Effe geleden dat we hier iets gepost hebben, maar dat komt omdat we gewoon probleemloos hebben kunnen scheuren en er geen nieuws was. Tot vandaag... En eigenlijk al sinds de vorige keer dat we naar de Ring zijn geweest. Hij doet het namelijk niet goed meer.
De vorige keer hadden we al eens gemerkt dat hij zonder verdere aanleiding ineens slecht ging lopen op de Ring, bij flink doortrappen. Bij normaal, sportief gebruik op de openbare weg was er amper een probleem. We zijn toen even op onderzoek uit gegaan en kwamen bij een bobine kabel uit die wat scheurtjes had. Kabelset vervangen voor een nieuwe en ook de bougies vervangen voor een setje verse, want 1 van de bougies zag er niet best meer uit (de meest linker, aan de bakzijde). De auto leek het daardoor beter te doen, liep soepeler en 'plofte' niet meer.
Dus vandaag met frisse moed richting de Eifel. Onderweg nergens last van gehad en de auto deed het prima. Meteen maar een rondje gedaan, na de tank volgegooid te hebben en de banden op de juiste spanning gezet tet hebben. 1e rondje helemaal niks aan de hand, dus we dachten dat we het daarmee verholpen hadden. Helaas, te vroeg gejuicht.
Bij het ingaan van de 2e ronde, die we er direct achteraan plakten, was het al snel mis. Verlies van vermogen en het leek er sterk op dat de motor weer op 3 cilinders liep. Rondje volgemaakt op cruise-snelheid (waarschijnlijk een zuinigheidsrecord!) en op de parkeerplaats gekeken of we iets konden ondekken. De beruchte linker bougie eruit en die zag weer flink zwart, terwijl de anderen er gewoon prima uit zagen. Er lijkt dus iets mis te zijn bij die cilinder. Kabels voor de zekerheid gecheckt, niets aan de hand, verdelerkap en rotor bekeken en daar konden we ook niet direct iets aan zien, maar deze zijn niet vernieuwd. Daarna nog even gekeken naar de injectoren en, buiten het feit dat de 'schoentjes' die de kabels tegen hitte beschermen helemaal aan gort zijn, was daar weinig aan te zien. Ook met lopende motor en een beetje friemelen aan die stekkers gebeurde er niets en liep de auto netjes stationair.
Foto bougies:
[img]
http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 0uclvv.jpg[/img]
Waar de auto op de Ring eigenlijk alleen maar problemen gaf bij hoge toerentallen en vragen van vermogen, werd het op de terugweg steeds erger en liep ie ook slecht bij lagere toerentallen. Helaas geen opnames van gemaakt, maar het klonk echt niet goed. Als de motor inhield, dan hoorde je een vervelende rammel/tik uit de motorruimte komen.
Na een eetstop maar op het gemakje naar huis gereden en gelukkig heelhuids thuis gekomen. De motor loopt nu heel moeizaam en lijkt zelfs op meerdere cilinders slechter te lopen, al weten we dat niet zeker (@Haas, kun je effe bevestigen, danwel ontkrachten?).
Nu is onze vraag: Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn? En zo niet, wat is jullie advies om er toch achter te komen?
Alvast bedankt!
