ACT: Twingo I

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Gesloten
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

239
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Heeft iemand de GZ-BV-72 al eens gespot. Dit is mijn oude auto maar ik zie hem hier in de buurt nooit rijden.
Kleur Zwart met gele stoot strips en momo ferrari 2 velgen.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Paul1916v schreef:de enigste
:lol:
ik denk dat er nog wel zijn met zo'n tribal renault logo...


en meost iemand die auto kopen, zou het zeer luik zijn moet ie effe verlaagd worden, velgen krijgen en de bumpers in t zwart meegespoten zouden worden ipv dat spuuglelijke groen ... just my humble opinion
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Volgens mij bedoelt die net alsof het de enige twingo is met een cabrio dak :p Ik vind hem zo ook niet mooi... Mooi fel kleurtje met T-lines eronder en verlagen dan zal het de twingo goed doen.
SLOMP
Berichten: 140
Lid geworden op: di 10 jan 2006 17:53
Locatie: noordscheschut

wat een hok van een auto gewoon lelijk
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

ZEER MOOIE TRIBAL MET RENAULT LOGO OP DE ACHTERRUIT (ENIGSTE OOIT GEMAAKT)
...
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

tut schreef:
ZEER MOOIE TRIBAL MET RENAULT LOGO OP DE ACHTERRUIT (ENIGSTE OOIT GEMAAKT)
...
Je hebt gelijk :p
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

AnthonyR schreef:
tut schreef:
ZEER MOOIE TRIBAL MET RENAULT LOGO OP DE ACHTERRUIT (ENIGSTE OOIT GEMAAKT)
...
Je hebt gelijk :p
dat gebeurt wel meer
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

Ik hoop dat jullie mij het volgende eens zouden kunnen uitleggen!!
Ik heb nooit wat begrepen over die velgmaten, als ik het goed heb en ik wil velgen kopen voor de twingo dan moet ik kijken naar 4x100 toch??

Maar hoe zit het nou met de et?? en met de J maat??
Ik lees namelijk wel steeds 31 et ofzo, en 7j maar ik snap er helemaal niks van.

Alvast bedankt
(Y)
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

Oh ja, vergeet ik nog. Ik zou graag cupvelgen nemen onder de twingo, maar ik weet niet of ik voor 13, 14 of 15 inch moet gaan.
En mischien zien 15 inch cupvelgen er wel niet uit, iemand daar mischien een foto van onder de twingo??
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

AnthonyR schreef:
Je hebt gelijk :p
Nee, hij heeft 2 keer (Edit: zelfs 3 keer) 'de enigste' in de advertentie staan.

de 1e keer heeft ie de titel van z'n advertentie wat ongelukkig neergezet (zodat het net lijkt of zijn Twingo de enig(st)e is met een cabriodakje, de 2e keer doelt ie op het uiterlijk (en daar heeft ie gelijk in)

en de 3e keer doelt ie op die tribal :)

Dus eigenlijk had je al gelijk, Anthony :beer:
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

4x100 is de afstand van de wielbouten, dat moet inderdaad 4x100 zijn voor een twingo.

de J waarde is hoeveel inch de velg breed is.

de ET waarde is eigenlijk de offset; hoever het middenstuk van de velg van de binnenrand zit.


ik heb 14J6.5 ET36, en dat loopt vanachter aan tegen mijn chassis. zelfs met 12mm spacers op mn achteras (6mm per kant) loopt het aan... van wat ik tot op heden gelezen heb op dit forum zou je je best kunnen richten op ET waardes ergens half de 20...

en persoonlijk vind ik 15" belachelijk groot voor een twingo... k heb nu 14" en da's ongeveer het grootste dat er mooi onder staat vind ik :P
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

tut schreef:4x100 is de afstand van de wielbouten, dat moet inderdaad 4x100 zijn voor een twingo.

de J waarde is hoeveel inch de velg breed is.

de ET waarde is eigenlijk de offset; hoever het middenstuk van de velg van de binnenrand zit.


ik heb 14J6.5 ET36, en dat loopt vanachter aan tegen mijn chassis. zelfs met 12mm spacers op mn achteras (6mm per kant) loopt het aan... van wat ik tot op heden gelezen heb op dit forum zou je je best kunnen richten op ET waardes ergens half de 20...

en persoonlijk vind ik 15" belachelijk groot voor een twingo... k heb nu 14" en da's ongeveer het grootste dat er mooi onder staat vind ik :P
Dus des te minder ET je hebt, des te minder kans heb je dat de velg aanloopt aan de binnenkant????
Voorbeeld.... stel je hebt 14j7 ET15 dan heb je wel hele brede banden, maar staan ze heel erg ver naar buiten?
Voorbeeld is van oude bmw dus was ik niet van plan dit aan te schaffen hoor, stond gewoon op mp.

