[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

Edward(ForeverYoung) schreef:ff een kort vraagje wat een beetje bij me knaagt..

ooit vroeg ik in iemand's projecttopic het volgende:
Edward(ForeverYoung) schreef:gaat een grotere schijf voor een 2.0 overigens ook passen op een Mégane 1.6e? gewoon ff interesse.
daar kwam een antwoord op, dat er dan ook een remzadel van die 2.0 op zou moeten..

nu heb ik laatst de schijven dus daadwerkelijk vervangen, maar het werden dus geen 238 mm zoals ik overal terugvind voor de 1.6, maar 259 zoals op de 2.0 8v zit.. (Mégane 2.0 16v heeft 262)
omdat die 259, nagemeten, onder m'n auto zat :p

vind dit best een beetje vaag, want het zijn dus niet de schijven die er onder horen te zitten... ik heb er zelf nooit iets aan veranderd, en voor zover ik weet was de vorige eigenaar van m'n auto een jaar of 30, 40 ouder dan mij 8)
lijkt me niet het type dat even z'n schijven+bijbehorende vervangt voor een maatje groter :p

kan het zijn dat, doordat ik een actiemodelletje heb, ze 2.0 schijven af-fabriek hebben geleverd (dit ga ik ook nog even onderzoeken), of dat het toch gewoon uitwisselbaar is (m.a.w. er is ooit een maatje te groot besteld ofzo :wink: en zonder het te vermoeden gewoon gemonteerd...)

tis puur voor m'n 'gemoedsrust', want het remt gewoon erg goed (alleen jammer dat de sensatie met de nieuwe Pagid blokjes een beetje weg is - hopelijk is dat tijdelijk totdat ze volledig ingeremd zijn.. aan de andere kant remmen ze wel beter dan de vorige blokken, maar niet meer zo 'leuk' ..)
hoe bedoel je, remmen niet meer zo leuk?
Ze moeten vooral goed remmen. Toch? dat lijkt mij het belangrijkste :)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Klopt :D
Goed remmen doen ze (Y), maar op de een of andere manier is het minder spannend nu :p :lol:

En het remmen vind ik nu juist 1 van de leukste dingen aan het autorijden :smoke:

Ik zou ff niet weten hoe ik 't precies omschrijven moet, maar misschien komt dat nog wel :wink:
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Jij vind het minder spannend auto rijden omdat je auto nu beter remt?? |: |: ., dan rem je toch gewoon 50meter later :)
R5GTT. Drive it like you stole it
Gast

snap em helemaal niet...we kennen die remacties van jou en wat de gevolgen daarvan zijn dus dit slaat nergens op. Neem het me niet kwalijk.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Wie heeft er een adres voor me waar ik mijn fusee stuken kan laten aanpassen zodat de RS remmen erop kunnen, bne hier in de buurt nu al bij 5 metaalbewerkings bedrijven langs geweest maar ze kunnen ( of willen) me niet helpen
R5GTT. Drive it like you stole it
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

goudengids open slaan, en allemaal bellen.. meeste willen inderdaad niet meewerken of zijn te bang dat er wat mis gaat
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

@paz je heb toch alleen een plaat nodig of moet je je fusse geheel aanpassen?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

plaat heb ik al, er moet alleen nog 1.5 mm van de aanleg vlakken op de fusee stukken af
R5GTT. Drive it like you stole it
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ow dan moet je een frees banki hebbe die heb ik helaas niet
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

ff vijlen :p

Is die 1,5mm echt nodig dan? Vind het maar bar weinig verschil.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

rs remschijf is 3mm dikker, 1.5 eraf om 'm weer int midden te krijgen, klauw ten opzicht van schijf
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah dat begrijp ik wel, je kunt trouwens ook gewoon de schijf een offset geven met een 1,5mm dikke 'spoorverbreder'.

