[Clio II] ET-waarde "aanpassen"

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Onder de Clio heb ik nu velgen van een Clio RS Ph2. Past prima, maar in snelle bochten loopt de band door de zijdelingse krachten achter aan tegen het kunstof binnenscherm en tegen de schokdemper.

Op de originele LM-velgen staat 4 CH 43. Ik neem aan dat 43 de ET-waarde aangeeft. Op de RS-velgen staat 4 CH 48.5. Deze velgen staan dus 5,5 mm verder naar binnen. Tenminste, als de ET in mm is. Dat lijkt logisch, want de RS heeft een grotere spoorbreedte, maar schijnbaar past het door de bredere achteras met de "gewone" ET-waarde niet in de wielkuip. En het verklaard waarom het onder mijn Clio aanloopt.

Als ik nu spoorverbreders van 5 of 6 mm zou monteren, dan komt de ET (provisorisch) weer op 43? Even los ervan dat het een slechtere oplossing is dan gewoon velgen met de goede ET gebruiken. :wink: Het wordt dus niet breder dan de oorspronkelijke spoorbreedte.

Zouden jullie het afraden of is het gebruiken van spoorverbreders een redelijke oplossing? Het worden dan wel verbreders met centreernaaf.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Haas
Car: Megane RS

misschien niet waar je om vraagt, maar toch: smaller bandje?
Mrtn
Car: R5GTT

moet toch wel lukken met 5 á 6 mm spoorverbreders, ik verwacht niet dat je daar problemen mee zal ondervinden :)
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De band staat standaard al wat naar binnen. Klein beetje zoals met duitse tuning :evil: . De maat is 195/45-16, op een 7J-velg.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Haas
Car: Megane RS

Martijn *Baccara* schreef:De band staat standaard al wat naar binnen. Klein beetje zoals met duitse tuning :evil: . De maat is 195/45-16, op een 7J-velg.
dan word nog smaller wel erg armetierig...toch maar de verbreders pakken dan...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/19_cli ... %20.nu.jpg[/img]

Deze zijn het :) Bij een RS is de wielkuip wel wat beter gevuld.....

Aangezien de Clio voor m'n werk nodig is, wou ik niet gaan hobbyen (is toch niet helemaal gelukt... :wink: ), maar er zit niks anders op. Anders kan ik nooit hard door de bocht :(
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Loopt de band tegen het spatbord en de achterdemper?
Dus aan 2 kanten, of alleen aan de binnenkant?
Als het alleen de binnenkant is zou ik zeggen; pak idd ff een spoorverbreder.
succes.
Cleaned Style
Projecttopic
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Alleen aan de binnenzijde. Bij het spatbord is meer dan genoeg ruimte. Dat toont ook niet echt stoer :wink:

Zometeen op zoek naar spoorverbreders. :)
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Idd, dat is dan geen probleem. :p
Cleaned Style
Projecttopic
cliomaniac

hoe hoog is de band? ik kan me namelijk niet vorstellen dat de band zoveel meegeeft in de bochten dat hij buiten de velg komt terwijl de band nog naar binnen staat in rust positie
if it isn't possible it is not impossible
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:De band staat standaard al wat naar binnen. Klein beetje zoals met duitse tuning :evil: . De maat is 195/45-16, op een 7J-velg.
Ik kan makkelijk met volle belading over een drempel, maar niet door een bocht. Hebben de Conti's :-* misschien een zachte wang!? Ze zijn nl. best comfortabel.

De originele banden raakten trouwens ook een kapje. Schijnbaar zet Renault de wielen zover mogelijk naar binnen :(
Paul

Spoorverbreders is inderdaad de oplossing. Ik heb dezelfde wielen onder een R19 gehad, en ze liepen ook aan in het begin. Daarna spoorverbreders gemonteerd, en het probleem was opgelost. Dit is puur een ET probleem.

Succes ermee! 8)
Plaats reactie