ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Het gaat om de balans tussen voor en achter. De discussie was toen dat je voor wel kan beïnvloeden, maar achter niet. Als je voor nu een stuk stugger hebt gemaakt, zouden de Express-staven een oplossing kunnen zijn.

Voor de prijs van Reichard (286 tot 928 euro) is het te proberen. Stugger dan standaard is het dan in ieder geval al.

http://reichhard-motorsport.com/catalog ... 6_100_2801
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Is stukken stuggere schokbrekers al niet voldoende?

die van 26,5 zijn goedkoper dan die van 25,5
is dat geen foutje op de site?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Misschien wel, maar veren en schokbrekers hebben niet dezelfde taak.

25,5 is misschien een speciale maat, gezien de maten onder de GTT en Express.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Steven
Car: M536

Vering en demping is echt toaal verschillend... het heeft wel invloed op elkaar, maar het hoort ook op elkaar afgestemd te zijn.

Ga je enorm stugge dempers op slappe veren zetten, dan probeer je dus alle kracht in je dempers weg te drukken, met als gevolg dat ze in no time lekslaan. Bovendien heeft het niet het gewenste effect als dat je een stugge veer neemt met een bijpassende demperafstelling.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ow ok
dus stuggere shoks dan moet je eigenlijk ook iets zwaardere veren hebben
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Precies.

Kan zo'n Koni-testbank dit soort afstemmingen in beeld brengen?
KoenGTT

Ff tussendoor...
Ik wil me getinte achterraam er weer inzetten. Helaas zijn hiervan de aansluitingen van de achterruitverwarming afgebroken. Dit is met koper bevestigd. Moet ik dan met kopersolderen ofzo heeft iemand hier ervaring mee?
R5GTT phase2
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Vering en demping is echt toaal verschillend... het heeft wel invloed op elkaar, maar het hoort ook op elkaar afgestemd te zijn.

Ga je enorm stugge dempers op slappe veren zetten, dan probeer je dus alle kracht in je dempers weg te drukken, met als gevolg dat ze in no time lekslaan. Bovendien heeft het niet het gewenste effect als dat je een stugge veer neemt met een bijpassende demperafstelling.
Vandaag nog ff met wat mensen gesproken die ervaring met dit soort dingen hebben
je schijnt meer te hebben aan dikkere torsiestaven ipv de veringsstaven
Alleen is het probleem dat het een heel gekloot is om ze weer op spanning te krijgen
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

KoenGTT schreef:Ff tussendoor...
Ik wil me getinte achterraam er weer inzetten. Helaas zijn hiervan de aansluitingen van de achterruitverwarming afgebroken. Dit is met koper bevestigd. Moet ik dan met kopersolderen ofzo heeft iemand hier ervaring mee?
Kan je eventueel lijmen. Zijn van Bison en van Loctite speciale lijmsetjes verkrijgbaar.
Kost alleen +/- 17 euro of zo.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Zitten de stabilisatorstaven er dan onder spanning in? Hoe bouwen ze die spanning dan op, in het midden zijn ze alleen verbonden aan de veerstaven?
Steven

Luco/Alpine-racer schreef:
Steven schreef:Vering en demping is echt toaal verschillend... het heeft wel invloed op elkaar, maar het hoort ook op elkaar afgestemd te zijn.

Vandaag nog ff met wat mensen gesproken die ervaring met dit soort dingen hebben
Alleen is het probleem dat het een heel gekloot is om ze weer op spanning te krijgen
Wat brabbel je nou vent? :D

Tuurlijk hebben die dikkere veringsstaven zin, ik weet ook wel waar ik over praat hoor.
Kep al es eerder gezegd dat ik op mijn corolla ook gespecificeerde veren heb met een lineaire opgegeven veerkarakteristiek. Met torsiestaven werkt dat precies hetzelfde, alleen ben je dan afhankelijk van wat er te verkrijgen is.
Je kunt daar je hele gewichtsverdeling mee bepalen he.

Verder hebben dikkere stabistangen juist niet heel veel nut, gezien de 5 z'n binnenste wieltje nog al eens optilt, bedenk ik me net :p
mark 5t
Contacteer:

dit klopt niet luco torsie staven dat zijn je veringsstaven.
wat wel klopt is hoe dikker hoe beter.
de torsie staven worden spanningsloos gemonteerd echter op het moment dat je de auto weer op zijn wielen zet dan gaan ze onder spanning staan.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De discussie begon ook met de gedachte dat achter sterkere veren moet komen als je die vooraan ook monteert.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

mark 5t schreef:

dit klopt niet luco torsie staven dat zijn je veringsstaven.
wat wel klopt is hoe dikker hoe beter.
de torsie staven worden spanningsloos gemonteerd echter op het moment dat je de auto weer op zijn wielen zet dan gaan ze onder spanning staan.
volgens mij zitten er vier staven in toch?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Klopt. Maar als de veerstaven eruit zijn, waarmee worden dan de torsiestaven onder spanning gezet? Ze zitten dan alleen nog aan elkaar vast:

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_2932.jpg[/img]
Gast

torsiestaven maken een groot verschil en net wat stevo zegt, je moet het redden met wat er te verkrijgen is.

In het geval van de 21 zijn er GrN staven en een cup achteras.

De GrN staven zijn al een pak dikker dan de standaards en dat zijn er ook 4, MAAR, 2 dezelfde en 2 verschillende. Dus in principe 3 verschillende staven.

De cup as is een massieve achteras. Moet nog uitdokteren hoe die in elkaar zit.