Maar ik vraag me dus af of je die 1,5mm niet gewoon in de glijbussen van de klauw kunt wegduwen. Kijk als je nou over 4mm praat ala, maar heb je wel es gezien hoe weinig 1,5mm is?
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

eeuh met een spoorverbreders doe je het er juist toch bij, niet af?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Eh jah, bij Reno zit de klauw achter het fusee he? Moggeh :p

Naja neemt nog steeds niet weg dat ik de boel mooi es zou proberen zonder die 1,5mm weg te halen. Volgens mij kan het best nog wel es passen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-PAZ- schreef:Wie heeft er een adres voor me waar ik mijn fusee stuken kan laten aanpassen zodat de RS remmen erop kunnen, bne hier in de buurt nu al bij 5 metaalbewerkings bedrijven langs geweest maar ze kunnen ( of willen) me niet helpen
biesheuvel (0)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Steven schreef:Eh jah, bij Reno zit de klauw achter het fusee he? Moggeh :p
oja :lol: dat zeker ff met wat anders in me hoofd (0)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

-PAZ- schreef:Jij vind het minder spannend auto rijden omdat je auto nu beter remt?? |: |: ., dan rem je toch gewoon 50meter later :)
nu lijkt het net of ie eerder slecht remde.......

dat was dus niet zo, laat dat ff heel duidelijk zijn :~ hij remt nu alleen nog weer beter dan eerst. ben er gewoon een stapje op vooruit gegaan qua remkracht (Y)

Wat ik bedoelde, het gevoel in het pedaal is anders, hoe het pedaal 'communiceert' met de remmerij. en of dat nu aan de nieuwe schijven ligt, of misschien wel aan de nieuwe blokken, misschien zelfs wel aan m'n nieuwe zomerbanden die er tegelijk met de remmerij op zijn gekomen, ik weet het niet, maar het voelt dus minder spannend aan. (0)
betekent dus niet dat ik nu nog later ga remmen dan normaal, daar wordt het wel spannender van :P maar op een heel andere manier :beer:
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

beter is gewoon om tijdig te remmen, ookal kan het 50 meter verder ook nog net goed gaan
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

het gaat er niet om om later te remmen, ik rem wel laat, maar eigenlijk altijd wel op tijd.. maar, daar gaat het dus niet om :D

ik vraag me puur af waarom het nu anders aanvoelt als ik rem.. ongeacht of dit te laat is of juist heel vroeg, en ongeacht hoe ik het gebruik. :)

Dit:
-PAZ- schreef:Jij vind het minder spannend auto rijden omdat je auto nu beter remt?? |: |: ., dan rem je toch gewoon 50meter later :)
heeft er dus niks mee te maken :smoke:
edit: anders had ik wel 2ehands blokken en 2ehands schijven gemonteerd :lol:

Iemand trouwens nog een idee over de originele vraag, over hoe het kan dat ik 259 heb ipv 238 zoals er op hoort te zitten? :wink:
Laatst gewijzigd door Edward op wo 11 apr 2007 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

geen idee
Maar als het goed werkt, no problem (Y)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Xabre schreef:eeuh met een spoorverbreders doe je het er juist toch bij, niet af?
Die 1.5 mm is wel echt nodig. Met 1 mm red je het ook, maar als je er niets afhaalt heb je 1a 2 tiende ruimte tussen zadel en schijf. Dat gaat gerarandeerd aanlopen, of het loopt al aan, zeker als alles nog wat uit zet door de hitte.

Alternatief is om de schijf in ieder geval aan de binnenzijde een mm af te draaien, die zijn toch dik genoeg.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist ik had al zo'n vermoeden dat jij daar wel een reden voor had ;)

Schijf afdraaien kun je wel makkelijker gedaan krijgen ja, hoewel je nog een fikse klauw nodig heb om em in te klemmen.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Schijven die ik heb zijn nieuw, dus afdraaien kan opzich wel. Maar zou liever gewoon de fusee laten aanpassen. Zaterdag nog eens verder kijken of ik het ergens gedaan kan krijgen.
R5GTT. Drive it like you stole it
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Over het aanpasssen van je fusee: Kijk ook even bij http://www.renault1916v.nl, remmen en ABS, topic "Clio RS remmen op onze R19's" daar staat het hele verhaal inclusief foto's hoe je de fusee's moet inspannen in de freesbank. Met o.a. dank aan Bart voor de goed tip.
De RS-remmen remmen overigens super!
Gast

even een quote uit dat andere "big brake"-gesloten topic.

