De R19 16v Chamade van een vriend van mij verbruikt de laatste tijd wat olie, en wordt naar mijn mening iets te warm (aardig richting het einde van de schaal zeg maar, ook op de snelweg). Nou gingen we gisteren even op onderzoek uit, en we vonden de bougies in een bad van olie. Is hier iets vreemds aan de hand, of kan dit van knoeien met het bijvullen van de olie gebeurt zijn?
De nokkenassen maken ook nogal een ratelend rammelend geluid. Nu is dat geloof ik niet vreemd als hij koud is, maar ik begin me af te vragen of er hier niet meer aan de hand is.
Het is natuurlijk mogelijk dat het koelprobleem geheel los staat van de andere problemen, maar je weet maar nooit. We hebben in ieder geval geen problemen met het koelsysteem kunnen vinden. Koelvloeistof is schoon, geen bellen of andere problemen die zouden duiden op een lekke koppakking, radiateur ziet er nog goed uit, nergens lekkage. We hebben hem voor de zekerheid maar weer eens ontlucht, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Kan iemand een lichtje schijnen op deze symptomen?
[R19 16v] Olie in de bougiegaten ?!?
Laatst gewijzigd door Matijs op di 5 aug 2003 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan gaan we toch maar eens even het kleppendeksel eraf halen. Dat kon gisteren niet omdat ik even geen ratel bij de hand had.
Ik zal vast een nieuw setje pakkingen halen.
Verder nog mensen die iets willen bijdragen?
Ik zal vast een nieuw setje pakkingen halen.
Verder nog mensen die iets willen bijdragen?

-
Heb ik ook gehad bij de Clio. Was volgens een expert (een echte) normaal en niet problematisch. Geen zorgen over maken dus. Af en toe (voor je eigen gevoel) beetje schoonmaken en hup, weer een paar duizend km doortuffen!
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik weet dat er bij een 19 16v naast de kleppendekselpakking nog een paar rubber ringen zijn die tussen de kleppendeksel en de bougiesschagten gemonteerd moeten worden. Ik heb deze vervangen toen mijn D-riem gebroken was en later nergens meer last van gehad.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Zie je wel voor ieder probleem een oplossing.
Voor dat koelprobleem heb je de thermostaat al getest. En slaat het koelsysteempompje wel aan als je het contact hebt uitgezet.
Voor dat koelprobleem heb je de thermostaat al getest. En slaat het koelsysteempompje wel aan als je het contact hebt uitgezet.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Die rubber ringen rond de bougieschachten zitten erin. Zal wel even een nieuwe kleppendekselpakking halen en de boel schoonmaken.
Nog iemand iets te zeggen over het rammelen van de nokkenassen en het olieverbruik? Kan het bijvoorbeeld zijn dat er een nokkenasversteller kapot is? Ik weet niet of die er op zitten bij een 16v, maar dat had een vriend van mij een tijdje geleden met zijn Alfa 155 16v, en dat klonk ook ongeveer zo, gerammel en een raar dieselachtig geluid...
Olieverbruik lijkt via de uitlaat te gaan, hoewel er niet echt een blauwe gloed op de net nieuwe uitlaat zit. Ik zou anders niet weten waar de olie blijft, want het blok is van buiten kurk droog. Misschien een idee om een compressietest te doen?
Thermostaat heb ik nog niet getest. Is wel een goed idee. Het pompje werkt perfect, dus dat is het in ieder geval niet.Lex schreef:Zie je wel voor ieder probleem een oplossing.
Nog iemand iets te zeggen over het rammelen van de nokkenassen en het olieverbruik? Kan het bijvoorbeeld zijn dat er een nokkenasversteller kapot is? Ik weet niet of die er op zitten bij een 16v, maar dat had een vriend van mij een tijdje geleden met zijn Alfa 155 16v, en dat klonk ook ongeveer zo, gerammel en een raar dieselachtig geluid...
Olieverbruik lijkt via de uitlaat te gaan, hoewel er niet echt een blauwe gloed op de net nieuwe uitlaat zit. Ik zou anders niet weten waar de olie blijft, want het blok is van buiten kurk droog. Misschien een idee om een compressietest te doen?
de f7P/R heeft geen nokkenas verstelling, grote kans dat er een klepstoter overleden is.
Juist. Dat sluit weer wat uit, zo komen we verder.
Dat klepperende geluid dat de klepstoters/nokkenassen maken als de motor koud is, hoe snel moet dit overgaan als de motor warmer wordt?
En als er een klepstoter kaduuk is gaat er dus een klep niet meer goed open en dicht, d.w.z. met een behoorlijke speling. Zou dit ook het olieverbruik kunnen beinvloeden?
Dat klepperende geluid dat de klepstoters/nokkenassen maken als de motor koud is, hoe snel moet dit overgaan als de motor warmer wordt?
En als er een klepstoter kaduuk is gaat er dus een klep niet meer goed open en dicht, d.w.z. met een behoorlijke speling. Zou dit ook het olieverbruik kunnen beinvloeden?