En als je dan een hele lage ET neemt(zoals hierboven), heb je dan kans dat hij tegen je wielkast aanloopt????
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

rubbere ronnie schreef:Dus des te minder ET je hebt, des te minder kans heb je dat de velg aanloopt aan de binnenkant????
Voorbeeld.... stel je hebt 14j7 ET15 dan heb je wel hele brede banden, maar staan ze heel erg ver naar buiten?
Voorbeeld is van oude bmw dus was ik niet van plan dit aan te schaffen hoor, stond gewoon op mp.

En als je dan een hele lage ET neemt(zoals hierboven), heb je dan kans dat hij tegen je wielkast aanloopt????
als ik het me goed voorheb, is dit inderdaad zo. hoewel dat ver naar binnen of naar buiten steken al bij al nog wel relatief is hoor... en t is ook afhankelijk van auto tot auto.. bij de ene is ET15 normaal, terwijl dat dat bij een andere als extreem german style overkomt. t is uiteraard afhankelijk van het koetswerk errond :P

ik denk dat je op een twingo met een et van onder de 20 last gaat hebben met je wielkassen, en dat je die dan zal moeten uitrollen...
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

tut schreef:
rubbere ronnie schreef:Dus des te minder ET je hebt, des te minder kans heb je dat de velg aanloopt aan de binnenkant????
Voorbeeld.... stel je hebt 14j7 ET15 dan heb je wel hele brede banden, maar staan ze heel erg ver naar buiten?
Voorbeeld is van oude bmw dus was ik niet van plan dit aan te schaffen hoor, stond gewoon op mp.

En als je dan een hele lage ET neemt(zoals hierboven), heb je dan kans dat hij tegen je wielkast aanloopt????
als ik het me goed voorheb, is dit inderdaad zo. hoewel dat ver naar binnen of naar buiten steken al bij al nog wel relatief is hoor... en t is ook afhankelijk van auto tot auto.. bij de ene is ET15 normaal, terwijl dat dat bij een andere als extreem german style overkomt. t is uiteraard afhankelijk van het koetswerk errond :P

ik denk dat je op een twingo met een et van onder de 20 last gaat hebben met je wielkassen, en dat je die dan zal moeten uitrollen...
Weer wat geleerd mooi, dank je wel Tut.
Maar zit eens te neuzen op mp en zie wel dat er maar weinig velgen aangeboden worden in deze specifieke maten!!!
Dat is natuurlijk wel weer minder!!!
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

rubbere ronnie schreef:
tut schreef:
rubbere ronnie schreef:Dus des te minder ET je hebt, des te minder kans heb je dat de velg aanloopt aan de binnenkant????
Voorbeeld.... stel je hebt 14j7 ET15 dan heb je wel hele brede banden, maar staan ze heel erg ver naar buiten?
Voorbeeld is van oude bmw dus was ik niet van plan dit aan te schaffen hoor, stond gewoon op mp.

En als je dan een hele lage ET neemt(zoals hierboven), heb je dan kans dat hij tegen je wielkast aanloopt????
als ik het me goed voorheb, is dit inderdaad zo. hoewel dat ver naar binnen of naar buiten steken al bij al nog wel relatief is hoor... en t is ook afhankelijk van auto tot auto.. bij de ene is ET15 normaal, terwijl dat dat bij een andere als extreem german style overkomt. t is uiteraard afhankelijk van het koetswerk errond :P

ik denk dat je op een twingo met een et van onder de 20 last gaat hebben met je wielkassen, en dat je die dan zal moeten uitrollen...
Weer wat geleerd mooi, dank je wel Tut.
Maar zit eens te neuzen op mp en zie wel dat er maar weinig velgen aangeboden worden in deze specifieke maten!!!
Dat is natuurlijk wel weer minder!!!

k weet het... t merendeel van de velgen zijn 15" of groter, en hebben een ET van in de 30....


k koop mn velgen meestal nieuw...



je kan natuurlijk ook altijd spoorverbreders kopen, om een te hoge et te normaliseren naar een normalere (lees: passende) waarde.. maar da's niet helemaal ideaal...
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

15" vind ik op zich niet erg. Vind ik zelfs mooi.
En als ik me niet vergis kan ik de auto dan minder verlagen om toch een mooi resultaat tussen band en auto te krijgen.
Als ik namelijk 13"zou nemen en ik ga nog eens 8cm verlagen(wat haast nodig is om die ruimte te laten verdwijnen tussen band en auto) dan lig ik onderhand op de grond met de (over een tijd aan te schaffen bumpers) en dat werkt niet met de drempels hier in nederland.

