ACT: Nürburgring

Alle zaken gerelateerd aan de Nurburgring
Plaats reactie
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik rekende even uit hoeveel 48 rondjes precies kosten :p . kantelpunt is volgens mij 66 ronden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bij de kassa staat tegenwoordig een monitor met info. Filpmje ook online, wellicht leuk voor rtc'ers die ook eens rondje willen rijden

http://nuerburgring.gosign.de/Nordschleife.153.0.html
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik hoor nogal wat gedoe over tuv keuringen en strengere regels her en der. Ben benieuwd wat er van waar is. Hieronder wat info van nurburgring.nl

TÜV REGELGEVING VOOR RINGTOOLS VANAF 2008
NAAR EEN TEKST VAN CARSTEN SCHRÖDER (TOURISTENFAHRER FORUM)
VERSIE 2

Basisregels:

1. Bij elke verandering aan een voertuig is een TUV keuring vereist. Anders zal de wettelijke goedkeuring van het voertuig direct komen te vervallen. *

2. Ombouw-werken zijn alleen binnen het originele modellengamma van een autofabrikant mogelijk, door middel van een individuele keuring. **

3. Motorsport-onderdelen (met FIA-goedkeuring) kunnen weliswaar vaak meer belasting verdragen als originele onderdelen, maar kunnen met het oog op de Wegenverkeerswet & dagelijks gebruik als ongeschikt worden verklaard. ALS het al mogelijk om ze laten keuren, dan alleen via een individuele keuring.

4. De uitvoerende TUV keurmeester die een individuele keuring uitvoert, kan daar rechterlijk aansprakelijk voor worden gesteld. Dat is uit verzekerings-oogpunt zeer belangrijk ! Kort gezegd: TUV goedgekeurde delen zijn voor politie & GmbH in orde. ***

5. De EU zal op dit gebied steeds meer gaan reguleren. De speelruimte om iets aan auto’s te doen zal daardoor steeds kleiner worden.

6. Een niet juist / onvolledig uitgevoerde TUV keuring of een uitgevoerde aanpassing nadat een keuring heeft plaatsgevonden leidt ook direct tot het intrekken van de toelating van de auto op de weg. Daardoor kan het zijn, dat naar een andere keurmeester gegaan zal moeten worden, om de auto naar de meest actuele wetgeving gekeurd te kunnen krijgen. Omdat een keurmeester aansprakelijk kan worden gesteld, zullen velen echter niet meewerken. Een keurmeester met autosport-achtergrond is vaak beter op de hoogte !

7. Een ombouw bij tuningsbedrijven, die deze mogelijkheid commercieel aanbieden en de bijbehorende keuringen doorvoeren, is daarom niet zonder reden zo prijzig. Let op: Ook hier is gezond wantrouwen verstandig. Duur betekent niet altijd goed.

8. Gerepareerde of eerder beschadigde onderdelen mogen niet gebruikt worden. ****

9. Veranderingen aan het voertuig moeten aan de verzekeringsmaatschappij worden gemeld.

10. Buitenlandse voertuigen moeten 1. Veilig zijn voor verkeersdeelname. 2. Aan de geluidsvoorschriften voldoen. 3. Zijn aan EU-recht / wetgeving onderworpen. De Nurburgring GmbH heeft zijn eigen huisrecht / huisregels en heeft binnen de jurisdictie de Wegenverkeerswet als leidend aangeduid. Dat betekent voor een eigenaar van een buitenlands voertuig dat hij (om veilig te kunnen rijden) een Duitse TUV-goedkeuring van zijn auto moet laten maken en deze altijd bij zich moet hebben. Uitzondering: Denemarken

Op de Nordschleife zelf, is het voor een originele auto voldoende om APK te hebben. Het is hier handig om een aparte TUV keuring te laten maken, maar niet noodzakelijk. Zodra je de auto gaat tunen, moeten alle veranderingen gepaard gaan met TUV keuringen. Zonder deze bewijzen, loop je het risico te worden geweigerd op basis van het Hausrecht van de GmbH !

Buiten de Ring is een NL APK afdoende, zowel voor originele, als gemodificeerde auto's.

----------------------------------------------------------------------------------

* Dat betreft dus ook een verlaging / verandering van de wagenhoogte. Hetzelfde geldt voor gewichtsreductie.

