Paul's R19 16V --> gesloopt
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
nope..eerst een electronische compressorfohn op dit apparaat 

-
- Contacteer:
hoop dat ik morgenochtend tijd en zin heb om em te stofzuigen enzo..wassen gaat in ieder geval gebeuren..hij is momenteel grijs ipv blauw 

-
- Contacteer:
zit wel wat wit/grijze striping over de motorkap en de zijkant 

-
- Contacteer:
APK-tijd...
1) Wou even kijken naar mn schijf, zag wat slijtage op de bovenste 5cm van de schijf, dus ik voelen, kan ik zo mn hele schijf een paar cm heen en weer bewegen...wat is dat? zal wel wiellager zijn..
2) Hoor bij sturen mn veerpootlagers flink kraken..weet niet of dit apk-afkeur is, maar vervangen moet t toch worden denk ik..alleen heb ik koni-veerpoten..hoe vervang je daarbij de veerpootlagers/toplagers? en welke moet je dan kopen?
danku!
1) Wou even kijken naar mn schijf, zag wat slijtage op de bovenste 5cm van de schijf, dus ik voelen, kan ik zo mn hele schijf een paar cm heen en weer bewegen...wat is dat? zal wel wiellager zijn..
2) Hoor bij sturen mn veerpootlagers flink kraken..weet niet of dit apk-afkeur is, maar vervangen moet t toch worden denk ik..alleen heb ik koni-veerpoten..hoe vervang je daarbij de veerpootlagers/toplagers? en welke moet je dan kopen?
danku!
Kijk allereerst even of de centrale bout bovenop de demper nog goed vast zit. (dat toplager is overigens gewoon standaard, ook als er andere dempers op zitten.
Dat van die paar cm (!) beweging op de schijf klinkt goed; welke kant op?
Misschien is het leuk om iemand een filmpje te laten maken als je gaat rijden, inclusief de crash
Dat van die paar cm (!) beweging op de schijf klinkt goed; welke kant op?
Misschien is het leuk om iemand een filmpje te laten maken als je gaat rijden, inclusief de crash

rev it like a rental
-
- Contacteer:
bout bovenop ga ik nakijken..
ik schrok zelf ook wel van de speling ja..
de speling is zoveel dat de schijf bij vol insturen tegen de remklauw aanloopt, vandaar dat er krassen op mn schijf zitten..
maar wat kan het zijn? lager? iets anders wat los zit of kapot is?
ik schrok zelf ook wel van de speling ja..

maar wat kan het zijn? lager? iets anders wat los zit of kapot is?
ja, een van die twee. zeker.Paul1916v schreef: maar wat kan het zijn? lager? iets anders wat los zit of kapot is?
-
- Contacteer:
centrale moer ga ik ff een slinger geven zo, anders maar wiellager vervangen..thanx! 
ondertussen ook alvast de kat eronder gehangen voor de apk van volgende week..

ondertussen ook alvast de kat eronder gehangen voor de apk van volgende week..
de schijf wordt opgesloten tussen het deel wat in het lager geperst zit en het wiel, als de centrale moer los zou zitten zou het hele fusee naar buiten komen, inclusief remklauw, dus daar gaat hij niet van aanlopen.
eigenlijk zou alleen een compleet verrot lager de speling in die richting kunnen verklaren toch ?
eigenlijk zou alleen een compleet verrot lager de speling in die richting kunnen verklaren toch ?
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Of de remklauw moet los zitten.
@paul. wanneer heb je getest of je remschijf los zat. met de wielen er op of er af? En als het wiel er af is. zit ie wel vast met die torx boutjes op je naaf?
@paul. wanneer heb je getest of je remschijf los zat. met de wielen er op of er af? En als het wiel er af is. zit ie wel vast met die torx boutjes op je naaf?
Project: GTT Blue Sport
Als die centrale moer los zit, heeft een lager veel meer bewegingsvrijheid. Zelfs een nieuw lager heeft dan vaak heel veel speling. Door die naafmoer netjes aan te poeieren wordt het lager opgesloten tussen aandrijfas en naaf.Tijn schreef:de schijf wordt opgesloten tussen het deel wat in het lager geperst zit en het wiel, als de centrale moer los zou zitten zou het hele fusee naar buiten komen, inclusief remklauw, dus daar gaat hij niet van aanlopen.
rev it like a rental
-
- Contacteer:
@Frits: zit 1 bout in, die zit vast..die grote speling voelde ik met t wiel eraf, maar met wiel erop moet ie t ook doen om die krassen te kunnen veroorzaken op mijn remschijf..
-
- Contacteer:
ok nou de centrale moer zat dus los..kon em zo met de ratel nog een slag geven..nu zo vast mogelijk gedraaid, auto weer omhoog, wiel eraf en voel zo goed als geen speling meer..
vandeweek voor de apk nog ff de luchttol erop om em echt vast te zetten?
Kat zit er in ieder geval weer onder, scheelt toch best wel een hoop geluid..
moeten de toplagers eigenlijk vervangen zijn met de apk? merk er niet veel van met sturen of wat dan ook, alleen kraakt ie wat..
vandeweek voor de apk nog ff de luchttol erop om em echt vast te zetten?
Kat zit er in ieder geval weer onder, scheelt toch best wel een hoop geluid..
moeten de toplagers eigenlijk vervangen zijn met de apk? merk er niet veel van met sturen of wat dan ook, alleen kraakt ie wat..
je hoort hem op 250 Nm met de momentsleutel te doen.
-
- Contacteer:
geen momentsleutel hier, maar hoor je ook niet elke keer een nieuwe bout te gebruiken? zoiets heb ik ook wel es gehoord..
maar goed, zit nu in ieder geval vast..geen geschaaf meer bij vol sturen!
zo ziet mn schijf er nu uit..apk afkeur? rem je dat nog weg?
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... schijf.jpg[/img]
maar goed, zit nu in ieder geval vast..geen geschaaf meer bij vol sturen!