Ik heb hier op het forum een foto gezien van een twingo met 15"en 4 cm verlaagt(alleen veren met veerbegrenzers) en dat ziet er gewoon prima uit.
Daarnaast kan je nog een beetje normaal over drempels!!!

Maar ik moet gewoon maar eens de tijd nemen wanneer ik het geld ervoor heb om te zien wat voor velgen ik wil.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

dit doet me aan iets denken...

als je 13" neemt, dan kan je er gewoon de standaard twingo banden (145/70r13) op houden, en dan hoef je eigenlijk niet veel te verlagen... als je er banden met een lager profiel op zou hangen, dan is je snelheidsmeter onnauwkeurig... t zelfde moet je rekening houden met 15" ofzo.. bij een oud type twingo moet je dan 215/35R15 nemen.. dan heb je slechts 0.3 procent verschil met standaard, maar dan heb je al wel redelijk brede sloffen (zeker onder een twingo :P) met een laag profiel.. (beetje opletten voor putten in de baan....)

en k weet het niet zeker, maar k denk dat dat ook een beetje een dure maat gaat zijn...

als je gewoon 195/45r15 neemt, dan gaat je snelheid 4.4% hoger zijn dan met de standaard twingo oud type banden


om zelf ook wat te kunnen rekenen hiermee is http://www.miata.net/garage/tirecalc.html een leuke site
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

215/35/15, dit is wel heel dik denk ik.
Lijkt me het zelfde effect hebben als bijv. 245/35 op een bmw ofzo.

me like al lot :worship:
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

rubbere ronnie schreef:215/35/15, dit is wel heel dik denk ik.
Lijkt me het zelfde effect hebben als bijv. 245/35 op een bmw ofzo.

me like al lot :worship:
dat wordt wel nipt met je wielkassen vrees ik....
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

AnthonyR schreef:De heldere koplampen van de nieuwere twingo's zouden je auto goed doen
mja, maar die kosten redelijk veel geld, en k heb ook al een aantal keer gelezen hier op t forum dat dat nogal veel werk is ....


dus ga ik binnenkort eens naar .nl rijden voor witte voorpinkers... da's bij hartsant namelijk 40-50 euro goedkoper dan in belgie, alwaar dat blijkbaar enkel te vinden is in tuning/styling catalogi, en makkelijk 60-70 euro kost...


en dank u (voor de commentaar na de edit ;) )


morgen trouwens eens bij een paar velgenwinkels rondkijken of k geen mooie exemplaren kan vinden die betaalbaar zijn en passen..
Laatst gewijzigd door TheoV op zo 9 jul 2006 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

tut schreef:AnthonyR zegt: De heldere koplampen van de nieuwere twingo's zouden je auto goed doen

Tut:

mja, maar die kosten redelijk veel geld, en k heb ook al een aantal keer gelezen hier op t forum dat dat nogal veel werk is ....


dus ga ik binnenkort eens naar .nl rijden voor witte voorpinkers... da's bij hartsant namelijk 40-50 euro goedkoper dan in belgie, alwaar dat blijkbaar enkel te vinden is in tuning/styling catalogi, en makkelijk 60-70 euro kost...
(Y)
Joosten
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 5 okt 2005 18:51
Locatie: twente
Contacteer:

witte pinkers te koop op marktplaats.


die van mij heb ik gewoon gekocht bij een automaterialenzaak, ik moest dacht ik 12,95 betalen voor een setje, dus zo duur zijn ze niet.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Joosten schreef:witte pinkers te koop op marktplaats.


die van mij heb ik gewoon gekocht bij een automaterialenzaak, ik moest dacht ik 12,95 betalen voor een setje, dus zo duur zijn ze niet.
in .be wel, want daar zijn ze onvindbaar in de vervang-onderdeel-catalogi....