** Auto-onderdelen zijn alleen binnen dezelfde model-lijn & model-generatie uit te wisselen. Dit kan alleen d.m.v. een individuele keuring. Voorbeeld: een Golf 1 met 16V blok is verboden. Ombouw is alleen mogelijk tot maximaal Golf Gti van dezelfde generatie.

Het is echter mogelijk om via individuele keuringen (remtests, emissie-tests, tacho-ijken – zeg maar vergelijkbare tests voor RDW goedkeuring in NL.) een goedkeuring te krijgen. Dit is echter zeer ingewikkeld en kostbaar.

Onderdelen kunnen echter wel per individuele keuring tussen automerken worden uitgewisseld. Voorbeeld: BMW vleugel op een VW Jetta. Het onderdeel heeft immers reeds een onderdeel-goedkeuring en ABE door BMW en zal door testritten worden gekeurd. Indien OK = goedkeuring.

*** Het is het beste om de ombouw op foto vast te leggen. Dan komen er later geen onduidelijkheden.

**** Hier gaat het bijvoorbeeld om een rolkooi die uit een andere (beschadigde) auto gehaald is en niet goed gerepareerd is.


Techniek:

· Goedkeuring d.m.v. “Materialgutachten” : Sinds 1994 niet meer mogelijk.

· Onderdelen met onderdeelgoedkeuring / ABE: Moeten worden gekeurd.

· Stuurwiel: zie punt 3 & 4 van het bovenstaande betoog.

· (Kuip)stoel: De inbouwhoogte en het ontwerp van de stoel mogen het zicht van de bestuurder niet beinvloeden. Kuipstoelen met “oren” zijn verboden. De stoel moet in afstand en hoogte verstelbaar zijn. Verstelling van de stoel met in de auto aanwezige middelen kunnen plaatsvinden.

· Airbag / ABS (zie ook: Remmen): Kan alleen worden uitgebouwd als het model ook zonder deze opties leverbaar was. Opmerking: een aan / uit schakelaar voor ABS moet worden gekeurd !

· Gordel: Gordels met draai-sluiting zijn verboden. Zie verder punt 3 & 4. De gordel moet zoveel mogelijk aan originele (dus geteste) bevestigingspunten worden bevestigd. Als er geen bevestigingspunten voorhanden zijn, dan ringen / ogen en bevestigingsplaten van de gordel-fabrikant inbouwen. BELANGRIJK: voor het inbouwen van deze bevestigingspunten met de TUV keurmeester overleg plegen en individuele keuring uitvoeren. Maximale hoogte van de gordel: horizontaal. Minimale hoek naar onderen / achteren: 45 graden. De gordels moeten symetrisch t.o.v. de lengte-as van het voertuig gemonteerd worden. (Bevestiging van de bovenste punten aan de C-stijl is dus verboden.Gebruik daarvoor dus de achterbank.) In de naaste omgeving van de gordels morgen geen uitstekende onderdelen van de auto aanwezig zijn die de gordels kunnen beschadigen. Ze moeten dus vrij kunnen bewegen. Belangrijke links: http://www.schroth.com/installation-instructions/de/ & http://www.schroth.com/racing/faq.php

· Ramen: Makrolon-ruiten met stempel zijn toegestaan. Vaste ruiten zijn ook o.k., zolang er een opening in zit om de bestuurder in noodgevallen te kunnen redden. Binnenlaten van buitenlucht moet mogelijk zijn. In een coupe moet dus zowel aan de bestuurders- als aan de passagierszijde een opening voor lucht hebben.

· Raambanden & Raamfolie: Dit staat in de Wegenverkeerswet beschreven: 1 % van het totale oppervlak van de (voor) ruit mag beplakt zijn BUITEN het zichtbereik van de bestuurder. Zonne-kleppen zijn voorgeschreven, ook in combinatie met een rolkooi. Donkere raamfolie op voor- en zijruiten zijn niet toegestaan.

· Rolkooi: Bescherming / Padding in het gebied waar contact mogelijk is, is verplicht. Zonnekleppen zijn verplicht !

