[R19 16v] Olie in de bougiegaten ?!?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De R19 16v Chamade van een vriend van mij verbruikt de laatste tijd wat olie, en wordt naar mijn mening iets te warm (aardig richting het einde van de schaal zeg maar, ook op de snelweg). Nou gingen we gisteren even op onderzoek uit, en we vonden de bougies in een bad van olie. Is hier iets vreemds aan de hand, of kan dit van knoeien met het bijvullen van de olie gebeurt zijn?
De nokkenassen maken ook nogal een ratelend rammelend geluid. Nu is dat geloof ik niet vreemd als hij koud is, maar ik begin me af te vragen of er hier niet meer aan de hand is.

Het is natuurlijk mogelijk dat het koelprobleem geheel los staat van de andere problemen, maar je weet maar nooit. We hebben in ieder geval geen problemen met het koelsysteem kunnen vinden. Koelvloeistof is schoon, geen bellen of andere problemen die zouden duiden op een lekke koppakking, radiateur ziet er nog goed uit, nergens lekkage. We hebben hem voor de zekerheid maar weer eens ontlucht, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Kan iemand een lichtje schijnen op deze symptomen?
Laatst gewijzigd door Matijs op di 5 aug 2003 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik denk dat de kleppendeksel pakking aan vervanging toe is. Was bij mij wel zo, toen de bougieschachten vol olie stonden. :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Dan gaan we toch maar eens even het kleppendeksel eraf halen. Dat kon gisteren niet omdat ik even geen ratel bij de hand had.
Ik zal vast een nieuw setje pakkingen halen.

Verder nog mensen die iets willen bijdragen? :)
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

nee maar ik denk ook als het die klependeksel pakking is
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Bekend probleem bij de 19. Kan ook gewoon komen door knoeien bij het bijvullen. Met een oude plantenspuit haal je de meeste olie er zo uit. De rest ff met een doekje.

Succes
André ter Velde
Berichten: 1894
Lid geworden op: do 19 jul 2001 0:00
Locatie: Westerbork

Heb ik ook gehad bij de Clio. Was volgens een expert (een echte) normaal en niet problematisch. Geen zorgen over maken dus. Af en toe (voor je eigen gevoel) beetje schoonmaken en hup, weer een paar duizend km doortuffen!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik laat altijd de kleppendekselpakking vervangen wanneer ik bougies vervang. Het is een kwaal van dit soort blokken. :(
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Merijn schreef:Ik laat altijd de kleppendekselpakking vervangen wanneer ik bougies vervang. Het is een kwaal van dit soort blokken. :(
Waarom?????? is nergens voor nodig.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Ik weet dat er bij een 19 16v naast de kleppendekselpakking nog een paar rubber ringen zijn die tussen de kleppendeksel en de bougiesschagten gemonteerd moeten worden. Ik heb deze vervangen toen mijn D-riem gebroken was en later nergens meer last van gehad.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Die rubbers zijn bij mij ook vervangen, ja... Ik heb nu ook nergens last van.

@Ro: Kleine moeite om dat te doen, toch? Beter uit voorzorg dan met gezeik komen te staan.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Zie je wel voor ieder probleem een oplossing.

Voor dat koelprobleem heb je de thermostaat al getest. En slaat het koelsysteempompje wel aan als je het contact hebt uitgezet.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Merijn schreef: @Ro: Kleine moeite om dat te doen, toch? Beter uit voorzorg dan met gezeik komen te staan.
Het is gewoon nergens voor nodig, je kan beter je bougies (standaard bougie)elke 10.000 km vervangen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Doe ik ook... :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Die rubber ringen rond de bougieschachten zitten erin. Zal wel even een nieuwe kleppendekselpakking halen en de boel schoonmaken.
Lex schreef:Zie je wel voor ieder probleem een oplossing.

Voor dat koelprobleem heb je de thermostaat al getest. En slaat het koelsysteempompje wel aan als je het contact hebt uitgezet.
Thermostaat heb ik nog niet getest. Is wel een goed idee. Het pompje werkt perfect, dus dat is het in ieder geval niet.

Nog iemand iets te zeggen over het rammelen van de nokkenassen en het olieverbruik? Kan het bijvoorbeeld zijn dat er een nokkenasversteller kapot is? Ik weet niet of die er op zitten bij een 16v, maar dat had een vriend van mij een tijdje geleden met zijn Alfa 155 16v, en dat klonk ook ongeveer zo, gerammel en een raar dieselachtig geluid...
Olieverbruik lijkt via de uitlaat te gaan, hoewel er niet echt een blauwe gloed op de net nieuwe uitlaat zit. Ik zou anders niet weten waar de olie blijft, want het blok is van buiten kurk droog. Misschien een idee om een compressietest te doen?
Jeroen V
Berichten: 750
Lid geworden op: do 27 dec 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

de f7P/R heeft geen nokkenas verstelling, grote kans dat er een klepstoter overleden is.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Juist. Dat sluit weer wat uit, zo komen we verder.
Dat klepperende geluid dat de klepstoters/nokkenassen maken als de motor koud is, hoe snel moet dit overgaan als de motor warmer wordt?

En als er een klepstoter kaduuk is gaat er dus een klep niet meer goed open en dicht, d.w.z. met een behoorlijke speling. Zou dit ook het olieverbruik kunnen beinvloeden?
Plaats reactie