ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

[quote="Joost (DoubleYou)"]quote]

Niet gelezen van jou :P

En vanwege dat mijn vader voor zijn werk regelmatig in het buitenland zat/zit. Ken ik een paar woordjes oostbloks :P niet veel maar wel wat. Meeste heb ik uit een woordenboek gepakt.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Wie gaat de concurentie met Menno aan?!

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... 3D%26pv%3D

Renault 5 GT 16V. :worship:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Deze auto is van de zoon van de man met die Alpine A110. :) Werkt bij de Renault-dealer.
Menno

Hey, die 5 ben ik al een paar keer tegen gekomen op 't circuit, leuk ding!! Jammer dat ie 'm wegdoet.
rev it like a rental
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Merijn schreef:Deze auto is van de zoon van de man met die Alpine A110. :) Werkt bij de Renault-dealer.
Die rode, zeer nette 110?!
Merijn
Über-Spammer

Jep! :)
Menno

geloof dat ie ook een A310 4-cilinder had. Ook leuk :)
En hij of hunnie/zullie/iemandindebuurt/whatever hebben dat Samson rally 5je, ook stoer!
rev it like a rental
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Merijn
Über-Spammer

Ik heb nog in die Alpine gereden, joh! :worship: :kwijl:
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Vertel Merijn, waar, wanneer hoe, waarom, etc etc!! (Y) :worship:
Merijn
Über-Spammer

Bij de Renault Masterclass (Megane 225) ben ik de eigenaar tegen gekomen en zaten we toevallig in dezelfde groep. We raakten aan de praat en hebben eigenlijk de hele dag samen rondgelopen daar. Toen vertelde hij over zijn zoon, dat hij een R5 16V had.

Aan het einde van de dag liepen we samen naar de auto om naar huis te gaan en ik had natuurlijk al een aantal maal aangegeven dat ik die auto helemaal te gek vond. Dat ik er al eens had bij staan kwijlen op een meeting. Toen we op de parkeerplaats stonden stapte hij aan de rechterkant in... :)

Ik heb toen even over het paddock van Zandvoort mogen rijden, maar dat viel nog niet mee! :) Die auto is zo krap, dat ik niet fatsoenlijk kon zitten en al helemaal niet fatsoenlijk met de koppeling overweg kon. Wel een superleuke ervaring! Ik zou het graag nog een keer overdoen. :D
Stienus

Iemand wat informatie over importeren? 8)

http://www.autoonline.nl/dut/detail.asp ... k4zxujlli3

:kwijl:

De voorbumper lijkt wel iets vaal?
Vertaling spaanse tekst: PERFECT STATE, DEMONSTRABLE KILOMETROS, all ORIGINAL one, never RACES. ( ongeveer dan :p )

(Y)
Merijn
Über-Spammer

Het lijkt erop alsof de bumpers en skirts ongespoten zijn... Wel een strakke bak! (Y)
Mrtn
Car: R5GTT

Jongens, even een vraagje over het vliegwiel.

Het vliegwiel heeft 2 kransen (of hoe je het noemt) met tandjes, een grote en een kleinere diameter.

Welke zijde komt nu tegen de kant van het blok en welke zijde aan de buitenkant, dus richting versnellingsbak, dus waar de doelgroep enzo op gemonteerd word.

Ik hoop dat jullie het snappen en antwoord kunnen geven.

thanx :)
Mrtn = Maarten
Menno

De kleine scherpe tandjes komen aan de kant van het blok, de vierkante tandjes aan de kant van de bak.

Je zult zien dat het dan ook veeeel makkelijker is om je drukgroep te monteren ;)
rev it like a rental
martin rs

hier dan maar even want met search hab ik 59 pagina's.
koppeling van de gtt slipt door bij vol gas...
iemand enig idee hoeveel werk het is om dat te vervangen en wat er wel en niet uit moet?
Steven
Car: M536

Het hele blok moet eruit, met het subframe laten zakken is zo'n achterlijk klerewerk dat je beter de hele motor kan lichten.