· Motor & Aandrijving: Alles wat af fabriek voor een modelgeneratie beschikbaar was, is toegestaan. Voorbeeld: Golf 2 1.4 met een Golf 2 G60 blok. Noodzakelijke voorwaarden: Onderstel moet overgenomen worden (met stabi). De reminstallatie moet overgenomen worden (inclusief BKV - remkrachtverdeler?), evenals de aandrijflijn en het uitlaatsysteem. Stuurbekrachtiging is verplicht. Indien aanwezig, ook een gelijmde voorruit (versteviging van de carrosserie). Velg / Bandcombinatie moet ook worden overgenomen. MAAR: zie ook punt 2 van de toevoegingen.

· Benzineleidingen in de cockpit: Is mogelijk, liefst van koper. Een aantal additieven in benzine kunnen leidingen van kunststof / rubber doen oplossen ! (Is waar !) Hoe exact in te bouwen in de auto snap ik niet helemaal…..(komt nog)

· Onderstel & Remmen: Drie dingen komen hier aan bod: camberplates, verlaging en werking van ABS bij grotere remmen. Voor verlaging moet er opnieuw gekeurd worden. De werking van het ABS bij andere remmen moet door rij-tests worden gekeurd. Over camberplates wordt geen uitsluitsel gegeven.

· Uitlaatsysteem: Mag de in de voertuigpapieren vastgelegde waarde niet overschrijden. Maximaal is 95 DB toegestaan. Staat er in de papieren een lagere DB waarde, dan is deze bindend. Auto’s die af fabriek meer als 95 DB produceren, zijn van deelname aan Touristfahrten uitgesloten.

· Carosserie: Verstelbare carrosseriedelen moeten in alle standen worden getest / gekeurd. Ijzeren sleepogen mogen niet in de auto vast ingebouwd zitten. Ze moeten in de auto worden meegenomen en indien noodzakelijk pas dan erop gezet / gebruikt worden. Canvas / Stoffen sleepogen zijn toegestaan. Voor motorkapsluitingen en noodstroom-schakelaars geldt dat ze verzinkt moeten worden ingebouwd of moeten worden afgedekt.

Voor verdere vragen: markus.schaefer@de.tuv.com
(Markus Schäfer is een van de TUV controleurs op de Ring)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dan kan ik het schudden :lol: :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dan kan iedereen het schudden met een niet 100% standaard auto :)

Ben benieuwd.......
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ze hopen zo geld in het laadje te krijgen door autos te gaan keuren?

Ik denk dat je 90% van je klandizie zo hard voor het hoofd stoot dat ze gewoon niet meer komen.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

ben inderdaad wel benieuwd hoe dit uit gaat pakken, hoe streng ze gaan zijn enzo
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Steven schreef:Ze hopen zo geld in het laadje te krijgen door autos te gaan keuren?

Ik denk dat je 90% van je klandizie zo hard voor het hoofd stoot dat ze gewoon niet meer komen.
Ze zijn in de Duitse regering niet zo'n fan van de TF. ik zie het nog wel gebeuren dat ze het gaan verbieden.......
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

als het echt verboden gat worden, gaat dan de regering voor de onderhoudskosten opdraaien?

of is dit het begin van het einde van een historisch cicuit?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

TF staat voor? (Ja de ring, dat begrijp ik...)

Die keuringen doen ze al sinds september steeksproefsgewijs, ze kijken gewoon wat er op je auto zit en wat ervan mag.
Volgens mij rijd je daarna een rondje, wacht een uurtje of kijkt als die gast naar de plee gaat en je kan er zo weer op volgens mij :D
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

TouristenFahrten
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Al gevonden ondertussen, zit me ff in te lezen maar dis niet grappig.

Als het het zo doorzet zal de Corolla nooit de ring meer zien...
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

Steven schreef:Al gevonden ondertussen, zit me ff in te lezen maar dis niet grappig.

Als het het zo doorzet zal de Corolla nooit de ring meer zien...
en niet alleen jouw 'Rolla...

toch lullig voor een aantal mensen die "purpose built" een rode Clio aan het preparen zijn...

(N)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

leuk is anders, maar het zal niet voor niks zijn?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja politieke redenen he, net als dat ze hier ook altijd Zandvoort lopen te zieken met die geluidsdagen.
TouristenFahren levert te weinig op (in vergelijking met races etc.) en teveel overlast en ongelukken.