Heel goed kiosk, maar dat is een andere remklauw. Ik heb het over een upgrade van schijf + bracket. Als je ook nog es zo'n 21 klauw erbij moet zoeken ist alweer een stuk duurder + de blokken zijn ook weer prijziger voor die dingen

Haas wrote:
dat namaken moet toch niet zo'n probleem zijn?


Dat kost wat hoor, om zo'n stuk te laten frezen, vergis je niet.

Als ik es een kwartiertje zo'n bracket in m'n handen heb kan ik em wel es optekenen in 3D en es vragen wat het kost om te laten frezen.
Maar denk maar niet dat je met 50 euro voor een setje klaarbent...


Steven wrote:


@Abri, kijk eens naar mijn foto? Niet dus


http://perso.orange.fr/denisdup/freinage.htm

passen volgens deze site wel op txi-remmen


ik snap dat hele gekut met die remmen dus helemaal niet, zeker dat gedoe met de TXI schijven niet. Ofwel ga je voor een complete set clio RS remmen, klauwen althans en je koopt er een setje adaptors van Bart bij. Al dat gedoe en gezooi met dat schijvengekloot is de reinste onzin.

Van even "een adaptortje" maken krijg ik de kriebels, ooit al es gezien dat zo'n adaptor de geest geeft ? Ik wel en kan je vertellen dat je dat niet wil meemaken. Koop gewoon een degelijke complete set of laat een adaptor maken bij een gespecialiseerd bedrijf. Ja dat kost een pak meer dan 50€, maar als je je wagen in de kreukels hangt door een geknoei in de montage kost het je een pak meer.

Die hobby bob toestanden slaan nergens op, en blijf erbij, levensgevaarlijk.

Trouwens, in het geval met die TXI schijven, wat is het nut ??? Je blijft kutten met een single zuiger klauw, ongeacht de grote van je schijf.

Ikzelf heb remservice Utrecht gecontacteerd voor de opbouw van men remmenset. We spreken dan wel over "deftige" remmen, 330mm schijf, 30 dik en een AP 4 pots klauw derop. Om deze te laten passen op het fusee heb ik ook een adaptor nodig en daar ga ik echt niet op besparen.

Einde van de maand heb ik ook complete sets Clio RS schijven/klauwen sets aan aardige prijzen.

Deze zijn ook nog leverbaar:

[img]http://i39.photobucket.com/albums/e199/ ... C05816.jpg[/img]

[img]http://i39.photobucket.com/albums/e199/ ... C05822.jpg[/img]

Ik denk dat Bart en enkele andere jongens die ervaring hebben in de racerij het helemaal met me eens zijn. Soms wordt ik echt bang als ik zie hoe sommigen hun remmen bevestigen.

Voorbeeldje:

ja dit is engels...

[img]http://i39.photobucket.com/albums/e199/ ... Medium.jpg[/img]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik snap dat hele gekut met die remmen dus helemaal niet, zeker dat gedoe met de TXI schijven niet
de txi maat (285mm) icm met een grotere zuigerklauw, goede brackets en leuke blokken ga je dus echt wel merken. Ik ben het met je eens: het kan altijd duurder en beter. Maar voor een clio/5 is dit toch een serieus stuk beter dan OEM
Gast

ja ok en wat kost dan zo een set op het einde van de rit ?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nieuw kost het best wat centen. honderd of 5-6 ben je zo kwijt schat ik.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gast

neen, ik bedoel met die txi zooi

ik denk niet dat je de 600 haalt, denk dat ik eind van de maand een heel leuk aanbod heb voor enkele complete setjes RS remmen.
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

-jo- schreef:neen, ik bedoel met die txi zooi

ik denk niet dat je de 600 haalt, denk dat ik eind van de maand een heel leuk aanbod heb voor enkele complete setjes RS remmen.
Passend op bijvoorbeeld een 19 ? :D

Ben nu een stuk zenuwachtiger met remmen geworden sinds het ongeluk met mijn auto, en wil dus nu echt gewoon het beste wat er mogelijk is binnen het budget ;)
Gast

idd, dat past op een 19 als je daarbij de adaptor van bart koopt.