Bovendien kun je dan je hele motor ff nalopen. Verder is het ergens wel beschreven hoe je een blok eruit vist.
Ik heb em er met een uurtje of 3 uit (in me eentje dus :p ) als ik ff doorwerk.
Maar de eerste keer duurt meestal wel wat langer... is niet te zeggen..
martin rs

was ein hoerenzooi..... me blok zit er net in....
moet het subframe maar een klein stuk zakken zodat alles kan blijven zitten of moet echt alles weer los en ver zakken?
Steven
Car: M536

Nou ik heb al echt een hoop auto's gehad waar ik aan gesleuteld heb, maar bij een GT peins ik er niet over om het subframe te laten zakken. Je komt er zo hoerig bij dat je alleen maar nodeloos staat te schelden, je handen openhaalt en uiteindelijk net zo lang bezig bent.

En je weet nu al hoe je dat blokje optild, dus ach...
mark 5t
Contacteer:

optillen is ook mijn manier van werken
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
martin rs

auto is bij mij over het het frame getilt... dus motor eerst op subframe gezet maar ik zal eens kijken of ik een weekend????? een garage kan krijgen met takel.
zijn er bij het vervangen nog speciale gereedschappen of handelingen nodig?
ik weet een centreerpen maar verder...
mark 5t
Contacteer:

niks bijzonders een paar handige handen met wat gereedschap en een dosis wilskracht dan lukt het je wel.
ik zelf vind het met 2 man altijd wel wat gezelliger als alleen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Geef maar weer een sein, als we moeten slopen.

En ik zei het hé, dat blok moet er gewoon uit.
Maar we hebben er ervaring in, zeker hoe het blok er ingetild moet worden. :p

Ik kan eventueel wel een kraan huren, is niet superduur.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
martin rs

erik als de wagen apk gekeurd is mag jij even rijden om te voelen hoe erg het al is.
dan gaan we een weekend klussen en doen we meteen die dvd shit enz erin.
heb eind december namelijk een behoorlijke financiele meevaller ;)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

martin rs schreef:erik als de wagen apk gekeurd is mag jij even rijden om te voelen hoe erg het al is.
dan gaan we een weekend klussen en doen we meteen die dvd shit enz erin.
heb eind december namelijk een behoorlijke financiele meevaller ;)
\

financiële meevallers zijn altijd de mooiste :p

Hoe staat het met de APK>? hij zou al gekeurd moeten zijn toch?

En nu ik toch thuis zit, kan ik hje ook meer helpen.

En met dat dvd-gebeuren gaat het ook wel goedkomen
Riël
Über-Spammer

Steven schreef:Het hele blok moet eruit, met het subframe laten zakken is zo'n achterlijk klerewerk dat je beter de hele motor kan lichten.
Jezus, dat is op nog geen uur gebeurd? Doe het altijd zo, dat gehoer met dat getakel :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Contacteer:

Riël schreef:
Steven schreef:Het hele blok moet eruit, met het subframe laten zakken is zo'n achterlijk klerewerk dat je beter de hele motor kan lichten.
Jezus, dat is op nog geen uur gebeurd? Doe het altijd zo, dat gehoer met dat getakel :)
lijn je ook iedere keer daarna je auto weer uit ?
there is no spoon.
Mrtn

Er valt niet zoveel uit te lijnen, enkel de sporing kan versteld worden bij een 5. Het zijn vaste veerpoten welke op 1 manier in het wiellagerhuis gemonteerd kan worden. Zolang je je spoorkogeltje niet los haalt is er nix aan de hand.
Mrtn = Maarten
Rob

Riël schreef:
Nee dat met de takel is me een lekker werkje :evil: . Dan hangt het blok weer scheef... dan blijft weer ergens iets hangen... dan weer een kras op je schutbord..
De wagen over het blok (met subframe dus) is echt wel veel fijner!!! Ff de slangetjes los halen, veerpoten boven los, en 4 bouten van het subframe. Met nog wat andere dinetjes die ik ben wergeten (zoals de remklauwen) Kan je veel beter overal bij en hangt het meteen goed. Kortom niet takelen. maar laten staan :wink:
Mrtn

Menno schreef:De kleine scherpe tandjes komen aan de kant van het blok, de vierkante tandjes aan de kant van de bak.