Maar voor velen valt gewoon een compleet stuk hobby weg, das ronduit jammer.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

klote (N)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Tja politieke redenen he, net als dat ze hier ook altijd Zandvoort lopen te zieken met die geluidsdagen.
TouristenFahren levert te weinig op (in vergelijking met races etc.) en teveel overlast en ongelukken.

Maar voor velen valt gewoon een compleet stuk hobby weg, das ronduit jammer.
yeps
kwestie van geld
schijnt niet van de regering af te komen maar van de gmbh nurburgring zelf
inderdaad teveel gezeik voor ze, waar te lage inkomsten tegenover staan
ze kunnen makkelijker meer verdienen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

dan toch zondag maar ff heen vlammen?
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

met dit weer.............voor hetzelfde geld ligt er sneeuw. Ik ga in het voorjaar wel weer een keer.


Ik zie het zo. De laatste jaren is het nogal druk op de ring. Er lijkt meer aandacht te zijn in de bladen/op tv (topgear)/op het net/.............En meer bezoekers betekent gewoon meer ongevallen (met letsel). Het komt er dus gewoon op neer dat de goede onder kwaden moeten lijden. En aangezien ze dan ergens regels bedenken krijg je van die soort crap.
Je hebt veel verschillden groepen rijden op de ring en dat gaat op zich goed samen (of je nu een m3csl rijd of een mini) zolang je je ogen maar open houd en in het achterhoofd houd dat het touristenfahrten zijn en geen race rondes (er is niets mis met een beetje doorrijden maar waarom denk je dat het al tijden verboden is te timen?) Maar vooral de mensen die DENKEN dat ze snel zijn en die DENKEN dat ze de baan kennen of DENKEN dat ze rossi heten als ze op twee wielen rijden die verpesen het. En nu komen we terug bij het begin, meer ongelukken betekent dus ook meer vragen vanuit de politieke hoek :)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De reden is best te begrijpen, al vind ik wel dat die motorrijders een hoop verzieken. Met die gasten heb je ook de ergste ongelukken en die kunnen straks zonder problemen doorrije terwijl je met 4 wielen ondersteboven moet...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:De reden is best te begrijpen, al vind ik wel dat die motorrijders een hoop verzieken. Met die gasten heb je ook de ergste ongelukken en die kunnen straks zonder problemen doorrije terwijl je met 4 wielen ondersteboven moet...
met regen is dat misschien zo
maar er gaan minstens net zoveel automobilisten de baan af hoor
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat klopt misschien wel maar die hebben 9 van de 10 keer geen letsel en leveren wel meer geld op voor de gmbh?! De meesten motorrijders kunnen niet eens op de openbare weg rijden om over de ring idd maar te zwijgen. Overduidelijk drie groepen motorrijders:

A: locals, bekenden, marschalls. Die kennen de baan, gaan snoeihard en maken geen brokken
B: de onbekende die geniet van de omgeving, van het circuit en op een langzaam tempo rond gaat zonder al te veel te hinderen
C: de onbekende die denk "ik trek toch harder door dan die auto" en die denken dat ze snel zijn en denken voor schut te rijden als ze door een (kleine) auto snot gereden worden.


En tja, die derde groep die gaan liggen bij bosjes :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Met de Tüv-keuring willen ze weer terug naar de ouderwetse TF. Als je nu op een gemiddelde zondag daar rondkijkt, dan is het best logisch dat het zo niet door kan gaan. De grenzen van wat mag worden opgezocht en het lijkt steeds meer een echt circuit. Kan me voorstellen dat de organisatie dat om wil buigen.
Voor de liefhebber is het jammer, maar met een standaard auto kan je er best leuke dingen doen. Beperkt het budget gelijk ook wat ;)
Zelfs verlagingsveren kunnen al een probleem opleveren. Maar ook als je als Nederlander zou willen, kan je geen Tüv-keuring op je auto krijgen. En dat gedoe met ABE hebben wij ook niet. Er schijnt ergens op het duitse Touristenfahrer-forum daarvan nog wel een nuancering te staan.