Je kan ook steeds remmen op maat laten maken bij de meest gekende fabrikanten zoals Hispec, APracing om er maar enkele te noemen, maar reken daarbij wel op gemiddeld 1250€ tot .... hoe gek je het zelf wil maken.

Dan hoor ik er dadelijk weer roepen, "daar koop ik een auto voor". Dat zijn meestal ook diegene die het eerst aan de kant staan.
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

-jo- schreef:idd, dat past op een 19 als je daarbij de adaptor van bart koopt.

Je kan ook steeds remmen op maat laten maken bij de meest gekende fabrikanten zoals Hispec, APracing om er maar enkele te noemen, maar reken daarbij wel op gemiddeld 1250€ tot .... hoe gek je het zelf wil maken.

Dan hoor ik er dadelijk weer roepen, "daar koop ik een auto voor". Dat zijn meestal ook diegene die het eerst aan de kant staan.
Okay ;) Weet ik even genoeg :)
Kan ik weer aan het sparen slaan :beer: dan ter zijner tijd dan kijken wat ik ga doen :)
Bedankt iig (Y)
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Tom schreef:
ik snap dat hele gekut met die remmen dus helemaal niet, zeker dat gedoe met de TXI schijven niet
de txi maat (285mm) icm met een grotere zuigerklauw, goede brackets en leuke blokken ga je dus echt wel merken. Ik ben het met je eens: het kan altijd duurder en beter. Maar voor een clio/5 is dit toch een serieus stuk beter dan OEM
De 285mm set kost niet zo veel en remt een stukkie beter met de natuurlijk niet orginele blokken .
Set kost 175 pound
Maarja waarom zo'n grote remmen op een lichte auto is dan weer de vraag .
En dan krijg je natuurlijk het bekende antwoord dit is overkill .
De standaart remmen van een gtt zijn goed genoeg.
Yeah right .
Rijd maar eens een stukkie met my mee
dan doe ik remmen en dan doe jy geen gordel om. |:
Dit blijft een nutteloze discussie.
Net als de rest van het tuning gebeuren .
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik bedoelde eigenlijk met andere klauwen erbij. En origineel is echt niet voldoende als je een potje gaat sturen of het circuit op wil gaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gast

oldskool schreef:
Tom schreef:
ik snap dat hele gekut met die remmen dus helemaal niet, zeker dat gedoe met de TXI schijven niet
de txi maat (285mm) icm met een grotere zuigerklauw, goede brackets en leuke blokken ga je dus echt wel merken. Ik ben het met je eens: het kan altijd duurder en beter. Maar voor een clio/5 is dit toch een serieus stuk beter dan OEM
De 285mm set kost niet zo veel en remt een stukkie beter met de natuurlijk niet orginele blokken .
Set kost 175 pound
Maarja waarom zo'n grote remmen op een lichte auto is dan weer de vraag .
En dan krijg je natuurlijk het bekende antwoord dit is overkill .
De standaart remmen van een gtt zijn goed genoeg.
Yeah right .
Rijd maar eens een stukkie met my mee
dan doe ik remmen en dan doe jy geen gordel om. |:
Dit blijft een nutteloze discussie.
Net als de rest van het tuning gebeuren .
175 pond en dan zit je nog steeds met een enkele zuigerklauw van een 19 of 16v of is die er niet bij inbegrepen ? En ik heb zelf ook 19 gereden en vond dat dat al voor geen meter remde.
Plaats reactie