Je zult zien dat het dan ook veeeel makkelijker is om je drukgroep te monteren ;)
Ok, dan zit het vliegwiel iig goed, maar je ziet dat de startmotor af en toe te hard contact heeft gemaakt het vliegwiel.

Hoeveel tanden startmotor hoort bij het aantal scherpe tanden van het vliegwiel?? Riël had het namelijk over 2 verschillende startmotoren met verschillende starterkransen. Nu denk ik niet dat het hieraan zal liggen, want bij de vorige motor was er nix aan de hand namelijk.

Zelf denk ik dat er toch iets anders aan deze motor is. Namelijk dat het vliegwiel is iets dichter tegen het blok aanzit en dat de startmotor daardoor té ver over de krans van het vliegwiel draait en daardoor het einde van de startkrans vd startmotor ertegenaan slaat. (:s) Bij het blok met het automatenvliegwiel zat er een extra ring (opvulring met de 7 gaten) tussen blok en vliegwiel.

Dat met dat busje tussen bak en startmotor maakte geen verschil, hij bleef schrapen :(

Iemand nog ideeen, want ik weet t zo even niet.

thanx
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Heb je het vliegwiel en de starter bij elkaar gehouden? Zo ja, dan is dat goed.

Je gedachte met die vulring, daar zit wel wat in. Is op de tanden van de starter te zien of hij tegen de zijrand achter de tanden slaat? Daar zouden nu wat putjes zichtbaar moeten zijn. Misschien de moeite waard om te proberen met die vulring? Het is geen gemakkelijk werkje, maar het zou best de oplossing eens kunnen zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Mrtn

Het vliegwiel heeft echt duidelijk schade aan de kopse kanten van de startkrans, de hoekjes aan de kant van het blok zeg maar.

Over schade ken je niet spreken overigens, maar je ziet daar wel dat het niet zo gegaan is als het hoort. Het vliegwiel was namelijk geslepen een half jaartje geleden.

Geen makkelijk klusje, maar kga t even proberen vanavond.

Kheb nu ringen tussen de startmotor en blok gedaan met dezelfde dikte als de ring van het vliegwiel. Dit zou hetzelfde effect moeten hebben als die ring.
Alleen de accu was leeg, dus kon er geen - en + opzetten. Dat probeer ik eerst even, scheelt mss veel werk en geeft dezelfde duidelijkheid :)
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Het is bij je witte, neem ik aan? Dat betekent gezellig onder de auto liggen, toch?
Dan zou ik inderdaad eerst proberen te starten, dat scheelt je zeker! Ik begrijp goed, dat je hem nog niet gestart hebt met die ringetjes ertussen? Hopelijk maken de ringen de bevestiging niet instabiel door de tussenruimte. Er komt behoorlijk wat kracht op. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
martin rs

@ erik:
de apk gaat vrijdag gebeuren nu definitief.
ik heb alleen nog probelemen met de achteruitenwisser.
dus denk dat ik de unit eraf haal en dan gewoon zonder breng. kunnen em er ook niet op afkeuren ;)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

martin rs schreef:@ erik:
de apk gaat vrijdag gebeuren nu definitief.
ik heb alleen nog probelemen met de achteruitenwisser.
dus denk dat ik de unit eraf haal en dan gewoon zonder breng. kunnen em er ook niet op afkeuren ;)
Lekker laten zitten. Het is sowieso geen APK-punt. :)
Gesloten