Dus voor de 5 zal er ook wel iets geweest zijn vermits deze ook jaren cup hebben gereden. Weer 1 van die secrects van renault denk ik.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik schat de 21-cup wel wat hoger in dan de 5-cup. Zou me niet verbazen als daar gewoon de dikste staven gemonteerd zijn, om het betaalbaar te houden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nou ja het verhaal was dat de veerstaven minder doen dan de torsiestaven
verder weet ik het ook niet :)
Gast

Ik zal het binnenkort eens aan Raepers vragen , die zal het wel weten.

Maar om nu even terug te komen op het hele verhaal. Wat is de bedoeling eigenlijk ? Stijver maken ? Wegligging verbeteren ?

Ik heb een complete koni set gekocht (voor achter) en heb me laten wijsmaken dat toch één van de betere opstellingen is voor de 5. Heb ik me dan een mouw laten aannaaien of niet ?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Martijn schreef:De discussie begon ook met de gedachte dat achter sterkere veren moet komen als je die vooraan ook monteert.
:)

Op zich logisch, maar bij een auto met torsiestaven wordt meestal alleen de voorzijde stugger gemaakt.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

-jo- schreef:Ik zal het binnenkort eens aan Raepers vragen , die zal het wel weten.

Maar om nu even terug te komen op het hele verhaal. Wat is de bedoeling eigenlijk ? Stijver maken ? Wegligging verbeteren ?

Ik heb een complete koni set gekocht (voor achter) en heb me laten wijsmaken dat toch één van de betere opstellingen is voor de 5. Heb ik me dan een mouw laten aannaaien of niet ?
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Ook op aanraden van 'kenners', maar helaas nog niet kunnen testen. Koni geel neem ik aan?
Gast

inderdaad, dat is em.
Merijn
Über-Spammer

Wanneer denk jij de boel te kunnen gaan testen? ;)

En wat voor veren heb je erbij genomen?
Steven

Koni geel is zeker geen verkeerde aanschaf, blijft nog steeds een van de betere dempers die te krijgen zijn.

Het feest kan alleen nog leuker worden met een set gespecificeerde veren, waarbij je de voorveren dus afstemt op de expresstorsies.

Ik heb het iig al vaker gezegd een set hookiewookie verlagingsveren heb je weinig aan. Helaas zijn dat bijna alle veren en zou je met veren op maat moeten gaan werken. (Bijv H&R, Merwede, Intraxx of standaard coils bij een schroefset).
Tis dan belangrijk om te weten wat de veerstijfheid van de originele voorveren is, die van een torsie is nog redelijk eenvoudig na te rekenen.
En dan waarmee de cup rijd, dat is ws. soortgelijke verhouding en in die verhouding (voor/achter dus) moet je een beetje doorgaan.

Vaak is dat voor kleine voorwielaandrijvers iets van 3/2 en voor een beetje leuke stugge veertjes zou je dan aan de voorkant wel op 3-5kg/mm moeten zitten gok ik zo.

De toyota starslet staat op 6kg/mm voor en 4kg/mm achter bijv.
mark 5t
Contacteer:

die stijvere express torsiestangen zou ik zeer zeker eens gaan proberen
lijkt me wel goed te werken en niet duur.
uitproberen dus en laat de resultaten hier even weten.

de vroegere 5alpine coupe racers hadden ook veel dikkere staven in de race versie dus het zal zeer zeker wel wat uitmaken.

wat betreft de achterdempers heb ik net uit zeer betrouwbare bron (oud coureur) vernomen dat bilsteins toch echt de beste waren voor een gtt aan de achterzijde.
Niels-16v
Contacteer:

ik rij nu ook rond met gele koni's in combinatie met orginele veren, opzich gaat dit prima.
Kan me voorstellen dat er eigenlijk stuggere veren bij horen...
Gast

Merijn schreef:Wanneer denk jij de boel te kunnen gaan testen? ;)

En wat voor veren heb je erbij genomen?
binnen een dikke maand denk ik. De veren komen ook van Koni, deze zijn rood maar kan geen specificatie vinden.
Merijn
Über-Spammer

Hoeveel verlaging? -35mm?

Ik heb veren van OMP, maar heb geen idee of het een beetje fatsoenlijk is. :) Als ik zover ben laat ik mijn ervaringen ook wel ff weten.
Gast

idd, -35

kheb nu gezien dat er aanbiedingen zijn aan scherpe prijzen

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... otohosting
Merijn
Über-Spammer

Voor dat geld kun je ze in NL ook wel krijgen. Ik heb ze voor minder in ieder geval. Rondom Koni's en een setje voorveren. Maar echt duur is het niet. Er komt alleen nog wat aan verzendkosten bij. :(
Gast

in belgië kost deze set ongeveer 600/650 €
Merijn
Über-Spammer

WTF? Meen je dat nou?

Ik zou de bon er eens bij moeten pakken, maar ik was volgens mij niet meer kwijt dan 350 euro voor de complete set ex. de veren. Veren kosten rond de 80 euro, als ik me niet vergis.
KoenGTT

Er dook laatst een foto op op http://www.5gt.nl van een 5 met angel eyes. Niemand heeft ooit wat gezien nou kwam ik net dit tegen.
Dat lijkt toch verdacht veel op angel eyes...
R5GTT phase2
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Ja zeker ...........
en mijn angel eyes rollen nog steeds van de prijs |: |:
Merijn
Über-Spammer

Jezus, wat een afzichtelijke dingen. En die prijs... :lol:
Gesloten