We wachten af. :(
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

RoyH
Berichten: 1467
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:31
Locatie: Beek

Bah en ik wilde altijd nog een keer een paar rondjes maken daar :( Naja aan de andere kant: een lease auto mag je niks aan aanpassen dus dan heb ik een originele auto :P
Reno-loos
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Martijn schreef:Met de Tüv-keuring willen ze weer terug naar de ouderwetse TF. Als je nu op een gemiddelde zondag daar rondkijkt, dan is het best logisch dat het zo niet door kan gaan. De grenzen van wat mag worden opgezocht en het lijkt steeds meer een echt circuit. Kan me voorstellen dat de organisatie dat om wil buigen.
Voor de liefhebber is het jammer, maar met een standaard auto kan je er best leuke dingen doen. Beperkt het budget gelijk ook wat ;)
Zelfs verlagingsveren kunnen al een probleem opleveren. Maar ook als je als Nederlander zou willen, kan je geen Tüv-keuring op je auto krijgen. En dat gedoe met ABE hebben wij ook niet. Er schijnt ergens op het duitse Touristenfahrer-forum daarvan nog wel een nuancering te staan.

We wachten af. :(
wat is het dan?
Immer wieder die verdammte Holländer
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Een tolweg. :lol:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
RoyH
Berichten: 1467
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:31
Locatie: Beek

Arco schreef:Een tolweg. :lol:
Yup officieel wel :) Vandaar dat ik er best een keer met een lease-bak overheen kan :P
Reno-loos
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

-Ray- schreef:
Martijn schreef:Met de Tüv-keuring willen ze weer terug naar de ouderwetse TF. Als je nu op een gemiddelde zondag daar rondkijkt, dan is het best logisch dat het zo niet door kan gaan. De grenzen van wat mag worden opgezocht en het lijkt steeds meer een echt circuit. Kan me voorstellen dat de organisatie dat om wil buigen.
Voor de liefhebber is het jammer, maar met een standaard auto kan je er best leuke dingen doen. Beperkt het budget gelijk ook wat ;)
Zelfs verlagingsveren kunnen al een probleem opleveren. Maar ook als je als Nederlander zou willen, kan je geen Tüv-keuring op je auto krijgen. En dat gedoe met ABE hebben wij ook niet. Er schijnt ergens op het duitse Touristenfahrer-forum daarvan nog wel een nuancering te staan.

We wachten af. :(
wat is het dan?
Openbare tolweg inderdaad. Daardoor ben je er ook gewoon verzekerd, toch niet onbelangrijk.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

diverse verzekeringen sluiten rijden op de ring uit
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Valt best mee, de meeste keren eenmalig uit en daarna ist over.

Btw tis allemaal storm in een glas water met die TUV, ze proberen gewoon de gevaarlijke raghokken ertussenuit te vissen. En dingen met van die scherpe alu vleugels waar je als motorrijder je flink aan kan fileren halen ze eruit.

Blijft natuurlijk discutabel als je met een half bijhangende kroket aankomt (mijn corolla zal best wat aandacht trekken :) ) maar het zal nog best meevallen. Rustig afwachten maar, volgend jaar gaan we weer he Tom? :D
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:diverse verzekeringen sluiten rijden op de ring uit
Verschillende anderen niet. Kwestie van de kleine lettertjes lezen voor je tekent. WA-dekking houd je altijd, het blijft nl. openbare weg.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

RoyH schreef:
Arco schreef:Een tolweg. :lol:
Yup officieel wel :) Vandaar dat ik er best een keer met een lease-bak overheen kan :P
Dát zou ik wel even vooraf overleggen. Bij ING Carlease heb ik de toestemming schriftelijk gekregen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
RoyH
Berichten: 1467
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:31
Locatie: Beek

Martijn schreef:
RoyH schreef:
Arco schreef:Een tolweg. :lol:
Yup officieel wel :) Vandaar dat ik er best een keer met een lease-bak overheen kan :P
Dát zou ik wel even vooraf overleggen. Bij ING Carlease heb ik de toestemming schriftelijk gekregen.
Dat zeker maar dat duurt nog 11 maanden voor ik een gebakje kan uitzoeken :)
Reno-loos
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Steven schreef:volgend jaar gaan we weer he Tom? :D
In het voorjaar als het weer weer redelijk wordt ga ik wel weer effe kijken :D (en een rondje maken). Ik denk dat het uiteindelijk ook wel mee gaat vallen voor auto's waar wij meer rijden. Ik heb zelfs nog tuv papieren van mijn KW set 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie