ACT: 5 GT Turbo.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Het gaat om de balans tussen voor en achter. De discussie was toen dat je voor wel kan beïnvloeden, maar achter niet. Als je voor nu een stuk stugger hebt gemaakt, zouden de Express-staven een oplossing kunnen zijn.
Voor de prijs van Reichard (286 tot 928 euro) is het te proberen. Stugger dan standaard is het dan in ieder geval al.
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... 6_100_2801
Voor de prijs van Reichard (286 tot 928 euro) is het te proberen. Stugger dan standaard is het dan in ieder geval al.
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... 6_100_2801
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Is stukken stuggere schokbrekers al niet voldoende?
die van 26,5 zijn goedkoper dan die van 25,5
is dat geen foutje op de site?
die van 26,5 zijn goedkoper dan die van 25,5
is dat geen foutje op de site?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Misschien wel, maar veren en schokbrekers hebben niet dezelfde taak.
25,5 is misschien een speciale maat, gezien de maten onder de GTT en Express.
25,5 is misschien een speciale maat, gezien de maten onder de GTT en Express.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Vering en demping is echt toaal verschillend... het heeft wel invloed op elkaar, maar het hoort ook op elkaar afgestemd te zijn.
Ga je enorm stugge dempers op slappe veren zetten, dan probeer je dus alle kracht in je dempers weg te drukken, met als gevolg dat ze in no time lekslaan. Bovendien heeft het niet het gewenste effect als dat je een stugge veer neemt met een bijpassende demperafstelling.
Ga je enorm stugge dempers op slappe veren zetten, dan probeer je dus alle kracht in je dempers weg te drukken, met als gevolg dat ze in no time lekslaan. Bovendien heeft het niet het gewenste effect als dat je een stugge veer neemt met een bijpassende demperafstelling.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ow ok
dus stuggere shoks dan moet je eigenlijk ook iets zwaardere veren hebben
dus stuggere shoks dan moet je eigenlijk ook iets zwaardere veren hebben
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Precies.
Kan zo'n Koni-testbank dit soort afstemmingen in beeld brengen?
Kan zo'n Koni-testbank dit soort afstemmingen in beeld brengen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ff tussendoor...
Ik wil me getinte achterraam er weer inzetten. Helaas zijn hiervan de aansluitingen van de achterruitverwarming afgebroken. Dit is met koper bevestigd. Moet ik dan met kopersolderen ofzo heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil me getinte achterraam er weer inzetten. Helaas zijn hiervan de aansluitingen van de achterruitverwarming afgebroken. Dit is met koper bevestigd. Moet ik dan met kopersolderen ofzo heeft iemand hier ervaring mee?
R5GTT phase2
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Vandaag nog ff met wat mensen gesproken die ervaring met dit soort dingen hebbenSteven schreef:Vering en demping is echt toaal verschillend... het heeft wel invloed op elkaar, maar het hoort ook op elkaar afgestemd te zijn.
Ga je enorm stugge dempers op slappe veren zetten, dan probeer je dus alle kracht in je dempers weg te drukken, met als gevolg dat ze in no time lekslaan. Bovendien heeft het niet het gewenste effect als dat je een stugge veer neemt met een bijpassende demperafstelling.
je schijnt meer te hebben aan dikkere torsiestaven ipv de veringsstaven
Alleen is het probleem dat het een heel gekloot is om ze weer op spanning te krijgen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Kan je eventueel lijmen. Zijn van Bison en van Loctite speciale lijmsetjes verkrijgbaar.KoenGTT schreef:Ff tussendoor...
Ik wil me getinte achterraam er weer inzetten. Helaas zijn hiervan de aansluitingen van de achterruitverwarming afgebroken. Dit is met koper bevestigd. Moet ik dan met kopersolderen ofzo heeft iemand hier ervaring mee?
Kost alleen +/- 17 euro of zo.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Zitten de stabilisatorstaven er dan onder spanning in? Hoe bouwen ze die spanning dan op, in het midden zijn ze alleen verbonden aan de veerstaven?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Wat brabbel je nou vent?Luco/Alpine-racer schreef:Vandaag nog ff met wat mensen gesproken die ervaring met dit soort dingen hebbenSteven schreef:Vering en demping is echt toaal verschillend... het heeft wel invloed op elkaar, maar het hoort ook op elkaar afgestemd te zijn.
Ga je enorm stugge dempers op slappe veren zetten, dan probeer je dus alle kracht in je dempers weg te drukken, met als gevolg dat ze in no time lekslaan. Bovendien heeft het niet het gewenste effect als dat je een stugge veer neemt met een bijpassende demperafstelling.
je schijnt meer te hebben aan dikkere torsiestaven ipv de veringsstaven
Alleen is het probleem dat het een heel gekloot is om ze weer op spanning te krijgen

Tuurlijk hebben die dikkere veringsstaven zin, ik weet ook wel waar ik over praat hoor.
Kep al es eerder gezegd dat ik op mijn corolla ook gespecificeerde veren heb met een lineaire opgegeven veerkarakteristiek. Met torsiestaven werkt dat precies hetzelfde, alleen ben je dan afhankelijk van wat er te verkrijgen is.
Je kunt daar je hele gewichtsverdeling mee bepalen he.
Verder hebben dikkere stabistangen juist niet heel veel nut, gezien de 5 z'n binnenste wieltje nog al eens optilt, bedenk ik me net

dit klopt niet luco torsie staven dat zijn je veringsstaven.Luco/Alpine-racer schreef:Vandaag nog ff met wat mensen gesproken die ervaring met dit soort dingen hebbenSteven schreef:Vering en demping is echt toaal verschillend... het heeft wel invloed op elkaar, maar het hoort ook op elkaar afgestemd te zijn.
Ga je enorm stugge dempers op slappe veren zetten, dan probeer je dus alle kracht in je dempers weg te drukken, met als gevolg dat ze in no time lekslaan. Bovendien heeft het niet het gewenste effect als dat je een stugge veer neemt met een bijpassende demperafstelling.
je schijnt meer te hebben aan dikkere torsiestaven ipv de veringsstaven
Alleen is het probleem dat het een heel gekloot is om ze weer op spanning te krijgen
wat wel klopt is hoe dikker hoe beter.
de torsie staven worden spanningsloos gemonteerd echter op het moment dat je de auto weer op zijn wielen zet dan gaan ze onder spanning staan.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
De discussie begon ook met de gedachte dat achter sterkere veren moet komen als je die vooraan ook monteert.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
volgens mij zitten er vier staven in toch?mark 5t schreef:dit klopt niet luco torsie staven dat zijn je veringsstaven.Luco/Alpine-racer schreef:Vandaag nog ff met wat mensen gesproken die ervaring met dit soort dingen hebbenSteven schreef:Vering en demping is echt toaal verschillend... het heeft wel invloed op elkaar, maar het hoort ook op elkaar afgestemd te zijn.
Ga je enorm stugge dempers op slappe veren zetten, dan probeer je dus alle kracht in je dempers weg te drukken, met als gevolg dat ze in no time lekslaan. Bovendien heeft het niet het gewenste effect als dat je een stugge veer neemt met een bijpassende demperafstelling.
je schijnt meer te hebben aan dikkere torsiestaven ipv de veringsstaven
Alleen is het probleem dat het een heel gekloot is om ze weer op spanning te krijgen
wat wel klopt is hoe dikker hoe beter.
de torsie staven worden spanningsloos gemonteerd echter op het moment dat je de auto weer op zijn wielen zet dan gaan ze onder spanning staan.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Klopt. Maar als de veerstaven eruit zijn, waarmee worden dan de torsiestaven onder spanning gezet? Ze zitten dan alleen nog aan elkaar vast:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_2932.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_2932.jpg[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
torsiestaven maken een groot verschil en net wat stevo zegt, je moet het redden met wat er te verkrijgen is.
In het geval van de 21 zijn er GrN staven en een cup achteras.
De GrN staven zijn al een pak dikker dan de standaards en dat zijn er ook 4, MAAR, 2 dezelfde en 2 verschillende. Dus in principe 3 verschillende staven.
De cup as is een massieve achteras. Moet nog uitdokteren hoe die in elkaar zit.
Dus voor de 5 zal er ook wel iets geweest zijn vermits deze ook jaren cup hebben gereden. Weer 1 van die secrects van renault denk ik.
In het geval van de 21 zijn er GrN staven en een cup achteras.
De GrN staven zijn al een pak dikker dan de standaards en dat zijn er ook 4, MAAR, 2 dezelfde en 2 verschillende. Dus in principe 3 verschillende staven.
De cup as is een massieve achteras. Moet nog uitdokteren hoe die in elkaar zit.
Dus voor de 5 zal er ook wel iets geweest zijn vermits deze ook jaren cup hebben gereden. Weer 1 van die secrects van renault denk ik.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Ik schat de 21-cup wel wat hoger in dan de 5-cup. Zou me niet verbazen als daar gewoon de dikste staven gemonteerd zijn, om het betaalbaar te houden.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
nou ja het verhaal was dat de veerstaven minder doen dan de torsiestaven
verder weet ik het ook niet
verder weet ik het ook niet

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ik zal het binnenkort eens aan Raepers vragen , die zal het wel weten.
Maar om nu even terug te komen op het hele verhaal. Wat is de bedoeling eigenlijk ? Stijver maken ? Wegligging verbeteren ?
Ik heb een complete koni set gekocht (voor achter) en heb me laten wijsmaken dat toch één van de betere opstellingen is voor de 5. Heb ik me dan een mouw laten aannaaien of niet ?
Maar om nu even terug te komen op het hele verhaal. Wat is de bedoeling eigenlijk ? Stijver maken ? Wegligging verbeteren ?
Ik heb een complete koni set gekocht (voor achter) en heb me laten wijsmaken dat toch één van de betere opstellingen is voor de 5. Heb ik me dan een mouw laten aannaaien of niet ?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Martijn schreef:De discussie begon ook met de gedachte dat achter sterkere veren moet komen als je die vooraan ook monteert.

Op zich logisch, maar bij een auto met torsiestaven wordt meestal alleen de voorzijde stugger gemaakt.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Ook op aanraden van 'kenners', maar helaas nog niet kunnen testen. Koni geel neem ik aan?-jo- schreef:Ik zal het binnenkort eens aan Raepers vragen , die zal het wel weten.
Maar om nu even terug te komen op het hele verhaal. Wat is de bedoeling eigenlijk ? Stijver maken ? Wegligging verbeteren ?
Ik heb een complete koni set gekocht (voor achter) en heb me laten wijsmaken dat toch één van de betere opstellingen is voor de 5. Heb ik me dan een mouw laten aannaaien of niet ?
Koni geel is zeker geen verkeerde aanschaf, blijft nog steeds een van de betere dempers die te krijgen zijn.
Het feest kan alleen nog leuker worden met een set gespecificeerde veren, waarbij je de voorveren dus afstemt op de expresstorsies.
Ik heb het iig al vaker gezegd een set hookiewookie verlagingsveren heb je weinig aan. Helaas zijn dat bijna alle veren en zou je met veren op maat moeten gaan werken. (Bijv H&R, Merwede, Intraxx of standaard coils bij een schroefset).
Tis dan belangrijk om te weten wat de veerstijfheid van de originele voorveren is, die van een torsie is nog redelijk eenvoudig na te rekenen.
En dan waarmee de cup rijd, dat is ws. soortgelijke verhouding en in die verhouding (voor/achter dus) moet je een beetje doorgaan.
