuch kuch.

Ik ben er ook nog, nog een fries die wel wil helpen. :)

Hoe meer hulp hoe beter. :D
HEY!!!! Jullie hebben jullie hulp ook nooit aan mij aangeboden!!! :p ;) :smoke: :D
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

En natuurlijk succes gewenst met het project! Kom zeker een keertje bij je kijken als dat mag :p.
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Job-turbo schreef:En natuurlijk succes gewenst met het project! Kom zeker een keertje bij je kijken als dat mag :p.
Waarom help je ook niet, des te gezelliger. :D
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

RobertR19 schreef:
Job-turbo schreef:En natuurlijk succes gewenst met het project! Kom zeker een keertje bij je kijken als dat mag :p.
Waarom help je ook niet, des te gezelliger. :D
Is altijd gezellig ja. Maar eerst mijn eigen auto maar eens rijdend maken voordat ik iemand anders ga helpen. Die van mij staat nu 3 jaar stil en daar is hij niet voor gemaakt hebben ze mij verteld :p
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Job-turbo schreef:
RobertR19 schreef:
Job-turbo schreef:En natuurlijk succes gewenst met het project! Kom zeker een keertje bij je kijken als dat mag :p.
Waarom help je ook niet, des te gezelliger. :D
Is altijd gezellig ja. Maar eerst mijn eigen auto maar eens rijdend maken voordat ik iemand anders ga helpen. Die van mij staat nu 3 jaar stil en daar is hij niet voor gemaakt hebben ze mij verteld :p
Als je nog hulp nodig bent, willen er ook wel een paar Friezen helpen.(Martin, Erik(olijnsma) en ik.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ga binnenkort wel weer van start met de GTT dus dan horen jullie het wel :p.

Al hoeft er niet denderend veel te gebeuren het wachten is op de IC buizen. :@
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

wel aardig als je van iemand anders moet horen dat je wel bereid bent te helpen :wink: :p , maar das verder geen probleem Job, help graag een handje mee. Andersom moet ook kunnen :p :p :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

olijnsma schreef:wel aardig als je van iemand anders moet horen dat je wel bereid bent te helpen :wink: :p , maar das verder geen probleem Job, help graag een handje mee. Andersom moet ook kunnen :p :p :p
Job, we zullen er voor je zijn :p :wink:
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Vandaag met Catrinus afgesproken dat ik een blok van hem koop, en hij heeft een supernetprijsje gemaakt :worship: (Y) , bijna compleet. Nu nog draaiend in een auto, dus zodra hij hem uit de auto heeft gelepeld gaan we een sleuteldag organiseren bij mij thuis en dan de GTT voor als het kan de 7e maart op weg helpen
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

olijnsma schreef:Vandaag met Catrinus afgesproken dat ik een blok van hem koop, en hij heeft een supernetprijsje gemaakt :worship: (Y) , bijna compleet. Nu nog draaiend in een auto, dus zodra hij hem uit de auto heeft gelepeld gaan we een sleuteldag organiseren bij mij thuis en dan de GTT voor als het kan de 7e maart op weg helpen
Wij zullen er voor je zijn Erik. :D
We spreken binnenkort wel ff wat af.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

dank dank dank :worship:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hallo iedereen,

Ik heb dringend advies nodig, de gtt is vandaag in het hok gegaan, ik draaide de bougies eruit, alles een beetje schoongemaakt. en Moeilijk starten lopen! :s
Nu doet ie het wel weer, de turbo rookt als een ketter(logisch) hij loopt wel regelmatig. MAAR... er zit een soort tik in, die je eigenlijk alleen maar hoort als je hem stationair hoort zonder de choke aan. Wie kan mij hiermee helpen?

Ik snap er geen fuck van, eerst deed het blok h-e-l-e-m-a-a-l niets, muurvast, we hebben hem een beetje aangeduwd in de versnelling, het lijkt er op dat er iets is losgekomen.
Is het nog zinvol om met dit blok verder te gaan?

En zou er misschien als er iemand bij mij in de buurt woont, langs kunnen komen?

Graag help en advies wanted!

Greetz Erik
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tik zal waarschijnlijk drijfstang lager zijn...

kop er af en controleer de staat van de zuigers en cylinders.

daarna als het redelijk lijkt de kruk as checken als dat wat lijkt opnieiw opbouwen met een goede krukas. een die niet gesleten is.


je kunt natuurlijk ook eerst de krukas checken... en de kop pakking laten zitten ;)

scheelt 45 euro
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik lees op msn dat z'n motor het toch begeven heeft, maar voor alle info moet je niet bij mij zijn :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

is gisteren een monteur langsgeweest en die heeft hem afgeschreven, maar was op zich wel grappig dat ie het zomaar weer deed. nou ja niet helemaal zommar, maar hij liep in elk geval wel weer.

Ik ga het blok zondag bij cat. weghalen en die heeft ook zijn hulp aangeboden bij het inbouwen. (Y) :worship: . Altijd handig iemand die er super veel vanaf weet, en binnenkort voor Martin RS een audio systeempje inbouwen, dus druk zat
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

olijnsma schreef: Ik ga het blok zondag bij cat.
altijd wel leuk die verschillende uitdrukkingen
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Nieuw blok opgehaald bij Cat, maar wat kan die gast praten ( niets mee aan de hand overigens hoor). Maar planning was er 3 uur zijn, 15 minuten daaro blok inladen en half 5 hier weer te zijn, nou niets hoor. we hebben heel gezellig daar minimaal een uur zitten te lullen en daarna weer op huis aangekacheld. Blokkie opgehaald, Martin en Nico kregen direct kriebels om te sleutelen en ik moest nog aan de gang om een sub-kist te ontwerpen voor Martin, dus zijn Sanne en ik maar naar mijn kamer verhuisd, terwijl zij lagen te krikken :worship: :wink: , zat ik te tekenen met sanne.

Hieronder een aantal foto's
[img]http://www.maxtune-d.com/0402-1.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/0402-2.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/0402-3.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/0402-4.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/0402-5.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/0402-6.jpg[/img]

We zijn dus vrij ver gekomen met het demonteren van de oude motor, de nieuw komt er hopelijk binnenkort in
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op zo 1 feb 2004 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Mooie vooruitgang.

Volgende keer ben ik er ook om te helpen. :D
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Dat gaat snel zeg! Ben benieuwd wanneer je hem weer rijdend hebt!
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

olijnsma schreef: Blokkie opgehaald, Martin en Nico kregen direct kriebels om te sleutelen en ik moest nog aan de gang om een sub-kist te ontwerpen voor Martin, dus zijn Sanne en ik maar naar mijn kamer verhuisd, terwijl zij lagen te krikken :worship: :wink: , zat ik te tekenen met sanne.
Uhm.....Martin en Nico lagen te krikken, jij gaat met Sanne naar jouw kamer, en jij gaat een subkist tekenen.
Kon je niks leukers bedenken? Met Sanne?

En die Martin en Nico die lagen te.......????

:wink:
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Beter de rollen omdraaien, zij de subkist tekenen, en jullie krikken :p

Maaruh ziet er goed uit, altijd leuk van die sleutelfoto's :)
Don't walk the grass... smoke it
Plaats reactie