zo ziet mn schijf er nu uit..apk afkeur? rem je dat nog weg?
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... schijf.jpg[/img]
En effe geleidepennen schoonmaken en invettne + looprand van de blokjes.
vaag datie losgelopen is...
Linker kant zie ik, dus die die we vervange hebben toch?
schijf moet je ff af laten draaien ja, kost je geen drol als t goed is. Wegremmen doe je dat niet, ja je remblok rem je weg, niet je schijf. Ff zsm laten afdraaien dus, voor je je remblokken ook naar de schraalheid rijd..
Linker kant zie ik, dus die die we vervange hebben toch?
schijf moet je ff af laten draaien ja, kost je geen drol als t goed is. Wegremmen doe je dat niet, ja je remblok rem je weg, niet je schijf. Ff zsm laten afdraaien dus, voor je je remblokken ook naar de schraalheid rijd..
-
- Contacteer:
kom ik binnenkort wel jouw kant op Ralf!
(zal wel t weekend worden)
@Haas: aardig wazig ja..we hebben ze allebei los gehad bij de koppelingknutselpraktijken, daarna blijkbaar toch niet goed genoeg vastgezet..denk ik..

@Haas: aardig wazig ja..we hebben ze allebei los gehad bij de koppelingknutselpraktijken, daarna blijkbaar toch niet goed genoeg vastgezet..denk ik..
-
- Contacteer:
Paul1916v schreef: moeten de toplagers/veerpootlagers eigenlijk vervangen zijn met de apk? merk er niet veel van met sturen of wat dan ook, alleen kraakt ie wat..

-
Volgens mij moet je wel een nieuwe moer gebruiken als hij los is geweest.
En inderdaad met de momentsleutel vastzetten.
Gr, Frits.
Gr, Frits.
Moeren worden toch ook standaard bij het wiellager geleverd,Frits Clio 16v schreef:Volgens mij moet je wel een nieuwe moer gebruiken als hij los is geweest.
Gr, Frits.
kreeg er tenminste vorige week wel 1
-
Ja, daarom juist 

-
- Contacteer:
we hebben de assen los gehad toen t blok eruit ging, en geen nieuwe moeren gebruikt dus, naja zit nu weer vast, beetje in de gaten houden, maar tot nu toe gaat t goed, geen rare geluiden meer bij vol sturen.. 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Afhankelijk van hoeveel speling er op zit. Het kan een punt van afkeur zijn.Paul1916v schreef:Paul1916v schreef: moeten de toplagers/veerpootlagers eigenlijk vervangen zijn met de apk? merk er niet veel van met sturen of wat dan ook, alleen kraakt ie wat..
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
-
- Contacteer:
als ik aan de veetpoot voel, voel ik helemaal geen speling, op t wiel voel ik ook niets..alleen bij sturen bij langzaam rijden/stilstaan hoor ik ze kraken..
naja ga t wel proberen zonder ze te vervangen, anders binnen 2 weken herkeuren = gratis
naja ga t wel proberen zonder ze te vervangen, anders binnen 2 weken herkeuren = gratis

Dat geluid komt snel genoeg weer terug als je geen nieuwe moer gebruikt hebt. Heb onlangs hetzelfde probleem gehad bij mijn Gaap. Daar deed een druppel Loctite echt wonderen.Paul1916v schreef:we hebben de assen los gehad toen t blok eruit ging, en geen nieuwe moeren gebruikt dus, naja zit nu weer vast, beetje in de gaten houden, maar tot nu toe gaat t goed, geen rare geluiden meer bij vol sturen..