Vaak is dat voor kleine voorwielaandrijvers iets van 3/2 en voor een beetje leuke stugge veertjes zou je dan aan de voorkant wel op 3-5kg/mm moeten zitten gok ik zo.
De toyota starslet staat op 6kg/mm voor en 4kg/mm achter bijv.
Het feest kan alleen nog leuker worden met een set gespecificeerde veren, waarbij je de voorveren dus afstemt op de expresstorsies.
Ik heb het iig al vaker gezegd een set hookiewookie verlagingsveren heb je weinig aan. Helaas zijn dat bijna alle veren en zou je met veren op maat moeten gaan werken. (Bijv H&R, Merwede, Intraxx of standaard coils bij een schroefset).
Tis dan belangrijk om te weten wat de veerstijfheid van de originele voorveren is, die van een torsie is nog redelijk eenvoudig na te rekenen.
En dan waarmee de cup rijd, dat is ws. soortgelijke verhouding en in die verhouding (voor/achter dus) moet je een beetje doorgaan.
Vaak is dat voor kleine voorwielaandrijvers iets van 3/2 en voor een beetje leuke stugge veertjes zou je dan aan de voorkant wel op 3-5kg/mm moeten zitten gok ik zo.
De toyota starslet staat op 6kg/mm voor en 4kg/mm achter bijv.
die stijvere express torsiestangen zou ik zeer zeker eens gaan proberen
lijkt me wel goed te werken en niet duur.
uitproberen dus en laat de resultaten hier even weten.
de vroegere 5alpine coupe racers hadden ook veel dikkere staven in de race versie dus het zal zeer zeker wel wat uitmaken.
wat betreft de achterdempers heb ik net uit zeer betrouwbare bron (oud coureur) vernomen dat bilsteins toch echt de beste waren voor een gtt aan de achterzijde.
lijkt me wel goed te werken en niet duur.
uitproberen dus en laat de resultaten hier even weten.
de vroegere 5alpine coupe racers hadden ook veel dikkere staven in de race versie dus het zal zeer zeker wel wat uitmaken.
wat betreft de achterdempers heb ik net uit zeer betrouwbare bron (oud coureur) vernomen dat bilsteins toch echt de beste waren voor een gtt aan de achterzijde.
ik rij nu ook rond met gele koni's in combinatie met orginele veren, opzich gaat dit prima.
Kan me voorstellen dat er eigenlijk stuggere veren bij horen...
Kan me voorstellen dat er eigenlijk stuggere veren bij horen...
binnen een dikke maand denk ik. De veren komen ook van Koni, deze zijn rood maar kan geen specificatie vinden.Merijn schreef:Wanneer denk jij de boel te kunnen gaan testen?
En wat voor veren heb je erbij genomen?
idd, -35
kheb nu gezien dat er aanbiedingen zijn aan scherpe prijzen
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... otohosting
kheb nu gezien dat er aanbiedingen zijn aan scherpe prijzen
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... otohosting
WTF? Meen je dat nou?
Ik zou de bon er eens bij moeten pakken, maar ik was volgens mij niet meer kwijt dan 350 euro voor de complete set ex. de veren. Veren kosten rond de 80 euro, als ik me niet vergis.
Ik zou de bon er eens bij moeten pakken, maar ik was volgens mij niet meer kwijt dan 350 euro voor de complete set ex. de veren. Veren kosten rond de 80 euro, als ik me niet vergis.
Er dook laatst een foto op op http://www.5gt.nl van een 5 met angel eyes. Niemand heeft ooit wat gezien nou kwam ik net dit tegen.
Dat lijkt toch verdacht veel op angel eyes...
Dat lijkt toch verdacht veel op angel eyes...
R5GTT phase2
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ja zeker ...........
en mijn angel eyes rollen nog steeds van de prijs

en mijn angel eyes rollen nog steeds van de prijs