en aangezien marktplaats voor mij even "makkelijk" is als naar .nl te rijden, ga k liever naar .nl :)
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

morgen gaan we de twingo ophalen :) :)
Stom genoeg heb ik er best zin in en veheug ik me er nu al op.
Dat terwijl ik vandaag mijn 2.4 marea full options verkocht heb (U)

denk dat het de vooruitzicht is op de gigantische verlaging is van de wegenbelasting!!!
Ga van 85 euro per maand naar 15 euro per maand :worship: :worship:
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Kijk dat scheelt een hoop (Y)
Joosten
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 5 okt 2005 18:51
Locatie: twente
Contacteer:

dat was ook een reden voor mij om Twingo te gaan rijden,

niet dat ik er spijt van heb dat ik de Twingo heb, maar geloof me, als de nieuwigheid er af is, verlang je waarschijnlijk zeer sterk weer terug aan je vorige auto, tenminste.... dat heb ik. :wink:
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

Joosten schreef:dat was ook een reden voor mij om Twingo te gaan rijden,

niet dat ik er spijt van heb dat ik de Twingo heb, maar geloof me, als de nieuwigheid er af is, verlang je waarschijnlijk zeer sterk weer terug aan je vorige auto, tenminste.... dat heb ik. :wink:
Hahahaa nee hoor, gezien het feit ik er bijna niet in komt te rijden maar een bijna nieuwe hyundai h200 krijg voor niks(van de zaak) :worship: :worship:

Maar ik mag wel de twingo "opleuken" en dat vind ik dan wel weer leuk!!!
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Joosten schreef:dat was ook een reden voor mij om Twingo te gaan rijden,

niet dat ik er spijt van heb dat ik de Twingo heb, maar geloof me, als de nieuwigheid er af is, verlang je waarschijnlijk zeer sterk weer terug aan je vorige auto, tenminste.... dat heb ik. :wink:
k blijf het eigenlijk wel een leuk autootje vinden... hoewel het inderdaad wel effe leuk is om met een andere auto te kunnen rijden..
Joosten
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 5 okt 2005 18:51
Locatie: twente
Contacteer:

Ik rij dagelijks in andere vaak hagelnieuwe auto's voor het werk. Maargoed, die zijn onbetaalbaar voor mij.

En een Twingo is een leuke auto, zeker voor mij nu, maar daarom zijn er zeker nog een hele boel mooieren waar ik mijn Twingo zo mee om wil ruilen. :)

En als je 1x een snelle luxere auto gewent bent, dan blijf je toch terug denken aan je andere auto als je daarna in een Twingo rijd. Ik tenminste....
rubbere ronnie
Berichten: 52
Lid geworden op: di 4 jul 2006 10:39
Locatie: leende

Joosten schreef:Ik rij dagelijks in andere vaak hagelnieuwe auto's voor het werk. Maargoed, die zijn onbetaalbaar voor mij.

En een Twingo is een leuke auto, zeker voor mij nu, maar daarom zijn er zeker nog een hele boel mooieren waar ik mijn Twingo zo mee om wil ruilen. :)

En als je 1x een snelle luxere auto gewent bent, dan blijf je toch terug denken aan je andere auto als je daarna in een Twingo rijd. Ik tenminste....
Daar geef ik je wel gelijk in hoor, voor het budget wat we nu hebben is de twingo denk ik de leukste.
Maar als ik 2000 meer te besteden had, was het geen twingo geworden.

Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ik aan de twingo mag gaan pielen, beetje uitbouwen en een leuke installatie(kleintje) inbouwen.
Voor mijn dagelijks vervoer krijg ik een bus, dus ga ik er qua rijden maar een heel klein beetje op achteruit!!
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

ik heb een hele tijd met een redelijk luxe (al bij al...) peug 405 gereden, en nu rij ik nog meerdere keren per week met een gloednieuwe astra... maar k vind de twingo juist zo leuk in z'n eenvoud..
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

vandaag bij de velgendealer nog eens langsgeweest, al kijkend naar nieuwe velgen. de verkoper zei dat er bij een twingo met 14j6 een et van 38 gerekend moet worden en reageerde met ongeloof dat bij mij 36+6mm al aanloopt vanbinnen...


is mijn autootje dan echt zo'n maandag ochtend exemplaar, dat dat zelfs al niet meer klopt?
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

tut schreef:vandaag bij de velgendealer nog eens langsgeweest, al kijkend naar nieuwe velgen. de verkoper zei dat er bij een twingo met 14j6 een et van 38 gerekend moet worden en reageerde met ongeloof dat bij mij 36+6mm al aanloopt vanbinnen...


is mijn autootje dan echt zo'n maandag ochtend exemplaar, dat dat zelfs al niet meer klopt?
Even naar NL rijden... :lol:
Heb je je auto al gewassen tutje? :)
Gesloten