[R1916V]Stinkende uitlaatgassen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Bart V

Ik vermoed dat mijn lamdasonde stuk is, mijn auto is katloos, en stinkt best wel.

ik heb hier een andere sonde liggen, maar ik wil ff zeker weten of het de goede is. Heeft iemand toevallig het bosch nummer van een sonde van een 19 16V phase 1 uit 90??? ik weet niet of er tussen 90 en 92 verschillen zijn toegepast, maar de sonde die ik heb liggen is groter als de sonde die er nu opzit.

Gr Bart
Laatst gewijzigd door Bart V op ma 4 aug 2003 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart V

Wat zou overigens nog meer de oorzaak kunnen zijn van een niet helemaal fris ruikende auto??? Uitlaat is dicht, verbruikt wel wat olie, (1 liter op 3000) maar dat is niet extreem ofzo. Zou het kunnen zijn mischien dat er iets aan de computer mankeert ofzo?? CO staat op 0.8 nu zonder kat, dus dat is ook niet verontrustend.

Ik kan me alleen de lambdasonde bedenken.

Gr Bart
Marcel B.

Olieverbruik is iig nix mis mee, dat stinken... sja waar ruikt et naar? Benzine, of meer een uitlaatgaslucht? Misschien iets met het uitlaatspruitstuk?
Don't walk the grass... smoke it
Bart V

Spruitstuk is dicht, je ruikt het ook echt bij de uitlaat, niet onder de kap o.i.d. Het zijn scherp ruikende uitlaatgassen, ik wil niet direct zeggen onverbrandde benzine, maar dat zou wel kunnen.

Gr Bart
Emiel

Het is bij Bart zijn auto inderdaad een naar luchtje. Trekt ook helemaal je kleding in, niet echt fijn zegmaar. Maar zijn er meer mensen dan die daar last van hebben sinds de kat er onderuit is?

Emiel
Ollie

Brainwave-mode:

zou het kunnen zijn dat er één of meerdere gassen nu niet omgezet worden door het verwijderen van de kat en dat het daardoor gaat stinken? Maar ja, er zijn er genoeg zonder kat die het niet hebben (of aan de lucht gewend zijn en deze misschien prettig vinden :p )
Bart V

Ik heb een CO apparaat op mn werk, dus vandaag even geexpirimenteerd met een andere lamda sonde, daarna weer mijn eigen, en ZONDER lamda sonde. Resultaat is dat die andere sonde CO op 0.2% afregelt, mijn eigen sonde regelt hem af op 0.7%, en zonder sonde gaat hij over de zeik en occileert hij van 0.1 naar 6.5% :) Dat is opzich logisch als hij geen informatie krijgt over het mengsel.

Conclusie is dus dat beide lamda sondes goed zijn, ene regelt CO alleen lager af dan de andere. Ik heb met beide nog eens flink gereden, maar voor de stank maakt het geen moer uit. Ik heb mn oude lambo er weer onder zitten, want ik heb liever een rijker dan een armer mengsel.

Vandaag was tazzman bij mij met zn witte 19 16V phase 1 zonder kat, en die rook (stonk) precies hetzelfde als de mijne. Ik denk dus dat die lucht gewoon veroorzaakt word door de afwezigheid van de katalysator. Ik moet nu dus ff een goede kat hebben, en dan denk ik dat het weg is. Ik kan me geen andere oorzaak bedenken verder.

Gr Bart
Menno

Als een sonde rijker regelt, is dat een teken van veroudering van de sonde.
rev it like a rental
Bart V

Dus kan ik het beste toch die andere erop zetten??? Ik vond namelijk dat die hem erg laag afregelde (0.2%)

is dit niet nadelig voor het vermogen, omdat het mengsel toch iets armner word?? Ik had het idee dat de motor iets minder happig was, maar dat kan tussen mn oren zitten hoor :)

Gr Bart
Ollie

Mengsel wordt dan armer dan met die andere misschien...maar in technische zin praat je dan nog steeds niet over een (brandstof)arm mengsel. Je verbranding is gewoon optimaal als lambda=1, maar een precieze 1 zal ie toch nooit halen. Het ene moment draait ie rijk en het andere moment arm. Met het oog op de uitstoot (APK) zou ik gewoon een andere eronder zetten. Ik kan me namelijk slecht voorstellen dat je dit verschil echt merkt.
Serge1916V

Ik heb zelf dus 19 16V uit '91 en ik ruik bij mij volgens mij geen raar luchtje. Zit ook geen KAT op en toevallig dus vorige week laten keuren APK en ik had 0,57 uitstoot dus best netjes.

Btw....vorig jaar is ook de lambo vervangen..

Het olie verbuik is bij mij ook heel netjes
1 liter op 100 000 kilometer :D
In ieder geval vorig jaar is er een nieuwe koppaking opgezet en nieuwe drijfstanglagers, zuigerveren, klepstootrubbers 2 nieuwe kleppen hmmm....dat was het denk ik wel zo'n beetje en nieuwe olie dus :) wat nu ook vorige week vervangen is 40 000 kilometer mee gereden en niks bijgevult. stond nog steeds op MAX! :)

Grtzz
Serge
Bart V

en hoe rook hij dan voor dat je al die dingen aan je motor hebt laten doen????

Het is overigens geen RAAR luchtje wat je ruikt bij mij, er zijn zat auto's die zo ruiken, maar ook zat die niet zo ruiken, dus vandaar ben ik benieuwd naar de oorzaak.

Gr Bart
Serge1916V

Je auto houdt altijd wel een geur, logisch.
Eerlijk gezegd ruik ik het niet zo vaak hehehe
In ieder geval ga ik niet met mijn neus bij de uitlaat hangen :wink:

Nee maar zonder gein: Je ruikt wel dat het een benzine auto is, maar verder ook niks speciaals.

Wat ik wel heb is dat bij de 2200 toeren ik een raar geluid uit mijn motor hoor komen....kan dit iets met de kleppen zijn ofzo ?? want ze tikken wel. het geluid is een schraapgeluid maar alleen bij 2200 toeren dus als je optrekt dan hoor je bij de 2200 toeren schrrrpp en als je op 2200 toen blijft dan blijft het geluid, als je hard optrekt dan hoor je het nauwelijks.

Maar ik had vroeger(lees--> voor de nieuwe kopppaking enz enz) wel dat ie op 2500 kilometer 1 liter olie nodig had.
Ik denk door de kleprubbers en/of de zuigerveren ??
Als je hoog in de toeren zit dus tussen 5000 en hoger dan zag je wel ietsiepietsie blauw/zwarte rook uit de uitlaat komen, maar dat was dus erna niet meer...waarschijnlijk was dat olie
Menno

Ollie schreef:Je verbranding is gewoon optimaal als lambda=1, maar een precieze 1 zal ie toch nooit halen. Het ene moment draait ie rijk en het andere moment arm.
Niet per definitie optimaal, voor prestaties mag er wat meer in, voor bruto emissies en verbruik wat minder. Maar dat rond lambda 1 wisselende mengsel is precies waar een kat wat mee kan, zodat 't resultaat in principe 100% schoon is.
rev it like a rental
Menno

Serge1916V schreef:Wat ik wel heb is dat bij de 2200 toeren ik een raar geluid uit mijn motor hoor komen....kan dit iets met de kleppen zijn ofzo ?? want ze tikken wel. het geluid is een schraapgeluid maar alleen bij 2200 toeren dus als je optrekt dan hoor je bij de 2200 toeren schrrrpp en als je op 2200 toen blijft dan blijft het geluid, als je hard optrekt dan hoor je het nauwelijks.
Klinkt nogal als uitlaatresonantie. Klapperen tegen de koets, of het trillen van een los schotje in een demper bv.
rev it like a rental
Bart V

ff een update:

Ik heb inmiddels de koppakking vervangen, en tevens is de cilinderkop volledig gereviseerd. Ik had gehoopt dat die niet helemaal fris ruikende uitlaatgassen nu wel normaal zouden ruiken, maar ook na de revisie ruikt hij nog precies hetzelfde. Cilinderkop is het niet, zuigerveren zijn goed, en ook de lamdasonde is prima. WAT kan het nog meer zijn??? Motor loopt prima verder. Enige wat ik me kan bedenken is dat de stank veroorzaakt word door de afwezige katalysator. Wie hebben er allemaal geen kat op zn 16V, en komt er uit de uitlaat een tikje scherpe lucht??

Gr Bart
Robke
Car: Lexus IS250

De mijne stinkt ook een uur in de wind, vooral naar benzine.
Ik heb er geen kat meer tussen, want met dat ding stonk hij naar rotte eieren. :-*

Ik heb overigens een compleet gereviseerd blok erin hangen, dus daar kan het niet aan liggen, ik lig er overigens ook helemaal niet wakker van. Laat maar stinken, ik heb er niet zo'n last van. :lol:
mark -19- 16v

ik ken het probleem bart

ik heb het ook erger me niet langer meer aan
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Bart V

Update:

Ik heb inmiddels (tijdelijk voor apk) een katalysator eronder, en hij ruikt nu lekker fris, en de 19 waar nu ff mijn katvervanger onder zit stinkt net zoals de mijne omdat die dus nu geen kat heeft. Stank word dus veroorzaakt door afwezigheid van de kat.

Wat me opvalt op de boordcomputer is dat het gemiddelde verbruik sinds de montage van die kat OMHOOG is gegaan. Ik kom uit op een verbruik om en nabij de 10 liter per 100km, voorheen met katvervanger schommelde ik altijd tussen de 8 en 9 liter op 100KM, en die boordcomputer is redelijk nauwekeurig. Ik reset altijd telkens als ik tank, dus het is een gemiddeld verbruik tussen hard en normaal rijden.

Kan het dus kloppen dat door de kat de motor minder vermogen levert, en dus meer gaat verbruiken terwijl er hetzelfde mee gedaan word??
Plaats reactie